Driver til nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Skal starte med golf i år. Tar veien til golf kurset neste helg.

Vet det er litt delte meninger om man skal bry seg om å bruke driver når man er helt fersk, kom gjerne med meninger rundt dette også. Men jeg har uansett planer om å kjøpe en driver iløpet av sommeren, så lurer på hva som er en god driver for en komplett nybegynner som kommer til å spille 3-4 ganger i mnd.

Gjerne maks 2000 kr. Men tar imot tips i alle pris klasser.

Setter pris på alle svar!
Last edited by HalaMadrid on 15 Apr 2016, 09:04, edited 2 times in total.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver til nybegynner

Post by GolfMickey »

Alle bør ha en driver i baggen, men tren mye med den før du bruker den på banen. Slår du langt anbefaler jeg deg å bruke en hybrid eller wood der det er noe trangt.

Anbefaler deg å kjøpe en tilgivende driver for høy hcp'ern til 2-3 tusen, følg med på utstyrs testen til Norsk Golf, der er det masse nyttig info å hente.
Last edited by GolfMickey on 14 Apr 2016, 23:37, edited 2 times in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver til nybegynner

Post by furu »

Cobra F6.
Callaway XR16.

For ekstrem nybegynner/en som sliter med å få ballen opp i luften;
Cobra Max
Instagram @christianfuru
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Driver til nybegynner

Post by dirtyzecret »

De har Cobra Fly Z+ på Golfshopen og Onlinegolf til 1999, godt kjøp det.
De aller fleste 460cc driveren er lette å få opp og avgårde med mykt skaft og mye loft.
Onlinegolf har også Nike Vapor Speed til 1995,-
Eller så er er Cobra Max som Furu sier en supernybegynner driver.
Du kan også se på Finn om du finner en Ping G30 brukt på Finn for eks.
Altså av de nyere driverne er det vel egentlig ikke så mye du kan gå feil med, men greit å ha en som er regulerbar, kan du utvikle deg med den :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driver til nybegynner

Post by Franz »

Mitt tips må være å velge en med mulighet for mye justering. Nike, f eks, har mye å gå på både opp og ned. PING har lite. For en som vet ca hva han vil ha holder det fint med en grad eller to for å prikke inn ballbanen, men for en nybegynner mener jeg det er supert å kunne justere masse. Furu kan hjelpe deg med hvilke andre enn Nike sine drivere som har mye å gå på.

Skaft har minimalt å si, relativt sett. Du klarer deg mange sesonger med samtlige standardskaft. En brannfakkel der, altså :) Det største problemet med standardskaft er at det heter standardskaft, og at golfspillere har en tendens til å tro at det betyr "dårlig".

Og ang det å ha en driver i bagen: Jeg syns absolutt man skal det. For mange oppleves det som lettere å slå driver enn andre lange køller, rett og slett fordi trefflaten er større. Større racket=mer selvtillit.
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Takk for gode tips! En regulerbar hadde jo vært kjekt ja. Har Nike jernsett + hybrider, så kunne kanskje vært gøy å pynte bagen med ett annet merke på driver, men det blir jo siste prioritering såklart. Er det en standard lengde på disse køllene, eller er det noen merker/køller som passer bedre for meg på ca 1.70m.

Så om jeg forstår det rett har det ikke så mye å si om jeg velger regular eller stiff?

Tar gjerne imot tips fra finn.no også, hadde bare vært flott om man kunne gjøre ett billig kjøp nå første sesongen da jeg ser for meg at jeg sikkert vil ha noe nytt og kulere etterhvert uansett :)
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Owee87 »

Ikke meningen å kuppe tråden, men dette er jo relevant for trådstarter også: Hvordan er Callaway XR (2015) driveren? Den er jo justerbar, men er den tilgivende nok for en nybegynner?
Fruen ønsker seg en såkalt "klomp" :lol: (driver) Hun er helt ny og sliter med det aller mest grunnleggende. Om ikke så virker Cobra max som et sikkert valg. Spørs om hun noen gang får behov for å bytte til en med mindre loft :)
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver til nybegynner

Post by GolfMickey »

HalaMadrid wrote:Takk for gode tips! En regulerbar hadde jo vært kjekt ja. Har Nike jernsett + hybrider, så kunne kanskje vært gøy å pynte bagen med ett annet merke på driver, men det blir jo siste prioritering såklart. Er det en standard lengde på disse køllene, eller er det noen merker/køller som passer bedre for meg på ca 1.70m.

