Jernkøller - blades/ game improvement

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Jernkøller - blades/ game improvement

Post by mciljoy »

Hvor lettspilte/tilgivende jern spiller dere og hvorfor? Føler dere tilgivenheten hjelper?

Grunnen til at jeg er nysgjerrig er en video Crossfield nettopp la ut der han snakker om akkurat dette. Og han bekrefter vel med andre ord det jeg alltid har følt; at det er mye mindre forskjell på players jern/GI/SGI enn hva folk flest/proer/reklamen/media generelt sier.

Og med "forskjell" så mener jeg ikke lengde. Jeg tenker på forskjell som i sparte slag/redusert hcp/lavere scorer. Alle ser at nyere SGI-køller går lengre enn gamle blades, men scorer man lavere med de? Hvis ja: Hvem scorer lavere? Alle? Noen?

Jeg har inntrykk av at "alle" mener at du skal ha så tilgivende jern som mulig, men jeg har ikke spilt min beste golf med de mest klumpete jernene. Så hvor kommer denne fakta fra; at alle er best tjent med "game improvement"?

Ble veldig mange spørsmål og mye rot dette... lurer vel egentlig bare på om noen av dere deler min erfaring eller om dere er uenige ;-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

Jeg tar blades hver dag. :)

Akkurat nå står det noen forged cavity back mix av køller i bagen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Skal se på filmen, men på generelt grunnlag mener jeg at rett kølle til rett spiller er relevant.

Du skal ikke ha så tilgivende jern som mulig, men de som gir best mening for deg. Og jeg syns du skal ha jern som du faktisk vil spille med og liker.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Er det denne videoen?

Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Var så mye masing der at jeg måtte skumme litt gjennom.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

Nei, mp-5 brukererfaringer.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by mciljoy »

Ja, Mizuno MP 5 human experience heter videoen
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Ok. Fant den.

Er ikke enig i at det ikke kan testes utfall/resultat i forhold til kvalitet på treff. Man trenger launch monitor og spray. Feks tørrshampo. TaylorMade M2 Tour er et jern der det var lett å se hvor utrolig gode resultatene ble på tynne treff. Eksempel fra den virkelige verden - jeg spilte med M2 Tour. Slår 9i fra 135 meter. Kjenner at jeg treffer tynt. Får umiddelbart "bra slag" fra spillepartner, ballen går høyt og lander mykt. Akkurat slik vi så på Trackman med spray.

Så har du spørsmålet om Crossfield alene som testperson er et godt grunnlag. Er hans dårlige slag like dårlige som en gjennomsnittlig norsk golfers? Eller er det sånn at man enten treffer eller ikke treffer? For det er jo egentlig det han sier. De slagene som blir katastrofale er det ingenting å gjøre med. De gode er gode. Ingenting mellom?

I kølletesten for tre år siden hadde vi med en seniorgolfer med 17 i handicap. Greit å vite for folk som tror kølletesten består av meg som står på rangen og svinger i noen minutter :D Uansett. Han elsket TaylorMade TP MB. Slo noen vanvittig gode slag med dem. Og noen ekstremt dårlige. Med SGI køller hadde han ingen kriseslag.

Når det gjelder det med spinn som nevnes syns jeg vi her er inne på fullstendig feil spor. At køller som Callaway Steelhead skal ha ekstremt lite spinn i 6i - det er for meg helt ufattelig. Har middels til golfere derfor mer kontroll med blades fordi de spinner mer? Nei. Vektfordeling teller fremdeles. At feks Callaway har ødelagt hele konseptet med GI/SGI ved å kutte spinn for å oppnå lengde betyr ikke at du skal gå over til players køller for å få kontroll. Du må bare finne riktig GI/SGI.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

For øvrig - vidvinkel er ikke et snilt objektiv for Crossfield.
Instagram @christianfuru
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by smedhaug »

furu wrote:Ok. Fant den.

Er ikke enig i at det ikke kan testes utfall/resultat i forhold til kvalitet på treff. Man trenger launch monitor og spray. Feks tørrshampo. TaylorMade M2 Tour er et jern der det var lett å se hvor utrolig gode resultatene ble på tynne treff. Eksempel fra den virkelige verden - jeg spilte med M2 Tour. Slår 9i fra 135 meter. Kjenner at jeg treffer tynt. Får umiddelbart "bra slag" fra spillepartner, ballen går høyt og lander mykt. Akkurat slik vi så på Trackman med spray.

