Sprekt m2 hode

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Når jeg var i Spania nå, kom det plutselig en rar lyd fra driver’n, og så på undersiden at den hadde en sprekt opp under facen. Noen med samme problemet? Er en 2016 mod! Skjønner ikke åssen jeg får lasta opp bilde :lol: Dette er visst ikke ett ukjent problem..
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sprekt m2 hode

Post by furu »

Det skjer med ujevne mellomrom med driver fra alle produsenter. Må leveres inn der du kjøpte den. De kan ta en vurdering, men ender trolig opp med å sende til TM.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by liverglimt »

Skjer som Furu si fra tid til annen. Like lite morsomt for de som selger som for deg. Håper TM fikser for deg.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Ulempen er at jeg kjøpte hodet på eBay..! :roll: Får høre litt rundt, kanskje det er noen som kan hjelpe.. 8-) Men uansett, så burde det holde lenger enn en sesong.. Det så helt nytt ut når jeg fikk det på den tiden her i fjor..
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by liverglimt »

Dette er materialtretthet. Det kan skje for alle drivere. Jeg har hatt to reklamasjoner på hoder som har sprukket. Eksakt samme plass, hvor fjeset er satt sammen med resten av kroppen. Jeg har også fått inn flere hoder som jeg ikke har solgt som har vært tilsvarende. Så det skjer for alle merker.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Sprekt m2 hode

Post by furu »

Byebye83 wrote:Ulempen er at jeg kjøpte hodet på eBay..! :roll: Får høre litt rundt, kanskje det er noen som kan hjelpe.. 8-) Men uansett, så burde det holde lenger enn en sesong.. Det så helt nytt ut når jeg fikk det på den tiden her i fjor..
Prøv bjorn.skott(a)tmag.com. Jeg slenger like godt ut mailadressen her jeg 8-) Bare spør om råd. Hva du kan gjøre siden den er kjøpt på nett. Du kan sikkert høre med en lokal forhandler, men de har nok veldig lite lyst til å hjelpe deg dessverre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Skrev akkurat mld til golfhandelen på FB, og fikk svar ganske med en gang. Sendte han bilde, så han skulle videresende det til TM for å se hvordan vi skulle løse det :) Foreløpig god service 8-)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Leverte hode på golfshoppen i går.. Han jeg snakka med, ringte TM med en gang, og fikk beskjed om at han skulle ta masse bilder, så fikk vi vente å se hva TM sa. Det har blitt ett lite hull der sprekken er, og så i går at det var antydning til flere hull akkurat i overgangen mellom face’n og undersiden. Sliter ikke voldsomt med at jeg duffer driver’n, så syntes det er veldig rart.. Så krysser finga for at TM fikser detta 8-) Merkelig hvis en må bytte hode innimellom pga at de da tydeligvis bruker for dårlige materialer..
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by liverglimt »

Har du aldri feil på bilen pga slitasje?

I en stor produksjon vil det alltid være variasjoner. Noen blir luket ut underveis, men av og til kommer det noen mandagsprodukter ut på markedet. Da skjer slike ting.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

liverglimt wrote:Har du aldri feil på bilen pga slitasje?

I en stor produksjon vil det alltid være variasjoner. Noen blir luket ut underveis, men av og til kommer det noen mandagsprodukter ut på markedet. Da skjer slike ting.

Sant..
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by Nerd »

liverglimt wrote:Har du aldri feil på bilen pga slitasje?

I en stor produksjon vil det alltid være variasjoner. Noen blir luket ut underveis, men av og til kommer det noen mandagsprodukter ut på markedet. Da skjer slike ting.
Akkurat for modellen TM M2 årgang 2016 så er det vel ikke å legge skjul på at selve designet viste seg å være "litt uheldig", og det ble derfor endret til 2017 der denne typen problemer er nede på "normal nivå".

