Skaft til driver

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Skaft til driver

Post by Gundersen »

Har en Ping G30 9,5 grader som jeg kjøpte i fjor.
Etter en demodag som Ping hadde, så bestilte jeg denne med et Ping Tour 65 Reg skaft.
Har ikke all verden av svinghastighet, 92-95 mph ( sist jeg målte dette på simulator)
Jeg slår drivene mine 200-220 i snitt, godtreff 240. Har "kvittet" meg med slicen med denne kølla ( alt er jo relativt )
Ballbanen er etter min mening normal, ikke for høy og ikke for lav.
Spørsmål:
Er det noen som kan anbefale et skaft jeg kan kjøpe for å få noen meter ekstra (vil jo være lang og rett) uten å gå til en clubfitter.
Eller er det ikke noen vei utenom?
Eller skal jeg bare si meg fornøyd med det jeg har? ( En golfer er jo aldri helt fornøyd med utstyret )
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Skaft til driver

Post by Franz »

Hvor er det lengde å hente, tenker du?

Spinner ballen for mye?
Hva er launch angle pr i dag?
Har du riktig lengde på skaftet?

Det finnes INGEN mulighet for å gi en fornuftig anbefaling på bakgrunn av denne infoen. Beklager. Skaftet du har nå er kjent for å være meget bra. Det kan være noen små marginer å hente på et annet skaft, men vi snakker altså marginer, og det kan uansett ikke løses skriftlig på nett. PING er muligens den eneste kølleprodusenten som kan skryte av å at deres egne skaft er i spill på toppnivå. De er rett og slett kanonbra, og mitt inntrykk er at man ofte ender opp med stock-skaft selv etter grundig fitting.

Uansett er det ikke slik at et gitt skaft uforbeholdent gir lengre slag.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Skaft til driver

Post by liverglimt »

Med 92 MPH så har du en drive med carry på ca 207 meter i kroppen. Litt mer ved hard bane, tynn luft, eller lucky bounce i nedoverbakke.

Vil ett nytt skaft gi deg bedre samling på drivene?
VIl du få bedre misser?

Hva koster en time hos en trackman/flightscope operatør/køllemaker/kølletilpasser i området? Det vil få bort tvilen din og sikre deg selv med at du kanskje har den beste driveren du kan få per tiden. Eller så er det noen kroner investert for å jobbe videre i din søken etter det perfekte skaftet.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Skaft til driver

Post by Franz »

liverglimt wrote:Med 92 MPH så har du en drive med carry på ca 207 meter i kroppen. Litt mer ved hard bane, tynn luft, eller lucky bounce i nedoverbakke.

Vil ett nytt skaft gi deg bedre samling på drivene?
VIl du få bedre misser?

Hva koster en time hos en trackman/flightscope operatør/køllemaker/kølletilpasser i området? Det vil få bort tvilen din og sikre deg selv med at du kanskje har den beste driveren du kan få per tiden. Eller så er det noen kroner investert for å jobbe videre i din søken etter det perfekte skaftet.
^dette

Dvs at 200-240 meter er nokså bra, mtp at teoretisk makslengde er 207.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Skaft til driver

Post by Gundersen »

Takk for utfyllende svar.
Da går jeg videre ut fra dette.
Post Reply