Nye køller - Custom fit ++ ?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Akiit
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2016, 17:49
Hcp: 6

Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Akiit »

Hei,

Har spilt golf i flere år og er nå på jakt etter flere ny køller. I dag sitter jeg på et Yamato jernsett (ingen driver) som jeg kjøpte for 800,- da jeg startet med golf for over 13 år siden. De har nå gjort jobben sin og kan pensjoneres med god samvittighet.

Spiller for tiden på 12.1 i hcp. Når jeg nå skal ha nye køller så har jeg sett meg ut Ping G jern og Ping G SF Tec driver som gode alternativer. Noen som har erfaringer med disse? Tenkte samtidig at jeg skal få en custom fit og har da sett på to forskjellige steder for å gjennomføre dette. Det første stedet jeg har sett på er CustomGolf i Oslo og det andre er hos Tom på Miklagard. Noen her som har vært og utført noe hos noen av disse? Hva er eventuelt deres erfaringer?

Et par andre ting som står i boken over spørsmål er om man selv velger kølle produsent under en custom fit eller blir det valgt for deg? Dersom man kjøper et jernsett og driver på forhånd kan man da kjøre en custom fit session på de køllene? Ser ingen referanser til Ping køller hos Tom på Miklagard, så usikker på om de kjører custom fit på disse?

Takker for alle svar.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by liverglimt »

http://wishongolf.com/12-myths-that-cou ... golf-game/

Link til litt lesestoff. Anbefaler å lese PDF boken før du går til fitting. Alle nivåer av fitting er beskrevet, fra å slå på driving range også kjøpe til en komplett gjennomgang av svingen og spillet ditt før køller og skaft velges ut og tilpasses deg.

Jeg ville gått til Horley med åpent sinn og fortell om hva ditt budsjett er. Så får du det beste for deg og pengeboka.

Lykke til!
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Golffreak »

Jeg har tatt custom fit og kjøpt utstyr hos både Custom golf og Tom Horley. Kort fortalt så vil jeg påstå at de jobber på litt ulike nivåer, både når det gjelder hva som legges i en custom fit sesjon, kompetanse og ikke minst hva de leverer av produkter og tjenester. Custom golf leverer stort sett hva merket har av skaft i "tralla", dvs hvilke skaft det merket leverer. Tom Horley kjøper skaft individuelt, og har også flere alternativer som kan testes. Tom er også med deg under hele sesjonen, mens du på Custom golf slår en rekke slag med mange ulike køller på egenhånd (for å samle statistikk). Tom bruker naturligvis Trackman, men ser på faktisk ballbane (kjører alltid fitting utendørs) og bruker sitt trente øye og kompetanse. Ikke noe galt med verken det ene eller andre, men for å ta min story; jeg tok en driver custom fit hos Custom golf og endte opp med en driver som ga best resultater ihht dataene og min følelse. Når jeg hadde valgt modell, så var det å finne rett loft og stivhet på skaft (kun stock skaft på det tidspunktet, mulig det er flere valg hos TM idag). Det ble ikke justert på vektene eller hosel settingen. Ett par år senere var jeg hos Tom, og etter å ha slått noen slag med ulike køller jeg fikk i hånda så begynte Tom å tune inn på riktig skaftprofil og lengde (som han hadde demokøller av). Loft på min eksisterende driver var ikke helt off, men utfra tallene så anbefalte Tom en grad høyere (som kunne justeres med hosel). Det endte opp med at jeg beholdt hodet jeg hadde, men kjøpte helt nytt skaft (ikke i "OEM tralla", men noe anbefalt av TOM for MEG), 1" kortere skaft (kuttet i rett ende..), byttet vekter med tyngre i tå og hæl for økt MOI, hosel justering til 1 grad høyere loft og grep med 1 lag grep øverst og 4 lag tape nederst.. Jeg slo merkbart både lengre og ikke minst mer stabilt med det nye setupet. Jeg beholdt hodet fordi det er litt høyere enn enkelte andre, noe som passet meg, og når alle hoder har hatt max COR siste 15 årene så er det form, utseende og følelse som blir viktigst der etter min mening.