Men helt klart, i enhver produksjonlinje både kan og vil der oppstå feil, men akkurat her er det ikke så enkelt å vurdere om feilen er latent eller ikke, for den oppstår som oftest etter ett stykke tid i bruk, altså er det ikke noe man kan SE på et hode når det er færdiglavet at her har vi en "feilvare".

Det mange ikke tenker på eller vet, er hvor stor belastning og hvilke krefter vi utsetter køllehodet for når vi rammer. For en spiller med 100 mph club speed vil et hode på 200 gram skape et trykk på i overkant av 2000 pounds, eller vel 1000 kilo. Ja så mye er det faktisk, så tenk litt over det, at en gjenstand på skarve 200 gram er istand til å "overleve" ett tykk på over ett tonns utallige tusen ganger, det er intet mindre enn imponerende.

Vi må derfor leve med, at når ingeniørene har strukket det tekniske til det maksimalt tillatte, så er vi på grensen av hva materialene kan holde til, og er designet "litt uheldig" som det nok var for TM M2 årgang 2016, så vil defekter oppstå, men langt fra på alle, så antall hoder som "feiler" er stadig beskjedent sett mot den samlede produksjon, og TM har som sagt sett at designet var en del av problemet og rettet opp i det.

Det er derav til slutt kun ett spørsmål om hvordan denne typen reklamasjoner behandles, og min egen erfaring er at bransjen jevnt over er meget generøs, for selve komponent kostnaden er ikke mange pengene, det er utviklingen som ligger bak, (og masse markedsføring) vi betaler for, så om det oppstår en defekt som det her, er den faktiske kostnaden for produsenten til å levere ett nytt hode minimalt og småpenger. Derfor går det som regel veldig bra, og mange opplever også en gratis oppgradering til en nyere og bedre modell.

Derfor er ikke det her tema noe større problem annet som det øyeblikket vi står der med en driver vi ikke kan spille mer, så ikke se så mørkt på det å tenkt at dette jo er noe jævla dritt og elendige produkter for det er det ikke, jeg kjenner faktisk ikke til merker som leverer "dårlige varer", eller noe man har grunn til å syte å klage over, så ta det med ett smil, akkurat som et dårlig slag på banen, og vær høflig og saklig når du kontakter din selger eller leverandør for å fremme en reklamasjon, da går det som oftest veldig bra.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Hehe, ja ganske frustrende å stå på backen med defekt driver, og vite at du fortsatt har 3 runder igjen å spille :) Får ikke gjort no annet enn å vente og se, for ser dårlig ut med no påskegolf her på Østlandet 8-)
Sto å skravle en del der nede, og endte nesten opp med en rtx 3 60grader.. :lol:
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by Nerd »

Byebye83 wrote:Hehe, ja ganske frustrende å stå på backen med defekt driver, og vite at du fortsatt har 3 runder igjen å spille :) Får ikke gjort no annet enn å vente og se, for ser dårlig ut med no påskegolf her på Østlandet 8-)
Sto å skravle en del der nede, og endte nesten opp med en rtx 3 60grader.. :lol:
Ja hvordan gikk det så å gå de rundene uten driver? det burde mange prøve en gang i mellom faktisk, vi har vel generelt en tanke om at driveren er super viktig, men på scorekortet er det ikke alltid den bidrar positivt, så en 3W som jeg ser du også har kan sagtens gjøre nytten, spesielt i et tilfelle som her.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Driver’n var ikke ubrukelig, så brukte den litt. Men har en m2 3HL som jeg slår veldig bra, så det er ikke noe krise for meg om jeg må slå den isteden. Er en eller to køller mer inn i forhold 8-) Selvfølgelig var de 3 siste rundene de tre beste :lol:
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by Nerd »

