Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

De fleste som spiller golf har hørt begrepet, men mange har nok ikke forstått hva det rent teknisk er for noe, og jeg hadde lyst til å høre hva folk på dette forumet mener det er, og hvordan det oppstår. Der er selvsagt ett godt svar på det, men før dere serveres det, hadde jeg lyst å høre hvilken forståelse som er der ute. Det er IKKE meningen at noen skal pekes nese til her, slettes ikke, jeg har bare lyst til at folk skal vite hva det faktisk er, men før vi kommer dit, vil jeg se om de myter som sirkulerer også er de samme myter som sirkulerer i Norge.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

Her var vist ingen som hadde lyst til å svare, så da må dere ta til takke med en forklaring på Dansk, for Norsk er jo Dansk, bare med en masse skrivefeil, men her er de rettet :-)

De fleste golfspillere ved at vi idag har Drivere, woods, hybrider og også enkelte modeller jern som har "Trampolin effekt" men de færreste forstår hvad som egentlig menes, og hvad det går ud på. Mange har fået et fejlagtig billede af at face på køllen fungerer som en trampoline, der "skyder" bolden afsted, men mere fejl kan det ikke blive, det er ikke sådan dette fungerer. Cluet med det hele ligger skjult i ordet "effekten", for face er IKKE en trampolin.

Da USGA starter med testing af hvor kraftig denne denne "trampolin effekten" var, benyttet de en metode der selve kølle-hovedet var spændt fast (står helt stille), mens en Golfbolden blev skudt direkte mod sweetspot med en hastighed av 100 mph. Maks hastighed på bolden som kom i retur fra face var sat til 83 Mph, og deraf 0.83 som COR værdi.
Her kan selv den mest enfoldige se, at bolden faldt i hastighed med 17 mph eller 17%, altså er der INGEN TRAMPOLIN i selve face som HÆVER hastigheden, den reduceres faktisk når vi udfører testen på dette vis.

Det trampolin "effekten" er og gør, er at den FORLÆNGER KONTAKT TIDEN mellem bold og face (ved å dæmpe modtaget af bolden), som i sin tur giver bolden lengere tid til kompression, og jo større kompression bolden gives, jo højere hastighed kommer den ud fra face med.

COR metoden for testing ble derfor ændret til C.T metoden, eller "Contact Time" altså tiden det er kontakt mellem face og bold, og jo lengere den tiden er, jo større er altså trampolin "effekten".

De som nå ser på COR testen vil undre sig, for vi ved jo at en spiller med 100 mph club speed kan opnå 150 mph ball speed, mens COR testen jo ga "negativt resultat" ikke positivt. Forklaringen på det er at vi her vender om på objektet som står stille, og objektet som er i bevægelse, for Golf bolden vi spiller vejer ca 46 gram, mens køllehovedet på en driver vejer ca 200 gram, og når vi har 100 mph club speed, er trykket mod bolden i overkant af 2000 pounds eller godt 1000 kilo.

Trampolin effekten er altså en demping av bolden for å strække kontakt tiden mellem bold og face, så det er i bolden "strikene" i trampolinen ligger, så jo mere kompression vi kan give bolden, jo højere hastighed vil den få, det er altså ikke FACE som har "strikene i trampolinen", face er lavet med "strik så slap som tilladt" for å strække kontakttiden.

Vi kan nå spørge, hvor stor er differencen mellem en gammel klassisk Persimmons wood mod en ny moderne driver med "trampolin effect".....
Meget lille er svaret, vi kan se det på SMASH FACTOREN som på moderne drivere har en teoretisk maks lige under 1.5 mens persimmons woods er uden trampolin effekt, så sammenlignet med hvad f.eks Rickie Fowler har vist med Trackman som har opnået en smashfaktor på 1.49 med persimmons woods, så ser man at de moderne drivere ikke egentlig laver det helt store fra eller til, da reglerne begrenser hvor meget vi teknologisk kan strække kontakt tiden mellem bold og face.

Det er altså i BOLDEN vi finder "strikene i trampolinen" ikke i face, de udgør næsten ikke noget, og da har jeg vel også forklaret hvorfor der raser en debat om boldene vi spiller med i dag, for det er der distance forbedringene kommer fra, mens på kølle siden er det lettere materialer vs stål skaft og persimmons hoveder som har hevet club speed, så summen av højere club speed og bedre bolder er det som har rykket mest, mens "trampolin effekten" har haft meget begrenest betydning når vi isolerer tallene.

