Endring av baller/lengde/baner osv.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by eivaan »

Da er den godeste Jack ute å vil endre på ballene/utstyret, ikke noe nytt under solen, men han tok dette opp igjen i helga...hva tenker vi om det? Mange av de gamle ærverdige banene blir ikke brukt til turneringer lengre grunnet at de er for korte. Mange baner blir smadret og hindringene blir forbigått, ting tar lengre tid, folk slår lengre og da også lengre ut i skogen som gir mere leting og tidsbruk...Skal golfere bli straffet fordi de slår lengre, er bedre trent...er bedre teknisk....Skal vi tilbake til å kjempe om å redde par, slutt på birdieshowene osv. bør ikke utviklingen få gå sin gang på utstyrsfronten...banedesign osv....Fyr løs!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by kevin »

Har liten tro på at man skal endre på utstyret, og spesielt ballene. Har mer tro på å endre setup av banene som proffene spiller. Behøver nødvendigvis ikke å lage lengre og lengre baner, det er ikke veien å gå. Det går å gjøre roughen mer straffende, ha smalere fairways, mer hindere, endre greenområder etc etc. Men risken blir at rundetidene blir enda lengre, og det vil man vel ikke.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by furu »

Det var et hopp fra 2000-2002 - da John Daly var lengst år etter år og eneste med snitt over 300 yards - til 2003.

Det gikk fra 272 til 278 og 279, før det i 2003 hoppet til 285. Fra 2003 til 2015 økte snittet med fire yards. 3-4 meter altså på 12 år.

Hvis vi skal få slutt på 300+ yards driver må vi altså 20 år tilbake i tid. Ønsker vi virkelig det? Er det noe vits?

Et viktigere punkt i dette er at hvis det vedtas å endre ball og køller, vil det trolig være første steg i retning to former for golf. To sett med regler for utstyr og ting som dropp ved OB osv. De må gjerne gi proffene dårligere køller og baller, men hvis de roter med vanlige folks baller kommer noen til å hisse seg opp.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by yuran »

De kan stramme inn antall minutter man har til rådighet for leting av ball, og også straffe forferdelige spillere som JB Holmes og sakte spill. Få det ut! At ikke TV-kanalene går i bresjen og krever endring ift. spilletempo er for meg ganske vanvittig.

Støtter også tøffere rougher, dypere bunkere m.m. som gjør at spillerne kanskje tenker seg om to ganger før de velger lengste slag hver gang.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by eivaan »

Jeg er helt enig, tullete greier. Straff svina som sinker spillet, lag 40-50 sekunders regel, og gjør banene vanskeligere på de riktige stedene. Blir litt sånn syvende far i huset som vil at alt skal være som før i fua når det var hår i tida!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by kevin »

Tror ikke Nicklaus er mot lave scorer egentlig, men det er nok mer utifra et banearkitekts perspektiv. At banene spilles lettere fordi de er designet for andre lengder, og at proffene ofte tar seg forbi hindringene med de ekstra lengdene. Forrige ukes turnering hadde jo ikke lave scorer, både pga banens design og været. Kanskje det er på tide å flytte noen av turneringene bort fra de lette parkbanene og over på baner som er mer som den?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by kevin »

Nå har den omtalte rapporten kommet fra USGA/RA ang økningen i lengde.

Som nevnt i en annen tråd, så er all statistikk mulig å diskutere om man faktisk kan sammenligne tallene. F.eks hvor mange av de samme spillerne er med i 2003 og i 2017? I dag er det mye mer fokus på fysikk og trening, mange er mye sterkere og har høyere club head speed. Og det har kanskje vært en liten endring i hvilke baner som brukes også?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by furu »

Køllehastigheten har gått opp ørlite. Ballhastigheten har økt mer enn det skulle tilsi. Dette kan komme av at man har lært mer om fysiske lover som påvirker ballen. Med launch monitor har man blitt flinkere til å maksimere ballhastighet, spesielt med driver.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by eivaan »

Jeg tror hovedgrunnen er at spillerne er bedre/riktigere trent, og at teknologien/launch monitorene gjør at alt blir optimalisert! Utviklingen på køller/baller har selvsagt noe å si, men jeg tror spillerne har utviklet seg mest.....på langspillet vel å merke!
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by mciljoy »

Jeg synes alt jeg leser og hører går i retning av baller som går kortere. Synes det er helt ok jeg, ser ikke hvorfor det er noe big deal?

