Begagnade golfbollar - webshop?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Hej på er!
Jag har en liten undran. Vi har fått signaler på att det finns ett behov av att köpa billiga begagnade golfbollar i Norge. Vi har en webshop i Sverige idag (vill inte länka pga forumreglerna).
Vi kommer i så fall skeppa från Sverige (där vi kör med fri frakt), men det funkar ju inte till Norge, så det kommer tillkomma en fraktkostnad, håller på att kolla hur stor den blir.

Prisexempel:
Titleist Pro v1 2016, A-klass (som nya, inga märkningar): 27,63 SEK
Nike PD Soft, A-klass: 7,84 SEK
Plus frakt då..
Vi har över 250 modeller i lager

Vad tror ni? Finns det en marknad för detta även i Norge?

MVH
Per på Borthittad
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by furu »

Importgrensen i Norge er 350,- inkludert frakt. Det gjør nok dette til et veldig vanskelig prosjekt.

Feks 12 x ProV1 koster hos dere 331,- før frakt. I butikk her koster de 499,-/dusin (i fjor var de vel nede på 399,- ) Med frakt kommer prisen hos dere på kanskje 400,-? Eller mer? Pluss mva og altså x 1,25 så koster dusinet brukte ProV1 det samme som nye i butikk.

Nike PD Soft koster 149,-/dusin. De koster 94,- hos dere, + frakt. Heller ingen lønnsom affære for kjøper, selv om de kommer under grensen for mva.

Man må kjøpe svært mange dusin for å spare litt større beløp, siden det knapt er mulig å spare noe på små volum.

Dere kan kanskje ha et marked for spillere på Østlandet ved å sende til postkontor ved grensen, og så henter de der. Jeg kjenner ikke noe til denne muligheten, det kan de der borte mer om.

Norske golfere generelt kjøper lite lakeballs. Et firma her i Bergen kjøpte inn enorme mengder for videresalg. Så vidt jeg vet er de ikke i nærheten av å få solgt det, selv etter flere år.
Instagram @christianfuru
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Tack furu. Bara ett litet tillägg (före jag läser klart ditt inlägg). Priserna är inklusive mva.
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Nu har jag läst klart. Tack furu för ett bra svar!
Jag inser att frakten ställer till det hela. Jag vill gärna gå hela vägen o kolla detta först, före jag säger stopp på detta. (Det finns ju andra leverantörer också, förutom Postnord).
Men med de priserna du nämner, så känner jag ju att vi ligger ganska bra till. Problemet är ju fraktkostnaderna. Tror inte att en gränsleverans är lösningen tyvärr. Det måste bara flyta på o funka.

MVH
Per på borthittad
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Yorkie »

Jeg kjøper golfballer fra en annen leverandør i Sverige, kjører gjerne ett par turer nedover Halland/Skåne hvert år, og tar da gjerne en tur innom for å handle. Frakt til meg i Norge fra den leverandøren er 399 (med Postnord) og da blir det nesten like dyrt som å handle i butikk her i Norge. Men, jeg bor sentralt østland, og har endel ganger bestillt baller for levering poste restante Strömstad, og det fungerer helt utmerket. Så, for golfere som bor i rimelig avstand fra ett postkontor som har poste restante mottak så kan det være ett godt alternativ (og så kan man jo kombinere det med en handletur på systemet eller lignende :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Golfspilleren »

Over 300 kroner for et dusin brukte Pro V er nok ikkje lett å selge.
Flere butikker har salg på utgående modeller som er like billige nye.
Nike P D til 100 kroner dusinet er også dyrt, synast jeg.
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Jazzy »

Om det finnes et behov for billige brukte golfballer her i Norge, så er det kanskje ikke A-klassen folk vil ha. For den vanlige golfspilleren holder nok både B- og C-klassen veldig lenge. C-klassen er vel den klassen som selger best i Sverige.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Hej, tack för all input!
Poste Restante Strömstad låter kvalitetsmässigt lite vådligt tycker jag.. Risken är att man får tillbaks 250 kg bollar efter två månader :-)

Jag är mest intresserad av om marknaden finns i Norge överhuvudtaget och då med frakt från Sverige. Det lutar åt fraktkostnad på ~160 SEK för paket på <2kg.
Det skulle betyda TOTAL(-inkl frakt och MVA) cirkapriser enligt följande (/12 st):
Titleist Pro V1 2016 (A-klass): 492 SEK
Titleist Pro V1 2012 (A-klass): 415 SEK
Callaway Chrome Soft (B-klass): 378 SEK
Callaway Supersoft (A-klass): 311 SEK
Srixon Z-star XV (A-klass): 406 SEK
Bridgestone E6 (A-klass): 311 SEK

Är det intressant/dvs, skulle ni handla??

