Loft på jern - hvor går grensen?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

Har snakket om det i det siste. Jeg går med en 5h i bagen, noe mange lurer litt på. Jeg sier at loften på moderne jern er så "sterk" at det har blitt utrolig vanskelig å beherske lange jern. Og da mener jeg faktisk at lange jern er 5-1i. Mange mener at 5i er middels men det er vel noen år siden man kunne si det. Er ikke rart hybridene overtar.

Så litt nærmere på noen utvalgte sett;

Wilson Di9
- PW 42.5*
- 5i 23*

Cobra S2
- PW 43*
- 5i 25*

Adams A4
- PW 45*
- 5i 26*

Callaway X22
- PW 45*
- 5i 27*

Fire grader forskjell på 5i X22 og Di9. Det er mye.

Noen som har "gamle" køller og vet loften på disse? Finner lite eller ingen info om det på produsentenes hjemmesider. Fant en liten artikkel på wikipedia som sier at tidligere PW var 48-54*, en 8i 45-50*.

Poenget mitt er at det er tåpelig å komme med "verdens lengste 7i" når det egentlig tilsvarer noe man før brukte som 5i. Det lurer også folk til å tro at de har et greit sett hvis de legger til en SW (oftest 56* eller 54*), noe som gir et gap på 12-13*. Det er tre køllers forskjell, ikke rart jeg ble raskt glad i min nye 50* Vokey :lol:

Hva syns dere om at produsentene gjør dette? Er det ikke tull å lage sterkere loft? Kan ikke dette rett og slett bare være forvirrende og litt ødeleggende for dem som gjerne ikke gransker dette så nøye? Ikke alle som gidder å sjekke loft på settet de kjøper.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Kaffekannen »

Dette er, i alle fall for oss nerder, veldig interessant. Jeg bruker også en 54grader i tillegg til 50grader for å fylle et hull mellom pw og sw.

En ting er at produsentene senker loften for å få de køllene man slår lengst med. En annen ting er at det kan utnyttes andre veien. X22 hadde høyest loft på 5i og de promoterer seg ikke på lengde, men i stedet på høy ballbane og lettspillhet. Det er så rart at de oppleves slik hva de har inntil 4 grader forskjell på loft. Det er bare slik at en 6i går høyere og er lettere å slå enn en 5i og hvis callaway lofter 5i som 6i er det kanskje ikke andre forskjeller...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Keyser »

furu wrote: (...)
Wilson Di9
- PW 42.5*
- 5i 23*
(...)
Noen som har "gamle" køller og vet loften på disse? Finner lite eller ingen info om det på produsentenes hjemmesider. Fant en liten artikkel på wikipedia som sier at tidligere PW var 48-54*, en 8i 45-50*.
(...)
Spiller på Wilson Di5, der er PW 44* og 5i er 26*. Nå står jo "Di" for "Distance Irons", men dette blir jo latterlig. Ser de tilbyr Approach Wedge og Gap Wedge også. I praksis er jo dette bare renummerering av køller?

<Keyser/>
</Keyser>
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Sticho »

Keyser wrote:
furu wrote: (...)
Wilson Di9
- PW 42.5*
- 5i 23*
(...)
Noen som har "gamle" køller og vet loften på disse? Finner lite eller ingen info om det på produsentenes hjemmesider. Fant en liten artikkel på wikipedia som sier at tidligere PW var 48-54*, en 8i 45-50*.
(...)
Spiller på Wilson Di5, der er PW 44* og 5i er 26*. Nå står jo "Di" for "Distance Irons", men dette blir jo latterlig. Ser de tilbyr Approach Wedge og Gap Wedge også. I praksis er jo dette bare renummerering av køller?

