Nybegynnersett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
mazeking
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 05 Oct 2009, 12:30

Nybegynnersett

Post by mazeking »

Hei,

Har nettopp tatt grøntkort og tenkte nå å kjøpe meg et eget golfsett. Hvor gjør man bra kjøpt på nybegynnersett? Trenger bag og halv eller fult sett. Gjerne en kurrant bag med en del lommer til lommebøker nøkler og annet tjafs som ikke er så gunstig å ha i lomme når man spiller.

Fikk "advarsle" mot å handel på xxl. Bør være grafitt i køllen ble jeg fortalt av pro på kurset
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynnersett

Post by Kaffekannen »

Velkommen til forumet.

Jeg er ikke enig i at man bør unngå XXL. Enkelte produkter bør man selvsagt unngå der som alle andre steder og det er ikke alltid de mest kunnskapsrike som jobber der, men de har gode priser og de fører kjente og gode merker. Hva er ambisjonene dine? Er du bitt av basillen, eller skal du teste litt? Hvis du er blitt hektet vil jeg anbefale deg et lettspilt sett fra en av de store. Ping G10, Callaway X20 etc. er lettspilte køller som er "fjorårets" modeller og kan skaffes noenlunde rimelig. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe et fullsett fordi du da raskere kan lære deg faste lengder på køllene. Har en kompis som kun har halvsett og han har vendt seg til mye halvsvinger, trekvartsvinger og lignende som nå gir ham problemer. Driver er ikke viktig foreløpig, men noen hybrider vil være til stor hjelp. Lykke til
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Nybegynnersett

Post by Mats »

jernkøllene i Wilson-settet på XXL er bra. Driveren er dårlig og woodene helt ok. Men det har ikke så mye å si, da du bør lære deg å spille med jern i første omgang. Skjønner ikke hvorfor du blir advart mot dette? Du får med fin bærebag også, og en grei putter.

Grafittskaft kjøper du kun hvis du er over 60 eller dame. Stålskaft er tingen! Dessuten er køller med stålskaft billigere :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Nybegynnersett

Post by Mats »

Vi svarte nesten samtidig Kaffekannen ;) .

Ellers synes jeg faktisk de Wilson køllene er mer lettspilt enn Callaway X20 (som jeg selv spiller på). Større trefflate på wilson køllene!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nybegynnersett

Post by Kaffekannen »

Jeg er helt uenig med deg Mats :mrgreen:

selv om Wilson har større sweetspot så føles X20 utrolig mye bedre. En god følelse gir selvtillit og selvtillit gir trygghet som igjen gjør at du slapper av og spiller bedre(nesten litt yoda her). I tillegg får man høyere ballflukt med X20 noe som er viktig i starten.

Det med at man skal være over 60 eller dame for grafitt er oksebæsj. Ganske mange har ikke veldig høy svinghastighet og da vil grafitt gi mer lengde med mindre kraft. Dette vil gi raskere resultater.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Nybegynnersett

Post by Mats »

hehe..kanskje jeg skal gå over til grafitt selv. Slår jo som en gammel kjerring om dagen :D
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynnersett

Post by furu »

Grafitt er kanskje litt bedre men er det verd å betale 1.000,- + ekstra for det?

XXL har gode priser og i noen tilfeller vesentlig bedre kunnskap enn mange proshoper. Hos XXL Laguneparken i Bergen heter vel "sjefen" på avdelingen Bjarte hvis jeg ikke tar helt feil og han er veldig flink. Har etter det jeg har hørt jobbet som instruktør før. Altså ingen grunn til å styre unna XXL. Jeg var litt skeptisk til Wilson settet og er kanskje det fremdeles. Jernkøllene er etter det folk sier bra, putter og driver ikke helt på topp.

Her er en tråd som også kan gi noen svar - Utstyr til litt fersk spiller
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nybegynnersett

Post by spiderboy »

Jeg startet på fjorårets Wilsonsett da jeg tok grøntkortkurset i 2008, og kan bare henge meg på de andre innleggene her og si at jernkøllene er fine til nybegynner. Driveren er helt krise, og 3-wooden er heller ikke av de beste. Men hybridene er greie nok. Putter var det første jeg supplerte med, da den er nokså søplete den som følger med. Men det er jo en fin pris på dette settet, og du får alt du trenger til å starte golfkarrieren. Vil si at Wilsonsettet xxl fører er milevis mye bedre enn Donnay og alt det andre søplet som selges som nybegynnersett rundt omkring.
Ellers har en del golfstorebutikker et Tommy Armour-sett som skal være veldig fint.
Når det er sagt: Hvis du kjenner noen som har spilt en stund er det mulig å få hjelp til å finne riktig bra utstyr på Finn eller e-bay til en ganske billig penge. Eldre Callaway x16 og x18 bør ikke gå for mer enn mellom 1-2000,- , men er utrolig lettspilte køller. En god putter finner du for 500,- (jeg betalte 750,- for min Scotty Cameron) og en brukt bag trenger ikke koste mange lappene. Så supplerer du med hybrider, wedger og wood etter hvert som du trenger og vil. Men dette krever at du vet hva du skal se etter selvsagt....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynnersett

Post by furu »

Må legge til at dette er en fin tid for å kjøpe golfutstyr. Kan regne med gode tilbudspriser i proshop nå og utover høst/vinter.

Post her hvilke ting du vurderer å kjøpe så kan du få objektive meninger.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Nybegynnersett

Post by Boogieman »

Kan nevne at G-sport Nydalen har 40% på alt golfutstyr, dvs:

Tommy Armour Gold Scot sett: 3200 * 0,6 = 1920 kr
Tommy Armour Silver Scot sett: 2800 * 0,6 = 1680 kr
Vet ikke noe om disse settene.

Callaway X22 stål 4-sw (tror jeg): 5800 * 0,6 = 3480

Izzo standbags 400 kr
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
Post Reply