Nybegynner sett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Chriasp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 May 2017, 10:48
Hcp: 17,6
Hjemmeklubb: Gjerdrum GK
Location: Lørenskog

Nybegynner sett

Post by Chriasp »

Hei alle sammen.

Jeg har det siste året vært med en venn ut på rangen og en runde eller to på Lillestrøm Golfklubb. Selv om jeg har skjønt at den banen ikke er noe å skryte av så har jeg forelsket meg helt i spillet.

Jeg skal på VGT kurs på Gjerdrum GK om 3 uker og tenkte å gå til innkjøp av et sett til meg selv.

Lurte litt på hva dere kan anbefale dom et starter sett? Jeg har sett en del på Royal golf da prisene er veldig overkommelige og jeg får et sett til rundt 2-3000. Kan det kanskje lønne seg å kjøpe brukt?

Alle innspill blir satt pris på :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner sett

Post by liverglimt »

Anbefaler å kjøpe ett skikkelig sett brukt. Det kommer du lenger med og gleden er større. Hold deg unna helsett i en pakke. :)
Chriasp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 May 2017, 10:48
Hcp: 17,6
Hjemmeklubb: Gjerdrum GK
Location: Lørenskog

Re: Nybegynner sett

Post by Chriasp »

Supert.

Har sett litt rundt på Finn.no nå og ser dette ut som et OK starter sett: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=97327097 :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner sett

Post by liverglimt »

Det var akkurat det jeg mente du skal holde deg unna, helsett i pakke. De har alltid kuttet inn på noe. Ofte er grepene ekstremt dårlige og må byttes. Det er fort 1000 kroner for ett sett.

her f.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=97376786

Prisen må du vurdere selv, men sikkert mulig å prute om du tar pakken. 3-6000 må du regne med for å kjøpe noe som er verdt investeringen.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner sett

Post by liverglimt »

Hvis du skal vente med en kølle eller to så dropp å kjøp driver. 3, 4 eller 5 wood er evig nok til å starte med. Jeg har masse kunder som slår 5 wood lenger enn 3 wood, men de insisterer på å beholde 3er i bagen. Driveren er sjansespill for alt for mange. Ekstremt morsomt og hærlig når man treffer, men grunnlag for mye frustrasjon.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner sett

Post by Golfspilleren »

liverglimt wrote:Det var akkurat det jeg mente du skal holde deg unna, helsett i pakke. De har alltid kuttet inn på noe. Ofte er grepene ekstremt dårlige og må byttes. Det er fort 1000 kroner for ett sett.

her f.eks: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=97376786

Prisen må du vurdere selv, men sikkert mulig å prute om du tar pakken. 3-6000 må du regne med for å kjøpe noe som er verdt investeringen.
Ville holdt meg unna 3 grader upright.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner sett

Post by liverglimt »

Hvor står det at det er 3 grader upright?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner sett

Post by Golfspilleren »

Kvit dot er tre grader upright.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner sett

Post by liverglimt »

Godt at noen har styr på dottene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner sett

Post by furu »

Det er sånt selger bør informere om.

Trenger du et fasitsvar på dette? Hva som definitiv er best? Jeg har sett folk bli ekstremt ivrige og flinke med helsett fra Wilson. Går helt fint det og. Enig med liverglimt i at det finnes bedre ting du kan kjøpe brukt, men som vi har demonstrert i denne tråden er det ekstremt lett å kjøpe en sekk med katter.
Instagram @christianfuru
User avatar
doublebogey
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 21 Nov 2015, 23:10

Re: Nybegynner sett

Post by doublebogey »

Kjøp deg et nytt billig helsett. Gjerne royal golf. Dette holder i massevis første sesongen. Når du virkelig blir bitt av basillen vil du komme til å oppgradere uansett hva du måtte kjøpe av ålreite bruktkøller idag.
Royal køllene vil være strålende å ha i bakhånd også etter at du har oppgradert, når det er du som skal ta med deg nye nybegynnere ;)

https://www.golfhandelen.no/no/artiklar ... ag-17.html
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner sett

Post by mciljoy »

Holder med Liverglimt her, kjøp et ordentlig sett som er 2-3 år gammelt.

Hvis du tror at du kommer til å bruke mye tid på golfen så vil du raskt få lyst til å kvitte deg med et rimelig helsett. Snakker av erfaring.
Du ser rundt deg etter noen måneder og innser at du er den eneste med Royal Golf/Wilson/Olyo og da blir plutselig 2500 kr mye hvis du har settet i kun ett år.

Men er du en sånn som ikke bryr deg så mye om utstyr, eller gir f i merker eller hva andre synes så kjør på. Settene er jo gode nok til å spille med de første årene.

Doublebogey sier at du vil oppgradere hvis du kjøper ålreite brukte køller, men det er jeg ikke enig i. Jeg har hatt samme ålreite settet i 6-7 år nå og finner ikke noe nytt som er bedre. Kunne lett ha kjøpt
brukt nå også :-) Ser personlig ingen utvikling i jernsett de siste 8-10 årene som kan spare meg slag ute på banen.