Så har du spørsmålet om Crossfield alene som testperson er et godt grunnlag. Er hans dårlige slag like dårlige som en gjennomsnittlig norsk golfers? Eller er det sånn at man enten treffer eller ikke treffer? For det er jo egentlig det han sier. De slagene som blir katastrofale er det ingenting å gjøre med. De gode er gode. Ingenting mellom?

I kølletesten for tre år siden hadde vi med en seniorgolfer med 17 i handicap. Greit å vite for folk som tror kølletesten består av meg som står på rangen og svinger i noen minutter :D Uansett. Han elsket TaylorMade TP MB. Slo noen vanvittig gode slag med dem. Og noen ekstremt dårlige. Med SGI køller hadde han ingen kriseslag.

Når det gjelder det med spinn som nevnes syns jeg vi her er inne på fullstendig feil spor. At køller som Callaway Steelhead skal ha ekstremt lite spinn i 6i - det er for meg helt ufattelig. Har middels til golfere derfor mer kontroll med blades fordi de spinner mer? Nei. Vektfordeling teller fremdeles. At feks Callaway har ødelagt hele konseptet med GI/SGI ved å kutte spinn for å oppnå lengde betyr ikke at du skal gå over til players køller for å få kontroll. Du må bare finne riktig GI/SGI.
Kurrant spørsmål å stille om Crossfield er relevant som testperson. Virker som om han har en veldig repeterbar sving uten de helt store feilslagene (utenom krise-chippingen hans :D ).

Han har noen videoer om skaft hvor han hellig mener at skaft er irrelevant så lenge du føler deg komfortabel med det du har, han mener ikke det påvirker slaget. Han testet dette hos en eller annen leverandør (ping mon tro?) og fikk stort sett de samme resultatene uavhengig av skaft.

Hva gjelder blades/game-improvement har han muligens endret mening på dette nylig? Han brukte jo selv JPX Ez forged fordi det var lettere å bruke enn blades en god stund. Generelt tror jeg Crossfield overdriver litt i videoer som dette for å få frem poenget at blades ikke kun er for <10 hdcp o.l. Men det spørs vel om han hadde fittet en 25 hdcp med bittesmå blades :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by mciljoy »

furu wrote:Ok. Fant den.

Er ikke enig i at det ikke kan testes utfall/resultat i forhold til kvalitet på treff. Man trenger launch monitor og spray. Feks tørrshampo. TaylorMade M2 Tour er et jern der det var lett å se hvor utrolig gode resultatene ble på tynne treff. Eksempel fra den virkelige verden - jeg spilte med M2 Tour. Slår 9i fra 135 meter. Kjenner at jeg treffer tynt. Får umiddelbart "bra slag" fra spillepartner, ballen går høyt og lander mykt. Akkurat slik vi så på Trackman med spray.[/Men hvor mye tror du at du hadde tapt ved å slå et mindre lettspilt 8i i steden for et lettspilt 9i? Kommer man opp 2 meter kortere, 5, 10? Og hvor ofte i løpet av en runde treffer du så dårlig at de meterne er forskjell på par og bogey? Hvor mange slag sparer du på lettspilt vs ikke så lettspilt? Er helt enig i at man vinner noen meter lengde på dårlige treff, men jeg mener det må veies opp mot det man taper med sånne jern. Har selv erfart at spesielt SGI-køller plutselig mister spinn og fyker av gårde og går alt for langt og på innspill så er det bogey mot par 7 dager i uka ;-) Generelt synes jeg bladesene går kortere men mer consistent på lengde. Jeg mener det er verdt mye for en stor andel golfere b]

Så har du spørsmålet om Crossfield alene som testperson er et godt grunnlag. Er hans dårlige slag like dårlige som en gjennomsnittlig norsk golfers? Eller er det sånn at man enten treffer eller ikke treffer? For det er jo egentlig det han sier. De slagene som blir katastrofale er det ingenting å gjøre med. De gode er gode. Ingenting mellom? Jeg er genrelt skeptisk til å bruke dårlige spillere som testere. Jo dårligere man er til å strike ballen, jo mindre verdi har testen, synes jeg. For hva er poenget med å teste noe hvis du ikke kan gjenskape det? Over tid kan en spiller kanskje si om et sett har spart vedkommende slag eller ikke. Og om han har det morsommere med golfen eller ikke. Men skal man teste noe mener jeg man må ha så gode spillere som mulig eller roboter. Ellers er det ikke testing, da er det en random persons subjektive mening. Har man en spiller som finner midten/tåa på kølla på oppfordring så kan man i hvert fall argumentere med at den er en viss objektivitet i testen

