Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by smedhaug »

Heisann!

Har de siste to sesongene slitt fælt med tennisalbue og det kommer stadig tilbake så jeg vurderer om det er noe jeg kan endre for å forbedre dette. Det første jeg umiddelbart kan se for meg er litt større grep på køllene mine. Jeg tror jeg har helt vanlige grep på alle jerna mens jeg har forholdsvis store hender. En kompis har litt større grep og det føltes mer naturlig i hendene mine, men usikker på om det faktisk har noe å si. Har lest andre steder at noen har byttet fra stål til grafitt men jeg vil ikke gå så drastisk til verks, ihvertfall ikke med en gang.

Evt andre tips mottas med stor takknemlighet da det er veldig trist å kun kunne spille hver 4 uke uten å ha full skjæring i armen!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by furu »

Det skader i hvert fall ikke. Bevegelsen vil være like gjentagende og der ligger problemet med tennis-/golfalbue, men et mer avslappet grep kan kanskje gi noe mer bevegelighet. Ikke så hardt og statisk som når du griper om noe tynt.

En liten test på om du er i målgruppen for tykkere grep - hvis fingertuppene på venstre hånd berører puten ved tommelen eller trykker mot denne kan du vurdere tykkere.

Grafitt er ingen nedtur. Det koster litt, men kvaliteten er fantastisk bra. Skal selv gå over til grafitt så snart jeg har råd til nye skaft :)
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by liverglimt »

Grafitt er framtiden for amatører siden vi bare blir eldre. Proffene blir jo bare yngre. ;)

Tykkere grep gir ofte løsere grep og da kan det ha positiv effekt på albue problemene dine. Så bytt i vei, det blir ikke verre.
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by smedhaug »

Har avtalt med en lokal pro å teste noen forskjellige greptykkelser for å se hvordan jeg føler de er å holde i :)

Målte for øvrig nettopp hendene mine, 22cm håndlengde og 9 cm lengste finger.

Takk for hjelpen Furu og liverglimt :-)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by Lefthook »

Mykere skaft vil også hjelpe - og er det lurt å droppe driving rangen.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by TinCup »

Er det venstre eller høyre albue?
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by LyLu »

Det aller beste mot tennisalbu er laserbehandling, styrketrening og tøying, det skal ikke ha så mye og si med stivhet på skaft eller tykkelse på grep da tennisalbue hovedsakelig kommer fra gjentagenede bevegelse eller statiske stillinger og ikke tyngde.
Tyngde og anstrengte sener gir senebetennelse, og da kan man begynne å snakke lettere skaft eller tykkere grep!

Bare for å gi et eksempel på at det jeg sier er riktig kan man se på dette:
En tennis racket veier gjennomsnittelig 320 gram, og grepet er mye tykkere enn et golfgrep.
En golfkølle er mere varierende, men er tyngre enn en tennisracket.
Problemer med albue er mere utbredt i tennis enn i golf nettop fordi repitisjonene av bevegelsene er mange x mere.

At tennisalbue ikke har så mye med betennelse i sener å gjøre ser man også hvis man putter i seg Voltaren, Ibux eller andre kortison lignende legemidler, det fungerer ikke!

Også må du tøye!
Og som sagt trene og tøye mer, så trene litt til, så tøye enda mere :)
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by smedhaug »

TinCup wrote:Er det venstre eller høyre albue?
Venstre albue, er venstrehendt men spiller høyrehendt.

Har hatt et lignende problem i volleyball tidligere etter at jeg en gang uten å ha varmet opp gikk på en kanonsmash, etterpå fikk jeg vondt i albuen og hadde liksom ingen kraft igjen når jeg skulle gjøre noe. Dukker titt og stadig opp når jeg ikke varmer opp i volleyball men det er vesentlig mildere enn jeg får etter et par turer på rangen.
LyLu wrote:Det aller beste mot tennisalbu er laserbehandling, styrketrening og tøying, det skal ikke ha så mye og si med stivhet på skaft eller tykkelse på grep da tennisalbue hovedsakelig kommer fra gjentagenede bevegelse eller statiske stillinger og ikke tyngde.
Tyngde og anstrengte sener gir senebetennelse, og da kan man begynne å snakke lettere skaft eller tykkere grep!

Bare for å gi et eksempel på at det jeg sier er riktig kan man se på dette:
En tennis racket veier gjennomsnittelig 320 gram, og grepet er mye tykkere enn et golfgrep.
En golfkølle er mere varierende, men er tyngre enn en tennisracket.
Problemer med albue er mere utbredt i tennis enn i golf nettop fordi repitisjonene av bevegelsene er mange x mere.

At tennisalbue ikke har så mye med betennelse i sener å gjøre ser man også hvis man putter i seg Voltaren, Ibux eller andre kortison lignende legemidler, det fungerer ikke!

Også må du tøye!
Og som sagt trene og tøye mer, så trene litt til, så tøye enda mere :)
Har funnet noen videoer som viser stretching til tennisalbu, gjør det stort sett hver dag. Har også gått til innkjøp av tennis-albu stropp :)
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by smedhaug »

Fikk nye grep på i helgen! Vet ikke om det hadde noen effekt på albuen, hadde både albu- og håndledd-stropp i tillegg til at jeg varmet opp som en helt! Følelsen av å holde i jernene derimot var mye bedre, føltes veldig mye mer naturlig å holde i større grep!
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by JanB »

Håper du vet forskjell på tennis- og golfalbue !
Når du sier du har tennisalbue, er smertene på yttersiden av albuen. Dersom du har fått betennelse der under golf, hjelper det ingen ting med hverken bytte av grep eller å gå over til grafitt.
La oss høre hvor du har smerter først.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by furu »

Det er riktig at tennis og golf gir symptomer på motsatte sider.

