Utstyrstest Norsk Golf

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Utstyrstest Norsk Golf

Post by LangJakke »

En hører jo at det minimalt med forbedring fra år til år på nytt utstyr. Alt er jo "maxet" ut og det som skiller er marginalt.
Så ser jeg på drivere som er testet i år kontra fjorårets test. I fjor kom jo Cobra Fly-z svært godt ut, kåret til testens vinner på mange områder. I år gjør Cobra F6 det ganske bra, men ikke på nærheten så bra som i fjorårets test.

Er da utviklingen på de andre merkene vært såpass mye større enn hos Cobra, eller er Fly-z en bedre driver enn F6?
Er det forskjeller i testingen som fører til ulike resultater?

Noen som har testet driverne opp mot hverandre som kan kommentere? Eller kanskje Furu har et klokt svar?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

XR16 vs XR var en av de større forbedringene. Derfor slo det bra ut. Vi fikk gode tall med den.

Trenden er mer spesialisering. F6 vs F6+ er en annen verden enn FlyZ/FlyZ+ i fjor. Det er store forskjeller i tallene du får fra F6 og F6+. Produsentene går altså ikke alltid for forbedring, men heller klarere bruksområde. Definerte målgrupper.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

Jeg har alltid spurt meg hva værdien av en sådan test er foruden den rene underholdning, for det eneste man kan finne ut, er hvilken standard varer som tilfeldigvis passet minst dårlig til de aktuelle spillere som deltok, så hva er værdien for leseren egentlig? skal han kunne bruke den til å orientere seg før kjøp?

Det henvises også til at testen var utført med Trackman, men uten at man kan gjenfinne de data?

Ser man på kommentarene står der F.eks for HØY HCP og TM M1 : Skrur og skrur men finner ikke den optimale instilling, forvirrende produkt.
Ligger der så en forventning om at man kan justere seg bort fra en bad fit?. Det er jo først når en kølle faktisk passer spilleren på basic specs som Lengde, Total vekt og Balance at vi kan ramme godt, og da først vil justeringer på hodet komme til syne i den utstrekning spillerens swing har et potensiale til at disse innstillinger kan gi en endring (dynamisk loft vs release timing), men ingen opplysninger om det nevnes?

Jeg ser heller ingen opplysninger om specs på de aktuelle drivere, så både lengden og skaft vekt og modell er utelat, så det er jo ikke de samme forutsetninger for noe her, så dette er jo ikke en Apple to Apple test, med mindre man mener at "standard specs" gjør de alle til epler, og det på tross av at standard specs for alle disse varierer.

Mitt spørsmål er derfor: Hva er det meningen at leseren skal få ut av en test som det her?
Det eneste jeg kan få ut av det er en vis underholdningsverdi, samt at man opplyses om hvilke drivere som låter dårlig (noe som enkelt kan fixes), eller ikke er så tilgivende som ønsket på dårlig ramte slag, men utover det har jeg vansker med å se noe, og derfor spør jeg.

http://www.norskgolf.no/artikler/utstyr/test-av-drivere
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Rotten »

Får inntrykk av hvilke køller som ser fine ut. Det er viktig :)

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Nerd gjør samme feil som mange andre;

- antar at alle er villig til å bruke tid og penger på custom fitting.
- antar at det å kjøpe hyllevare er en uting.
- antar at alle har tilgang til ekspertise i klubb, golfbutikk eller køllemaker i nærheten.

Nerd er en av de mest opplyste kølleeksperter vi har. Anerkjent over hele verden for sin kunnskap. Han er ikke målgruppen. Nerd er ikke målgruppen.

Det handler om definere et produkts egenskaper ut fra standard hyllevare. Og hva vi kan oppnå ved å skru på det basert på vår kunnskap. En ting skal være klart - vi er ikke dumme. Vi kan ikke like mye som de flinkeste i klassen, men vi har kunnskap om det vi holder på med. Vi bruker også rett verktøy.

Det er epler vs epler vi sammenligner. Det er de køllene folk kjøper rett fra hyllen vi har kjørt gjennom testen. Det er det som er relevant.