Kjørte også custom fit hos Tom på jern ifjor og kjøpte nye Nike jern. Vurderer å kjøre en fitting på putter, for jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg BØR ha...


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Golfspilleren »

Alle i Oslo veit at Tom og Custom stiller i to forskjellige ligaer.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Rotten »

Jeg har ikke hatt fitting hos Tom, men hørt mye bra. Var imidlertid på Customgolf og fikk "fittet" en driver for noen år siden. Samme opplevelse som innlegget over. Alt i alt svært skuffende og i tillegg følelsen av at de egentlig ikke var så veldig interessert i prosessen. Kommer ikke til å dra dit igjen.

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Akiit
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2016, 17:49
Hcp: 6

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Akiit »

Takk for alle svar.

Har endt opp med å skaffe time hos Tom for custom fitting :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by liverglimt »

Golffreak wrote:Vurderer å kjøre en fitting på putter, for jeg har egentlig ikke peiling på hva jeg BØR ha...

Her har mange mye å hente. Mye mer enn de fleste tror. Jeg har tilpasset mange puttere og nesten hver gang får jeg positive tilbakemeldinger. Senest i sommer på en lynvisitt i Mosjøen, en som kuttet fra 8 til 5 på ett år. Takket meg for to sparte slag fordi vi tweaket hans putter og satt på riktig grep for han.

Gleder meg til å høre hva Akiit melder når han er tilbake fra Tom.
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by TJW »

Hva koster det å ta en custom fit hos Tom?
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by TheBigEasy »

Mener at det koster 1250 for en time jern fit. Står nok info på Mikla sine sider. Som andre også har påpekt her, så gjorde jeg også en "custom fit" på Custom Golf uten å bli helt overbevist. Testet flere drivere med standard skaft. Det var en time med å dundre løs og uten særlig mere oppfølging enn å sjekke data på sim. Vi testet ikke kortere skaft etc. Men jeg ble vel ikke så mye klokere av det hele. Følte at jeg ikke visste noe særlig mere enn før timen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Golffreak »

http://www.miklagardgolf.no/custom-fitting/


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Akiit
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 12 Aug 2016, 17:49
Hcp: 6

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Akiit »

Jeg hadde time hos Tom i går for både driver fitting og jern fitting.

Det hele virket meget profesjonelt, vi startet med at jeg slo et par slag med mitt eget jern/driver først for å samle litt data. Deretter testet vi alle mulig produsenter og deres typer. Tom byttet stadig skaftet og "tweaket" helt til vi fant noe som jeg var fornøyd med og som han kunne anbefale. Alle slag ble målt med trackman systemet de har der oppe, etter x antall slag med forskjellige setups så gikk vi igjennom data og Tom forklarte hva de ulike tallene betydde. Tom ga også ut tips til golfsvingen min underveis når ikke alt gikk like rett frem bestandig.

Jeg kan uten tvil anbefale alle å bruke Tom dersom de ønsker en Custom Fit. For 1 1/2 time med Tom betalte jeg 1500 ,- noe som ikke føltes veldig urimelig med tanke på arbeidet som ble lagt ned.

Kan legge til at jeg etter timen fikk en PDF med alle data som ble samlet via trackman for de ulike køllene. Til slutt endte jeg opp med å bestille disse køllene etter anbefaling fra Tom:

Driver

Callaway XR 9.0 - Oban Isawa 65 X-Flex 45"

Fairway

Callaway XR 3 and 5 - Oban Isawa 75 X-Flex, 43" and 42"

Irons

Ping I 4-PW - CFS S-Flex STD Length, Red Dot.