Lykke til og velkommen til golfen :-)
Chriasp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 May 2017, 10:48
Hcp: 17,6
Hjemmeklubb: Gjerdrum GK
Location: Lørenskog

Re: Nybegynner sett

Post by Chriasp »

Takk for alle tilbakemeldinger.

Jeg er ikke veldig interessert i å gå ut med 5000+ før jeg finner ut at dette er noe for meg. Og det er heller ikke noe problem for meg å betale 2000 i år for så å måtte oppgradere til nytt sett neste år.

Det blir en del spill da jeg får fritt spill etter jeg har tatt grønt kort i midten av juli.

Så hvis det går bra med et helsett fra f.eks Wilson så går jeg nok for det :)
tilskuer
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 08 Apr 2011, 16:00

Re: Nybegynner sett

Post by tilskuer »

Kjør på. Det er en rimelig stor sannsynlighet for at det første settet ditt ikke får lang levetid uansett. Enten blir du bitt av golfbasillen og da vil du oppgradere etter kort tid, eller så vil du finne ut at golf ikke var noe for deg likevel. Om du kjøper billig helsett eller brukte køller blir kanskje litt hipp som happ. Det er ikke så lett å vite hva du trenger av spesifikasjoner før du har slått noen slag. Brukte køller gir nok gjerne litt mere kvalitet for pengene, men det er slett ikke sikkert du får køller som passer deg neste år uansett. Jeg har opplevd å stå på rangen med en som hadde kjøpt billige køller på nett, men som slet litt med balltreffet. Ung, atletisk mann som hadde kjøpt seg juniorkøller.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Nybegynner sett

Post by Bengtie Gilmore »

Jeg spilte sammen med en som spilte på et Wilson helsett for ikke lenge siden. Han var på tredje året og spilte på hcp 22,5.

Sent fra min LG-H850 via Tapatalk
Chriasp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 29 May 2017, 10:48
Hcp: 17,6
Hjemmeklubb: Gjerdrum GK
Location: Lørenskog

Re: Nybegynner sett

Post by Chriasp »

For øyeblikket står jeg mellom:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=96778119 - Jeg har en Royal golf driver

eller

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=96068320

Tanker om hva jeg burde gå for av de to settene?

Er ganske sikker på at jeg blir bitt av basillen da jeg allerede er veldig ivrig :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner sett

Post by furu »

Hvis du får dem ned i en tusenlapp er de greie.

1300 for brukt Wilsonsett er utrolig nok litt over kanten. Ja - omtrent halv pris i forhold til det noen betaler for dem i butikk, men mange har kjøpt til lavere. Betalte 1250,- i butikk for et jeg kjøpte som reservekøller for min far.
Instagram @christianfuru
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Nybegynner sett

Post by Owee87 »

Hiver meg litt på her; skal kjøpe sett til dama som nettopp har begynt med golf. Atletisk dame (spilt både volleyball og håndball på toppnivå) som jeg tror vil utvikle seg ganske kjapt.
Ønsker ikke å gå særlig over 4000kr, og som en del er inne på her så vil jeg heller gå for kvalitet foran kvantitet. Ikke nødvendigvis i toppklasse, men at det er køller som er ok og som ho kan spille med i noen sesonger.

På bakgrunn av min egen research, som er basert på tester (blant annet norsk golf) står jeg egentlig mellom tre muligheter gjennom onlinegolf som har best pris. Fra billigst til dyrest:
https://onlinegolf.no/golfkoller/jernko ... afitt.html
https://onlinegolf.no/golfkoller/jernko ... -dame.html
https://onlinegolf.no/golfkoller/jernko ... -dame.html

Alle disse er innen en priskategori som jeg kan leve med, men hva gir meg/henne mest for pengene? Dette er altså en jente som allerede spiller mye golf og sannsynligvis vil fortsette med det så lenge jeg holder ut selv.

Du har gitt meg tips til alt jeg har kjøpt av utstyr hittil Furu. Ingen grunn til å stoppe nå :)
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nybegynner sett

Post by furu »

TM Kalea gir veldig bra kvalitetsinntrykk. Godt sammensatt sett. Men jeg tror målgruppen der må defineres som damer med veldig lav svinghastighet og store problemer med å få ballen opp i luften. Ikke det beste settet for en som spiller mye og vil spiller mer?

Cobra F6 er et solid valg. Normalt jernsett. Ville nok gått for dette. Prisforskjellen til Fly Z S er liten, og at sistnevnte har 5i (F6 stopper på 6i) bør ikke bety noe. De fleste damer kjører fw eller hybrid i stedet for 5i.

Fly Z S er takedown versjon eller hva det nå kalles av Fly Z. Kuttet litt på teknologi og materialer for å produsere en billig kølleserie. Dette kommer til å bli vanligere i fremtiden. Tror jeg.
Instagram @christianfuru
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Nybegynner sett

Post by Owee87 »

Takk for god redegjørelse Furu! Da blir det Cobra[SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Post Reply