Hva folk gjør gjennom custom fitting er fullstendig utenfor dette området. I fjor fikk vi kritikk fordi en av Norges beste køllemakere hadde vellykket custom fitting med 4-5 spillere med Nike Vapor Flex. Med sitt mindre hode og for oss litt problematiske tilgivende egenskaper (eller mangel på dette), fikk den dårlig kritikk hos oss. En driver for svært få - hevdet vi. En driver for hvem som helst - hevdet andre. Vel, en god køllemaker kan få nærmest alt til å passe til alle. Ett år senere endret Nike på Flex driveren. De sa den var for lite tilgivende, og gjorde hodet større ;)

Vi prøver å plassere køller innenfor sin kategori. Sin type spiller. Det er ikke mulig å gjøre det perfekt i forhold til alle, men jeg liker å tro at vi gjør folk mer opplyst. De får lyst til å tenke over hva de holder på med. Hvorfor de kjøper en kølle. Hvordan deres egen sving er. Hva som sannsynligvis passer for dem. Vi vil at golfere skal gjøre færre dårlige kjøp. Det skal havne færre køller i boden eller på finn.no. Flere skal få litt glede ut av dette.

Med prisstigningen vi har hatt blir det stadig viktigere å kjøpe riktig kølle. Det er dyrere å gjøre feil. Utviklingen i retning mer spesialiserte køller med til tider ekstreme egenskaper er også et argument for å lese litt om det grunnleggende om en kølle.

Vi har 4 linjer + et par artikler til å vise fram det vi har lært om en kølle. Jeg ville ha mer plass. Dele opp testen over to utgaver for å kunne skrive mer om hvert produkt. Det ønsker man ikke, og tenker at alle køller skal inn i en utgave.

En vanlig modningsfase for en norsk golfer er :arrow: sette pris på testen i NG når man er på begynner/ok nivå :arrow: innse at man er for god til å sette pris på testen i NG fordi man spiller på nesten 80 slag hver runde og tullingene i testpanelet ikke har peiling :arrow: innse at verden ikke er helt slik man har sett det for seg foran nesetippen.

Alt dette sier jeg med godt humør :D Jeg gjetter ikke hvordan ting foregår, hverken hos oss eller blandt golfere i Norge og utlandet. Jeg vet, og jeg lever ikke i en boble av selvopphøyd kunnskap og mangel på realistisk verdensbilde.

Det er det det er. Det kunne alltid vært bedre. Jeg har aldri vært fornøyd med noe av det. De jeg jobber med har vært fornøyd. Min mening er at det aldri er bra nok.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by furu »

Hei! liverglimt likte innlegget til nerd :D :!: Her og nå villig til å sette 500,- på at han liker alle Nerds innlegg resten av året.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by mciljoy »

Synes dette føyer seg inn i rekken av overdreven fokus i golfen på optimalisering av utstyr og teknikk. For 99% av alle som spiller golf handler det om å ha det så gøy sol mulig med hobbyen sin. Hvor mange får det mye morsommere på golfbanen med 300 rpm mindre spinn på sin driver? Hva skal 20-handcapperen med det perfekte skaftet når han bruker absolutt hele slagflaten på køllehodet? Kølletilpassing har så klart sin plass og er absolutt nødvendig hvis du skal leve av golfen. Men for hobbygolfere er tiden og pengene best anvendt på banen sammen med kompiser. Og hvis du fortsatt har tid og penger igjen; bruk de på å finne sweetspot på rangen og lek litt på nærspillsområdet ;-)

Ble litt flåsete dette, men jeg tror dessverre mange gir opp golfen fordi det oppleves så "seriøst" og prestasjonsfokusert. Sånne absolutte holdninger som Nerd hele tiden ytrer tror jeg er til glede for veldig få og til frustrasjon for mange.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Rotten »

Som i alle idretter og hobbyer er utstyret en viktig del. Man bruker mye tid på sin "greie", og jo mer man holder på, jo mer nerdete og detaljfokusert blir man. Hvertfall de fleste. Sånn sett så kan man jo generelt spørre seg hvorfor det selges så mye (ekstremt) dyrt sportsutstyr. De fleste hadde nok fått mer ut av å bare trene med tanke på resultat.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

furu wrote:Nerd gjør samme feil som mange andre;

- antar at alle er villig til å bruke tid og penger på custom fitting.
- antar at det å kjøpe hyllevare er en uting.
- antar at alle har tilgang til ekspertise i klubb, golfbutikk eller køllemaker i nærheten.

Nerd er en av de mest opplyste kølleeksperter vi har. Anerkjent over hele verden for sin kunnskap. Han er ikke målgruppen. Nerd er ikke målgruppen.

Det handler om definere et produkts egenskaper ut fra standard hyllevare. Og hva vi kan oppnå ved å skru på det basert på vår kunnskap. En ting skal være klart - vi er ikke dumme. Vi kan ikke like mye som de flinkeste i klassen, men vi har kunnskap om det vi holder på med. Vi bruker også rett verktøy.

