Bytte ut P med en 46/48 wedge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by Byebye83 »

Vurderer å bytte ut Pw med en 46 eller 48", evt få knekt en av de til 47" som er min nåværende Pw. Har 52,56 og 60 i baggen.. Er det no å hente på detta? Min 9er er 43", og er 4" forskjell ned til 5er.. Er det en fordel å kanskje ha 48,52,56 og 60, eller få knekt en til 47?
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by dirtyzecret »

Byebye83 wrote:Vurderer å bytte ut Pw med en 46 eller 48", evt få knekt en av de til 47" som er min nåværende Pw. Har 52,56 og 60 i baggen.. Er det no å hente på detta? Min 9er er 43", og er 4" forskjell ned til 5er.. Er det en fordel å kanskje ha 48,52,56 og 60, eller få knekt en til 47?

Jeg har både hatt 46 og 47 graders pitch tidligere.
Har brukt 50, 54 og 58 og 52, 56 og 60 om hverandre til disse pitchene tidligere. Kan ikke si jeg har merket så veldig stor forskjell, er litt smak og behag, men har nå vurdert det dit hen, uavhengig av grader på picth at jeg foretrekker 52, 56 og 60.
Fordi når jeg hadde den andre andre komboen brukte jeg nesten aldri 50 gradern, og ble heller ikke helt fortrolig med verken 54 eller 58 fra bunker.
Med 52, 56 og 60 har jeg ihvertfall 56 gradern som jeg bruker ofte rundt greenen og bunker, samt en 60 grader som er kjekk når jeg er ute å ''kjører''.
Men som sagt, whatever suits your needs :)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by halvorsen84 »

Ikke bry deg så mye om gradene, se heller på hvor stor lengdeavstand du har mellom hver kølle, og velg * så du får jevn progresjon fra wedge --> 9-jern! ;)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by yuran »

Jeg har 46P og så 50-54-58 i wedger, bruker da 54 som SW. Følger det Halvorsen sier ift. lengde. Jeg har en kompis jeg slår omtrent like langt som, men med 56 slår han 100 meter, det er ikke jeg i nærheten av med min 54 (kanskje pga brattere vinkel, jeg slår ballen høyere...). Jeg bruker ofte min PW til 100m og tar heller av litt lengde fra fullt slag, så det blir litt spørsmål om hvilke typer slag du er komfortabel med. Skal du alt øse full pupp på alle slag så er det kanskje greit å ha jevne avstander mellom gradene.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
jos026
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 04 Mar 2014, 09:43

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by jos026 »

Usikker på om jeg forstår spørsmålet helt. Spør du om det er noen fordeler med å ha alle wedgene i samme modell contra å ha P i samme modell som jernsette og wedger i en model, antar jeg at det er avhengig av jernsettet og hvilke wedger som er aktuelle.

Ser at du spiller med MB jern og vil nok anta at det spiller mindre rolle om du bytter P MB med en MacDaddy wedge. Whatever Fit Your eyes...

Vil tro det ville vært annerledes dersom jernsettet hadde vært av typen G30 eller AP1, i så fall ville du ha avstått fra en del tilgivende i P-leddet (om det er noe som heter det)
D: Taylormade M2 10,5' - Tour ad di 6s
FW: 14' XR pro m/ tour ad di 7s og 16,5' 915 m/ diamana s+ 70 stiff
H: TM RESCUE mid 22 og 19 m/ stock regular skaft
J: Mizuno Mp 69 4-p m/ DG s300
W: Ping G10 U (50') og S (55')
P: TM Spider
YngveB
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 06 Feb 2016, 16:39

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by YngveB »

Min erfaring er at PW tilhørende settet er litt mer "egnet" til fullere slag, men en PW tilsvarende 50/52 osv er mer egnet til finesse slag.

Enig med jos026, hvis du har blades i jernsettet er vel forskjellen mindre enn med Cavityback køller. Hva ønsker du forresten å oppnå med å bytte?
Yngve B
hcp: litt ned i år, mot normalt
Driver: Cobra ZL noe...
3-wood: Cobra F7
Hybrid, Cobra F7
Jern: Cobra King CB/MB
Wedger: Titleist SM6
Putter: Bettinardi BB1 CB/ Ping ally-i/ noe fra boden
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by Nerd »

Køllehovdets perimeter vægting kan ikke gjøre noe fra eller til når vi passerer 40 graders loft, da er det ikke mer tilgivelse å hente, for nå er back spin så høyt at perimeter vektingen ikke lengere kan forhindre tilt på spin aksen. Er man i tillegg en spiller som utnytter sole properties,(sål facon, areal og bounce), er det et enkelt valg, drop den PW som er i jern settet.

Men husk dette med skaft og skaft vekt, mange forstår ikke bedre enn at de sammenligner sine jern, kanskje med 95 grams stål skaft mot en standard wedge med DG wedgeflex, og det er helt på trynet, for skal de sammenlignes må det skje med bruk av det samme skaft, ikke skaft med 25-30 grams vekt differanse.

Skal den brukes mye til chip shots, se etter en wedge med så flat leading edge som mulig (bunden av face heel til toe), men du skal noen ganger i retning av en digger style sole med høj bounce før du kan finne den, så se på hva som er der ute, og spør deg selv hvilke slag og leier den typisk skal brukes fra, så har du svarene på hvor du skal.

Grinding er jo ikke et tilbud man finner over alt, men de bedre spillere har i mange generasjoner nydt godt av spesial grinding av sål, og har man tilgang til en club fitter og club maker som driver med den slags, kan sål lages så den passer til alle de slag den aktuelle køllen skal brukes til.