I kølletesten for tre år siden hadde vi med en seniorgolfer med 17 i handicap. Greit å vite for folk som tror kølletesten består av meg som står på rangen og svinger i noen minutter :D Uansett. Han elsket TaylorMade TP MB. Slo noen vanvittig gode slag med dem. Og noen ekstremt dårlige. Med SGI køller hadde han ingen kriseslag.

Når det gjelder det med spinn som nevnes syns jeg vi her er inne på fullstendig feil spor. At køller som Callaway Steelhead skal ha ekstremt lite spinn i 6i - det er for meg helt ufattelig. Har middels til golfere derfor mer kontroll med blades fordi de spinner mer? Nei. Vektfordeling teller fremdeles. At feks Callaway har ødelagt hele konseptet med GI/SGI ved å kutte spinn for å oppnå lengde betyr ikke at du skal gå over til players køller for å få kontroll. Du må bare finne riktig GI/SGI.Her har jeg lite peiling på vitenskapen bak spinn og kølledesign, men jeg kjenner meg veldig igjen i Crossfield her. Opplever som jeg skriver over at SGI-jern plutselig bare aldri stopper. Spesielt hvis det er litt ekstra gress rundt ballen. Men hvis lengde er det hovedproblem på golfbanen er det kanskje lettere å akseptere.
Jeg mener ikke at SGI er ræva eller at ingen bør kjøpe det. Synes bare at holdningen om at SGI er best for alle med hcp og blades er latterlig hvis du ikke spiller på touren er håpløs. Det er mer til golfen enn lengde og tå-treff ;-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

Gamlefar Miura-San mener bestemt at alle spillere bør ha blades/mb. Det gir best resultat, følelse og tilbakemelding.

9er jern på 135 meter, hva slags køllehastighet har du på 5/6 jern?

Selv spilte jeg meg ned fra hcp 22-13 med Taylormade TP 2011 MB, kjøpte deretter AP2. Så ble det Honma Beres Pro og etter det alt mulig.

Når jeg plukker utstyr til meg selv så gjør jeg det ut ifra en helhetsvurdering med resultater, følelse og utseende. Det samme prøver jeg å gjøre med kundene også. Jeg har ikke og tror heller ikke jeg blir å få noen SGI jern for salg. Eneste slike er noen hybrider ned til 9er, mest til de med veldig lav køllehastighet for at de skal få ballen opp i lufta.

Crossfield er en middels golfspiller, og har lang erfaring i salg av utstyr til golfere så jeg mener han absolutt har noe å komme med i debatten. Det er faktisk mulig å sette seg inn i andre sin situasjon selv om man selv er en bedre spiller. Noen glemmer ikke at de har vært kalv. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Sier ikke at Crossfield ikke kan bidra med noe også som enkeltperson, men det er ingen konklusjonsgyldig situasjon. Det er ikke nok å basere seg på for å vise et mønster. Jeg stoler faktisk på det han, Shiels og andre sier om det så bare er de som slår køllene, men her er det snakk om ikke bare en kølle eller to. Her er det snakk om å trekke i tvil et helt konsept innen golfteknologi og køller.

Når det gjelder å bruke dårlige/middels spillere - det er de som kjøper køller. Det er de som virkelig kan gi testresultat fra et normalt standpunkt. En god spiller som treffer nærmest 100% hele tiden vil ikke ha noe som helst å si om Karsten eller Baffler i forhold til MP5. Jeg går motsatt vei - testing med kun gode spillere er bortkastet. Årsaken til det er at køllene vil produsere
tilnærmet samme effekt uansett hvordan de er utformet, så lenge du treffer likt på slagflaten. Jern er som drivere og alt annet produsert for å gi 100% effekt opp mot tillatt standard. Hvis man har kunnskap og kan analysere tallene fra Trackman, er middels gode og forholdsvis dårlige spillere relevant å ha med.

