Ny wood..

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Mkkh83
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 01 Jun 2014, 11:40

Ny wood..

Post by Mkkh83 »

Noen som har tips til kjøp av ny 3'er wood.
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Ny wood..

Post by halvorsen84 »

Beste tipset jeg kan gi er rett og slett å dra til en forhandler med mulighet for kølletesting og customfitting! Ikke se deg blind på modell/merke, etter anbefaling fra andre! ;)

Velger likevel å nevne Taylormade M2, foruten min egen Titleist 917F2, som jeg har fått testet litt på range og bane. Dog helt standard uten noen form for "fitting"! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny wood..

Post by furu »

Hva liker du av egenskaper? Skal den gå ekstremt langt? Være så lettspilt som mulig?

Slenger ut M2 for ekstrem lengde, Ping G og G400 for tilgivende egenskaper med god lengde og Cobra F7 som et alternativ med god pris.

Har selv en M2 #3 i bagen. Var ingen tvil når jeg skulle ha meg ny #3 etter å ha gitt bort min M2 #3 2016 modell :D
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny wood..

Post by liverglimt »

Hva er ekstrem lengde i forhold til køllehastighet på en 3 wood?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny wood..

Post by furu »

Bare en uttrykksform siden jeg har sett nok til å si at køller som M2 og XR produserer nettopp det - ekstrem lengde. Uforståelig ballhastighet. En Cleveland Launcher eller Cobra Max/Baffler vil ikke produsere samme lengde.

Men det er sikkert en teori der ute som tilsier at det er feil.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny wood..

Post by liverglimt »

Jeg spør fordi jeg lurer. Hører dette til stadighet. Sist av en med M2 driver som han slo i hytt og pine, og en Orka som han slo mye bedre. Siste er forøvrig 2 tommer kortere enn M2 og han slo den mye bedre og lengre. Likevel snakker han ikke om noe annet enn M2 sin ekstreme lengde. Jeg skjønner ikke dette snakket om ekstrem lengde på M2. Har enda ikke sett det. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny wood..

Post by furu »

Har sett en tidligere proff (CT og ET) under kølletestingen slå ball etter ball etter ball bedre med spesielt #3 XR enn nesten samtlige drivere. Har også sett gjennomsnittlige golfere slå ball etter ball etter ball med svært mye bedre spredning og lik eller bedre lengde enn driver.

Det året XR kom ut var den tredje lengst totalt av alle køller i kølletesten. Inkludert drivere.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny wood..

Post by liverglimt »

XR har veldig liten tilstedeværelse i mitt miljø, så de kjenner jeg ikke til. Her er det Nike, TM, Honma og Miura som preger bagene. M2 har jeg hørt så mye om at jeg har vært veldig spent hver gang noen drar dem opp fra bagene. Jeg er en nysjerrig fan og har alltid vært det.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ny wood..

Post by mciljoy »

Jeg synes 3 wood er ei merkelig kølle. Jeg ser mange (som meg) som har den i baggen men så og si aldri bruker den.

Så spørsmålet må vel bli; hvilket slag skal du bruke den til? På hvilke hull? Hvilket praktisk formål får den ute på banen?

Er det fra tee der driver er for risky og rescue/jern blir for kort? Eller er det i steden for driver? Er det for å nå inn på par 5 på to slag? Lange par 4? Eller vil du ha ei kølle du vet hvilken side du kommer til å misse på (altså; ta ei side av hullet ut av spill)?

Du får 3 wooder som ser ganske ulike ut og som er laget for å gjøre ulike ting - så jeg ville starter der om jeg var deg :-) Kanskje du til og med ender opp med en lavt loftet rescue eller en 4 wood?
Simen K
Forumvant
Forumvant
Posts: 64
Joined: 20 Mar 2016, 19:16
Hcp: 17.0
Hjemmeklubb: Losby
Been thanked: 1 time

Re: Ny wood..

Post by Simen K »

Hei.
Jeg testet ut endel wooder uten at jeg fant det fornuftig å kjøpe.
XR16 gikk stygglangt og til tider rett, men sleit med engang jeg kom på gress, da var det like ustabil som RBZ jeg har fra før.
M2 og Titleist 91? fikk jeg ikke til uansett hva jeg gjorde.
Jeg endte opp med ett drivingiron som jeg bruker når det blåser hatter og høy.
3 wood`n står i gangen fremdeles.
Vurderer en hybrid med litt lavt loft, men må få testet litt for å se på lengde og stabilitet først.
Nå er vi jo forskjellige vi golfere så noen fasit har jeg ikke, men test så mye som mulig er mitt råd.

Mvh
Simen
Titleist tsi2 driver
Titleist tsi2 4wood
Titleist Tsr3 4 hybrid
Cobra forged tec black one 4-p
Titleist sm9 jet black, 50, 54,58
Evnroll
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ny wood..

Post by mciljoy »

Jeg har en rescue med bare 17 grader som min go-to kølle. Det er jo individuelt som du sier, men jeg har hatt utrolig stor glede av den. Flere i min gjeng har hatt stort hell med samme løsning.

Rescue med lav loft føler jeg er litt best of both worlds. Du får nesten lengden med en 3 wood, med et kortere skaft for bedre kontroll og den har flere bruksområder enn en 3 wood. Føler også at jeg får mye ut av den ved dårlige balltreff.

Så jeg synes 17 graders rescue er undervurdert ;-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny wood..

Post by liverglimt »

Jeg har sagt det før, gå for en fitting. Er det en god kar så vil han finne ut om du slår 3, 4 eller 5 wood best. I tillegg kan du gjøre som mciljoy nevner, se på hybrider.

Lykke til!
Post Reply