Er det noe poeng i kølletester?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Er det noe poeng i kølletester?

Post by mciljoy »

Ser/Leser dere kølletester? Legger dere vekt på de når dere skal ha noe nytt?

Jeg slukte alt av teser rått tidligere. Hvor mange stjerner det og det jernsettet fikk, hvilken hcp-kategori det var ment for, hvor langt det gikk (så klart) osv.

Men nå er omtrent det eneste jeg tar med meg fra testene (som jeg fortsatt ser/leser), hvordan køllene ser ut og høres ut.

For hva er det egentlig som testes når en pro står og slår et 7'er jern på en simulator så langt han kan? Hvilken verdi kan det ha for personen som ser på?

Og hva er egentlig poenget med å sammenligne 7'er jern? Det forstår jeg virkelig ikke. Det bar mening i "gamledager" da alle 7'er jern mer eller mindre samme loft, men nå er det meningsløst. De må bare plukke en distanse de tester køllene mot; eks 150m og se hvor nøyaktige de klarer å være.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er det noe poeng i kølletester?

Post by furu »

Må jo nesten uttale meg :)

Jeg likte mye av det vi gjorde i NG. Ganske bredt spekter i handicap i de fleste testene. Alt fra 17 til +3 i handicap. Seniorgolfer med det ene året. Med mindre vi skulle sammenligne noe direkte mot hverandre - som feks da vi hadde balltest med proffspiller - var det mest nyttig å se hva som skjedde når de forskjellige typene slo samme kølle. Det lærte vi mye av. Vi hadde ikke lært noe som helst av at +3 spilleren vår slo alle køllene mens vi bare leste av TrackMan.

Enkelte ganger fant vi faktisk ut overraskende ting. Vi så feks tendensen med at produsentene reduserte spinn for å få mer lengde. At lav spinn/høy launch var ekstremt vanskelig å oppnå for vanlige golfere. Vi fant jern vi nesten ikke klarte å bomme med (Ping Karsten).

Ikke alle golfere får så mye info inn i hodet som oss som er på nett hver dag. Veldig mange mangler informasjonskilder. Eller mangler er feil å si - de har færre av dem. I Norge er NG en slik kilde mange har som eneste eller en av få. Mange av disse har også litt enklere krav til informasjonen de får. Vi er ekstremt kritiske. Dere vet at dere har mer kunnskap enn gjennomsnittsgolferen. Det er overraskende stort antall der ute som ikke vet helt grunnleggende ting om køller. For dem er det bra å lese tester for å lære litt. Vi prøvde å gi dem litt læring med infoartiklene. Vi plukket ut noe av det beste vi fant som røde tråder gjennom testene. Eksempel på det er fw vs driver. Sikkert mange som er uenig med oss den dag i dag, men vi hadde TM data fra seks golfere som sa at kun på de helt perfekte treffene med optimale tall var driver bedre. Det står jeg for den dag i dag, og denne informasjonen kan spare golfere både penger og slag. Jeg mener det er viktig at NG opprettholder dette. At de kjører på med utdypende informasjon om trender i golfkølleverden.

Vi fikk ganske ofte kjeft fra kølleprodusentene. Det var alltid et stort øyeblikk. Ikke at vi prøvde å oppnå det, men vi likte det :)

Det er litt rart for meg å se folk hylle tester fra Shiels og Crossfield når de er én person, og vi fikk kritikk for å ikke ha nok testere med selv når vi hadde seks spillere.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Er det noe poeng i kølletester?

Post by mciljoy »

Var sikkert grundige de testene dere hadde i NG, husker de som veldig omfattende. Men man åpner seg selv opp for kritikk når man har mye kunnskap man bevisst ikke går ut med fordi man ikke vil villede mer uvitende lesere. Sånn er det bare. Men målgruppen vil nok ha stor nytte av det, de som klager er nok de som ikke trenger en slik kølletest.

Både Shiels og Crossfield har hovedsakelig stått og slett 7i opp igjennom årene. Men de har blitt bedre nå, synes jeg. Spesielt Crossfield evner å stille spørsmålstegn ved køllenes formål og markedsføring. Prøver å se hva køllen er dårlig på. I tillegg har begge begynt å ta med seg køllene ute på banen og det synes jeg er en stor forbedring. Å se hvor langt ei random kølle i settet går på en launch monitor er meningsløst. Tester de jern så må de i det minste teste ulike slag og prøve å treffe et mål. Ikke bare veive i vei for å se hvor langt den går
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er det noe poeng i kølletester?

Post by furu »

Vi tok med så mange køller som mulig på banen.
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Er det noe poeng i kølletester?

Post by LyLu »

Er vel kanskje mer poeng de gangene man drar inn andre folk med lavere/høyere hcp, slik at man har noen på sitt eget nivå.
Når dette er sagt er det jo ørtenbørten forskjellige preferanser og svinger, der alle har sine egen følelse og meninger.
Tror nok entertainment faktoren står høyest her uansett, og at man får sett produktet på film og ikke bare bilder som er photoshoped.
Er jo alltid greit å høre andre sine meninger om utstyr også, men man kjøper ikke køller etter hva disse gutta sier 8-) (men det sier dem vel forsåvidt selv også)
Post Reply