Robottesting er fullstendig bortkastet fordi det ikke simulerer på noen som helst måte hvordan et menneske svinger. Spør blant andre Mygolfspy hva de syns om roboter.

Konsistent lengde med blades. Ja. Jeg er med på den. De er mer forutsigbare. Men nok en gang er det ballbanen som gjelder. De fleste jeg kjenner som spiller blades uten å egentlig skulle gjøre det, har altfor lav ballbane. De har problemer med å holde green med 7i eller 8i. De fleste syns de selv slår for høyt. De aner ikke hvor høyt gode spillere faktisk slår. Vi snakker om 30+ meter apex. Shot tracer på et par 3 på PGA Tour for kort tid siden viste 104-106 fot apex på de fleste spillerne. En middels spiller med blades har kanskje 20-22 meter høyde og mister dermed ekstremt mye kontroll.

Jeg mener ikke at lengde er det du vinner ved å bruke SGI. Ballbane er det viktige her. På tilgivende jern blir den høyere og mer normal.

Det er ikke mulig å teste teorien på noen annen måte enn med launch monitor og en bred spillergruppe. Banespill er ikke relevant. Om man går bedre runder med SGI eller blades er faktisk ikke relevant. SGI kan fremdeles være best, for hva om det regnet og blåste hver eneste gang du spilte med SGI og var fint vær på rundene med blades? Hva som ryggen var litt dårlig eller du var stresset pga jobben på to av SGI rundene? Så vanvittig mange faktorer kommer inn i bildet, og de må elimineres.

Hva er så meningen med SGI? Meningen er å gi spilleren forutsetning for å utnytte sin egen svingteknikk optimalt på hvert eneste slag. Alle slag har større teoretisk mulighet til å bli gode. Med blades har du fremdeles sjansen til å slå gode slag, men oddsen for at de litt dårligere treffene gir greit resultat er redusert. Noen kjøper køller for de gode dagene. Andre kjøper køller for alle dagene.

Miura lager ikke jern i kategorien SGI. De er dyktig på køller i rent stål, og besitter ikke teknologien, kunnskapen eller pengene som TM, Callaway, Ping osv. At de mener blades og cb er best for alle er som at Porscheforhandleren mener Kia er meningsløst. Hva forventer vi? At Miura skal si "SGI er supert og nettopp det mange bør spille med, men vi hverken kan eller vil lage det og tjener derfor ikke penger"?

Er helt enig i at man gjør en helhetsvurdering. Noen ganger blir man overrasket over resultatet. Hva som faktisk er best for spilleren.

Crossfield er forresten laaaaangt bedre enn middels god.

Det hadde vært artig å utføre en ny test av dette, men det krever mye ressurser. Får se om det blir mulig å følge opp i løpet av året, eller om noen kunne fått Norsk Golf til å ta opp tråden. Bokstavelig talt.

Bare så det er nevnt. I løpet av de fire siste årene har jeg trolig sett på rundt 10.000 jernslag på Trackman. Det inkluderer Trackmananalyse sammen med proffer fra PGA/ET og køllemakere i verdenstoppen. Jeg baserer meningen min på dette. Jeg sier ikke at Crossfield tar feil i sitt personlige tilfelle, men at teorien ikke holder vann hvis man ser på det store bildet. Og det er jo der vi vanlige golfere er. Vi er ute i kantene av det store bildet.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

furu wrote:Det er ikke mulig å teste teorien på noen annen måte enn med launch monitor og en bred spillergruppe. Banespill er ikke relevant. Om man går bedre runder med SGI eller blades er faktisk ikke relevant. SGI kan fremdeles være best, for hva om det regnet og blåste hver eneste gang du spilte med SGI og var fint vær på rundene med blades? Hva som ryggen var litt dårlig eller du var stresset pga jobben på to av SGI rundene? Så vanvittig mange faktorer kommer inn i bildet, og de må elimineres.
Hvor spilles det golf? På range med Trackman/Flightscope/LMXX eller på golfbanen slag for slag? Teori kan si hva den vil, det er praksis for spilleren som teller.

PP9005 Genesis er GI om ikke SGI, en del i MG-series er definitivt GI. Så de lager nok køller de også i kategorien spilleforbedring. Gamlefar er ikke dum, 60 år med kølleutvikling har skapt ett visst grunnlag for å uttale seg. Så det er nok en overveid uttalelse.