MVH
Per på borthittad
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Yorkie wrote:Jeg kjøper golfballer fra en annen leverandør i Sverige, kjører gjerne ett par turer nedover Halland/Skåne hvert år, og tar da gjerne en tur innom for å handle. Frakt til meg i Norge fra den leverandøren er 399 (med Postnord) og da blir det nesten like dyrt som å handle i butikk her i Norge. Men, jeg bor sentralt østland, og har endel ganger bestillt baller for levering poste restante Strömstad, og det fungerer helt utmerket. Så, for golfere som bor i rimelig avstand fra ett postkontor som har poste restante mottak så kan det være ett godt alternativ (og så kan man jo kombinere det med en handletur på systemet eller lignende :)
399:- låter som ett bra pris ändå, inkl frakt. Är det A-bollar då?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Golfspilleren »

Hahaha. De prisene på brukte baller fra Sverige er jo mykje dyrare enn nye i Norge.
Høres ikkje ut som et lurt opplegg.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Gundersen »

Kjøp 4 dusin Pro V1x
https://www.golfshopen.no/golfballer/kj ... -9449.html

Sendt fra min Commodore 64
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Gundersen wrote:Kjøp 4 dusin Pro V1x
https://www.golfshopen.no/golfballer/kj ... -9449.html

Sendt fra min Commodore 64
Lite svårt att jämföra 4 dussin... Men om man skulle beställa ett dussin så kostar det hos de 499 NOK och hos oss, 332 SEK. Då har dom rea. Med frakt till brevlådan skulle dessa kosta 492 SEK. Vet inte hur växelkursen blir, men där tjänar man säkert lite också.
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Golfspilleren wrote:Hahaha. De prisene på brukte baller fra Sverige er jo mykje dyrare enn nye i Norge.
Høres ikkje ut som et lurt opplegg.
Ge mig gärna lite prisexempel. På de jag har sett hittills, ligger priserna ganska bra..
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by yuran »

peka01 wrote:
Gundersen wrote:Kjøp 4 dusin Pro V1x
https://www.golfshopen.no/golfballer/kj ... -9449.html

Sendt fra min Commodore 64
Lite svårt att jämföra 4 dussin... Men om man skulle beställa ett dussin så kostar det hos de 499 NOK och hos oss, 332 SEK. Då har dom rea. Med frakt till brevlådan skulle dessa kosta 492 SEK. Vet inte hur växelkursen blir, men där tjänar man säkert lite också.
Og da er du over momsgrensen på 350kr, så da kan du legge på norsk moms og behandlingsgebyr på den prisen så har du fasit. Det er regelmessig salg på XXL også på disse ballene, så folk som er opptatt etter best pris klarer å ha litt is i magen.

Når det gjelder billigere baller, dersom det er noe å spare ved å bestille fra Sverige, så gjør helt sikkert folk det.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by furu »

Dette er ikke gjennomførbart. Så enkelt og brutalt er det.

3-4 aktører i Norge gjør at populære produkter er tilgjengelig til gode priser for norske forbrukere, og disse 3-4 brukes flittig - onlinegolf.no, golfhandelen.no, golfshopen.no og XXL.

Var ikke Pro V1 nede i 399,-/dusin for kort tid siden?
Instagram @christianfuru
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Jazzy »

Nordica Golf selger brukte golfballer. Med frakten så blir det litt dyrere enn de du selger Per, men da tilkommer det garantert ikke noe moms eller annet tull fra tollen i Norge. Handler man for 950,- så er det dessuten fraktfritt fra NG. På grunn av importgrensen for privatpersoner i Norge, så blir dette vanskelig.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
peka01
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 11 Feb 2017, 10:49

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by peka01 »

Hmm, I hear you. Lite synd ändå. Vi har fått tydliga signaler på att det finns ett behov och en marknad. Frågan är om det skulle löna sig med en norsk återförsäljare? Säg ett ftg som köper ett lager från oss, och där vi står för webshoppen och marknadsföringen. ÅF fixar leveranserna, inköp från oss etc. Jag menar, priserna är ju definitivt konkurrenskraftiga..?

/Per på borthittad
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by Jazzy »

Det går helt sikkert å selge brukte golfballer i Norge, men da må det gjøres gjennom forhandler slik at man ikke risikerer å betale moms både i Sverige og Norge. Og som jeg skrev lenger opp, så er nok ikke A-klassen de mest intressante ballene for den vanlige golfspilleren. Både C- og B-klassen er helt ålreite baller som jeg tror de fleste kan tenke seg å spille med, og da er det jo helt andre priser vi prater om.
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Begagnade golfbollar - webshop?

Post by furu »

I 2015 - det er riktig nok en evighet siden nå - var jeg involvert i proshop i en stor norsk klubb. Vi solgte 15 stk. Wilson UItra til 99,-. Lakeballs i god stand, og noen av dem meget gode merkeballer, kostet 120,-/dusin. Vi solgte rundt 1000 pakker av Wilsonballen. Ikke noe poeng med lakeballs.

Jeg tror de som prøvde seg her i Bergen fremdeles har kjelleren full av baller.

Signaler om hva som går og ikke går i Norge er farlig. Spesielt de om hva man bør selge/ha i butikk/tilby kunder. Folk overdriver. Det er et minimarked. Proshoper Norge rundt sitter på Footjoy Icon, Callaway Sub Zero drivere, #2 hybrider i XS osv. fordi de har fulgt råd fra noen som har peiling.
Instagram @christianfuru
Post Reply