<Keyser/>
Dette blir vel ikke helt riktig (her må noen gjerne rette meg hvis jeg tar feil). Det er jo flere ting enn bare loften på køllen som avgjør lengden på slaget og hvor vanskelig køllen er å slå med. Hvis vi ser på ytterpunktene, Di9 og X22, så vil jeg tro at lengden på skaftet er omtrent den samme på f.eks et 5i. Så vil ikke påstå at det er direkte lureri eller kun renummerering det er snakk om. Blir vel istedet smak og behag. Noen har bruk for ekstra vinkel for å få ballen opp i luften, mens andre ønsker en lavere ballbane. Personlig tror jeg det er selve lengden på skaftet som gjør at et 3i er betydelig vanskeligere enn et 5i.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

De markedsfører hele tiden med at deres nye jern nå er lengre enn tidligere og lengre enn konkurrentenes. Lengden er viktig for dem, det er alt for dem. 3-5 grader på et jern må vel ha utrolig mye mer å si enn et litt lenger skaft?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Keyser »

Nå sammenlignet jeg bare Wilson Di5 og Di9 - der er lengdene på køllene de samme mellom generasjonene men loft er justert (i tillegg til køllehode selvfølgelig) Lengde selger og det er nok det Wilson utnytter
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Kaffekannen »

Spørsmålet er hvor lenge dette kan fortsette. Når 5i begynner å nærme seg 5w så må det vel bli stopp? Det har egentlig begynt å stoppe allerede når jeg tenker meg om. noen jernsett går nå fra 6i til pw og hybrider erstatter 3i, 4i og 5i. Egentlig burde vel dette vært standarisert. hvis f.eks. 5i er 27 grader standard så vil nevnte wilson være 5i minus 1 og x22 vil være 5i pluss 1.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Sticho »

Var igrunn meget interessant at denne diskusjonen ble tatt opp, og det fikk meg til å se litt på mine egne køller.

Jeg har spilt noen år med Taylormade R7 CGB MAX med følgende specs:

3 iron - 19 degrees loft
4 iron - 21 degrees loft
5 iron - 23 degrees loft
6 iron - 26 degrees loft
7 iron - 30 degrees loft
8 iron - 34 degrees loft
9 iron - 39 degrees loft
PW - 44 degrees loft

Som man ser så ligger 5i mitt i den lave delen av skalaen. 3i og 4i står stort sett i boden og samler støv (naturlig nok.. :) ). Det som imidlertid er interessant, og som jeg nok burde tenkt på for lenge siden, er at PW kun er 44 grader. Den slår jeg ca 115meter. Jeg spiller Cleveland wedger (52,56 og 60grader), og det er altså 8 grader mellom GW og PW. Jeg slår kun 95meter med GW, og det har lenge irritert meg at det er 20meter mellom disse køllene. Ser man altså nærmere på loften på køllen, så sier det seg selv hva problemet har vært.

Konklusjonen er at jeg er pent nødt til å anskaffe en 48grader også, men et eller annet må ut av baggen for at den skal få plass. :?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Kaffekannen »

En cyberklem til den som klarer å finne ut hva loften på mine jern er.

MD tungsten blackhawk 3i til pw...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

@Sticho. TaylorMade er et merke som også strekker det langt når det gjelder loft. Er vel også "beryktet" for lange skaft i drivere som gir litt ekstra lengde. Overrasker meg ikke at R7 CGB er litt "sterke". 44* til 52* er et gap som ligner det jeg hadde. Adams A4 med 45* PW til neste kølle på 52*, det merket jeg fra 100 meter og inn. En stund spilte jeg faktisk med gap på 45*-56*. Ganske utfordrende :lol: Jeg ville prøvd litt for å finne riktig kølle. Kanskje du kan ta med settet ditt til Bergen Golfsenter, låne noen wedger i f.eks. 48* og 50* i forskjellige merker og se hva som passer best inn?

En annen ting som jeg legger merke til er avstanden mellom jernene. Når man kommer til 5i-3i så blir avstand i grader mindre enn ved 6i-PW. To grader mellom 4i-5i og 3i-4i i R7 CGB er jo meningsløst. Ikke rart mange gjennomsnittlige spillere opplever at de slår like langt med forskjellige jern.

En hybrid på 22* erstatter vel både 3i og 4i? Hybrider får man vel litt mer lengde med? Og de varierer litt mer i lengde fra slag til slag?
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Sticho »

Ja, nå når jeg har kjøpt inn 3h og 5h Cobra TWS så blir nok 3i og 4i værende i boden. Jeg har igrunn vært crap med hybridene jeg har hatt, men har hatt en helt feil tilnærming til hvordan man skal slå dem. Har hatt ballen langt frem i stancen og prøvd å spille slagene som en wood. Ble mye bedre når jeg fikk ballen lengre bak og slo ned på ballen.

