Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by LyLu »

Noen som vet hvor dyp en TM 2017/2018 adapter er?
Altså hvor langt skaftet går inn i adapteren?
Er det ca 3 cm?

Har endel skaft liggende med adapter på.
Har funnet en guide som sier hvor langt skaftet skal være fra diverse logoer uncut.
Målet mitt er å finne ut hvor mye de forskjellige skaftene er tipped.

Lurer også på hvorfor Taylor Made driver å tipper alle skaftene 1 tomme som en standard, selvom skaft leverandørenes trim tabeller sier noe annet.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by liverglimt »

Det har med hvor de måler bunnen av kølla fra. En driver med adapter kan stå for langt opp i nakken og dermed bli litt for vinglete uten tipping i forhold til leverandørenes spesifikasjoner. Jeg har ikke adapteret foran meg, men jeg mener det er ca 1,5 tommer.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by LyLu »

liverglimt wrote:Det har med hvor de måler bunnen av kølla fra. En driver med adapter kan stå for langt opp i nakken og dermed bli litt for vinglete uten tipping i forhold til leverandørenes spesifikasjoner. Jeg har ikke adapteret foran meg, men jeg mener det er ca 1,5 tommer.
Aright Aright, takk! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by furu »

Hvilket skaft er det? Er det "ekte" eller TM-versjon?
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by LyLu »

furu wrote:Hvilket skaft er det? Er det "ekte" eller TM-versjon?
4 skaft er aftermarket, disse har blitt tilpasset meg, men var litt nysgjerrig på hvor mye tipped dem er!
Så er det 1 Fujikura TM versjon og 1 Hzrdus TM versjon.
Har funnet ut at begge de TM skaftene er tippa 1 tomme som standard, dette er skaft som bare har fulgt med så har jeg brukt "egne" skaft...

Søkte litt mer på nett også, virker som at TM alltid tipper skaftene 1 tomme, usikker på om dette bare er TM skaftene eller om de også gjør det hvis man bestiller ordentlige skaft.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by LyLu »

Når det gjelder at TM tipper alle skaft 1 tomme ble jeg litt nysgjerrig, så jeg sendte en mail til Aldila, Graphite Design, Fujikura, True Temper/ProjectX, Graffaloy, Mitsubishi Diamana og Oban :)

Aldila sa at TM gjør sin egen testing og gjør det dem selv føler er best.
Selv mener Aldila at hvis man er i øvre svinghastighet skiftet av et skaft, kan man tippe 0.5 tommer.

Diamana sier at de mener man bør følge dems egen trim guide som er 0 tipping på alle deres driverskaft.
Og at jeg må spørre Taylor Made om hvorfor de praktiseres dette.
Men at jeg kanskje bør gjøre det i TM sine hoder siden dem gjør det selv.
Men mener dem ikke spiller "true to flex" da.

True Temper/Graffaloy/ProjectX anbefaler absolutt å følge dems egen trim guide med 0 tipping på driver.

Oban sier det samme som Aldila.

Fujikura sier dette er et veldig godt spørsmål.
Og at dem har spurt TM flere ganger fordi kunder ofte får for stive skaft.
TM svarer at dette er sånn de alltid har gjort det.
Chad "sales manager" i Fujikura vil absolutt ikke anbefale å tippe deres skaft 1 tomme, fordi skaftet sitter i samme dybde i alle nyere drivere.
Er man i øverste hastighet på et skaft kan man ta det 0.5.

Graphite Design anbefaler å følge sin egen trim guide med 0 tipping i driveren.

Og Titleist tipper som regel 0.5 i driverne sine!

Så ble egentlig ikke mye klokere, kanskje litt! Haha :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by liverglimt »

Skuffende at ingen av dem forklarer hvorfor. Her er en artikkel som belyser temaet og hvorfor de forskjellige hoder og leverandører tipper forskjellig. Gjennomgående boring i motsetning til de som har 1-2 tommer avstand fra bunnen av hosel/skaftende og til nederste del av køllen.
https://www.hirekogolf.com/is-bore-type ... king-today
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by Nerd »

Taylormade M2 drivere har ett BBGM på 1.75" tommer og insert er 1.25"
Der er INGEN standard i bransjen for BBGM, men der er en "normal" på dagens blind bore at de er fra 1.5 tommer og opp til 2.25, men det typiske er blitt 1.75" som TM bruker.