Det er epler vs epler vi sammenligner. Det er de køllene folk kjøper rett fra hyllen vi har kjørt gjennom testen. Det er det som er relevant.

Hva folk gjør gjennom custom fitting er fullstendig utenfor dette området. I fjor fikk vi kritikk fordi en av Norges beste køllemakere hadde vellykket custom fitting med 4-5 spillere med Nike Vapor Flex. Med sitt mindre hode og for oss litt problematiske tilgivende egenskaper (eller mangel på dette), fikk den dårlig kritikk hos oss. En driver for svært få - hevdet vi. En driver for hvem som helst - hevdet andre. Vel, en god køllemaker kan få nærmest alt til å passe til alle. Ett år senere endret Nike på Flex driveren. De sa den var for lite tilgivende, og gjorde hodet større ;)

Vi prøver å plassere køller innenfor sin kategori. Sin type spiller. Det er ikke mulig å gjøre det perfekt i forhold til alle, men jeg liker å tro at vi gjør folk mer opplyst. De får lyst til å tenke over hva de holder på med. Hvorfor de kjøper en kølle. Hvordan deres egen sving er. Hva som sannsynligvis passer for dem. Vi vil at golfere skal gjøre færre dårlige kjøp. Det skal havne færre køller i boden eller på finn.no. Flere skal få litt glede ut av dette.

Med prisstigningen vi har hatt blir det stadig viktigere å kjøpe riktig kølle. Det er dyrere å gjøre feil. Utviklingen i retning mer spesialiserte køller med til tider ekstreme egenskaper er også et argument for å lese litt om det grunnleggende om en kølle.

Vi har 4 linjer + et par artikler til å vise fram det vi har lært om en kølle. Jeg ville ha mer plass. Dele opp testen over to utgaver for å kunne skrive mer om hvert produkt. Det ønsker man ikke, og tenker at alle køller skal inn i en utgave.

En vanlig modningsfase for en norsk golfer er :arrow: sette pris på testen i NG når man er på begynner/ok nivå :arrow: innse at man er for god til å sette pris på testen i NG fordi man spiller på nesten 80 slag hver runde og tullingene i testpanelet ikke har peiling :arrow: innse at verden ikke er helt slik man har sett det for seg foran nesetippen.

Alt dette sier jeg med godt humør :D Jeg gjetter ikke hvordan ting foregår, hverken hos oss eller blandt golfere i Norge og utlandet. Jeg vet, og jeg lever ikke i en boble av selvopphøyd kunnskap og mangel på realistisk verdensbilde.

Det er det det er. Det kunne alltid vært bedre. Jeg har aldri vært fornøyd med noe av det. De jeg jobber med har vært fornøyd. Min mening er at det aldri er bra nok.
Jeg fikk ikke riktig svar på mitt spørsmål, men må likevel kommentere det du leverer her

- antar at alle er villig til å bruke tid og penger på custom fitting.
NEI, jeg kjenner markedet for Golfutstyr bedre enn de fleste, og det er UNDER 1% av spillerne der ute som reelt set buker tid og penger til dette.
Lite tyder på at det vil endre seg, så jeg har absolut ingen antagelse om at ALLE er villige til å bruke tid og penger på Custom Fitting, det ville være det samme som at jeg ikke kjente det marked jeg har betjent i 6 år og det er en drøy påstand.

- antar at det å kjøpe hyllevare er en uting.
Det er ikke en antagelse, det er et faktum selv OEMs erkjenner, og derfor har de tilbud om Custom fitting så langt de evner det, og ser du på produsentenes custom options lyser det tydelig nok mot enhver at det er ikke noen "one size fits all" det er en misforståelse denne typen tester er med til å holde vedlike.

- antar at alle har tilgang til ekspertise i klubb, golfbutikk eller køllemaker i nærheten.
Bedre enn de fleste kjenner jeg mangelen på et reelt tilbud her, det er selve grunnlaget for at jeg har skrevet alt hva jeg har gjort om det golfteknikske, nemlig for at flest mulig skal få kunnskap om hva dette handler om, nettopp fordi den kompetansen er fraværende de fleste steder, altså stikk motsatt av din påstand. Om du så mener at den test du har ledet her er en erstatning eller en slags kompensering for denne mangelen er vi også uenig,og derfor spurte jeg hva man mener en leser skal få ut av det foruten den rene underholdnings værdi.