Hybridene ligger i øyeblikket på et tollager på østlandet og venter på å bli vurdert, så nå er det rett før jeg kan kose meg med de. :)

Når det gjelder gapet mellom GW og PW, så tenkte jeg å fylle det med en Titleist Vokey Spin milled 48-grader. Noen som har erfaringer her?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

Har Vokey SM i 50* og 56*. Nydelige wedger, helt utrolige faktisk. Ikke vanskelige å beherske, gir mye spinn og kontroll. 48* har jeg desverre ikke prøvd.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Sticho »

furu wrote:Har Vokey SM i 50* og 56*. Nydelige wedger, helt utrolige faktisk. Ikke vanskelige å beherske, gir mye spinn og kontroll. 48* har jeg desverre ikke prøvd.
Hvor fikk du tak i de? Er det noen som selger de her i Bergen? Pris?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

Sticho wrote:
furu wrote:Har Vokey SM i 50* og 56*. Nydelige wedger, helt utrolige faktisk. Ikke vanskelige å beherske, gir mye spinn og kontroll. 48* har jeg desverre ikke prøvd.
Hvor fikk du tak i de? Er det noen som selger de her i Bergen? Pris?
Kjøpte begge hos Bergen Golfsenter. De matcher prisen til XXL og ligger på 1.095,-.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Sticho »

Da er det bare løp og kjøp for min del.. Er jo faktisk ikke mulig å få det noe særlig billigere på ebay.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

Stemmer det. 5-600,- + frakt, gebyr og moms så kan du faktisk komme dårligere ut.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by Solaar »

Her er en oversikt over mine jern. Jeg har byttet ut 3-jern til fordel for en hybrid med samme loft. Jeg følte at det var såpass liten lengdeforskjell mellom jern-3 og 4 at det var helt unødvendig å gå med begge i bagen. Med min nye hybrid slår jeg fortsatt omtrent like langt som med jern-4 men med stor forskjell på ballbane. Hybriden går høyt, mens jernet går lavt, begge har sine fordeler. I tilegg har jeg fått et verktøy som er enklere å spille med fra rough og fairwaybunkere.

Har også fjernet sw og lagt til tre wedger i hhv 52, 56 og 60 grader. Jeg burde valgt 2 graders loft mindre på de nye wedgene men glemte at pw'n min var 46 og ikke 48 som jeg av en eller annen grunn trodde.

Image

For de av dere som vil sjekke spesifikasjonene for deres sett, sjekk denne siden.

Lange jernkøller er vel det vanskeligste instrumentet i golf, ihvertfall oppdaget jeg stor forskjell på vanskelighetsgrad når jeg begynte å spille fra hvit tee i sommer. Var litt annerledes å spille inn til green med jern-4 til pw i stedet for pw-60 grader. :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by eaglebooger »

For å bli litt teknisk her:

Her har vi hengt oss opp i hvilken loft køllen har, men glemt helt hvilken launchangle den produserer. Og her er det en forskjell.
Saken er at selv om noen fabrikater er grådigere på loften på sine køller, så kan kombinasjonen med skaftet gjøre at 7-jernet faktisk oppfører seg som et 7-jern. Det er derfor listen over skaft som køllehodeprodusenter lar slippe til som "custom-order" ikke er milelang som alle skaft i hele verden.
Køllehodene har forskjellig utforming og vekting og vil derfor allerede der oppføre seg ulikt fra hverandre...

La meg skissere et eksempel:
Du tar en Driver med 9,5 grader loft (som sikkert faktisk er på 9,2-10,1 et sted...), setter i et A-flex skaft og slår til. Du vil antageligvis se en launchangle på 15 grader eller noe. Sett deretter på det tyngste stiveste skaftet du finner og slå igjen. Launchangle (med samme sving, uten å prøve hjelpe ballen opp i luften) vil kanskje ligge på 9 grader. Så da ser man at launchangle dramatisk påvirkes av skaftet som sitter i køllehodet.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by JanB »

eaglebooger wrote:For å bli litt teknisk her:

