Valg av køller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
uno
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2009, 10:04
Location: Oslo

Valg av køller

Post by uno »

Så hadde jeg bestemt meg for å bytte ut mine gamle titleist køller med jernskaft. Men hva skal en velg ei den stadig tettere jungelen av produsenter og modeller?

Turen ble lagt til en køllemaker hos golflink på Vøyenenga i Sandvika.
Og der ble sving testet med det utstyret jeg har nå og en god del forskjellige varianter. Og resulatet ble ganske overraskende egentlig.

Jernmkøllene ble erstattet med grafitt og sålebredden ble økt noe fra den jeg har i dag. I tillegg ble skaftene forlenget med en tomme vinkelen på køllehodet justert et par grader og grepene byttet ut.

En jeg spiller en del sammen med og som har omtrent samme Hcp endte opp med et litt annet utstyr!!
Så det er ikek bare Hcp som avgjør køllevalget, men også din sving, styrke, kraft, stands osv....
Og det føtes godt å selv få målt deg selv med et utvalg av forskjellige køller.
Jeg endte opp med Mizuno MX-200 og en nye driver Mizuno MX-700 og litt annet stasj.
Tror nok at svinganalyse er viktig for riktig utstyr og da hjelper det ikke en ekspeditør har "peiling" - han kjenner ikke svingen din.

Gleder meg til fortsettelsen.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Valg av køller

Post by Long-Hit-Wonder »

Personlig synes jeg at sving-analyse med maskiner og lasergreier er noe møl for de aller fleste av oss.Disse analysene gir best utslag på folk med en veldig jevn og pen teknikk hvor hvert slag utføres identisk.For å klare dette må man være et godt stykke over den normale spillestyrken og vel så det.

De klubber du har fått nå er skreddersydde og beregnet etter dine nåværende feil og ujevnheter i svingen som maskinen analyserte for å slå best.Forsøker du å rette på svingen og rytmen mot det bedre vil kanskje klubbene begynne å prestere dårligere da de ikke er beregnet for en jevnere og penere sving med bedre stance,grep og ballplassering.

Ikke ta meg feil Uno,settet du har kjøpt er knallflott og vil uansett tjene deg godt.Poenget mitt er at disse sving-analyse greiene er bortkastede penger for de aller,aller fleste av oss.Et par bøtter på rangen med et knippe klubber fra forskjellige sett,samt et godt råd fra proen eller dine golfkamerater ville tjent deg vel så godt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valg av køller

Post by furu »

Er enig med deg Long-Hit, det er ikke for alle. Har man en uferdig sving så er det mulig at køllene fort blir "feil" for deg. Noen protimer, små endringer - vips så trenger du nye. Men at de fungerer utmerket for deg nå det er glimrende og absolutt sikkert. Det er jeg helt enig i. MX-200 er forresten glimrende køller. Testet en 7i når jeg skulle kjøpe nytt sett. Endte som kjent på Adams A4 men MX-200 er absolutt like bra. Mizuno er undervurdert.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Valg av køller

Post by spiderboy »

Grattis med nye køller!
Forsøkte mx200 på Fornebu Indoor i fjor, og de var utrolig fine køller. Jeg syntes de hadde god følelse på gode treff og ganske høy ballbane. De er definitivt på min ønskeliste.

Akkurat svinganalyse har jeg lite peiling på. Tenkte imidlertid jeg skulle få sjekket svingen for å finne en driver som funker for meg i vinter. Men sier du at det er helt bortkastet Long-Hit? Isåfall er det jo egentlig bare å bestille på nett (billigere) og la proshoppene med de fine dyre maskinene seile sin egen sjø. Da spiller det jo ikke noen rolle hvilken jeg bestiller heller egentlig, for svingen min er definitivt i endring. Og om driveren ikke passer meg i dag vil den kanskje passe om et halvår? ;)

Fra spøk til alvor, jeg tror jo det er et poeng i å finne utstyr som funker for min svinghastighet og mitt balltreff nå. At jeg må bytte når jeg har blitt merkbart bedre er forsåvidt greit for meg. Jeg har stort sett alltid lyst på nytt utstyr uansett :lol:
Alternativet måtte jo bli å kjøpe bladkøller i x-stiff og så jobbe med balltreffet og svinghastigheten til man klarte å bruke dem. Men det hadde ikke blitt mye morsom golf de første 5 årene ihvertfall.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Valg av køller

Post by Long-Hit-Wonder »

spiderboy wrote: Men sier du at det er helt bortkastet Long-Hit?
Analysen er i og for seg en spennende og artig erfaring da man får et innblikk i svinghastighet,lengdekalkulasjoner mv,men for den gjengs golfer og glade amatør så har den forholdsvis liten nytteverdi.Unntaket er om man allerede har kommet langt med teknikken og er ute etter det lille ekstra,da kan analysene etterfulgt av skreddersydde klubber så absolutt være tingen.

For all del folkens,har du lyst så har du sannelig lov.Det er uansett en artig erfaring om ikke annet.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Valg av køller

Post by spiderboy »

Jeg ser jo definitivt poenget ditt. Og for min del er det ikke om gjøre å finne en hode/skaft-kombo som f.eks. får ned spinntallet med 500rpm ved en gitt launch angle. Rett og slett fordi min launch angle vil variere så veldig fra slag til slag. Men jeg vil kanskje (forestiller jeg meg) finne en hode/skaft kombo som vil gjøre at jeg med dagens sving slår ballen mer konsistent, både i høyde og med mindre sideveis spredning? Skaftlengde som vil gi meg det mest optimale forholdet mellom lengde og konsistent balltreff (oftere). Eller vil man måtte være en lav singelhandicaper for å kunne lese slike ting ut av en tilpasningsprosess?

Uansett tar de ikke noe ekstra betalt for en slik prosess på Trondheim golfsenter, ihvertfall ikke om man velger å kjøpe utstyr fra dem. Men så er den vel heller ikke fullt så omfattende som det jeg har lest at golfsiden-helten Modèr gjør på Huglo f.eks.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Valg av køller

Post by Goofy »

Lytt på Tom Wishon - en av verdens mest anerkjente kølledesigner:

-g-
uno
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2009, 10:04
Location: Oslo

Re: Valg av køller

Post by uno »

sa verdensmesteren....

Jeg er også klar over at svinganalyser og testinger har sine begrensnigner.
Men testen av de uliek køllene gjøres under helt like forhold og når en benytter metoder for statistikkbehandling, så ga det i hvert fall meg en del.
det jeg har emdt opp med - og som jeg har prøvd ut en del etterpå er noe anderledes enn gode venner og en pro har andefalt. Jeg har testet det også..
Så jeg er definitivt uenig med deg.
Post Reply