Er nye køller bedre enn gamle?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Er nye køller bedre enn gamle?

Post by mciljoy »

Vet vi har diskutert dette tema mange ganger, men det slutter aldri å fascinere meg. Ble påminnet det av en artikkel på Furu sin side med Stensons bag: golfopplysningen.com/2017/08/21/stensons-saere-vinnerbag/

Stenson har en 3wood som er nesten 10 år gammel med et skaft som er enda eldre. Jernene er 5-6 år gamle.

Jeg har selv en 3wood som er 4-5 år gammel og et jernsett som er 5-6 år gammelt, og har i flere år følt at jeg burde byttet det ut. På tross av at jeg er kjempefornøyd med det jeg har!

Har til dags dato aldri prøvd andres køller og tenkt at "dette kommer til å spare meg slag ute på banen". Det eneste unntaket er kanskje en driver jeg kjøpte i fjor som spinner mindre enn den gamle og går 10m lengre. Men om den sparer meg slag ute på banen er høyst diskutabelt.

Det er vel ganske innlysende hva jeg mener.. men hva synes dere? Føler dere utviklingen innen kølledesign og "teknologi" har spart dere slag/endret hcp de siste årene?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by Nerd »

Stenson er bare ett av utallige eksempel på at det er "det som passer spilleren best" som er det viktigste, den teknologiske utvikling kan i seg selv ikke tilføre noe, med mindre spilleren har et behov i den retning. Eksempelvis er ikke lavere spin noe man søker om man ikke oplever at det man spiller fører til dårlige resultater grundet for høyt spin. Det er alltid køllens samlede specs, og hvordan det fungerer for den aktuelle spiller som avgjør her, og Stenson har ikke ville skifte skaft, på tross av at "evolusjons modeller" av nettop det klassiske BLUE er noe markedet har i overflod. Det var i sin tid en "vinner", og derfor finnes der så mange "kopier" som ligger tett opp mot BLUE i profil, men Stenson har ikke vært til å rikke her, han handlet et mega parti, han hadde liksom funnet skaftet, og ingen kan vel påstå at han ikke spiller godt med sin 3W, så hva er potensialet hans til "forbedring" for distance eller dispersion?

Bubba Watson spiller "nye hoder", men ikke skaft, Tomas Bjørn drasser stadig rundt på 2 hybrider med 22* loft, den ene av de en gammel Heaven wood som vel nå har de 12-13 år på baken, den skal liksom med og han bruker den også.

Sørg for at det du har PASSER nettop deg, så betyr det mindre om det er årets eller 5 år gammelt med hensyn til din score, for hva hjelper det med all verdens nye teknologske fremkridt på plass, om køllens basic specs gjør at den ikke fungerer for deg?
'
'
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by mciljoy »

Et annet poeng, som jeg føler er oversett, er at når vi tilpasser oss også utstyret. Du bruker EN dag på å tilpasse utstyret til deg selv og resten av tiden på å tilpasse deg selv til utstyret.

Jeg innrømmer gladelig at jeg har gjort mange kjøp basert på at "jeg bare vil ha noe nytt", og det er en ærlig sak man ikke bør være flau over. Men da bør man ikke forvente at hcp automatisk går ned ;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by furu »

Hobbygolfere som går gjennom store forandringer som spiller i løpet av få år, vil nok ha glede og nytte av å bytte til nytt utstyr. Men ikke nødvendigvis nytt nytt. Det kan gjerne være en eldre modell.

Snakker ikke 10-15 år gammel. Klart det kan funke, men først og fremst for virkelig gode spillere som ser ut til å kunne spille med hva som helst. Ta Callaway jern for eksempel. Razr X Tour var rågode. Og er det sikkert fremdeles. Kom ut i 2011? Begynner å bli noen år siden det, men jeg hadde ikke nølt med å spille med dem framfor noen av jernene de tilbyr i dag.

Jeg har alltid byttet rundt på alt i bagen flere ganger i året. Derfor er det ganske vanlig at folk sjekker hva jeg har og får prøve de nye køllene. 9 av 10 som liker dem gjør det fordi de nye er litt kulere og mer interessante. De faller for utseendet og stilen. Og de faller sikkert for at det er annerledes enn det du allerede har. Jeg lar ofte noen låne køller noen dager for å se på banen om de virkelig er bedre enn de gamle. Veldig mange som konkluderer med at forelskelsen gikk fort over.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by liverglimt »

Jeg har spilt med TM MB fra 2011 i to måneder. Det går helt brillefint. Skal ha noen nytt, men hver gang jeg putter nye jern i bagen så er det noen som kjøper dem. Kun MBene som får stå.

Jeg motiverer også spillere som har bra utstyr til heller å bytte grep oftere enn å bytte køllene for enhver pris. Men selvsagt har man overflod er det bare å handle hver måned. Moro med nytt. :D
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by hemmi »

Jeg spiller på køller fra 2010?, Cobra S2, og de blir ikke byttet ut med det første.
Byttet grep på de i sommer for første gang og det var akkurat som å spille med helt nye køller :D

lett å være etterpåklok,men det skulle jeg gjort for et par år siden :D
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by eivaan »

hemmi wrote:Jeg spiller på køller fra 2010?, Cobra S2, og de blir ikke byttet ut med det første.
Byttet grep på de i sommer for første gang og det var akkurat som å spille med helt nye køller :D

lett å være etterpåklok,men det skulle jeg gjort for et par år siden :D
Det fant jeg også ut....;)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by liverglimt »

Bytt hvert år!
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by mciljoy »

Ideelt bør du bytte hvert år, men er du gnien kan du starte sesongen med fint sandpapir, ei bøtte med vamt vann, Zalo og en grov svamp ;-)
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Er nye køller bedre enn gamle?

Post by Bogey »

Det tok maaange år før jeg bytta grep første gang, men definitivt verdt det. På verktøyet jeg har nå bytta jeg vel til tredje sesongen på de køllene. Har vært lite spilling så hadde ikke det helt store behovet før i år, men det er i allefall en rimelig måte å "fornye" køllene på. Viss man i tillegg gjør det selv og man er ett par stk som bestiller i lag så blir det grei pris. Har bestilt grep og lignende fra Gamola de siste gangene.
Post Reply