Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Post by TJW »

Hei,
Ref Furu sin 2018 tråd så tenkte jeg at jeg skulle utbrodere litt ettersom fruen og jeg var på fitting med Cobra hos Golfhandelen på Tirsdag. Shit for en hyggelig opplevelse!

Både samboeren og jeg var på jakt etter ny driver. Golfhandelen annonserte at de skulle ha fitting med en rep fra Cobra, og vi er begge ganske hekta på Cobra fra før, så vi tenkte dette var en god mulighet til å prøve produkter vi var nysgjerrige på. Visste ikke helt hva som ventet da vi ikke har vært på fitting tidligere (annet enn å prøve litt div køller sammen med en pro, men uten trackman osv). Det som møtte oss var en kopp kaffe, god stemning i eget rom med musikk og en meget hyggelig Cobra ansatt (husker dessverre ikke hva han heter i farten).

Disclaimer, jeg og fruen spiller på rett over 20 i hcp og begynner 4. sesongen nå. Har hatt ett problem med at jeg ikke føler jeg klarer å slå konsekvent med min driver, og at den føles lite "kontant" ved utslag, og samboeren føler driveren blir for lang og "uhåndterlig". Vi spiller på hhv Cobra Fly-Z regular og en Cobra AmpCell Driver i dag.

Fittingen begynner med at vi varmer opp med ett 7-jern og forteller litt om gode og dårlige slag og hva vi "savner". Fittingen skjer på en simulator (usikker på type), men data kommer fra en trackman.
Over til F8 (ser dritbra ut i Nardo, grå, i real-life). Det første som skjer når jeg tester F8 stock med regular skaft, er mye av det jeg er vant til og Cobra fyren sier at jeg kan glemme regular. Over på stiff. En HELT ny verden. Har aldri hatt noe forhold til min svinghastighet (som i følge han ligger rett i overkant av 100mph). Plutselig fungerte driveren helt rått, og F8 var en drøm å slå med. Fikk prøve litt forskjellige skaft, og endte opp med ett Aldila skaft (blue something) som jeg ikke husker specs på men som i følge trackman, meg selv og Cobra fyren ga det beste resultatet. I tillegg dro vi ned lengden med 1" som gjorde at den føles mye enklere å håndtere. Det som slo meg med F8 var at selv ved dårlige treff helt innerst eller ytterts, nederst på hodet så fikk jeg ett akseptabelt resultat så den virker meget tilgivende.

Samme story med dama, hun fikk varme opp og prøvde noen slag med F8. Ett par runder med skaftbytter og nye slag, så endte hun opp med ett skaft som var 1" kortere enn vanlig (som i følge hun utgjorde en kjempeforskjell). I tillegg fikk hun testet F-MAX jern mot F8 jern og fant raskt ut at hun trenger køller som er noe lenger enn vanlig for å få optimalt resultat og en mer "avslappet" posisjon. Nyttig læring.

For en som ikke har sett så mye data på golfsvingen sin før var det gøy å se hva alle tingene utgjør av betydning mtp smash factor, attack angle etc. Representanten fra Cobra tegnet og forklarte og det var meget god stemning under hele seansen. Fikk også teste litt andre nyheter som 2H og 5-6W F8 blant annet, og tror nok at det blir flere utskiftninger i baggen (ihvertfall en 5-6W).

Alt vi testet og likte, ble skrevet ned, slik at vi har oppskriften hvis vi ønsker å trykke på avtrekkeren senere. Null kjøpspress, men vi endte opp med hver vår F8 driver uansett som vi skal hente i løpet av noen dager da de produseres på bestilling.

Alt i alt en kjempeartig opplevelse som virkelig kan anbefales. Er du på jakt etter nye køller og har mulighet for å få tatt en fitting så ville jeg ikke nølt ett sekund med å gjøre det. Mye bedre enn å bare kjøpe "off the rack", samtidig som det ihvertfall her ikke kostet noe ekstra. I tillegg lærte vi en del om egen sving og hva vi bør jobbe litt med for å få maks ut av de nye produktene. Nå er det bare å vente til driverene kommer, og ut og trene :)

TJ
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Post by furu »

Bra dere hadde en god opplevelse. Noen merker er veldig flinke - andre har litt å gå på. De har en tendens til å ansette så gode golfere som mulig i slike roller, men det har ikke nødvendigvis noen direkte sammenheng med om man kan utstyr. Kundeservice er et glemt kapittel for de som tenker slik. Tenkte dere over om han som hjalp dere selv var flink til å spille golf?

100mph er definitivt stiff, men du skal også tenke veldig mye på skaftvekt. Et tungt skaft kan funke bedre i regular, mens lette skaft kan du ha i stiff.

F8 driver kommer sikkert til å bli populær i år. Et av få wow-produkter blant nyhetene.
Instagram @christianfuru
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Post by TJW »

Jeg må innrømme at vi ikke tenkte spesielt over det nei.. Han fortalte at han fikk spilt lite i løpet av en sesong, men han virket både god på coaching/svingtips og det tekniske. Har ett relativt lett skaft i dag med regular, så det å gå over til stiff var generelt en helt annen verden for min del. Bruker stiff grafitt i mine F6 jern, og det passer meg helt glimrende.

Fikk beskjed om at driveren har kommet, så henter den i ettermiddag (2 dagers leveringstid er ok) :)
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Post by Bengtie Gilmore »

Cobra er trivelige folk å få hjelp fra. Fant imidlertid ut at den halve tommen forlenget jeg måtte ha ikke fantes da jeg hadde spilt halve sesongen. Det ble likevel rettet raskt opp i. Cobra har nok en fan for livet i meg, hvertfall.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Cobra fitting for mid-hcp - en morsom erfaring!

Post by liverglimt »

De fleste vil ha mye bedre samling med driver og woodene hvis de får tilpasset lengde etter det de klarer å kontrollere. Heldigvis er det noen merker som kapper og foreslår kapping. De fleste vil ikke yte denne servicen. Har ikke tall på hvor mange drivere jeg har kappet og revektet, men det er 50+ hvert år.
Post Reply