Led-tape

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Led-tape

Post by mciljoy »

Vi vet at alt golfutstyr må være innenfor strenge rammer.

Hvorfor er det da OK at vi kjører på med led-tape på køllene etterpå?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Led-tape

Post by Keyser »

Decision 4-1/4 Lead Tape Applied to Clubhead or Shaft Before Start of Round
Q. Before the start of a round, may a player attach lead tape to a clubhead or shaft for the purpose of adjusting weight?
A. Yes. The use of lead tape is an exception to Appendix II, 1b(ii).

Men du kan ikke ta på lead tape under runden...
</Keyser>
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Led-tape

Post by mciljoy »

aha.. det visste jeg ikke! så what's in the bag med Mickelson her en dag og han hadde tape på driveren, noe jeg syntes var litt rart siden den er så strengt regulert.

Takk for oppklaringen :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Led-tape

Post by furu »

Så for meg LED tape nå, noe som hadde vært mye kulere enn bly.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Led-tape

Post by mciljoy »

Det er jo en kjempeide!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Led-tape

Post by liverglimt »

Alle med respekt for seg selv og egne variasjoner har blytape på en eller flere køller til enhver tid. :lol:
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Led-tape

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Vi vet at alt golfutstyr må være innenfor strenge rammer.

Hvorfor er det da OK at vi kjører på med led-tape på køllene etterpå?

Bly tapen er "grand - fathered" her, den er "tradisjonell" og har vært brukt det meste av forrige århundre, og de reglene som regulerer dette er de som handler om "outside attachements" altså saker man monterer UTENPÅ. Derfor er det fritt frem for saker som Hotmelt eller omså "bamsefyll" når det stoppes inn i et køllehode.

Der er dog også andre unntagelser her, det er "dekor" som f.eks en siktelinje, emblemer og lignende, men også "Wig skins" altså disse "klistremerkene" som dekker hele toppen av f.eks en driver eller woods, men er det VEKT man vil tilføre, så er blytapen det eneste tillatte, men wig skins veier noen gram de også (se kommentar i bunnen)

Blytapen ble for alvor populær på 30 tallet da Lorry Adams kom med sin Lorry Scale (1932), det instrumentet vi idag omtaler som Swing weight scale, så bly tapen var det enkleste og hurtigste for å "matche" ett set med jern, de var ikke kommet så langt at tip vekter var i bruk, for skaftene var jo Hickory med 3/4 tommes diameter på tip siden.

USGA er gjentatte ganger kontaktet av spillere som lurer på om TUNGSTEN PADS som festes med DB sidet tape faller innenfor samme bestemmelser som bly tapen, men de svarer ikke konkret på spørsmålet, og nekter vedkommende å benytte svaret (publisere det) når de skriver at det må man gjerne.
Det er derav stadig ett åpent spørsmål om tungsten pads som jo gjør akkurat det samme som blytapen er OK, men enn så lenge er det kun bly tapen som vi med sikkerhet kan svare at den er OK, men den må være på plass FØR runden starter, og må IKKE tas av under runden, men faller den av, eller skrapes av, kan man under reglene om reparasjon tilføre ny blytape under runden.

Alle spillere med respekt for seg selv bør han en rull blytape i baggen, for med den kan vi fintune 2 av de 3 viktigste parameter på en kølle, og det er total vekten og "balansen" (ikke SW verdi, men som spilleren opplever feedback av skaft vekt vs hodevekt). Spillere som er "for fin på det" og ikke synes godt om blytape, er noen jålebukker som ikke forstår hva Golfutstyr er, det er nemlig "arbeidsredskaper" eller "verktøy", det er IKKE status symboler selv om prisene mange ganger får deg til å tro det, men kostbart "verktøy" er jo kjent også hos håndverkere.....

En bag med 14 køller uten at blytape er synlig på noen av de, er baggen til en jålebukk eller en som ikke vet bedre, eller en som har muligheter til å justere vekten uten at det synes.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Led-tape

Post by Keyser »

Alle spillere med respekt for seg selv bør han en rull blytape i baggen, for med den kan vi fintune 2 av de 3 viktigste parameter på en kølle (...)
Er det greit at jeg bare river av litt teip og kliner på hodet, eller må jeg ha med en nøyaktig vekt, saks og annet redskap for å ha respekt for meg selv?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Led-tape

Post by furu »

Keyser wrote:
Alle spillere med respekt for seg selv bør han en rull blytape i baggen, for med den kan vi fintune 2 av de 3 viktigste parameter på en kølle (...)
Er det greit at jeg bare river av litt teip og kliner på hodet, eller må jeg ha med en nøyaktig vekt, saks og annet redskap for å ha respekt for meg selv?
Spørsmålet er om du vil se proff ut eller være proff. Hvis formålet er det første, tenker jeg at det er fritt fram med hvor mye du vil bruke :)
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Led-tape

Post by Nerd »

furu wrote:
Keyser wrote:
Alle spillere med respekt for seg selv bør han en rull blytape i baggen, for med den kan vi fintune 2 av de 3 viktigste parameter på en kølle (...)
Er det greit at jeg bare river av litt teip og kliner på hodet, eller må jeg ha med en nøyaktig vekt, saks og annet redskap for å ha respekt for meg selv?
Spørsmålet er om du vil se proff ut eller være proff. Hvis formålet er det første, tenker jeg at det er fritt fram med hvor mye du vil bruke :)
Tja, det er litt både og her
Alt som heter tekniske verdier (vekt er en av de) er noe som tilhører verksted siden, der vi skal kopiere specs fra en kølle til en annen, mens det vi snakker om her, det tilhører ikke verksted siden, men "fitting og tilpasningssiden" og der navigerer vi kun på "for mye eller for lite", altså er det feel og resultat orientert, det er ikke orientert mot "gram eller verdier"

Med hensyn til hvordan man monterer blytapen er der noen enkle råd.
Vi ønsker jo IKKE at den skal være synlig fra adressering, og for woods og hybrider kan det by på en utfordring, så her bør vi studere sål facongen, og finne en "profil" som IKKE er selve sål eller bunnen, men litt høyere så vi unngår at blytapen skrapes av ved jord kontakt. Her må man gjerne gjøre seg litt flid, og bruke en saks eller skarp kniv, så ingen deler av blytapen ender sånn at jordkontakt vil skrape den av.