Om vi vil at 2 skafter skal spille ENS i hoder med forskjellig BBGM, så utligner vi helt enkelt differansen med tip trim, så hadde vi ett hode med ett BBGM mål på 1.5" vs Taylormade M2 med 1.75", så skal skaftet tip trimmes 0.25 tommer før man installerer adapteret på M2. Dette forutsetter at vi snakker samme INSERT dybde og hodevekt, vis ikke må de også med i regnestykket. Cluet er enkelt, det er KUN den delen av skaftet som er OVER hoselen som kan flexe, så det er den delen vi "kopierer" og skaper ens fra kølle til kølle. Den delen av skaftet vi ikke kan se, og som står nede i hoselen har null betydning for annet som at hodet skal holdes fast i skaftet, den flexer ikke, så den kan vi ser bort fra, foruten i de tilfeller INSERT dypden er stor (større enn 1.25"), og at en større del av tippen derav blokkeres fra å flexe (dypere insert= stivere, akkurat som højere BBGM = bløtere)

Årsaken til at høyere BBGM gir en bløtere flex skyldes på ny "skaftet over hoselen", for jo høyere dette målet er, jo mer sager vi av fra butt siden og ned til spille lengden, og ettersom butt siden er den stiveste, svekker vi skaftet. Det er derav viktig at vi "kopierer" skaftet OVER hoselen, så den delen av skaftet blir ens fra en driver til en annen om vi ønsker de skal føles ens med hensyn til flex. Ved å kompensere på tipp siden for BBGM, ender vi med "ens skaft over hoselen" og derav ens flex.

Det TM bedriver er ren galskap, det normale for tip trim fra driver til woods varierer noe fra skaft produsent til skaft produsent men generelt snakker vi 0.5" fra driver til 3W og nye 0.5" fra 3W til 5W....oversatt til "Norsk" tip trimmer vi EGENTLIG 0.5 tommer pr 10 gram ekstra hode vekt, så når TM som standard tip trimmer 1.0" snakker vi en hodevekt på ca 10% pluss fra driveren eller et skaft som skal handle en 5W på 220 gram. Selvsagt vil spillere merke det, selv om vi som "målbar flex" gis ett helt annet bilde enn hvordan det føles. På CPM måleren vil det se ut som vi kun strammet opp med 3 CPM eller 1/3 dels flex (1 CPM pr 0.25 på grafit woods), men det føles ikke sånn,men mye stivere så man kan bare undres på hvor de har det fra at dette er bra for noen som ikke har bedt om det, for spiller testing er vel ikke ukjent for TM, og da har de nok fått høre fra mange at dette føles for stivt, men de fortsetter bare.

Spesielt ille blir det når en kunde bestiller et ekstra skaft i den høye prisklassen, og ikke er klar over dette, for han leveres et skaft som er "ubrukelig" ift hva han forventet, og senest i går var der en på WRX som ikke viste sin arme råd, for selv med 115-120 mph club speed var skaftet i plain X flex alt for stift.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by furu »

En spiller med 115-120mph burde vel strengt tatt ikke bestille et skaft uten å testet det først? Generelt er vel dette med for stivt skaft i forhold til flex kun et problem for dem som ikke tester men kjøper rett fra hyllen?

Jeg er enig i at det er dumt av TM hvis de gjør noe som ikke er i samsvar med skaftprodusentenes råd. Det som ikke kommer fram er om det samme gjelder "made for" skaftene. Har TM her tatt hensyn til trimming i bestilling og produksjon av skaftet?

Ved flere tilfeller har jeg opplevd at det går motsatt vei. Ping G400 driver er for eksempel myk i forhold til flex i standardskaftet.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by Nerd »

furu wrote:En spiller med 115-120mph burde vel strengt tatt ikke bestille et skaft uten å testet det først? Generelt er vel dette med for stivt skaft i forhold til flex kun et problem for dem som ikke tester men kjøper rett fra hyllen?

Jeg er enig i at det er dumt av TM hvis de gjør noe som ikke er i samsvar med skaftprodusentenes råd. Det som ikke kommer fram er om det samme gjelder "made for" skaftene. Har TM her tatt hensyn til trimming i bestilling og produksjon av skaftet?

Ved flere tilfeller har jeg opplevd at det går motsatt vei. Ping G400 driver er for eksempel myk i forhold til flex i standardskaftet.
Nå er der ingen felles standard for flex, og systemet de fleste kjenner med bokstaver L.A.R.S.X er ikke annet enn en "adresse" i det aktuelle skaftets egen modelserie, så der er heller ingen standard for flex innenfor det enkelte merke.