Da kan proffene spille banene som de er laget for å spilles, mens vi andre kan jo bare velge et annet utslagssted om vi synes det blir for langt
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by furu »

Det er meningsløst for hele industrien å endre ballen for hobbygolfere. Har null hensikt. Det fungerer fint for oss slik det er. Gjør det på PGA og ET, men ikke på regiontouren.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by mciljoy »

Furu, så du vil ha en ball for de store tourene og en for oss andre?
Enig i at det funker for oss hobbygolfere slik det er i dag, men jeg tror at a) en slik deling ikke kommer til å skje og at b) tee-steden bare kan flyttes frem
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by eivaan »

De som slår langt vil jo slå tilsvarende lengre en de som slår kort selv om man endrer ballene...de som slår kortere rekker jo da ikke fram til problemene...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by furu »

mciljoy wrote:Furu, så du vil ha en ball for de store tourene og en for oss andre?
Enig i at det funker for oss hobbygolfere slik det er i dag, men jeg tror at a) en slik deling ikke kommer til å skje og at b) tee-steden bare kan flyttes frem
Ja. Jeg tror det skjer, og det er bare en liten del av et større bilde.

Regelendringer som feks at OB ikke betyr ny ball fra samme sted, men at du kan gå fram og droppe. Forenklede regler på det meste egentlig. Det blir før eller siden to former for golf. Denne amatørgolfen og en proff turneringsgolf. Vi beholder ballen som den er.

Hvis teesteder skal flyttes fram må man kanskje bygge nye enkelte steder. Det er vanvittig dyrt, og vil komme på flere millioner bare for norske klubber. Da snakker jeg om skikkelige teesteder, ikke flatklippet gress på begynnelsen av en fairway.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by mciljoy »

Jaja, tiden vil vise hvem som tipper rett. Ønsker for øvrig de forenklede reglene hjerteligst velkomne...

Eivaan, jeg tror ikke R&A og USGA vil ta bort fordelen ved å slå langt. Endringene er nok mest for å beskytte banene slik at de lengste ikke flyr alle hindringene og har 9i inn på par 5-hull..
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by LyLu »

Uavhengig av hva dem gjør så vil det alltid være en fordel å slå lang.
Det som slår langt slår jo lengst uansett :)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Endring av baller/lengde/baner osv.

Post by Nerd »

kevin wrote:Har liten tro på at man skal endre på utstyret, og spesielt ballene. Har mer tro på å endre setup av banene som proffene spiller. Behøver nødvendigvis ikke å lage lengre og lengre baner, det er ikke veien å gå. Det går å gjøre roughen mer straffende, ha smalere fairways, mer hindere, endre greenområder etc etc. Men risken blir at rundetidene blir enda lengre, og det vil man vel ikke.
Helt enig, alle vet at før en turnering legges det ned et betydelig stykke arbeid i banepleien for at banen skal stå godt, og det kan ikke være "umulig" å foreta justeringer på banen "som de er" for å "straffe" de som ikke er presise. Når man er så fokusert på en utvikling som er naturlig, og mener den er gal, fremstår det som om banene vi spiller er steintavler man ikke kan justere på. At noen baner er utgått av tiden og har åpenbare begrensninger her, ja det må bane eieren leve med akkurat som alle andre forhold i våre samfunn der det utidsmessige fases ut til fordel for noe nytt.

Det må også være mulig å "fryse" dagens tekniske standard for utstyr og bolder, så ikke den delen skal endres eller lastes for en eventuell videre utvikling av spillernes fysikk og tekniske ferdigheter.

Jeg både ser og forstår problematikken, men her er det ett for ensidig fokus, der man nærmest har "fredet" banene som de er, og det kan vel ikke sies å være spesielt tjenlig uansett, da det som sagt ikke er steintavler vi spiller på, men noe som pleies og endres hele sesongen igjennom, så det er IMO DER, på banen pleien og justeringer "bremsen" må settes på, for vi betaler alle sammen for banen pleien uansett hva den nå måtte inneholde.

Jeg har IKKE spilt golf hele livet, men de baner jeg kjenner i min tid fra regelmessige besøk, de er alle sammen endret gjennom disse årene, og det vil de nok også fortsette med å gjøre, men den delen synes å være "fritatt debatt", og utelatt som mulighet, det blir litt for dumt.

Frys utstyrs specs til de data vi har nå, og la banene bli utviklet eller avviklet alt etter hva som er mulig det enkelte sted, det er min holdning her.
Post Reply