- Det handler om definere et produkts egenskaper ut fra standard hyllevare.
Det er som jeg skriver, en tilnærmet håpløs oppgave, for som testen fremkommer for leseren er det KUN køllehodet som omtales, og det er altså bare "halve køllen", så du ender med å finne hva som passet minst dårlig, og det helt uten å ta med specs på længde, skaft og skaft vekt som ÅPENBART påvirker resultatet, relativt vs den aktuelle spiller som deltar.

- Det er epler vs epler vi sammenligner. Det er de køllene folk kjøper rett fra hyllen vi har kjørt gjennom testen. Det er det som er relevant.
Det blir for å si det pent, lite videnskapelig om det eneste de har til felles er "standard" da det ikke eksisterer noen felles standard, og derav kan de nødvendigvis aldri sammenlignes på er reelt grunnlag, de har jo ikke engang den samme lengde.

- Vi prøver å plassere køller innenfor sin kategori. Sin type spiller. Det er ikke mulig å gjøre det perfekt i forhold til alle, men jeg liker å tro at vi gjør folk mer opplyst. De får lyst til å tenke over hva de holder på med. Hvorfor de kjøper en kølle. Hvordan deres egen sving er. Hva som sannsynligvis passer for dem. Vi vil at golfere skal gjøre færre dårlige kjøp. Det skal havne færre køller i boden eller på finn.no. Flere skal få litt glede ut av dette.

La oss ta kun 1 gruppe her, nybegynderen eller Høj HCP eller hva du nå enn måtte ønske å kalle den gruppen.
INGEN av disse køllene passer for han, absolut ingen av de, de er desidert for lange til at han skal ha en fair mulighet, men det velger denne testen å ignorere, her overlater man til hodets tilgivelse å rydde opp, så det er ikke noe å si på at en køllemaker kunne få den dårligste til å bli den beste (om det var sådan jeg skulle forstå det avsnitt om en Nike driver), så her kan jeg vanskelig se at en høy HCP spiller og hans REELLE behov vurderes eller ivaretas, man ignorerer helt enkelt det viktigste, for testen forutsetter nemlig "one size fits all" og det er som jeg skriver heller ikke noe produsentene mener er riktig, derfor har de alternativer, men i denne testen finner vi hverken standard specs eller alternativer til standard specs på de samme køller, og heller ingen incitament til å se den retning, og det på tros av at tilbudet eksisterer over alt.

- Med prisstigningen vi har hatt blir det stadig viktigere å kjøpe riktig kølle. Det er dyrere å gjøre feil. Utviklingen i retning mer spesialiserte køller med til tider ekstreme egenskaper er også et argument for å lese litt om det grunnleggende om en kølle.

Du nevner jo ikke engang det grunnleggende i en kølle, det er tatt på "Walk over", så der tilfører du ikke leseren noe som helst, og han tilføres heller intet for å unngå feilkjøp av samme grunn, så leseren står tilbake med en subjektiv vurdering av en kølle på et vis den ikke kan bedømmes.

- Vi har 4 linjer + et par artikler til å vise fram det vi har lært om en kølle. Jeg ville ha mer plass. Dele opp testen over to utgaver for å kunne skrive mer om hvert produkt. Det ønsker man ikke, og tenker at alle køller skal inn i en utgave.

Ble du virkelig nektet å ta med vitale specs som lengde og skaft vekt, samt opplyse om alternativer den samme producenten tilbyr?
Din test artikkel gjentar flere ganger i innledningen at dere er blitt dyktigere til å se på de tall som er viktige og henviser til Trackman, men du sier ikke hva slags tall dette er og du viser heller ingen av de. Testen din fremstår derfor som ren underholdning, og er basert på din feiloppfatning om at på drivere er det "one size fits all", men det er altså helt feil da alle de seriøse brands tilbyder alternativer, noe du burde ha fått med deg i de her år.

Nå skal dere heller ikke forvente at dere ser meg stort her i fremtiden, så @liverglimt finner nok ikke så mange post han kan klikker like på som du synes å frykte, og årsaken er at de oppgaver jeg nå skal i gang med ikke gir stort med tid eller overskudd til det her, jeg har mener jeg selv, levert et rimelig bidrag til at de som ville lære om det rent golf utstyrs tekniske fikk adgang til det, så må andre ta den videre derfra.

MItt forslag til forbedring:
- Forlang litt mere plass, rent typografisk er bredden utnyttet veldig dårlig, og fonter er unødig store, Det betyr masse luft og lite innhold.
- Ta med køllens data som lengde og skaft vekt, de er vitale og kan ikke ignoreres.
- Be utstyrs utlåneren komme med alternativer til "standard", det er spesielt viktig for de med høyt HCP og de kan om de vil, men om ingen går på de med ønske eller krav til det skjer der ingenting.
- Opplys leseren om de alternativer som produsenten tilbyr. Jeg mener selvsagt ikke 7 x A4 sider med skaft, kun en opplysning som t.eks at man kan få levert lengden som plus eller minus, og hvor mye, samt at utvalget i skaft går fra en given vekt til en given vekt, Altså helt korte og enkle informasjoner som enkelt burde finne plass i en liten tech specs rubrik man kobler til bildet av hodet.

Jeg mener nemlig at de testene du deltar i har et betydelig forbedrings potensiale, og som kan nåes med veldig enkle virkemidler, der slut resultatet rent faktisk blir mere i retning av dine intensjoner, nemlig å gjøre det litt enklere for de som ikke vet noe å navigere i det som er der ute. Det er DER du som freelance kan oppfylle den rollen som produsentene missbruker til markedsmakt, nemlig med å bistå dine lesere til å skjære igjennom all den marketing BS som desværre er typisk for markedsføring av golf utstyr.

Jeg er derfor glad for at du selv "vil mer" og ikke riktig er fornøyd med det hele, så kan jeg bare håpe på at du synes mine råd var gode, og at du kan finne plass til å få det med på ett eller annet vis, for jeg er som du ser veldig enig med deg i at dette kan bli bedre :-)*

God lang weekend til alle der oppe i Norge !
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Synes dette føyer seg inn i rekken av overdreven fokus i golfen på optimalisering av utstyr og teknikk. For 99% av alle som spiller golf handler det om å ha det så gøy sol mulig med hobbyen sin. Hvor mange får det mye morsommere på golfbanen med 300 rpm mindre spinn på sin driver? Hva skal 20-handcapperen med det perfekte skaftet når han bruker absolutt hele slagflaten på køllehodet? Kølletilpassing har så klart sin plass og er absolutt nødvendig hvis du skal leve av golfen. Men for hobbygolfere er tiden og pengene best anvendt på banen sammen med kompiser. Og hvis du fortsatt har tid og penger igjen; bruk de på å finne sweetspot på rangen og lek litt på nærspillsområdet ;-)

Ble litt flåsete dette, men jeg tror dessverre mange gir opp golfen fordi det oppleves så "seriøst" og prestasjonsfokusert. Sånne absolutte holdninger som Nerd hele tiden ytrer tror jeg er til glede for veldig få og til frustrasjon for mange.
Det er virkelig å beklage om du opfatter det sådan at "high end fitting" er et must, det er det slettes ikke for andre enn de som absolut ønsker det.
Derimot svikter det på det helt basale, Lengde, Vekt og Balance, og når vi uten videre godtar at en runde Golf tar 4-5 timer, og at en driver koster 3-5000.- er det litt ignorant å IKKE ville bruke en time ekstra til å få et bedre start sted enn bare å rykke ned fra hyllen den man synes best om. Det er derfor ikke avansert i det hele tatt det som jeg mener bør være alle til del, en tilpasning på det helt basale. Da har man det også mye mere moro der ute med færre feilslag som ofte kan sette oss ut av humør.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by mciljoy »

Nerd wrote:
mciljoy wrote:Synes dette føyer seg inn i rekken av overdreven fokus i golfen på optimalisering av utstyr og teknikk. For 99% av alle som spiller golf handler det om å ha det så gøy sol mulig med hobbyen sin. Hvor mange får det mye morsommere på golfbanen med 300 rpm mindre spinn på sin driver? Hva skal 20-handcapperen med det perfekte skaftet når han bruker absolutt hele slagflaten på køllehodet? Kølletilpassing har så klart sin plass og er absolutt nødvendig hvis du skal leve av golfen. Men for hobbygolfere er tiden og pengene best anvendt på banen sammen med kompiser. Og hvis du fortsatt har tid og penger igjen; bruk de på å finne sweetspot på rangen og lek litt på nærspillsområdet ;-)