Ja det er ikke så smart å kjøpe noe man ikke har prøvd, men i den virkelige verden er det stadig mange som gjør det, og om spilleren f.eks har prøvet et skaft i sin kamerats driver med tilsvarende specs men annet merke, så vil han uansett bli lurt av TM som ikke opplyser sin konsekvente tip trim praksis.
I dag bestiller man gjerne skaftet fra hode leverandøren så man slipper å flytte adapteret, og her går det galt for alle som ikke har prøvd, eller kjenner TMs praksis, og der finnes også modeller der ute som IKKE skal tip trimmes i det hele tatt, heller ikke for 3 eller 5W, og de skafter er rasert om de tip trimmes.

Når vi snakker "made for" så forventer jeg at de IKKE tip trimmes av den enkle grunn at det er meningsløst å bestille en spesifikasjon man senere overstyrer med tip trim. Ønsket man en stivere tip seksjon, ja så bestiller man det i designet, alt annet er tåpelig og gir ingen mening.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by LyLu »

Nerd wrote:
furu wrote:En spiller med 115-120mph burde vel strengt tatt ikke bestille et skaft uten å testet det først? Generelt er vel dette med for stivt skaft i forhold til flex kun et problem for dem som ikke tester men kjøper rett fra hyllen?

Jeg er enig i at det er dumt av TM hvis de gjør noe som ikke er i samsvar med skaftprodusentenes råd. Det som ikke kommer fram er om det samme gjelder "made for" skaftene. Har TM her tatt hensyn til trimming i bestilling og produksjon av skaftet?

Ved flere tilfeller har jeg opplevd at det går motsatt vei. Ping G400 driver er for eksempel myk i forhold til flex i standardskaftet.
Nå er der ingen felles standard for flex, og systemet de fleste kjenner med bokstaver L.A.R.S.X er ikke annet enn en "adresse" i det aktuelle skaftets egen modelserie, så der er heller ingen standard for flex innenfor det enkelte merke.

Ja det er ikke så smart å kjøpe noe man ikke har prøvd, men i den virkelige verden er det stadig mange som gjør det, og om spilleren f.eks har prøvet et skaft i sin kamerats driver med tilsvarende specs men annet merke, så vil han uansett bli lurt av TM som ikke opplyser sin konsekvente tip trim praksis.
I dag bestiller man gjerne skaftet fra hode leverandøren så man slipper å flytte adapteret, og her går det galt for alle som ikke har prøvd, eller kjenner TMs praksis, og der finnes også modeller der ute som IKKE skal tip trimmes i det hele tatt, heller ikke for 3 eller 5W, og de skafter er rasert om de tip trimmes.

Når vi snakker "made for" så forventer jeg at de IKKE tip trimmes av den enkle grunn at det er meningsløst å bestille en spesifikasjon man senere overstyrer med tip trim. Ønsket man en stivere tip seksjon, ja så bestiller man det i designet, alt annet er tåpelig og gir ingen mening.
Anngående tipping vil jeg gjerne spørre om en ting til, bare noe jeg satt å tenkte på idag (tenker mye på golf-stæsj når jeg kjører bil for eks)

Hvis man har et skaft, for eksempel Graphite Design AD Di, som har en ganske populær profil der butt section er medium, mid section er medium og tipp section er stiff.

Jo mer man tipper dette skaftet jo mindre tipp section stiff får man, også får man mere medium mid section.
Vil ikke da skaftet faktisk bli mykere av tippingen?

Hvis noen skjønte sprøsmålet mitt, litt kronglete kanskje! :lol:
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Taylor Made M1/M2 adapter dybde

Post by Nerd »

Sorry, jeg dropper bare inn her en gang i mellom, så jeg har ikke sett spørsmålet før nå.

Uansett skaft profil, er butt siden den stiveste, og tip siden den bløteste. Om det ikke var for skafter som PX LZ, kunne vi brukt den gamle regelen, og helt rnkelt si at stivheten følger skaft diameteren.

Jo mer vi tar fra tip siden, jo lengere butt har vi tilbake når vi har tilpasset til spille lengden, og selv om vi ikke kan sammenligne stål med grafitt direkte, vil ett skaft som Rifle FCM bli stivere også ved ren forlengelse, nettopp fordi butt siden i det skafet er veldig stivt sammenlignet mot mid og tip.

Regelen som sier tip trim = stivere og Butt trim = bløtere gjelder fortsatt, uansett skaft
Post Reply