Byebye83 wrote:Driver’n var ikke ubrukelig, så brukte den litt. Men har en m2 3HL som jeg slår veldig bra, så det er ikke noe krise for meg om jeg må slå den isteden. Er en eller to køller mer inn i forhold 8-) Selvfølgelig var de 3 siste rundene de tre beste :lol:
Haha, ja om så er korrekt og ikke noe du skriver for moro skyld...hvad f...brokker du dig for :-)....
Hold oss oppdatert på fortsettelsen, håper TM som jo har laget den sier dette fixer vi, og leverer en nyere modell, ja du vil uansett IKKE få ett 2016 hode om det erstattes med ett nytt.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Altså, poenget er at det skal holde litt mer enn en sesong. Jeg behandler utstyret mitt ganske bra, bortsett fra ett par ukontrollerte utbrudd med påfølgende køllekast (jern el wedge), men maks 1-2 ganger i året 8-)

Men tanken på å kutte ut driver’n, og kjøre 3+5w isteden, streifer skallen min mer enn en gang i løpet av sesongen :lol: Men så er det de rundene driver’n spiller på lag, og er kompis, ja da er det stort sett en wedge igjen på par4 hulla :D Når driver’n er på nett med meg, følger stort sett resten av køllene etter, ikke minst selvtilliten, og da spiller man ålreit golf 8-) :D Thats What its all about ;) 8-)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by Nerd »

Byebye83 wrote:Altså, poenget er at det skal holde litt mer enn en sesong. Jeg behandler utstyret mitt ganske bra, bortsett fra ett par ukontrollerte utbrudd med påfølgende køllekast (jern el wedge), men maks 1-2 ganger i året 8-)

Men tanken på å kutte ut driver’n, og kjøre 3+5w isteden, streifer skallen min mer enn en gang i løpet av sesongen :lol: Men så er det de rundene driver’n spiller på lag, og er kompis, ja da er det stort sett en wedge igjen på par4 hulla :D Når driver’n er på nett med meg, følger stort sett resten av køllene etter, ikke minst selvtilliten, og da spiller man ålreit golf 8-) :D Thats What its all about ;) 8-)
Ja jeg er IKKE uenig i at den skal holde "litt lenger" for å bruke et understatement, men du bør mulig vurdere noe litt mindre fancy neste gang, for der finnes driver hoder der ute som ikke "går av moten", for de levere bare, år etter år, og den jeg spiller selv, ja den kom vel i 2010 om jeg ikke tar helt feil, mulig var det 2009, og det vil mange tro er totalt ut-datert, og så godt som ubrukelig sett mot dagens "high tech" modeller, men sådan er det ikke.

De fysiske teorier om ALT det golf utstyr vi spiller i dag, er basert på 2 fysikere som fikk oppgaven med å komme opp med hvordan fysikkens lover regulerer det vi holder på med og det er nå akkurat passert 50 år siden. Den ene av de heter faktisk Grieg, samme som den Norske komponisten, så han har mulig Norske aner uten at jeg har sjekket det nærmere. Det de leverte er det som den dag i dag er selveste "Bibelen" for alle som utvikler Golfustyr, for de fysiske lover har ikke endre seg i disse 50 år, det som har endret seg er muligheten til å realisere disse teorier, for den gangen eksisterte ikke eksotiske materialer som Karbonfiber og Titanium, dvs Titatium eksisterte jo men ingen så den gangen for seg, eller hadde teknologien som skulle til for å bruke dette til Golf utstyr.

Jeg har derfor smilt gjenkjennende til alle "nyskapninger" som er sett i den tid jeg har drevet med dette, for der er intet nytt under solen, annet som realisering av disse teorier, men noen var "tidlig ute" og kom opp med noe som fortsatt leverer, og som konkurrerer mot dagens nyeste modeller, på tross av at de nærmer seg 10 år gamle, og det hodet jeg selv spiller er en av de. Det er Tom Wishon og modellen 919 Thi, og der har jeg heller aldri hørt om reklamasjoner, men de eksisterer nok sikkert der også, men det er ikke alment kjent.

