Driver til nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

HalaMadrid wrote:Helt topp med litt detaljert diskusjon, det gjør meg ingenting. Selvom jeg ikke forstår alt, så plukker man jo opp noe :)

Har litt trua på Cobra Fly-Z+ foreløpig, som ligger til 1999,- hos golfshopen. Men usikker på om jeg skal gå for stiff eller regular.
Haha, ja den modellen har jo justerbart RCOG, og da kommer vi en hel del dypere i det tekniske enn å snakke lengde, vekt og feel av balance.
Skal den ha noen effekt for en ny spiller er valget enkelt det må bli R og ikke S som jeg skriver ovenfor, men jeg skal ikke gå mere i dybden på hvorfor da det nå er helg og folket skal ha hode pine av helt andre grunner enn å tenke :-)

RCOG påvirker dynamisk loft pg face closing ved shaft bending og er den vesentligste faktor til tilgivelse på mis hits utenfor sweet spot
Detaljene kan du lese om med billed forklaring i linket jeg har gitt ovenfor.

Nå er det Billiard og Tallisker Single malts som gjelder for meg, og det medfører mange ganger hode pine, men ikke fordi man tenker så mye :-)
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 399
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Owee87 »

Er det noen enkle paremetere som kan hjelpe i vurderingen av Stiff / regular uten å måtte bruke trackman og diverse teknologiske nyvinninger? :)
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Nerd wrote: Haha, ja den modellen har jo justerbart RCOG, og da kommer vi en hel del dypere i det tekniske enn å snakke lengde, vekt og feel av balance.
Skal den ha noen effekt for en ny spiller er valget enkelt det må bli R og ikke S som jeg skriver ovenfor, men jeg skal ikke gå mere i dybden på hvorfor da det nå er helg og folket skal ha hode pine av helt andre grunner enn å tenke :-)

RCOG påvirker dynamisk loft pg face closing ved shaft bending og er den vesentligste faktor til tilgivelse på mis hits utenfor sweet spot
Detaljene kan du lese om med billed forklaring i linket jeg har gitt ovenfor.
Hehe ja dette er noe jeg ikke forstår enda, men tenker at det er noe man kommer til å bry seg om etterhvert. Eller mener du det er dumt å kjøpe Fly+ som nybegynner?
Tenker at jeg vil kjøpe en som jeg kan ha ett par-tre sesonger uten å føle trang til å måtte kjøpe noe nytt.

Hva tenker dere om Callaway Optiforce 440?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driver til nybegynner

Post by Franz »

Nerd wrote:Det er helt galt å bare sage av her, man skal prøve med å måle seg ned på grippet, sette et stykke tape der man planlegger å sage av, så teste den nye lengden FØR man sager av.
Er det for lite feedback av hode vægt, skal man tilføre bly tape til den er god. NÅ kan man vurdere om skaftet ble bløtere enn ønsket, og gjorde det det, ville det vært en fordel om man kunne ta ut skaftet og tip trimme det for å stive det opp, eller at man som jeg foreslår, starter fra en flex stivere.

IKKE sag og test, da kan du ende med at det ikke ble som ventet, og har du først saget ned er der ingen retrett
Haha, nei, jeg mente ikke å sage uten mål og mening. Tenkte ikke tanken engang, så jeg ble nok litt utydelig. Jeg mente bare at det er lov å prøve seg frem med vekt etter at man har kappet, naturligvis etter at man har bestemt seg for hvor mye.

Men, som du selv sier, de aller fleste profiterer på å kappe, og det er ikke ulovlig å ta litt og litt både av lengde og vekt.
YngveB
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 06 Feb 2016, 16:39

Re: Driver til nybegynner

Post by YngveB »

Cobra Fly Z og Fly Z+ var testet grundig i Norsk Golf i fjor, + utgaven er vel helst for bedre spillere. Vanlig Fly Z scoret veldig bra.

Anbefaler å prøve deg litt frem og støtt gjerne den lokale pro-shoppen. Med litt finsnakk med proen og noen protimer kan du sikkert få en fjorårsmodell til meget god pris.

Husker jeg rett var det en test i NG (furu) av 10 år gammel driver opp mot relativt nye drivere og det var veldig få metre som skilte, selv om produsentene lover 10 meter mer lengde hver eneste vår...
Yngve B
hcp: litt ned i år, mot normalt
Driver: Cobra ZL noe...
3-wood: Cobra F7
Hybrid, Cobra F7
Jern: Cobra King CB/MB
Wedger: Titleist SM6
Putter: Bettinardi BB1 CB/ Ping ally-i/ noe fra boden
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Ser at Fly-Z+ er for litt mer erfarne spillere ja. Men sliter litt med å finne den vanlige Z modellen til salgs. Er vel sikkert fjordårets modell og årets har kanskje ikke kommet ennå?

Ser golfhandelen har den, men kun i sort. Jeg kunne tenkt meg den hvite :roll:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver til nybegynner

Post by furu »

Optiforce 440 er 440cc hode. Altså mindre enn det som nå er standard - 460cc. Mindre hode = mindre tilgivende. I stort sett alle tilfeller.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by yuran »

Jeg spilte med en 445cc-driver tidligere, og merket ganske stor forskjell da jeg gikk over til vanlig Fly Z. Hører med at skaftet nå er noe stivere også.

Da jeg prøvde 460cc-drivere mens jeg spilte med 445 så føltes det ut som om jeg svingte en badeball, men har ikke angret på overgangen, og uten å ha prøvd Fly Z+ så kan jeg i hvert fall si at Fly Z er et godt valg. Var en som solgte på Finn for 1100,- for litt siden, det dukker opp en gang i blant, og sikkert oftere nå som det ikke er nyeste modellen lenger. Selv kjøpte jeg min på Miklagard sitt salg etter sesongen og betalte rundt 1600,- for den. Ville ringt f. eks. Bærum og andre som fører dette merket for å høre om de har noe fra fjoråret liggende.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Har jeg forstått det riktig at Fly-Z er fjordårets modell og KING F6 er årets modell?
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Driver til nybegynner

Post by LangJakke »

Det stemmer. Kjøpte selv fly z til 1600 på salg. Kuttet ned til 44,5 tommer. Foreløpig VELDIG fornøyd.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Ser det er noen som selger hvit ny fly-z på Finn til 1995,-. Tror jeg bare rett og slett går for den, også får jeg kanskje vurdere å kappe den litt. Men da burde jeg altså gå for regular?
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Da bestilte jeg en Cobra Fly-Z Stiff til slutt, satser på at det blir bra!
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driver til nybegynner

Post by Franz »

Blir bra! Du må bare bli kjent med den. Stole på den. Dere må utvikle dere sammen :)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by yuran »

Bra valg! Veldig enkel å justere også, så da kan du leke deg litt på rangen før du går ut :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 399
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Driver til nybegynner *

Post by Owee87 »

Fant ingen Cobra Fly Z til fruen på nettet. Hvordan er Cobra Max sammenlignet? Står at den også skal være veldig tilgivende. For spillere med lav svinghastighet. http://onlinegolf.no/golfkoller/drivere ... -dame.html

Ser nå at du nevnte den Furu! Dama er helt ny på golf og har mer enn nok problemer med å få ballen i lufta og lengre enn 30 meter. Cobra max er kanskje et godt alternativ da?
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Utifra hva jeg har lest meg opp til i det siste, så bør max være ett godt valg for henne ja. Det skal vel være den mest nybegynner vennlige driveren.
Post Reply