Golf Pride Tour Velvet 360 grips.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by liverglimt »

Gleder meg å høre at du ble tatt godt vare på og at du var fornøyd. Lykke til og spill god golf med nykøllene! :)
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Hiphop »

Om jeg får tillate meg å blande meg inn i diskusjonen, så har jeg en del spørsmål som nybegynner angående tilpasning og "fitting".
1: er det noe vits i hele for en høyhandicaper å tilpasse nye køller? Spiller på et wilson xls helsett fra xxl, men har byttet ut både driver, 4 hybrid og putter, og sitter igjen med 3-Wood og jernsettet.
2: vil en fitting-session spisse seg inn til f.eks. ett spesifikt jernsett eller mer generelt til skaftlengde, flex og lie slik at jeg eventuelt kan bestille direkte fra f.eks. Callaway eller Ping?
3: forventer pro at jeg kjøper der fittingen finner sted?
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by halvorsen84 »

Hiphop wrote:Om jeg får tillate meg å blande meg inn i diskusjonen, så har jeg en del spørsmål som nybegynner angående tilpasning og "fitting".
1: er det noe vits i hele for en høyhandicaper å tilpasse nye køller? Spiller på et wilson xls helsett fra xxl, men har byttet ut både driver, 4 hybrid og putter, og sitter igjen med 3-Wood og jernsettet.
2: vil en fitting-session spisse seg inn til f.eks. ett spesifikt jernsett eller mer generelt til skaftlengde, flex og lie slik at jeg eventuelt kan bestille direkte fra f.eks. Callaway eller Ping?
3: forventer pro at jeg kjøper der fittingen finner sted?
1. Både ja og nei. Er man så fersk at man svinger i øst og vest, så er det vanskelig å vite nøyaktig "hva og hvordan man skal tilpasse". Etter mange slag på range eller launch monitor, så får man jo et lite inntrykk av hva som kan hjelpe, så kan man "justere" etterhvert som svingen blir mer stabil.

2. Det finnes ulike typer fitting, litt etter hvor "grundig" man ønsker å gå til verks. Noen ser kun på skaftlengde, flex, lie og loft, andre går i "dybden" med svingvekt, greptykkelse og andre ting som kan justeres! Skyt meg ikke dere som mener at greptykkelse og svingvekt også hører med som "std fitting" :lol: Og nei, spesifikasjoner varierer fra produsent til produsent, så om du blir "fittet" til èn ting hos Callaway, så kan det være noe annet hos Ping! ;)

3. De fleste tilbyr vel gratis fitting hvis du kjøper utstyr hos de, ønsker du fitting for selv å kjøpe fra utlandet så må du nok betale! :)
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye køller - Custom fit ++ ?

Post by Golffreak »

1) En god køllemaker vil etter å ha samlet litt data om deg som swingspeed osv (fra trackman bl.a), samt sett svingen din (tempo mm), kunne gi en høyhandicapper tilpasset utstyr. Selv om en spiller skulle bli bedre/endre sving senere så vil nok de fysiske målene på skaft og sannsynlig fleks være rimelig innafor. Det vil jo hjelpe å få utstyr som passer bedre, iallefall noe så enkelt som riktig lengde, fleks og totalvekt ihht swingspeed. Blir man bedre og f.eks skaftene blir for myke om ett par år, så får man heller glede seg over bedringen og oppgradere ihht ferdighetsnivået:)
2) Kjører du jernfitting hos f.eks Tom Horley så vil du få en helt spesifisert anbefaling, hvor du har vært del av prosessen selvsagt. Du må jo også LIKE hodene og gi deg god følelse, men ikke fokuser på merke eller " marketing hype". Merk at det ikke er sikkert at de ulike merkene tilbyr de skaftene som køllemakeren anbefaler, og pass også på at all jobb med tilpasning må være med i en bestilling.
3) Gjør du en fitting hos f.eks Tom Horley så betaler du for den sesjonen, og det er helt opp til deg hvor du vil kjøpe utstyret. Merk at det er lite eller ingenting å hente på å kjøpe på nett fra USA eller UK lengre, spesielt ikke om du skal bestille custom fit. Du må gjerne sjekke regnestykket selvsagt. Evt reklamasjon er en million ganger bedre ved å kjøpe av lokal køllemaker.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply