Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Hei,
Legger ut denne og satser på at kanskje furu eller noen andre med peil gidder å hoppe innom med noen tips.

Har nå spilt golf i litt over ett år, og blitt helt bitt. Spiller pr i dag med ett Callaway X18 jernsett, en relativt gammel hybrid samt en Cobra Fly-Z 3-4 Wood (elsker denne) og en Fly-Z driver (fra 2015, som jeg må lære meg å bruke skikkelig).
I fjor røk 7'er jernet, dvs skaftet brakk rett over hodet, og jeg fikk satt på nytt skaft så det skulle holde en stund til, tanken har nå slått meg på om jeg har noe å tjene på å oppgradere jernsettet.

Jeg forstår det slik at dagens jernsett er mer tilgivende og "morsommere" for nybegynnere i følge mange. Vil jeg ha noe å tjene på å oppgradere fra nåværende før jeg har spilt en stund til? Er nå på 31 i hcp, og jernkøllene har vært min nemesis til nå, men begynner å bruke de mer og mer og begynner å klare å få litt lengde på det i forhold til tidligere.

Tanker rundt dette? Evt hva bør man se på som relativt fersk golfspiller? Så utstyrstesten i Norsk Golf men ble ikke helt klok på hvilket segment man bør se på for å evt kunne ha glede av dette i noen år fremover, og også om jeg i det hele tatt har noe å tjene på å bytte foreløpig.

Alle innspill mottas med takk :)

TJ
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by Gundersen »

Et brukt Titleist 714 AP 1, sett flere på finn til en hyggelig penge. Her får du noe forholdsvis nytt og lettspilt.

Sendt fra min Commodore 64
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by tilskuer »

Hei !
Et "nytt" jernsett gir ikke nødvendigvis bedre resultater hvis det ikke passer deg bedre.
Skal du kjøpe et nytt sett som du tenker å bruke noen år bør du få hjelp til å velge køller som passer deg og svingen din, - såfremt du ikke allerede vet hvilke spesifikasjoner du skal ha.
Hvis du sliter med jernslagene er det definitivt verdt å få noen som har peiling til å se på om køllene dine er rette for deg. Ett nyere sett som passer deg vil definitivt være bedre enn et gammelt sett som ikke passer deg. Men et nytt sett som passer like dårlig som det gamle vil bare gi begrenset nytte. Når du har riktige spesifikasjoner har det mindre betydning enn vi liker å gi uttrykk for om du velger Teitleist, Cobra, Ping, Callaway eller et annet merke. Å kjøpe nye, - eller brukte, køller på køller på nettet uten å ha en viss formening om hva som vil passe er et sjansespill.
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Hei, takk for bra svar. Tror nok at det uansett blir å prøve litt forskjellig når jeg først skal kjøpe ett nytt ett, for å finne noe som passer for meg.

Men, er det generelt mye forskjell fra sett som er si 6 år gamle og til dagens sett? Vet at man snakker om game improvement og super game improvement osv, er dagens sett mer tilgivende enn de "pleide" å være?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by furu »

Det har skjedd mye med vektplassering på selv de tynneste jern de siste årene. Man får nye materialer, og lærer stadig mer om teknikker.

6 år gamle køller er fremdeles veldig gode. Savner mitt Cobra S3 når jeg har en dårlig dag. De er vel rundt 7 år gamle. Utviklingen har kanskje vært størst i de superhjelpende køllene. Spesielt jernsettene. Før var det enorme hoder som var tingen. Sjekk feks Cleveland Hibore. Minihybrider. Eller Hippo XL. Nå er de superhjelpende køllene finere enn noen gang tidligere. Jevn ballhastighet på feiltreff kjennetegner også de nyeste jernkøllene.

Hvis du finner noen konkrete eksempler på køller du vurderer på feks. finn.no må du gjerne spørre oss om innspill.
Instagram @christianfuru
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Takk for feedback furu!

Noen spesielle sett for "nybegynnere" du mener er verdt en nærmere titt i dine øyne av 2016 modellene?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by furu »

Cobra F6.
Instagram @christianfuru
DSG
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 09 Jun 2016, 13:49
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by DSG »

furu wrote:Det har skjedd mye med vektplassering på selv de tynneste jern de siste årene. Man får nye materialer, og lærer stadig mer om teknikker.

6 år gamle køller er fremdeles veldig gode. Savner mitt Cobra S3 når jeg har en dårlig dag. De er vel rundt 7 år gamle. Utviklingen har kanskje vært størst i de superhjelpende køllene. Spesielt jernsettene. Før var det enorme hoder som var tingen. Sjekk feks Cleveland Hibore. Minihybrider. Eller Hippo XL. Nå er de superhjelpende køllene finere enn noen gang tidligere. Jevn ballhastighet på feiltreff kjennetegner også de nyeste jernkøllene.

Hvis du finner noen konkrete eksempler på køller du vurderer på feks. finn.no må du gjerne spørre oss om innspill.
Jeg spiller fortsatt på mine S3. Fantastiske køller! :)
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Tar opp denne igjen, da det er på tide å begynne å teste litt. Noen som vet hvor i Oslo området de har ett OK utvalg? Spesielt Cobra F6 er ønskelig å teste, og vil gjerne finne noen med litt peil når jeg skal få innspill...

TJ
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Tanker på King F6 vs M2 eller evt Nike Vapor Fly siden disse nå ser ut til å være ganske rimelige pga de er på vei ut?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by GolfMickey »

Fly er bra deal, men prøv de først, har prøvd Fly Pro og de var vanskelige å slå med, vanlige Fly er nok endel lettere skal nå sies.
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by Hiphop »

Prøvde både Ping G og Fly for noen uker siden og likte ingen av dem, men er såpass fersk i gamet at min vurdering ikke er stort å høre på. Faktisk slår jeg bedre med et gammelt Titleist MB 680 6-jern enn med stiff skaft enn med G og Fly, så folk er vel forskjellige vil jeg tro. Dog gjorde det mer vondt i fingrene med MB-jernet ved feilslag da....
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

OK, da har jeg en liten update her - etter litt div testing landet jeg på Cobra King F6!
Fikk tipset av @furu men gikk inn med ett åpent sinn og testet Callaway XR, TM M2 og Callaway Apex (på oppfordring fra proshop). Av disse kjentes absolutt XR best ut for min sving (med regular skaft).
Gikk til proshoppen på Bærum før en runde i går, og fikk testet King F6 7'er jern med regular grafittskaft (da jeg har forstått at disse skal være gode i dette settet). Selgeren der så på noen slag, og mente at jeg definitivt ville dra nytte av STIFF skaft (noe som aldri hadde slått meg siden jeg ikke synes jeg svinger spesielt fort). Med stiff grafitt ble det til en skikkelig digg kombo som jeg bestilte på flekken. Håper jeg ikke har skivebommet, men feelingen jeg fikk var veldig bra og jeg er spent på å prøve hele settet. Fikk en pris jeg ikke kunne si nei til siden de er på kampanje nå så det ble en vinn vinn for meg :)

Er nå litt usikker på om man bør utvide settet til 4-jern og evt Gap Wedge i tillegg - ser at utstyrstesten i NG 2/16 sier at Gap'en er nærmest en "must have", men usikker på 4-jern i tillegg eller om jeg skal gå for hybrid som jeg gjør mest i dag..

Tanker?

TJ
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by furu »

Grafitt er snadder det :) Deilig å spille med. Moderne grafitteknologi er lysår bedre enn de folk brukte for få år siden.

Husk videre i ditt golfliv at flex bare er en av mange målestokker. Hvor i skaftet det bøyer seg er viktig. Er det mykt eller stivt i tuppen? Det må en god selger tenke på. Vekten er også uhyre viktig, og kanskje viktigere enn flex. I lav vekt kan mange enkelt gå fra regular til stiff.

Gap wedgen i F6 er knallbra. Virkelig et bra tillegg til settet, som gir deg mer kontroll på lengdegapene. 4i ville jeg egentlig ikke brukt pengene. 5i kommer til å gå bra langt for deg. Bruksområdet til 4i kan fort bli 1-2 utslag.
Instagram @christianfuru
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

furu wrote:Grafitt er snadder det :) Deilig å spille med. Moderne grafitteknologi er lysår bedre enn de folk brukte for få år siden.

Husk videre i ditt golfliv at flex bare er en av mange målestokker. Hvor i skaftet det bøyer seg er viktig. Er det mykt eller stivt i tuppen? Det må en god selger tenke på. Vekten er også uhyre viktig, og kanskje viktigere enn flex. I lav vekt kan mange enkelt gå fra regular til stiff.

Gap wedgen i F6 er knallbra. Virkelig et bra tillegg til settet, som gir deg mer kontroll på lengdegapene. 4i ville jeg egentlig ikke brukt pengene. 5i kommer til å gå bra langt for deg. Bruksområdet til 4i kan fort bli 1-2 utslag.
Takk igjen for bra innspill. Virker som om jeg har gjort ett godt valg da. Det første jeg merket med overgang til stiff var generelt bedre "samling" på slagene om man kan kalle det det. Jeg elsket ihvertfall 7'eren med stiff grafitt :)

Iom at jeg er ganske fersk - Hvor passer en gap wedge i dette settet inn i forhold til å bruke en vanlig 50-52* wedge? Noe som taler i fordel for det ene eller andre?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by furu »

Det er litt mer "kjøtt" på F6 gap wedge. Gapet mellom PW på 45 grader i jernsettet og en standard 50 grader wedge opplevde jeg som litt vanskelig å dekke. Rundt 100 meter er en veldig viktig avstand mener jeg. Her bør du ikke ha 20-25 meter mellom køllene. PW+GW i F6 og så 54+58 grader i wedgene kan være en fin løsning. Litt utradisjonelt, men det er den moderne måten å løse overgangen fra jern.
Instagram @christianfuru
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Ok, da får jeg høre om Bærum Golfsenter kan skaffe meg Gap wedgen, så dropper jeg 4i. Kommer fortsatt inn på en veldig hyggelig pris for settet, og det blir en markant oppgradering fra dagens X18 ;)
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by Gundersen »

Hva endte du på i pris?

Sendt fra min Commodore 64
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nytt jernsett til en som har holdt på ett år

Post by TJW »

Får 5-PW Grafitt for 4595,- + hva nå jeg må gi for gap wedge i tillegg..
Post Reply