Trampolin effekten er altså en DEMPING som strækker kontakt tiden til det maskimalt tilladte, og som hæver boldkompressionen, det er ikke en "boldkanon" indebygget i face teknologien som mange tror dette er.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by kevin »

Jeg hadde nok tippet på "boldkanon", men så har jeg relativt begrenset kunnskap om dette. Men lærer noe nytt stadig vekk
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

kevin wrote:Jeg hadde nok tippet på "boldkanon", men så har jeg relativt begrenset kunnskap om dette. Men lærer noe nytt stadig vekk
Ja det er den helt vanlige forståelsen, at det er slags "fjær" som skyter bolden ut igjen, så mange blir rystet når det er motsatt, "en slapp strikk" som kun strekker tiden der er kontakt, den er for slapp til å heve hastigheten på bolden noe vi ser på selve COR testen der bolden returnerer med 17% tap av hastighet

"Strikkene i Trampolinen" er altså i selve bolden, ikke i face, men den hever "effekten" og derav begrepet Trampolin EFFEKT.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by mciljoy »

Køllens face gir etter når den treffer ballen.. så hvorfor gir ikke køllen ballen fart igjen når face går tilbake til sin originale posisjon? Som i en trampoline?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by eivaan »

kevin wrote:Jeg hadde nok tippet på "boldkanon", men så har jeg relativt begrenset kunnskap om dette. Men lærer noe nytt stadig vekk

Farlig å snakke om Bold Kev....men går sikkert fint, Nerd er vel reserve Danske ;) Men legger til at jeg nok også ville tippet litt i den gata du sier...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by kevin »

Ha ha, brukte bare samme ord som han :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Køllens face gir etter når den treffer ballen.. så hvorfor gir ikke køllen ballen fart igjen når face går tilbake til sin originale posisjon? Som i en trampoline?
Den er helt enkelt "for slapp i strikken" til det, det vises jo på COR testen der ballen som ble skutt mot face hadde 100 mph, men når den returnerer kun 83 mph , altså er der ikke en springbrett eller trampoline i selve face, den bare strekker kontakttiden ved at den gir etter, og derfor er måle metoden i dag CT eller contact time som gir ett mer korrekt bilde av hvor stor denne effekten er.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

eivaan wrote:
kevin wrote:Jeg hadde nok tippet på "boldkanon", men så har jeg relativt begrenset kunnskap om dette. Men lærer noe nytt stadig vekk

Farlig å snakke om Bold Kev....men går sikkert fint, Nerd er vel reserve Danske ;) Men legger til at jeg nok også ville tippet litt i den gata du sier...
Hehe, ja jeg er helt på trynet i språket,men sånn blir det når man skriver på 3 språk daglig, og stavekontrollen ikke oppdager at man blander Norsk og Dansk:-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by furu »

Boldkanon


Image
Instagram @christianfuru
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by LyLu »

Er det mere stabil og høyere COR/CT på nymotens drivere enn det var før?
Typ hvis man hadde testet 10 drivere, hvor mye ville COR/CT variere?
Woodene mine kom med specs, så dem har vært core testet, men lurer også på hvor mye det egentlig har å si?
Mener å ha lest at det er ca 10 yards, mellom de hodene som er i øvre og nedre skala.
Hvis retail køllene varierer ''mye'', så er det vel også en sjanse at man kan få en driver som er ''to hot''?
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by Nerd »

LyLu wrote:Er det mere stabil og høyere COR/CT på nymotens drivere enn det var før?
Typ hvis man hadde testet 10 drivere, hvor mye ville COR/CT variere?
Woodene mine kom med specs, så dem har vært core testet, men lurer også på hvor mye det egentlig har å si?
Mener å ha lest at det er ca 10 yards, mellom de hodene som er i øvre og nedre skala.
Hvis retail køllene varierer ''mye'', så er det vel også en sjanse at man kan få en driver som er ''to hot''?
For vel 10 år siden kom USGA med en begrensning på 0.83 som COR verdi, og den gangen ble flere drivere "non conforming" eller ikke lenger lovlig, så vi har en periode bak oss der enkelte modeller var "hottere" en dagens....hvor mye det handlet om var der ikke noen tall i sirkulasjon som fortalte.

men....det er en sannhet med modifikasjoner, for testingen den gangen var boldkanon testen, og man testet kun "center av face" og rent teknologisk er man litt videre nå, men det blir mer av akademisk interesse, for i praksis blir det ikke de store distanse differanser ut av det.

