Nye jern for høy-handicapper

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

Hei!

Med diverse høstsalg frister det å få inn noe nytt i bagen. Jeg ble bitt av golf-basillen i fjor sommer og har blitt helt hekta. Med 30 i hcp er det ikke noen hemmelighet at jeg er på utkikk etter jern som er tilgivende, men som jeg også kan ha gleden av i flere år fremover. Jernene jeg har nå er både slitte og av det billige slaget. De siste dagene har jeg brukt på å lese og se alle mulige tester, men håper likevel at jeg kan få noen innspill fra dere her. Jeg kommer selvfølgelig til å teste jernene i butikken, men tenker det er greit å få utelukket noen modeller før jeg drar dit (så jeg ikke kaster bort tiden).

Til informasjon er jeg i slutten av tjueåra, 189 cm høy og har ikke veldig høy svinghastighet. Budsjett 6000 kr. Ønsker meg regular skaft av stål.

Modeller jeg har sett på / fått tilbud på:
Titleist 716 AP1 (4500,-)
Callaway Steelhead XR (5500,-)
Taylormade M2 (5400,-)
Cobra King F7 (4500,-)
Ping G (5400,-)
Ping Gmax (5700,-)
Srixon Z355

Tar gjerne imot innspill, anbefalinger eller hva jeg burde unngå!
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by TheBigEasy »

Ping G bør være et trygt valg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by furu »

Ping G er absolutt et trygt valg. Det samme kan sies om AP1. Ekstremt mye for pengene.

Steelhead har jeg problemer med å anbefale siden de spinner så vanvittig lite.

M2 er bra jern, men selv en nybegynner kunne nesten heller valgt M2 Tour. Standard M2 er rimelig feite greier.

Srixon X65-serie er snadder. Hvilken pris har du fått her?

Du har fått veldig god pris på mange veldig gode jernsett, men til slutt ville jeg gått for AP1 med mindre Srixon matcher dem i pris.
Instagram @christianfuru
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by Bengtie Gilmore »

F7

Sent fra min G8141 via Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by furu »

Blir full forvirring her når alle velger forskjellige sett :D

Ser det var 355 og ikke 565 som jeg trodde det stod. Beklager det. Dropp Srixon.

Seriøst. Ranking.

AP1
Ping G
F7
Z355
M2
Steelhead
G Max
Instagram @christianfuru
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by Golfspilleren »

Er du 189 høg bør du nok ha lengre køller.
Om alle tilbudene er i standard lengde er det dårlege tilbud.
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

Takk for tilbakemeldinger! Da ser det ut som det står mellom AP1, F7 og Ping G.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by Bengtie Gilmore »

Har du sjekket F7 One Length? Furu har lagt ut et par Finn-funn på golfopplysningen.com med F7 OL. Du er lang, så litt tilpasning er ikke å forakte. Spiller selv på One Length (+0,5 tommer) og er kjempefornøyd. Raser ned i hcp.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by liverglimt »

One length er jo perfekt å begynne med. Peis på! :)
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

Bengtie Gilmore wrote:Har du sjekket F7 One Length? Furu har lagt ut et par Finn-funn på golfopplysningen.com med F7 OL. Du er lang, så litt tilpasning er ikke å forakte. Spiller selv på One Length (+0,5 tommer) og er kjempefornøyd. Raser ned i hcp.
Sent fra min G8141 via Tapatalk
Ja, jeg har faktisk lest noen tester og må innrømme at jeg liker ideen. Men samtidig litt skummelt, siden jernene ikke er så veldig utbredt ennå.
Er det kun Cobra som lager one length-jern eller har andre produsenter kastet seg på trenden?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by liverglimt »

Cobra var ikke først. Edel har laget i mange år. Sterling irons fra Wishon golf har vært en sesong på markedet og selger bra!
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

liverglimt wrote:Cobra var ikke først. Edel har laget i mange år. Sterling irons fra Wishon golf har vært en sesong på markedet og selger bra!
Aha! Da kan det hende jeg smører meg med litt tålmodighet og venter med et kjøp til våren. Kanskje det er flere merker å velge mellom innen den tid.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by liverglimt »

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by furu »

ONE funker det. Ikke noe problem.

Å forlenge køllene bør nok gjøres ja, men det er vel noe man også kan fikse etterpå. Eller hva sier du @liverglimt? Ta en statisk fitting med kroppshøyde + lengde fra hånd til gulv for å få en indikasjon på hva du trenger.
Instagram @christianfuru
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

furu wrote:ONE funker det. Ikke noe problem.

Å forlenge køllene bør nok gjøres ja, men det er vel noe man også kan fikse etterpå. Eller hva sier du @liverglimt? Ta en statisk fitting med kroppshøyde + lengde fra hånd til gulv for å få en indikasjon på hva du trenger.
Hadde en pro-time i høst og tok de statiske målene. +0.5 tomme var svaret da, men tenker at jeg kan koste på meg 5-600 kr for custom fitting når jeg først skal ha nye jern.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by Golfspilleren »

Rekner med fitting er gratis om du kjøper?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by furu »

Hvis du er +0.5 og ingen justering av lie er det en ting du skal sjekke først - hvor langt standardskaftet er.

Enkelte jernsett har lengre standardskaft enn andre. ONE har 37.25 tommer skaft på alle køller. Ping G har 37 tommer 7i. Der har du hentet inn 0.25 tommer uten å bestille custom jern.
Instagram @christianfuru
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

Golfspilleren wrote:Rekner med fitting er gratis om du kjøper?
Ja, det er vel kanskje sånn. Har ikke handlet jern i butikk før!
furu wrote:Hvis du er +0.5 og ingen justering av lie er det en ting du skal sjekke først - hvor langt standardskaftet er.

Enkelte jernsett har lengre standardskaft enn andre. ONE har 37.25 tommer skaft på alle køller. Ping G har 37 tommer 7i. Der har du hentet inn 0.25 tommer uten å bestille custom jern.
Godt poeng. Det har jeg ikke tenkt på. Er det ofte man forlenger køller uten å gjøre endringer på lie?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by liverglimt »

Lie bestemmes av din sving og lengden på kølla. Så det kan være mindre endring enn mange tror. Dynamisk lie er det eneste som fungerer. Ball, tusj også juster.

Lengden kan rett og slett være perfekt som den er med 37,25. Gå for one med en gang. Så har du ett enkelt golfliv framfor deg. Når du eventuelt blir single hcper så kan du bytte om du vil. Se litt på FInch på youtube, han har oppsummert kort: Jeg spiller jevnere golf med One. Han har vel det som Furu har sagt er verdens fineste og stressfrie sving.
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Nye jern for høy-handicapper

Post by golfebassen »

liverglimt wrote:Lie bestemmes av din sving og lengden på kølla. Så det kan være mindre endring enn mange tror. Dynamisk lie er det eneste som fungerer. Ball, tusj også juster.

Lengden kan rett og slett være perfekt som den er med 37,25. Gå for one med en gang. Så har du ett enkelt golfliv framfor deg. Når du eventuelt blir single hcper så kan du bytte om du vil. Se litt på FInch på youtube, han har oppsummert kort: Jeg spiller jevnere golf med One. Han har vel det som Furu har sagt er verdens fineste og stressfrie sving.
Takk for avklaringen! Spørsmålet nå er hvor mange jern jeg trenger (og som jeg har råd til). Det ser ut som 5-PW er standard. Burde vel ha en one length SW også? Et 4er-jern kan jeg eventuelt kjøpe etter hvert.
Post Reply