Så om jeg forstår det rett har det ikke så mye å si om jeg velger regular eller stiff?

Tar gjerne imot tips fra finn.no også, hadde bare vært flott om man kunne gjøre ett billig kjøp nå første sesongen da jeg ser for meg at jeg sikkert vil ha noe nytt og kulere etterhvert uansett :)
har du høy svinghastighet og slår langt så går du for stiff, slår du kort og har lav hastighet så går du for regular, det er bare å kappe av en tomme eller to på køllene da standard lengde er 1.80.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

HalaMadrid wrote:Skal starte med golf i år. Tar veien til golf kurset neste helg.

Vet det er litt delte meninger om man skal bry seg om å bruke driver når man er helt fersk, kom gjerne med meninger rundt dette også. Men jeg har uansett planer om å kjøpe en driver iløpet av sommeren, så lurer på hva som er en god driver for en komplett nybegynner som kommer til å spille 3-4 ganger i mnd.

Gjerne maks 2000 kr. Men tar imot tips i alle pris klasser.

Setter pris på alle svar!
I all enkelhet er det kun 4 parameter du skal se på.

#1 Lengden
Spiller du standard lengde i jern og de passer, skal du som ny spiller ha en driver på mellom 43.50 og 44.00
Bare glem alt som er lengere, de SKAL saves kortere.

#2 Total vægten
Grip som er større end standard veier også mer, og skal FØRST inn i regnestykket, og når man sager av skaftet er det også behov for grip skifte, så ikke glem å velge riktig størrelse grip. Den faktor vi så "regulerer" total vekten er på skaftet, så ikke tro at skaft vekten er uten betydning, for i prioritet er den #2 etter lengden og selv for en ny spiller har 5 gram til eller fra betydning. Med hensyn til skaft vægten kan vi relativt hurtig navigere i den ift det andre du har, forutsatt at det er utstyr som fungerer godt.
Da kan vi bruke tommel faktoren 5 gram pr tomme, altså har du en kølle la oss si på 40" som fungerer perfekt, og vi skal lage en driver som blir tilsvarende med en lengde på 44" så skal driveren han MINUS 4 tommer a 5 gram = 20 gram lettere skaft (uncut vekt som vist hos produsenten)

#3 Balancen
Glem alt prat om "Swing vekt" det er ett tåpelig parameter bare ganske få fatter, så kok det ned til "Feel av hoved vs skaft" du skal kunne føle de begge 2 i swinget og som på et stereo anlegg der vi justerer balanse mellom høyre og venstre høytaler, vil den ene bli svakere når den andre blir sterkere.

#4 Loft
Til å starte med velg et loft over 10.5 grader, gjerne 11 til 14

Hvordan gå frem her?
Da man ikke alltid har muligheten for å justere tip lengden ud fra vægt man tilfører hodet når man skal tune balancen, er det en god ide å starte fra en flex som er stivere enn behovet, altså om du normalt skulle velge R flex, skal du her gå etter S flex. Det vil også stramme opp lidt på dine variabler i dispersion, DOG på bekostning av feel, men som ny spiller vil du ikke ramme konstant samme sted på face, og bare når du er heldig vil du ramme perfekt, så du vil uanset ikke oppnå noen "god feel" med "rigtig flex". Ett bløtere skaft vil også gi dårligere feedback på de du rammer dårlig, så et litt stivere skaft enn behovet har også en vis "oppdragende effekt" da du bedre kan føle de dårlige og hvor dårlige de var.

Fabrikat og model vil jeg ikke begi meg inn på da vi så skal kjenne til de aktuelle specs for 6 parameter, og som blir overkill å gå i dybden på for en ny spiller, men de som vil forstå head specs og hvordan de påvirker ball flight og tilgivelse kan lese om dette i denne posten som er på ca 2 A4 sider lang med bilder som viser det hele
http://www.vildmedgolf.dk/topic/10261-g ... ment=88915

Er litt redd for at man skal være "medlem" og logget inn for å se bildene, om så er kan jeg kopiere det hele over.