Ble litt flåsete dette, men jeg tror dessverre mange gir opp golfen fordi det oppleves så "seriøst" og prestasjonsfokusert. Sånne absolutte holdninger som Nerd hele tiden ytrer tror jeg er til glede for veldig få og til frustrasjon for mange.
Det er virkelig å beklage om du opfatter det sådan at "high end fitting" er et must, det er det slettes ikke for andre enn de som absolut ønsker det.
Derimot svikter det på det helt basale, Lengde, Vekt og Balance, og når vi uten videre godtar at en runde Golf tar 4-5 timer, og at en driver koster 3-5000.- er det litt ignorant å IKKE ville bruke en time ekstra til å få et bedre start sted enn bare å rykke ned fra hyllen den man synes best om. Det er derfor ikke avansert i det hele tatt det som jeg mener bør være alle til del, en tilpasning på det helt basale. Da har man det også mye mere moro der ute med færre feilslag som ofte kan sette oss ut av humør.
Enig i det, det er holdningene jeg ikke liker (mener ikke deg spesielt, Nerd, jeg kjenner ikke deg) sammen med det jeg mener er et overfokus på detaljer.

I fare for å høres arrogant ut (jeg er ingen god golfer) så kan jeg låne køllene til hvem som helst av mine kompiser og få mer eller mindre det samme ut av dem. Altså; spilleren tilpasser seg utstyret slik som utstyret tilpasses spilleren. Jeg mener bare at dette ikke er statisk og svart/hvitt.

Men jeg er enig i det du sier om high-end. Så lenge budskapet ikke er at alle som bruker hyllevare er idioter, har jeg ingen problemer med utstyrsfokuset.

NB, personlig leser jeg alt jeg kommer over av utstyrsinfo, jeg liker bare ikke måten enkelte kommuniserer det ut på :-)

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Golfspilleren »

Nå oppfordrer Norsk Golf sin redaktør å ikke basere køllekjøp på testen, men å teste selv.
Det synes jeg er veldig bra.
Golftester gir kun testernes mening, og det kan være en grei pekepinn om du ikke har sjans til å teste selv, men egentlig er det ingenting verdt.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

mciljoy wrote:
Nerd wrote:
mciljoy wrote:Synes dette føyer seg inn i rekken av overdreven fokus i golfen på optimalisering av utstyr og teknikk. For 99% av alle som spiller golf handler det om å ha det så gøy sol mulig med hobbyen sin. Hvor mange får det mye morsommere på golfbanen med 300 rpm mindre spinn på sin driver? Hva skal 20-handcapperen med det perfekte skaftet når han bruker absolutt hele slagflaten på køllehodet? Kølletilpassing har så klart sin plass og er absolutt nødvendig hvis du skal leve av golfen. Men for hobbygolfere er tiden og pengene best anvendt på banen sammen med kompiser. Og hvis du fortsatt har tid og penger igjen; bruk de på å finne sweetspot på rangen og lek litt på nærspillsområdet ;-)

Ble litt flåsete dette, men jeg tror dessverre mange gir opp golfen fordi det oppleves så "seriøst" og prestasjonsfokusert. Sånne absolutte holdninger som Nerd hele tiden ytrer tror jeg er til glede for veldig få og til frustrasjon for mange.
Det er virkelig å beklage om du opfatter det sådan at "high end fitting" er et must, det er det slettes ikke for andre enn de som absolut ønsker det.
Derimot svikter det på det helt basale, Lengde, Vekt og Balance, og når vi uten videre godtar at en runde Golf tar 4-5 timer, og at en driver koster 3-5000.- er det litt ignorant å IKKE ville bruke en time ekstra til å få et bedre start sted enn bare å rykke ned fra hyllen den man synes best om. Det er derfor ikke avansert i det hele tatt det som jeg mener bør være alle til del, en tilpasning på det helt basale. Da har man det også mye mere moro der ute med færre feilslag som ofte kan sette oss ut av humør.
Enig i det, det er holdningene jeg ikke liker (mener ikke deg spesielt, Nerd, jeg kjenner ikke deg) sammen med det jeg mener er et overfokus på detaljer.

I fare for å høres arrogant ut (jeg er ingen god golfer) så kan jeg låne køllene til hvem som helst av mine kompiser og få mer eller mindre det samme ut av dem. Altså; spilleren tilpasser seg utstyret slik som utstyret tilpasses spilleren. Jeg mener bare at dette ikke er statisk og svart/hvitt.

Men jeg er enig i det du sier om high-end. Så lenge budskapet ikke er at alle som bruker hyllevare er idioter, har jeg ingen problemer med utstyrsfokuset.

