Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Hiphop »

Jeg er forholdsvis ny i gamet men på vei nedover i hcp. Kjøpte meg i sommer nytt jernsett, Titleist 716 AP1 på demodag. Endte opp med Kuro Kage 65 gr. i regular og standard lengde/lie.

Det jeg har merket i det siste, da svingen har bedret seg og jeg svinger litt friere og raskere enn de første ukene av sesongen og ikke minst at balltreffet er bedre, er at jeg har ganske høy ballbane og mye spinn. Dette får meg til å lure på om jeg taper lengde? På innspill med 7-jernet på forholdsvis faste greener ligger ballen maks et par meter fra nedslagsmerket. Her om dagen fikk jeg et par meter backspinn med et 6-jern(Carry ca. 130-135m.). Riktignok på en fuktig green som helte svakt mot front. Vindstille.
Jeg prøvde også demosett Cobra F6 med standard DG stålskaft i regular. Tror vekten i disse var fra 100-110 gram? Mener selv jeg slo en god kølle lengre med disse jernene. Ca. 115-120 m. carry med 8-jern.

Hva tror de som har peiling? Ville jeg vært tjent med andre skaft?
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by sumo »

tror definitivt du ville vært tjent med andre skaft ja. 65g regular skaft er ekstremt lette skaft. er det grafitt?
helt ærlig så hørtes det ut som noe en senior, junior eller dame ville spilt med. tror det vil være veldig lett for en mann å få for høy ballbane da.
jeg spiller med DG s300 som veier ca 130g, for å sammenligne. jeg treffer ikke ballen bra med for lette skaft fordi jeg har relativt høy svinghastighet. hadde regular 95g skaft før, og de gikk skyhøyt og kort. så bestemte jeg meg for å ta en fitting, og det total endret spillet mitt. jeg gikk opp 20 meter med hver kølle, og lavere ballbane. det var en total åpenbaring for min del.
vil absolutt anbefale deg å prøve litt forskjellige skaft, for å se om det er noe å hente der.
samtidig kan du få sjekket om du kommer riktig inn i ballen. høres ut som du kanskje har en tendens til flipping, og det forårsaker mye høyere kortere slag med mye spinn. veldig viktig å komme ned på ballen, kontra det å hjelpe den opp med hendene.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Hiphop »

Grafittskaft ja. Mente selv jeg burde ha stålskaft, men titleist fyren gjorde ikke det. Angrer litt nå egentlig. Har brukt lang tid på å venne meg til grafitt da jeg synes jeg mistet veldig mye følelse.
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by furu »

Jeg har ingen problemer med å slå mitt 8i 145-150 meter og spiller med grafittskaft. Materialet i skaftet har veldig lite å si, så du kan heller fokusere på vekten. Kuro Kage grafittskaft i jern er generelt et veldig bra skaft.

Hva er mye spinn? Har du målt det? Du kan si røft regnet 1000 per nummer på køllen. Altså 6i=6000. Ligger riktig nok litt under. Moderne superjern som Callaways siste spinner langt nede på 4000-tallet for å få ekstra lengde, men da mister du jo kontroll på slaget.

Lite rull med 7i på innspill er gull verdt. Mange hadde gitt en arm og en fot for å ha et sånt slag i bagen. Det er ikke meningen at et vanlig jernslag skal rulle ut. Du skal ha kontroll på lengden. Med driver vil du ha rull.

Mye spinn kan også ha med teknikk å gjøre. Ikke bare utstyr.

Cobra F6 skal fly lengre enn AP1. De har litt sterkere loft, og er laget på en måte som minimerer spinn og gir litt mer ballhastighet.

Når det gjelder vurdering om skaftvalget Titleist gjorde for deg er riktig - det blir umulig å vurdere uten å vite mye mer enn vi kan her inne. Spiller du dårlig med dem? Scorer du dårlig? Bommer du ofte? Hva er feilslaget ditt? Høyre? Venstre? Er du sterk? Har du drevet med idrett før? Hvor raskt svinger du?
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by mciljoy »

Med carry på 135m med 6'er, slår høyt og spinner mye, ville jeg sett på hvordan du leverer kølla ved impact foran skaft.

Som fersk spiller er det lett å overvurdere utstyrets betydning og undervurdere spillerens ferdigheter. Det kan godt hende du ikke har perfekt tilpasset skaft, men jeg ville brukt tid på rangen fremfor proshoppen om jeg var deg ;-)

Øv deg på å slå alle mulige skruer og høyder for å bygge naturlig golf skills du vil få glede av i årene som kommer :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by liverglimt »

Støtter Mciljoy 100%. Du hadde kanskje fått litt mindre dynamisk loft med stålskaft, men uansett så har du neppe køllehastighet som gjør at den ville gått så mye lenger.