EDIT:
En driver som Titleist 910 - 913 har gode muligheter for justering av face angle (loft) og balanse, spesielt 910 serien der man kan ta ut skruvekten og stoppe inn "bamsefyld" som vægt materiale. De er latterlig billige på brukt markedet, i alle fall i mitt område der de nå selges for 500 til 1000 kroner. Det er D2 modellen du skal se etter om du vil den veien IKKE D3 som er til bedre spillere med lidt dårligere tilgivelse
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by yuran »

Hva kapper man grafittskaft med?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

yuran wrote:Hva kapper man grafittskaft med?
Roterende kutteskive er best, en Dremel er utmærket men vanskelig å kappe rett med, så merk med tape og roter skaftet mens du kutter litt og litt pr gang du roterer.
Man kan også bruke en sag som er meget fin tannet, da setter man et stykke elektriker tape (plastik tape) på stedet man skal sage, og sager igjennom tapen
Det vil begrense muligheten for at sagen hekter seg fast i et karbonfiber og river skaftet i stykker.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Driver til nybegynner

Post by Franz »

Nerd wrote:
yuran wrote:Hva kapper man grafittskaft med?
Roterende kutteskive er best, en Dremel er utmærket men vanskelig å kappe rett med, så merk med tape og roter skaftet mens du kutter litt og litt pr gang du roterer.
Man kan også bruke en sag som er meget fin tannet, da setter man et stykke elektriker tape (plastik tape) på stedet man skal sage, og sager igjennom tapen
Det vil begrense muligheten for at sagen hekter seg fast i et karbonfiber og river skaftet i stykker.
Jeg pleier å bruke baufil eller fintannet sag. Med tape rundt skaftet der du skal kappe er dette en enkel sak. Og husk, det er lov å prøve driveren uten å gjøre annet enn å kappe og montere grep. Hvis det funker så funker det.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

Franz wrote:
Nerd wrote:
yuran wrote:Hva kapper man grafittskaft med?
Roterende kutteskive er best, en Dremel er utmærket men vanskelig å kappe rett med, så merk med tape og roter skaftet mens du kutter litt og litt pr gang du roterer.
Man kan også bruke en sag som er meget fin tannet, da setter man et stykke elektriker tape (plastik tape) på stedet man skal sage, og sager igjennom tapen
Det vil begrense muligheten for at sagen hekter seg fast i et karbonfiber og river skaftet i stykker.
Jeg pleier å bruke baufil eller fintannet sag. Med tape rundt skaftet der du skal kappe er dette en enkel sak. Og husk, det er lov å prøve driveren uten å gjøre annet enn å kappe og montere grep. Hvis det funker så funker det.
Det er helt galt å bare sage av her, man skal prøve med å måle seg ned på grippet, sette et stykke tape der man planlegger å sage av, så teste den nye lengden FØR man sager av.
Er det for lite feedback av hode vægt, skal man tilføre bly tape til den er god. NÅ kan man vurdere om skaftet ble bløtere enn ønsket, og gjorde det det, ville det vært en fordel om man kunne ta ut skaftet og tip trimme det for å stive det opp, eller at man som jeg foreslår, starter fra en flex stivere.

IKKE sag og test, da kan du ende med at det ikke ble som ventet, og har du først saget ned er der ingen retrett
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by Gundersen »

Unnskyld at jeg avbryter "techtalk", men siden trådstarter indikerer at han skal starte med golf, så kan det nesten virke skremmende med såpass mye tekniske utstyrsdetaljer som det plutselig blir diskutert her.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

Gundersen wrote:Unnskyld at jeg avbryter "techtalk", men siden trådstarter indikerer at han skal starte med golf, så kan det nesten virke skremmende med såpass mye tekniske utstyrsdetaljer som det plutselig blir diskutert her.
Så du mener 4 parameter gir grunnlag for hodepine hos den som spør?
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by Gundersen »

Skal ikke se bort fra det.
Men det er så klart ikke opp til meg å avgjøre, så jeg beklager innblandingen.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Driver til nybegynner

Post by Gundersen »

Det var heller ikke meningen å fornærme noen for sin kunnskap, den settes virkelig pris.
Dette er seriøst ment.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver til nybegynner

Post by Nerd »

Gundersen wrote:Skal ikke se bort fra det.
Men det er så klart ikke opp til meg å avgjøre, så jeg beklager innblandingen.
Da bør han jo bare velge den som passer i pris og farve og glemme resten
HalaMadrid
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2016, 23:16

Re: Driver til nybegynner

Post by HalaMadrid »

Helt topp med litt detaljert diskusjon, det gjør meg ingenting. Selvom jeg ikke forstår alt, så plukker man jo opp noe :)

Har litt trua på Cobra Fly-Z+ foreløpig, som ligger til 1999,- hos golfshopen. Men usikker på om jeg skal gå for stiff eller regular.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Driver til nybegynner

Post by PlayerG »

Velg alltid regular hvis du er usikker
Post Reply