Jeg uploader et eksempel så du kan se hva vi snakker om. En PW eller GW skal typisk brukes både på fulle swing og til partial shots, og for en som også skal chippe med sin PW og i forveien har et en stejl angrebsvinkel på bolden har man en utfordring, men den kan løses.

Her er 2 hoder, begge 50 grader loft og 14* som static bounce
For fulle slag på en hård fairway kan den lange sål og høye statiske bounce by på problemer og lage noen flækkere vi ikke ønsker, så for å unngå det er bak kant av sål modifisert på 2 vis.

Der er fjernet et ekstra stykke på mitten utover at hele sål bredden er laget kortere. Da sål er litt buet heel til toe, betyr det at på fulle swing og hård fairway, er det kun selve mitten af sål som opnår turf kontakt, og vi har da en kort smal såle som på et players iron, der selv den høye statiske bounce blir eliminert på hård fairway. Er underlaget bløtere, vil den automatisk ta i bruk hjelp fra sine brede "skuldre", der sål også er lengere, så denne sål facon justerer seg selv til underlaget den spilles på med hensyn til behov for areal. Det burde være godt synlig at arealet er helt forskjellig på de 2, og derfor vil de ikke fungere på samme vis. Vi starter derfor gjerne fra en sål vinkel større enn behovet, da vi med denne grind reduserer effekten av bounce via redusert areal (se #3)
Den samme wedge har en Blunted leading edge som er lavet for å bli tilgivende på fede slag og chip shots. (den kan ikke grave)
Full shot grind.JPG
Full shot grind.JPG (30.3 KiB) Viewed 3235 times

Vi har 3 slags Bounce på en wedge og den som opplyses kan være 1 av 2, det vet man aldri før man studerer detaljene

#1 Bounce kan være statisk og vinkel på sål vs underlag, det er den de fleste tenker på, og den skal vi velge ut fra angrebsvinkel på bolden
Slår du ned i bolden med 5 grader og har kun 4 grader statisk bounce, er du bokstavelig talt "out of bounce" når du oppnår turf kontakt, no good...

#2 Bounce kan oppgis som effektiv bounce, et MEGET vildledende begrep, da vi egentlig ikke snakker om bounce i det hele tatt, men effekten den har ift å løfte leading edge op fra jord. Jo større statisk vinkel, eller lengere sål, jo højere op kommer leading edge ved adressering = effekten av Bounce, IKKE effektiv bounce.
Produsenter som henviser til effektiv bounce henviser altså til Effekten AV bounce med hensyn til højden på leading edge.

#3 Bounce kan bedømmes effektivt som sål AREAL, og denne som er opplagt og logisk er det de færreste som har opdaget.
Vi kan spille en wedge med bare 2-3 grader statisk bounce, men med enormt sål areal, og resultatet er godt i sand.
Den andre vei kan vi ha en voldsom statisk bounce (sål vinkel), men med så lite aral at de ikke utgjør noe som helst i praksis

Vi skal derfor være bevist på alle 3, der den første er angrebs vinkelen vi skal ta hensyn til
Den andre er et hensyn vi må ta, specielt om den skal slås åpen, da vil den ofte reise seg enda mer, = No good, så en som har grindet heel og trailing edge vil da forhindre at den reiser seg .Vi skal også se på areal. Wedger som skal i sand eller spilles på bløde underlag, skal ha stort areal, men ikke nødvendigvis høy statisk bounce, den skal avstemmes med angrepsvinkelen.

Her er derfor mange muligheter, men ikke så mange plasser man tilbydes de her muligheter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by furu »

@Nerd

Perimeter weighting er vel ikke bare hæl/tå? Selskap som SCOR/Eidolon har flyttet vekt på wedger fra 41 grader, og forklart hvorfor det fungerer. Callaway flytter vekt i sin MD-serie. Titleist Vokey bruker aktivt vektdistribusjon for å oppnå varierte egenskaper i SM6. Mer vekt på toppen av slagflaten er et eksempel på dette.

Jeg vil si at man får tilgivende egenskaper i en wedge/kølle med 40 grader eller mer, men ikke på samme måte som i et middels/langt jern.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by Nerd »

furu wrote:@Nerd

Perimeter weighting er vel ikke bare hæl/tå? Selskap som SCOR/Eidolon har flyttet vekt på wedger fra 41 grader, og forklart hvorfor det fungerer. Callaway flytter vekt i sin MD-serie. Titleist Vokey bruker aktivt vektdistribusjon for å oppnå varierte egenskaper i SM6. Mer vekt på toppen av slagflaten er et eksempel på dette.

Jeg vil si at man får tilgivende egenskaper i en wedge/kølle med 40 grader eller mer, men ikke på samme måte som i et middels/langt jern.
I tema TILGIVELSE fra Cavity Back vs Blades er perimetervægting KUN heel og toe, det er der man opnår en større MOi værdi og modstand mod å vri seg ved slag utenfor sweetspot.

Når vi flytter vekt mellom top linjen og sål, er det VCOG vi manipulerer, og det påvirker launch angle, men har intet med tilgivelse for dårlig ramte slag å gjøre som temaet er når vi snakker Cavity back vs Blades.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Bytte ut P med en 46/48 wedge

Post by Byebye83 »

Sorry at jeg er litt treg.. Tanken var å få noe som kanskje satt litt bedre på green. Men, har endt opp med cobra fly-z pluss, og der er pw 45", så ser meg nødt til ett annet wedge oppsett.. Så har bestilt nye sm6 50.08f, og 54.08m med KBS tour stiff skaft, som er det samme som sitter i cobraene.. Veldig gode køller forøvrig..
Ellers takk for mange svar
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Post Reply