Crossfield er en middels scratchspiller. Han er ikke ekstrem på noen måte, jo forresten, chippingen hans er ekstremt dårlig. :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by mciljoy »

Kan bare snakke for meg selv her, men jeg trekker ikke konseptet lettspilte køller i tvil. Mitt ønske er å utfordre folk på hvorfor de spiller de køllene de spiller. SGI-jern har jo helt klart noe for seg for mange spillere, Miura er ikke for alle.
Jeg vil bare utfordre den etablerte (og udokumenterte for min del) sannheten vi hører over alt om at SGI-køller er bedre for 99% av de som spiller golf enn mer tradisjonelt designede jern.

Jeg synes i hvert fall at spillere bør gjøre seg opp sin egen mening om hva som passer etter litt prøving og feiling. Ikke automatisk gripe etter det nyeste, mest teknologiske, største jernet du ser i pro shopen.

Du spør hva man forventer at Miura skal si? Hva forventer vi at de som virkelig er ute etter å tjene de store pengene (TM, Callaway, Titleist, Ping) skal si? Det er jo her de virkelige markedsføringsmonstrene påvirker folks meninger. Hadde blades fungert like godt som de nye teknologiske SGI-jernene hadde de omtrent ikke solgt et sett de siste 10 årene. Detter er jo en business og de aller fleste i golfbransjen er tjent med at nye køller er bedre enn de forrige og at salget øker. Da vokser businessen, markedet, pengene, interessen osv osv. Det betyr ikke nødvendigvis at de har rett.

Poeng ditt, Furu, med at banespill ikke er relevant, skjønte jeg ikke. I ytterste konsekvens så kan man argumentere at det er det eneste relevante. Kun ved test av utstyr i spill vil du se evt nytteverdi for spilleren. Det vil være nær sagt umulig å kvantifisere, så klart, men det vil jo også problematisk med en gjeng høyhandicappere på TrackMan.

Innser nå at jo mer jeg skriver jo mer tenker jeg at en god, unbiased custom fitting løser alt dette...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Hvis vi skal kun gå for banetesting - jeg er helt enig i at det er viktig men ikke her - kan man jo ta med blades på perfekte baner i Spania og SGI på Meland i storm og 4 grader. Så sammenligner man resultatet. Ellers kan det også være greit å si at scoren på runden avhenger av ekstremt mange andre slag enn jernslagene, så dette blir strengt tatt umulig å teste. Den eneste måten er nøytrale forhold.

Her er en video fra 2016 der Crossfield tester Mizuno MP5 mot EZ. Her legger han seg kun opp i lengde. En svakhet han og Shiels har. Sjekk apex og vinkler. Blades har lavere utgangsvinkel, lavere apex og brattere nedfallsvinkel. Alt dette er negativt for en middels god spiller eller dårligere. De går like langt ja, og derfor vil du ha den køllen som gir ballbanen du lettere holder greenen med.

Crossfield er bedre enn 98% av norske golfere. Godt mulig at liverglimt er bedre vant i utlandet. Nivået her hjemme er faktisk dårlig i forhold til stort sett alle land. Men Crossfield er på ingen måte representativ for en normal norsk køllekjøper.

Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by furu »

Bransjen hadde spart hundrevis av millioner hvis de hadde fokusert på kun blades og droppet all annen utvikling av jernkøller. Argumentet om å tjene mer penger på denne typen køller faller på sin egen urimelighet pga kostnadene ved produktutvikling.

Hvordan krasjtester man biler? På Ring 3 eller hva det nå heter i Oslo?

Det er meningsløst å si "spill ti runder med blades og så ti runder med SGI og se hva som gir best score". Alle som har drevet litt med forsøk (noe jeg har en del erfaring med fra kjemi og biologi på medisinstudier i USA) vet at et forsøk ikke er relevant når du mikser inn en haug med variabler du ikke kan kontrollere.

Eller se på Mythbusters. Hvordan de gjør alt de kan for å ha en kontrollert test.