NB, personlig leser jeg alt jeg kommer over av utstyrsinfo, jeg liker bare ikke måten enkelte kommuniserer det ut på :-)

Sent fra min HUAWEI MT7-L09 via Tapatalk
Jeg har nok selv flere ganger vært for hård på bolden, det kan jeg ikke benekte, for noen ganger er bare settingen sådan at der forlanges "sort eller hvit", mens vi alle vet at sannheten ligger alltid et sted i mellom.

Når du skriver at du kan låne utstyr, og få stort set det samme ut av det, har du noen gang tenkt over hvad det egentlig viser deg?
Det viser at du har en vis tilpasnings evne, noe som er meget personlig, noen kan spille med "alt" og komme godt fra det, andre har ikke det samme talent for å tilpasse seg og sitt swing til utstyret. Det forteller også at både eget og lånt utstyr ikke er ideelt for deg, og at du derav har et potensiale du ikke har utnyttet på banen.

Det er nemlig helt korrekt at det er vi spillere som tilpasser oss utstyret, og det gjelder faktisk også med utstyr som er tilpasset, da club specs dikterer hva du kan gjøre og hva du ikke kan gjøre, og det går for alt fra tempo timing til swing plan og bold posisjon. Club specs TVINGER spilleren helt enkelt, så det club fitting har til hensikt å utføre, er at man skal hjelpes til å gjøre det "riktig", basert på det swing man har.

Jeg anbefaler deg å starte med å lage et regne ark som viser hva du har i din bag med hensyn til Lengde og Skaft vekt, samt at du er oppriktig med deg selv om hvilken av køllene du har som er virkelig gode og som du ikke lager så mange feilslag med, og at du også kommenterer for deg selv de andre og hva slags feil du oftest lager med de.

Det vil hjelpe deg til å identifisere hvor du bør se ved skifte av utstyr, for det viser seg at det er på helt basic specs det som oftest svikter, så ingen kan hevde at man må ta "hele pakken" før man kan si at utstyret er godt, og veldig ofte er det utrolig lite som skal til før man har en forbedring. Er ingenting av det du har tilpasset, vil jeg anbefale at PUTTEREN er den du starter med, for den er og blir den viktigste køllen vi har, og jeg har laget en DIY for putter fitting mange har brukt med godt resultat.

Det er derfor ikke nødvendigvis den store runden som skal til, mye av det kan man lage eller finne ut av selv, men er man totalt ignorant ovenfor utstyrs specs, er det i alle fall sikkert at du aldri kan oppnå det potensiale til å spille godt som du allerede har i deg, men det er selvsagt opp til den enkelte å lage sine prioriteringer som han selv føler for.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by mciljoy »

Takk for utfyllende og oppriktig svar :-)

Når det gjelder din kritikk av tester i NG og alle de andre tror jeg vi er enige. Men jeg leser det kun som underholdning og informasjon om hvilke køller som finnes og hvordan produsentene ønsker å markedsføre dem. Jeg hopper over all "objektivitet" i kølletestingen, kun en robot eller tusenvis av slag kan teste perdormance. Men leser det som 3 personer subjektive inntrykk av køllene. That's it. Og skal jeg være kritisk til f eks NG, skulle jeg ønske de spesifiserte at det er subjektive kommentarer på hvilke køller de liker og ikke, insteden for å presentere en "test" av køllene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by kevin »

Det er en grei presentasjon av nye produkter, og ikke mye mer.

Noen gullkorn i noen gamle tråder om temaet.
viewtopic.php?f=3&t=1746
http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=15&t=4418
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Golfspilleren »

Norsk Golf hadde under Espelid sin tid en test med en større gruppe nordiske spillere på alle nivåer og med damer.
Det synes jeg var en god test.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Golffreak »

Nerd wrote: Det vil hjelpe deg til å identifisere hvor du bør se ved skifte av utstyr, for det viser seg at det er på helt basic specs det som oftest svikter, så ingen kan hevde at man må ta "hele pakken" før man kan si at utstyret er godt, og veldig ofte er det utrolig lite som skal til før man har en forbedring. Er ingenting av det du har tilpasset, vil jeg anbefale at PUTTEREN er den du starter med, for den er og blir den viktigste køllen vi har, og jeg har laget en DIY for putter fitting mange har brukt med godt resultat.
Har du den DIY putter fittingen enkelt tilgjengelig Nerd? Hadde satt veldig stor pris på dette da jeg sliter med puttingen :-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