Det er vanskelig å tilpasse utstyr etter en beskrivelse, men bruk tid på noen protimer så vil du mest sannsynlig se stor forbedring.
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Hiphop »

Nei, det er klart dere kan jo ikke si så mye uten å se svingen min. Selvfølgelig har det jo mest med spilleren å gjøre, men det er vel også sånn at utstyret skal tilpasses spilleren og ikke omvendt? Skaftene er nok veldig gode de, men det trenger ikke være gode for meg?
Ser jeg uttrykte meg uklart ovenfor; de er ikke det at det er grafitt, men vekten jeg føler meg ukomfortabel med i utgangspunktet. Svingspeed med driver er ca. 82-86 mph.

Ifølge produsenten skal jo disse skaftene gi høy launch/spinn i utgangspunktet. Kombinert med en teknikk som også gir høy launch/spinn kan jo det være en uheldig kombinasjon og frarøve noen meter? Mye spinn og høy ballbane vil vel i teorien kunne føre til tap av lengde, eller?
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by furu »

Teorien er korrekt ja. For mye spinn kan føre til det. Men - hva er for mye spinn? Hvor mye har du egentlig?

Du skal kanskje være mer fornøyd med ballbanen din. Er ikke sikkert det er noe galt med den. En ganske vanlig ballbane hos norske spillere er en lav lav draw. Nesten hook.

Tourspillere har gjerne apex på 100 fot med jern. De slår ballen 100 fot opp i luften. Det gjør de med nesten alle jern. Selvsagt kan de slå lavt når de vil, men de liker høyde. 100 fot er vel rundt 33 meter. Se for den en boligblokk på 10-12 etasjer foran deg på rangen eller hullet du spiller. Du skal slå over denne. Hvis du tar 25 golfere som står rundt deg på rangen hadde 20 av dem knust vinduene i 7.etasje.

82-86mph med driver sier meg at det ikke er unaturlig å vurdere regular grafitt som et godt valg. Men jeg skjønner hva du mener. Et godt stålskaft kan føles mer solid. Noen føler at de ikke har kontroll eller god nok kontakt med køllehodet når de bruker lette grafittskaft.

Finn deg noen øvelser som du kan jobbe med for å få ned loft i balltreffet. F.eks sving godt gjennom litt lavt til mot venstresiden din. Ikke ta en pen, myk og høy finish. Press litt på. Se om du får andre resultat. Når det gjelder å prøve andre skaft - spør noen du møter på rangen om du kan prøve køllene deres. Ikke verre enn det. For å bli helt fornøyd må du nok involvere en pro eller custom fitting, men det er altså noen gratisting du kan prøve før det :)
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by liverglimt »

Med 86MPH så vil du drive ca 190 meter. Så kan du bare regne deg ned sånn høvelig med distansene, så ser du at lengden med ditt 6er er ganske så grei i forhold til maks distanse.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by LyLu »

Jeg slår jerna mine skyhøt, slår 6 jern på par 3 hull som er 190 meter ca. Da kommer ballen ca 1 meter tilbake.
Klarer også å slå 3 jern på 220 og få ballen til å ligge der den lander.
Jeg spiller med tour issue s400 skaft, mener at alle skaftene mine veier 136 gram.
På de fittingene jeg har hatt har faktisk skaft flex mindre å si i forhold til hvor høyt jeg slår, jeg slår s400 lavere enn x100, det som gir lavere ballbane er vekt for min del ihvertfall.
Skaft har ikke SÅ mye og si som mange mener i forhold til lengde og høyde, kan hvis jeg absolutte må, slå 7 jernet mitt opp mot 200 meter uten at det launcher veldig høyt.
Når dette er sagt er jeg enig i vurderingen din med at en spiller som allerede slår høyt og med mye spinn, ikke burde velge et setup som gir enda høyere spinn og ballbane.
På en annen side føler jeg en fitting bør handle mest om hvor bra samling man har med et setup kontra et annet, jeg velger det som samler 30 slag best uten tvil, men føles dette helt feil ut velger jeg det nærmeste som gir en god følelse.
Stålskaft vil nok som regel føles mere solid i svingen, men samtidig er en svinghastighet med driver på 82 -26 mph utrolig lavt og tilsier kanskje grafitt skaft?
(ikke at det gjør noe å ha lav svinghastighet)
Jeg har en svinghastighet med driver opp mot 120 mph, og er derfor en xtra stiff spiller mener mange, MEN jeg har testet grafitt skaft i vanlig stiff, blant annet Hzrdus black som har gitt meg bedre tall på lengde og launch, men mye mere spredning.
Er vanskelig å si utenom å se deg svinge, er så mye som avgjør flex og hvordan type profil skaftene dine bør, transition og akselrasjon osv, hvor steep du er inn i ballen.
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Hiphop »