Er helt enig i at man bør prøve og være åpen for at selv det minst sannsynlige for din opprinnelige målgruppe er det beste for deg. Helt klart. Men det er vel ikke det som diskuteres her og ikke det Crossfield mener. Her er det snakk om at SGI faktisk ikke hjelper. At alle like godt kan spille blades. Da kjenner man ikke tallene og teknologien godt nok. Da ser man ikke på de rette tingene. Ikke se på lengde. Se på det som betyr noe for en spiller som slår lavt. Hva vil han ha? Noe som går like lavt eller lavere? Eller høyere med mer kontroll?
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by mciljoy »

Men er det et så stort problem at man slår et godt innspill som lander midt på greenen og bare fyker over? Har aldri opplevd det selv eller hos mine spillepartnere. Og hvor mye forskjell er det? Ballen kommer litt flatere inn på greenen, men det har også litt mer spinn.

Kan være vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg ser liksom ikke for meg 30-handicapperen her som har etablert seg på det nivået og blir der. Der vil lengde og høyde omtrent være det enste han har bruk for i sin jakt på å komme frem til greenen. Jeg tenker på de som enten treffer ballen ok med ok speed eller de som en dag ønsker å gjøre det. Vet at snittgolferen i Norge har veldig høyt hcp, men jeg trodde det var underforstått at vi snakket om de som i hvert fall aspirerer til et annet nivå
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

Furu, du missforstår begrepet god, middels og dårlig. Ett hcp gir en indikasjon på nivået, men det finnes også gode, middels og dårlige spillere på samme hcp. Det er poenget. Alle disse youtube golferne vi har nevnt pluss ett par til er jo scratch spillere. I tillegg så er de god, middels og dårlige i forhold til hverandre. Du forstår helt sikkert om du vil. ;)

Jeg spiller selv de samme køllene i både sol og regn. Men det er klart at en våt røff i Norge gir meg andre utfordringer enn en våt røff i Spania. Det er jo forskjellige temperaturer og gress, muligens også lengde.

Jeg tror du undervurderer spillerne i deres valg av køller. Jeg har sendt folk ut på banen alene med alle mulige køller og de fleste kommer overrasket tilbake og melder ofte at det de tror er vanskelige køller å slå liker de veldig godt. De får gode resultater.

Mciljoy påpeker at det er ett salgsaspekt i dette, og det tror jeg vi skal ta enda mer med i markedsføringen til alle golfkølleprodusenter. Det spys ut køller fortere enn vi får lært oss navn og nummer på modellene. Klart de skal ha argumenter. Det brukes både ting som spinn, off-center, MOI, CG osv i presentasjoner. Likefullt er det spilleren som er den største variabelen uansett kølle som skal svinges. :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Jernkøller - blades/ game improvement

Post by liverglimt »

furu wrote:Er helt enig i at man bør prøve og være åpen for at selv det minst sannsynlige for din opprinnelige målgruppe er det beste for deg. Helt klart. Men det er vel ikke det som diskuteres her og ikke det Crossfield mener. Her er det snakk om at SGI faktisk ikke hjelper. At alle like godt kan spille blades. Da kjenner man ikke tallene og teknologien godt nok. Da ser man ikke på de rette tingene. Ikke se på lengde. Se på det som betyr noe for en spiller som slår lavt. Hva vil han ha? Noe som går like lavt eller lavere? Eller høyere med mer kontroll?
Jeg har fittet en del, spesielt litt eldre menn, og solgt dem driver med f.eks. 13 grader driver. Ofte så går de tilbake til sin gamle driver fordi den nye går så høyt. Da snakker vi spillere som slår 5 meter over bakken og den nye øker betraktelig. Årsak? Joda av og til så driver de litt lenger fordi rullen er bedre på den med 9 grader og alt for stivt skaft.

Jeg mener ikke at Small Blade fra Miura er rett for alle. Noen må se noe større slagflate for å få troen på at de skal klare å treffe ballen. Da kan det være at de passer en AP1 eller M1.

Det kjedeligste med dette teamet er at de som har baller nok til å handle seg noen litt mindre hoder ofte blir omtalt i negative ordelag av omgivelsene fordi de tror at de er så mye bedre. Argumentene hagler om hva gutta spiller på tourene. Heldigvis så har jeg lukket ørene når folk har kommentert mine køller opp gjennom tiden. Proen min har alltid motivert meg til å jobbe med ballen i alle retninger og da måtte jeg ha kjøpt køller som jeg kunne gjøre det med.
Post Reply