Kortere skaft på lange jern?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Kortere skaft på lange jern?

Post by mciljoy »

Jeg regner med det er mange som kjenner seg igjen i at jo lengre jern man slår, jo vanskeligere blir det å treffe ballen godt. Balltreffene mine med 5'er jernet er veldig langt unna 8'er jernet f.eks.

Hovedårsaken til dette må opplagt være at skaftet er lengre. Så hvorfor benytter ikke produsentene denne nye konstruksjonen sin med game improvement og one lenght til å lage "vanlige" jernsett der langjernene har kortere skaft?

Jeg kunne i hvertfall tenkt meg at mitt 6'er og 5'er jern hadde samme skaftlengde som 7'er jernet mitt, men samtidig oppnådd samme lengde som de gjør i dag
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Kortere skaft på lange jern?

Post by Bengtie Gilmore »

Hmm. Det kunne vært ganske interessant å se hvordan dette er med Cobra sitt One Length. Det er jo fullt mulig å teste ut. Ta et vanlig F7-sett fra P-7 og så F7 One Length i 5 og 6. Vet ikke hvordan dette blir, men hadde vært interessant å prøve.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Kortere skaft på lange jern?

Post by mciljoy »

One Length er jo et interessant konsept, men jeg ser ikke helt poenget med at PW skal ha like langt skaft som 7'er jernet mitt. Jeg vil bare at de lange jernene skal være lettere å slå, så lag meg et 5'er jern som går så langt som et 5'er jern men har skaftet til et 7'er, please :-)
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Kortere skaft på lange jern?

Post by Hiphop »

Jeg var på Cobra demodag i vår og prøvde One Length samt de vanlige F7-jernene. Kjøpte nesten One Length, men klarte ikke venne meg til de lange skaftene på de korte jernene. Kortere skaft på de lengre jernene derimot gikk greit.
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Kortere skaft på lange jern?

Post by LyLu »

Det er ikke opplagt at det er sånn, jeg er mye bedre med de lenger jernene enn de korte.
Kanskje fordi jeg plutselig står og slår 7 bøtter på rangen fra gress med bare 4 og 3 jern.
Cobra One Lenght justerer loftet ned for å gjøre opp for skaft lengden.
Så hvis man tenker at lengde på køllen har mye å si for hvor lett den er å slå, vil Cobra One passe midt i blinken.
Jeg tror ikke det er så enkelt da, en kølle med mindre loft har en tendens til å skru mindre.
Er derfor det ofte er vanskelig å slå fullverdig fade og draw med en 60 graders wedge
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Kortere skaft på lange jern?

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Jeg regner med det er mange som kjenner seg igjen i at jo lengre jern man slår, jo vanskeligere blir det å treffe ballen godt. Balltreffene mine med 5'er jernet er veldig langt unna 8'er jernet f.eks.

Hovedårsaken til dette må opplagt være at skaftet er lengre. Så hvorfor benytter ikke produsentene denne nye konstruksjonen sin med game improvement og one lenght til å lage "vanlige" jernsett der langjernene har kortere skaft?

Jeg kunne i hvertfall tenkt meg at mitt 6'er og 5'er jern hadde samme skaftlengde som 7'er jernet mitt, men samtidig oppnådd samme lengde som de gjør i dag
Det er flere årsaker til at mange ikke rammer godt med de lange jern, og at de er vanskelige å få nok club speed på.
Det ene er som du skriver, lengden i seg selv, men der er mer, nemlig den progressive motstand som øker med lengden på alle jernset der er lavet etter Swingvekt metoden.

Swingvekt metoden var ment å være en short cut til MOI match, men den treffer ikke riktig, og jo flere jern som er i et sett jo galere blir det.
Dagens SW matchede sett har ca 7 gram hodevekt progressivt fra jern til jern, mens det burde vært ca 8 om motstanden (MOI) skulle bli ens.
Har vi så ett sett 3-PW og starter fra PW, vil altså dagens SW matchede sett ende med et 4 hode der er 6 gram for tungt, og et 3 hode som er 7 gram for tungt. Det høres ut som bagateller, men dette er ikke bagateller, det er her problemet ligger.

SW systemet er dessverre stadig den "standard" som benyttes, så ikke vent noen revolusjon her, men vi kan endre dette selv, relativt enkelt og det anbefales ifb, med et grip skifte da det koster et sett grip å modifisere sitt jern sett så det hele fungerer som meningen var.

Om vår PW passer på lengde og total vekt (skaft vekt), skal vi nå lave en "slope" der vi endrer differansen fra jern til jern til å bli 3/8" mod standard 4/8"
Har vi et sett 3-PW og alt idag er i "standard" lengde, vil altså PW forbli uberørt, #9 jernet 1/8" del kortere, #8 jernet som det er, og fra og med #7 og lenger vil de bli 1/8" del kortere progressivt sådan:

PW - som den er
#9 = - 1/8
#8 = som den er
#7 = - 1/8"
#6 = - 2/8"
#5 = - 3/8"
#4 = - 4/8" ( altså blir 4 jernet samme lengde som 5 har nå eller minus 0.5")
#3 = - 5/8 ( 3 jernet blir så 1/8"del kortere end dagens #4 jern)

Etter at alt er saget ned fra butt siden, skal vi justere SW verdien progressivt med 0.5 points pr jern, så der skal noen få gram blytape på de lange og gradvis mindre. Da ender vi opp med et sett der ALLE jern har den samme motstand, og derav opprettholdes club speed progressiv inn i de lange, og da kan spilleren automatisk spille i alle fall 1 jern lenger end tidligere, mange klarer også 2 da både lengde og motstanden er korrigert for.

Dette er mye billigere enn å skifte ett helt sett ut, og det fungerer.....
Det du behøver er bare nye grips, en sag (rør kutter), et målebånd og bly tape, samt en vekt som kan måle ned til 1/10 dels gram
SW Scale behøver du ikke, du kan bruke en som ligger online og baserer seg på balansepunkt og totalvekt i gram.
Post Reply