Utover det, er det "fritt frem" men på drivere der vi eventuelt skal legge på en hel del vekt, BØR man forholde seg til BIAS reglene selv om effekten for bias er minimal, for vi ønsker selvsagt ikke å endre bias i gal retning.

Med Bias menes "Fade eller draw" samt mindre eller større tilført dynamisk loft, og reglene ser sådan ut.
Vekt vi legger på heel siden giver bias mot draw
Vekt vi legger på toe siden giver bias mot fade
Vekt vi legger foran mod face gir bias mot mindre tilført dynamisk loft
Vekt vi legger bak mot enden av køllehodet gir bias mot mer tilført dynamisk loft.

Det handler om forskyvelse av både Vertical or Rearward center of gravity, og selv som der skal en hel del til for å rykke noe ved de 2, bør vi for god ordens skyld følge de reglene som om effekten var større enn den faktisk er, for har vi en "slice" som miss hit, så vil vekt lagt på toe siden forsterke den, ikke dempe den, så her skal vekten på heel siden, og har vi allerede en lovlig høy launch, skal vi ikke montere blytapen helt bak på hodet, men så langt foran vi kan komme, og motsatt om vi har en litt lav launch angle.

Effekten for Bias er altså ikke så stor før vi virkelig lesser på (over 10 gram for å rykke 1/8" på en driver * ), men vi ønsker ikke å forsterke negative tendenser, helst begrense de, og derfor bør man følge bias reglene når man velger hvor vi legger på vekt.

* 1/8" del forskyvelse kan høres ut som ingenting, men sett en strek loddrett på face av din driver, og se nå hvor mye 1/8" (3.2 mm) forskyvelse av denne streken er frem eller tilbake.(heel to toe aksen) Går vi mot Draw bias med 1/8" så vil TOE siden bli 1/8" del lenger (draw området), og heel siden 1/8" del kortere (fade området) eller motsatt. Sådan fungerer det her, så følg BIAS reglene for god orden skyld så du ikke risikerer og forsterke negative effekter som var der i forveien.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Led-tape

Post by liverglimt »

PRoff eller ei, selv har jeg det på PW og en wood, dvs wooden ble akkurat pensjonert fordi oversiden var så stygg så jeg måtte ta en ny i bruk.

Jeg har hatt det på mange køller. Har også satt det på mange puttere for kunder som finner sin for lett. Det er alltid morsomt å se hvor lite som skal til for at folk får forbedret resultatene sine.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Led-tape

Post by Nerd »

liverglimt wrote:PRoff eller ei, selv har jeg det på PW og en wood, dvs wooden ble akkurat pensjonert fordi oversiden var så stygg så jeg måtte ta en ny i bruk.

Jeg har hatt det på mange køller. Har også satt det på mange puttere for kunder som finner sin for lett. Det er alltid morsomt å se hvor lite som skal til for at folk får forbedret resultatene sine.
Du har garantert gjort den samme observasjon som jeg har gjort, og det er at jo nærmere spillerens "ideelle specs" vi kommer, jo mindre skal der til før det oppdages. Mange flirer jo å rister på hodet når de fikk se den siste bit bly tape som ble lagt til eller fra, det var ofte helt nede i 0.4 gram på en driver, men spilleren kunne tydelig oppdage den. Står vi derimot med f.eks skafter og 110 grams til jern er hva som egentlig passer spilleren, så vil han ikke synes at 120 eller 100 grams gjorde så mye fra eller til, de var bare ikke "riktig" og mer enn en gang har man opplevd at han ikke engang fortelle hvilket som var det letteste eller det tyngste, mens når vi nærmer oss de 110 gram som virkelig passer han, så blir spilleren den reneste "prinsessen på erten" der intet skal til før det blir "helt galt" eller "perfekt", noe også resultatene viser med all tydelighet.

Det handler derfor om å justere seg frem til sitt ideale, og der er blytapen helt suveren.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Led-tape

Post by liverglimt »

Jeg hadde en svær kraftig mann på fitting for ett par tre år siden. Han slo en del, vi byttet skaft og testet mye vekter. Hadde nesten funnet det ideelle. Så la jeg på 1 gram leatape. Føltes bedre. Jeg la på 2 gram til og fyren flippet nesten, dette er helt feil. Dette ble for tungt. 6er jern var det vi testet. Det ble senere tunet inn så jeg tenker det var 1,5 gram mindre enn det som ble for mye. Så var det perfekt.

Vi har nok samme opplevelser i både ene og andre retning. Synd at noen ikke vil kjenne etter, de bare tilpasser svingen sin og får aldri ut det maksimale.

Jeg digger akkurat den fintuningen. Det er det som er tilpasning i mine øyne, samme med lengden og antall tape på grepsiden. Alt må stemme når rette person skal ha tilpasset utstyr og ikke tilpasse seg utstyret. :)
Bolstad
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Mar 2018, 18:40

Re: Led-tape

Post by Bolstad »

liverglimt wrote:PRoff eller ei, selv har jeg det på PW og en wood, dvs wooden ble akkurat pensjonert fordi oversiden var så stygg så jeg måtte ta en ny i bruk.

Stili' kommentar :D :D
Post Reply