furu wrote:Teorien er korrekt ja. For mye spinn kan føre til det. Men - hva er for mye spinn? Hvor mye har du egentlig?

For å være helt ærlig?: Aner ikke! Men på fittingen hadde jeg en spinn på ca. 5500-6000 rpm. med 7-jern(med det jeg tror er gamle og slitte rangeballer).
Og det er vel litt det jeg mener også. Stålskaft synes jeg gir en bedre følelse av kontroll i svingen, eller en følelse av hvor dårlig kontroll jeg har om du vil.
liverglimt wrote:Med 86MPH så vil du drive ca 190 meter. Så kan du bare regne deg ned sånn høvelig med distansene, så ser du at lengden med ditt 6er er ganske så grei i forhold til maks distanse.
Ja, jeg har fra 190-200 meter carry når jeg måler med slagsporing(med godt treff), så kanskje det stemmer ift. lengden med jern?

Vil prøve litt forskjellig av tipsene her inne. Ikke umulig at det havner noe på FINN.no om en stund. :roll:
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by furu »

Gi køllene litt mer tid. Det er gode hoder og gode skaft.

Og en annen ting - siden du sier "i sommer" mener jeg du kan ta en prat med Titleist. Det har gått kort tid, du er ikke helt fornøyd og har visse rettigheter som forbruker selv på slike golfkjøp. Det er også i Titleists interesse - og butikk/proshop du kjøpte hos - at kunden er fornøyd. I golfbransjen har de fleste dessverre misforstått dette, og tenker "din feil, ditt tap" når kunden kommer tilbake for å klage eller diskutere varen.
Instagram @christianfuru
Jan-Are Larsen
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 15 Aug 2017, 22:06

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Jan-Are Larsen »

Hei.

På hvilken klubb var du på demo?
Vi tar selvfølgelig en ny test med deg ved anledning for å bekrefte, eller avkrefte, at dine specs er korrekte. Om det skulle vise seg at det finnes alternativer som fungerer bedre for deg, skal vi selvfølgelig ordne slik at du får deg det utstyret som fungerer best.

Jan-Are Larsen
Titleist & FootJoy.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Rotten »

Nå ble jeg imponert av Titleist! Står litt å lurer på nye jern, og ev. hvilke. I utgangspunktet tenkt på noe annet, men nå er det stor sjans for at Titleist får mine penger til slutt.
Tommel opp!

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Bengtie Gilmore »

Se der, ja :-) Titleist leverer :-)

Sent fra min G8141 via Tapatalk
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by mciljoy »

Veldig bra av Titleist. Jeg tror sånne holdninger (der kundens tilfredshet er i sentrum) er det viktigste våpenet mot at folk (som meg selv) handler ikke-tilpasset, rimeligere køller på ebay ;-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by liverglimt »

Fitting slår alt. Supert av Jan-Are Larsen. :)
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by LyLu »

Er en grunn til at jeg alltid har spilt Titleist, null stress!
Hiphop
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 21 May 2016, 00:24
Hcp: 27

Re: Spinn vs. tap av lengde + skaft og sånn!

Post by Hiphop »

Jan-Are Larsen wrote:Hei.

På hvilken klubb var du på demo?
Vi tar selvfølgelig en ny test med deg ved anledning for å bekrefte, eller avkrefte, at dine specs er korrekte. Om det skulle vise seg at det finnes alternativer som fungerer bedre for deg, skal vi selvfølgelig ordne slik at du får deg det utstyret som fungerer best.

Jan-Are Larsen
Titleist & FootJoy.
Hei, Jan Are.
Sendte deg privatmelding for en uke siden med kontaktinfo for en uke siden. Sjekk innboks. :)
Callaway XR16 10,5
Callaway XR16 4w
Callaway XR 3h
Cobra F7 4/5h
Titleist 716 AP1 5-W1
SM6 50.08, 54.10, 58.12
Odyssey works versa #7
Chrome soft
Post Reply