Her har vi hengt oss opp i hvilken loft køllen har, men glemt helt hvilken launchangle den produserer. Og her er det en forskjell.
Saken er at selv om noen fabrikater er grådigere på loften på sine køller, så kan kombinasjonen med skaftet gjøre at 7-jernet faktisk oppfører seg som et 7-jern. Det er derfor listen over skaft som køllehodeprodusenter lar slippe til som "custom-order" ikke er milelang som alle skaft i hele verden.
Køllehodene har forskjellig utforming og vekting og vil derfor allerede der oppføre seg ulikt fra hverandre...
I tillegg er det ingen vanskelighet å lage en helt annen ballbane / utgangsvinkel på ballen. Med endret ballplassering kan du gjøre akkurat den ballflukten du ønsker.

For de fleste burde det være helt uinteressant hva de forskjellige køllene har av loft. Det som betyr noe er om du kjenner dine egne lengder. Hvordan du kan få ballen til å gå høyt, lavt, backspill, skru venstre/høyre osv.
Mange som kommer til meg har sett seg blind på kameraten eller andre noe bedre spillere som spiller xx meter med det og det jernet. Etter etpar historier forstår de at det har over hodet ingen betydning hva jeg eller andre gjør med 7jern.
Det er din egen sikkerhet på lengde som betyr noe.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Loft på jern - hvor går grensen?

Post by furu »

Det er ikke uinteressant hvilke loft køllene har. Alle steder jeg har lest om dette så anerkjenner de dette som et problem. Det virker å være bred enighet i at det er vanskeligere å slå med moderne lange jern, nettopp fordi loften på 4i tilsvarer det som tidligere var 2i. Hybridenes seiersmarsj er en direkte årsak av utviklingen i lange jern.
For de fleste burde det være helt uinteressant hva de forskjellige køllene har av loft.
I tillegg er det ingen vanskelighet å lage en helt annen ballbane / utgangsvinkel på ballen. Med endret ballplassering kan du gjøre akkurat den ballflukten du ønsker.
Så loft har ingenting å si da? Er det bare golfindustrien som lurer oss ved å selge køller i sett? Trenger vi egentlig bare et par køller? Vi kan jo forme ballbanen og endre lengden slik vi vil? Mener du JanB at loft ikke har noe å si for hvor vanskelig en køller er å slå med? Kan nordmenn med 31 i hcp som tar timer hos pro plukke et 4i fra bagen og forme ballbane og utgangsvinkel slik de vil?

Å kjenne sin egen lengde har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. At du har et mantra på dette;" Kjenn din egen lengde! Loft betyr ingenting!" - det er i beste fall en naiv forenkling av golf. Så lenge man kjenner sin egen lengde så er det lett å slå med et 4i? Lengde kommer inn i denne diskusjonen fordi produsentene presser på for å få langtslående jern og dermed gjør dem vanskeligere å bruke. Jeg kjenner min egen lengde, faktisk veldig bra. Og jeg er svært realistisk i køllevalg når jeg spiller. Ikke pokker om det at jeg kjenner min egen lengde gjør det lettere for meg å slå lange jern.


Når det gjelder skaft så er det ikke all verden forskjellig man får i standard køller for amatører. True Temper regular flex, er ikke det et eksempel på standard stålskaft? Derfor vil ikke skaft ha noen betydning med mindre man lager et custom sett, noe de færreste gjør. Kjøper man Cobra S9, TaylorMade Burner Plus eller Callaway X22 så får man sikkert samme skaftet.
så kan kombinasjonen med skaftet gjøre at 7-jernet faktisk oppfører seg som et 7-jern.
Jeg er fullstendig sikker på at disse selskapene + Wilson og andre ikke setter på skaft som får et 7i til å oppføre seg som et "gammelt" 7i etter at de har bøyd til til loften på et 6i for å oppnå ekstra lengde.

Når det gjelder køllehoders utforming og vekting så har jeg lest utallige tester der de viser til at dette ikke endrer på lengde. Jern-, driver- og hybridtester med gammel mot ny modell viser at fancy vekter ikke gjør forskjell på lengde. Loft og skaftlengde samt ny teknologi som f.eks. trampolineeffekt betyr noe. Vekt og utforming bidrar til bedre tilgivenhet.
Instagram @christianfuru
Post Reply