Det er ikke riktig at tykkere grep og grafitt ikke hjelper. Å stramme hånden mer enn nødvendig er en av årsakene til slike skader. Tungt redskap som golfkølle og tennisracket er også en medvirkende årsak. Derfor er det naturlig og riktig at både større grep og grafittskaft vil hjelpe. Det ser ut til å være stor enighet om det i medisinske miljøer som jobber med idrettsskader.

Hvis man tenker litt logisk her - det er den gjentagende bevegelsen som forårsaker problemene, men bare fordi den møter motstand. Bevegelse uten motstand hadde nok hatt store problemer om ikke umulig å ende opp med skade. Motstand i sammenstøt og vekt på redskap som kølle eller racket er et problem, og det kan du altså gjøre noe med. Ikke fjerne helt, men du kan gjøre forutsetningene for å ikke få skader bedre.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by JanB »

Hvorfor jeg spør hvor han har vondt i tilfelle han ikke er helt klar over forskjellen på tennisalbue og golfalbue er ikke bare fordi de er på hver sin side av albuen, men musklene som er blitt betent over tid er helt forskjellige
"Tennisalbuen muskel" brukes når man åpner / strekker ut fingrene mens "golfalbuens muskel" blir belastet i senefestet når man bøyer fingrene.
Det jeg vil fram til er at man må vite hva man har for å tilpasse øvelser og treningsprogram.
Vi er ikke uenige i at disse biokjemiske forandringene i senefestet til senene skyldes ensidig belastning og slitasje over tid.
Det som var viktig å avklare var om HVOR slitasjen var kommet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by Rotten »

Tennisalbue brukes om latetal epikondylitt (utsiden der musklene som løfter fingerene sitter/ekstensorne) og golfalbue om medial epikondylitt (motsatt side). Navnene er i grunn misvisende da plagene kan forårsakes av mange ting. Risikofaktor er repetetive bevegelser med over 20 kg tyngde. Noen mener at golfalbue ikke eksisterer som egen tilstand men alltid som ledd i ett større kompleks.
All behandling er dessverre dårlig dokumentert. Isometrisk fysioterapi er trolig mest lovende. Det finnes mange eksperimentelle behandlinger som ikke er dokumentert. I tennis har man sett på endring av utstyr/tilpasning og dette skal visstnok bedre situasjonen. Vet ikke om det samme er gjort i golf. Hvile/avlastning fungerer, men det er den kjedelige løsningen.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by Lefthook »

Smedhaug,

Hvis du går jevnlig på driving rangen og kjenner at skaden er der, så tror jeg du kan glemme å bli kvitt skaden med det første. Hvis du vil spille mest mulig golf, så må du droppe driving rangen. Det sjokket du får når du treffer ballen og matta er brutalt for slike skader som dette - ikke minst når du hamrer ball etter ball.

Det å spille en vanlig runde golf er mye mer skånsomt - ca 36 fulle slag, med god pause mellom. Hvis skaden er av det moderate slaget, og du ikke kjenner så mye til det ute på banen, så kan du jo satse på at albuen overlever sesongen - og så kan du hvile deg i form til vinteren. 1/2 år uten å svinge en golfkølle hjelper.

Alternativ trening, albuestropp, tøyning - alt dette hjelper - men ikke hvis du kombinerer det med aktivitet som opprettholder skaden.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by TinCup »

Hvis det er snakk om lateral epicondylitt så ville jeg først og fremst fått sjekket grepet og om du har "chicken wing" i svingen. Uansett hvor mye du avlaster en periode nå fremover så vil det bare komme igjen hvis du har slik "svingfeil". I øvrig enig med Rotten. Dog kan trykkbølge/ESWT og HSR trening ha god effekt i kombinasjon etter min mening. Blir bedre og bedre dokumentasjon om dette. Btw, lateral epicondylitt er ikke en betennelse.
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Vil større grep ha en positiv effekt på tennisalbue?

Post by smedhaug »

JanB wrote:Håper du vet forskjell på tennis- og golfalbue !
Når du sier du har tennisalbue, er smertene på yttersiden av albuen. Dersom du har fått betennelse der under golf, hjelper det ingen ting med hverken bytte av grep eller å gå over til grafitt.
La oss høre hvor du har smerter først.
Hei Jan!

Smertene sitter her men på venstrearmen, lurer av og til på om det er bicep-relatert da det av og til føles ut som om det er smerter lengre oppe også. Har sagt tennisalbu fordi det er det fysio sa til meg sist jeg var inne med smerter her. Image
TinCup wrote:Hvis det er snakk om lateral epicondylitt så ville jeg først og fremst fått sjekket grepet og om du har "chicken wing" i svingen. Uansett hvor mye du avlaster en periode nå fremover så vil det bare komme igjen hvis du har slik "svingfeil". I øvrig enig med Rotten. Dog kan trykkbølge/ESWT og HSR trening ha god effekt i kombinasjon etter min mening. Blir bedre og bedre dokumentasjon om dette. Btw, lateral epicondylitt er ikke en betennelse.
Hei TinCup!

Var hos pro tidligere i uken, har chicken wing. Hadde også alt for aktive håndledd.
Post Reply