En sådan sak, fittet som den skal, ja den er ikke bare å utkonkurrere, så mange av de kunder jeg hadde da jeg drev i DK, spiller stadig med denne driveren, og flere av de var regelrette "Club ho"s" som gjerne byttet 1 eller 2 ganger pr år, men når intet leverer bedre, så blir den i baggen.

Den er ikke spesielt spennende å se på, men er "nautral og fin" fra adressering, og det er vel det som teller for de fleste, samt hva den leverer.
Noe å tygge på? jeg antar "halv spanjolen" i Maspalomas smiler nå, og ønsker deg velkommen til en fitting i varmen av en sådan :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by liverglimt »

Jeg må innrømme at jeg humret når jeg leste denne posten.

Jeg har relokalisert meg, så jeg er i Asia, nærmere bestemt Vietnam. Men i løpet av sommeren i Norge så er det alltid tid for fitting av 919 THI.

Nå er jo de fleste veletablerte golfere slik at det må jo være mer "tech" i en nyere driver så den må prestere bedre. De aller fleste slår bedre med 919.

Wishon og feil så har jeg hatt alt for mange reklamasjoner på 739. Likevel har det alltid vært løsninger for å få erstattet hodene. Kundene har ikke alltid hatt tid til det, også da har vi måttet bite i tapt salg eplet fordi en enkel reklamasjon som folk snakker dritt om ødelegger for mange salg.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Sprekt m2 hode

Post by Nerd »

liverglimt wrote:Jeg må innrømme at jeg humret når jeg leste denne posten.

Jeg har relokalisert meg, så jeg er i Asia, nærmere bestemt Vietnam. Men i løpet av sommeren i Norge så er det alltid tid for fitting av 919 THI.

Nå er jo de fleste veletablerte golfere slik at det må jo være mer "tech" i en nyere driver så den må prestere bedre. De aller fleste slår bedre med 919.

Wishon og feil så har jeg hatt alt for mange reklamasjoner på 739. Likevel har det alltid vært løsninger for å få erstattet hodene. Kundene har ikke alltid hatt tid til det, også da har vi måttet bite i tapt salg eplet fordi en enkel reklamasjon som folk snakker dritt om ødelegger for mange salg.
Ja 739 er nok ikke av de modeller Tom er stolt av, det var noe dritt, og jeg tok den aldri hjem, så det var 919 THi jeg siktet til når jeg skrev at jeg ikke var kjent med reklamasjoner på den modellen, men at de sikkert finnes. Med hensyn til "årgang" for 919 Thi skal du bare opplyse produksjonsår, ikke introduksjonsår, akkurat som bilprodusentene gjør, så skal du se salget tar seg opp når de oppdager den "nye" for den er jo helt klart "bedre" enn det som var på markedet "før", for også "før" er jo relativt her :-)

Nå så du har flyttet på deg, og til Vietnam av alle steder, det viste jeg ikke, er faktisk på vei til GC for å feire påsken der med familien, men jeg har bosatt meg på Alhama Signature "1 par 4 hull" fra fra 1 tee, så jeg er jo allerede i Spania, men nå blir det ned til øyene en tur.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Sprekt m2 hode

Post by Byebye83 »

Liten update: TM ville ha kvitt på den, siden det var en 2016 mod. Sikkert pga dato ved kjøp så den ikke skulle være mer enn 2 år. Fortalte det som det var, at den var kjøpt ny fra statene Jan/Feb 2017, og at pga div er det umulig å få tak i kvitt. Skrev en lang Mail til han på golfshopen, så han skulle forklare problemet til han i TM. Evt gå til høyere hold. Er jo ikke sikkert TM her er veldig int i å reklamere på noe som er fra statene?! Så han håpa vi skulle greie å få det gjennom. Han på GS hadde også sett denne skaden før, og er ganske mange tråder om dette på golfwrx.com. Så da er det bare å vente 8-)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Post Reply