Golffreak wrote:
Nerd wrote: Det vil hjelpe deg til å identifisere hvor du bør se ved skifte av utstyr, for det viser seg at det er på helt basic specs det som oftest svikter, så ingen kan hevde at man må ta "hele pakken" før man kan si at utstyret er godt, og veldig ofte er det utrolig lite som skal til før man har en forbedring. Er ingenting av det du har tilpasset, vil jeg anbefale at PUTTEREN er den du starter med, for den er og blir den viktigste køllen vi har, og jeg har laget en DIY for putter fitting mange har brukt med godt resultat.
Har du den DIY putter fittingen enkelt tilgjengelig Nerd? Hadde satt veldig stor pris på dette da jeg sliter med puttingen :-)

Følg dette link, og gå til post #9 i tråden som er for PUTTER
http://www.golfwrx.com/forums/topic/909 ... y-fitting/
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Takk for utfyllende og oppriktig svar :-)

Når det gjelder din kritikk av tester i NG og alle de andre tror jeg vi er enige. Men jeg leser det kun som underholdning og informasjon om hvilke køller som finnes og hvordan produsentene ønsker å markedsføre dem. Jeg hopper over all "objektivitet" i kølletestingen, kun en robot eller tusenvis av slag kan teste perdormance. Men leser det som 3 personer subjektive inntrykk av køllene. That's it. Og skal jeg være kritisk til f eks NG, skulle jeg ønske de spesifiserte at det er subjektive kommentarer på hvilke køller de liker og ikke, insteden for å presentere en "test" av køllene.
Robot tester kan ikke vi spillere dra noen nytte av, de brukes i dag kun ved produkt utvikling der man f.eks ønskes å se resultat av "kontrollerte mishits" for å vurdere hvordan gear effekter og trampolin effekt på face fungerer, eller å måle effekt for dynamisk loft ved å endre vekting.

Real life fungerer det ikke på samme vis. en Robot stilles inn, og gjør akkurat hva den er bedt om, mens vi spillere påvirkes til å justere swinget til køllen, så vi vil ikke kunne gjenta det samme når vi endrer club specs. (flytting av en vekt forover eller bakover medfører ingen endring a spillerens swing, med mindre han ut fra hva han ser av ball flight bevist eller ubevist justerer seg til neste swing, men tilført eller fratrukket vekt vil påvirke spilleren)

Det er det samme med skaft. Vi kan stille inn en Robot til en given release timing for å vurdere Tipp to butt ratio og påvirkning for dynamisk loft, men så snart skaftet gis i hånden på en spiller, vil det være et spørsmål om spillerens normale swing og release timing, og hvordan det aktuelle skaft påvirker han den ene eller andre vei. Det er derfor vi noen ganger ser resultater stik motsatt av shaft label, der skaftet merket "high launch" gir mindre dynamisk loft end skaftet mærket "low launch", og alt sammen skyldes altså måten skaftet påvirket spilleren til å justere sit swing.

Det er årsaken til at vi alltid må prøve det i praksis på den aktuelle spiller. Det er altså ikke givent at vi ser de forventede endringer da de kun er gyldige under givende forutsetninger som ikke nødvendigvis er tilstede når man kommer til det praktiske, og derfor ar den generelle anbefaling at man IKKE går så mye opp i shaft labels, men velger et skaft ut fra Vekt, Feel og Dispersion, så overlater vi ball flight til statisk loft.

Skole eksemplet på det er Tiger Woods og hans jern. Tiger spiller DG-X100 som er Low launch, og da kan man jo tro at Tiger ønsker det eller prøver å holde boldkurven nede, men det er helt galt, for han spiller med loft 2 weak da han vil ha High Launch, og der er ingen skaft som kan levere den differansen i launch, og stadig føles riktig med god dispersion.
Derfor bør man helt enkelt ignoere skaft labels med mindre man står med noe som er "helt galt", men det vil synes på dispersion.

Det vi for de her spillere kan bruke labels til, er som "game improvement factor", ved at vi IKKE velger en high launch profil til en som har sine typiske mis i venstre siden av fairway, da denne profilen er mere følsom for spillerens release timing og at han derav ofte vil ende med en closed face som sender bolden direkte i venstre. Til denne spilleren bør vi navigere i Low til Mid-Low profiler som et eksempel.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Utstyrstest Norsk Golf

Post by Keyser »

Har Harold vært på custom-fitting hos nerd eller lest utstyrstesten i Norsk Golf??

(NB! Kun humoristisk ment, jeg leser hverken kølletester eller går på custom-fitting....)
</Keyser>
Post Reply