Som jeg nok har skrevet om også på denne siden her, er det ideelle impact spot litt på toe siden, og litt over center linjen, og hos både Trackman og ikke minst produsentene er dette velkjent, så noen har utnyttet den kunnskapen når de designet face. der flere idag benytter en "oval" som ligger litt skrått og peker lavt på heel siden og høyt på toe siden. Denne "ovalen" er den tykkeste del av face, og der designeren har lagt opp til at vi skal treffe, så på dagens drivere følger den ofte den variabel for impact de fleste har, Utenfor denne ovalen blir face tynnere, og den er tynnest helt ut mot kantene. Sådan er det laget for at området som har demping og trampoline effekt skal bli så stort som mulig

De som har fulgt med her, har sett at "plutselig" ble det et rykk på Smash faktor (2016 og TM M2), og mange på Touren kom med tall som 1.52 og 1.53 og det fikk selvsagt USGA opp av stolen, for her oppsto mistanke om at flere hadde drivere med COR verdier høyere enn det tillate.
Enden på den visa er at de nå har blåst støv av den gamle boldkanon, sådan at hoder nå skal testet med begge deler, også lett ut på toe siden. Detaljene om dette har jeg ikke orket å sette meg inn i, det blir bare akademisk det har interesse, og min er ikke så stor som den engang var da jeg studerte alt materiale jeg hadde tilgang til.

Med hensyn til CT verdier som ofte er oppgitt på hoder solgt i Tour vanen (de er testet for å sikre at de ikke er over verdiene tillat) ser vi på ny at selve "trampoline effekten" er faktisk ikke det helt store, noe Tom Wishon "regnet ut" i en tråd på WRX forrige år, så kjenner du CT verdiene kan du følge linkene til de tråder for å se hvor de hoder du har ligger.

Her en av trådene Tom har skrevet om tema
http://www.golfwrx.com/forums/topic/146 ... ry15235738

og her den der han regner ut.
http://www.golfwrx.com/forums/topic/501 ... ry14111638

JA det er faktisk helt rett at de man kjøper fra hyllen kan være av de som ble litt i overkant "hot", men igjen, det blir ikke "natt og dag" av den grunn, men alle club makere har nok opplevd at man står med et hode der vi bare ikke klarer å få smashfaktoren helt opp dit vi ønsker, altså et hode som ble litt for dårlig ut fra produksjon mot hva man som kunde kunne håpe på. Smash på maks 1.46 er det dårligste jeg har sett i mitt studio på 2-3 hoder, alle var køller kunden selv hadde med og kom for å få modifisert, og jeg modifiserte over 1000 OEM drivere av andre merker, så 2-3 stykker er en helt akseptabel feilmargin, akkurat som hoder som revner ( de som revner var for tynn helt ute i kantene)

Du har også rett i din antagelse om ca 10 yards eller 10 meter som differanse mellom de "dårligste" og de som er på kanten av det lovlige eller rett over.
En spiller med 100 mph club speed på center av face og en max smash på 1.46 som de jeg har sett som de dårligste, sammenlignet med 1.52 som er det høyeste tall jeg så på min Trackman, så utgjør det 6 mph ball speed x 1.8 yards = 10.8 yards eller 9.8 meter, så vi kan si 10 meter.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Trampolin effekt...hva er det egentlig?

Post by LyLu »

Nerd wrote:
LyLu wrote:Er det mere stabil og høyere COR/CT på nymotens drivere enn det var før?
Typ hvis man hadde testet 10 drivere, hvor mye ville COR/CT variere?
Woodene mine kom med specs, så dem har vært core testet, men lurer også på hvor mye det egentlig har å si?
Mener å ha lest at det er ca 10 yards, mellom de hodene som er i øvre og nedre skala.
Hvis retail køllene varierer ''mye'', så er det vel også en sjanse at man kan få en driver som er ''to hot''?
For vel 10 år siden kom USGA med en begrensning på 0.83 som COR verdi, og den gangen ble flere drivere "non conforming" eller ikke lenger lovlig, så vi har en periode bak oss der enkelte modeller var "hottere" en dagens....hvor mye det handlet om var der ikke noen tall i sirkulasjon som fortalte.

men....det er en sannhet med modifikasjoner, for testingen den gangen var boldkanon testen, og man testet kun "center av face" og rent teknologisk er man litt videre nå, men det blir mer av akademisk interesse, for i praksis blir det ikke de store distanse differanser ut av det.

Som jeg nok har skrevet om også på denne siden her, er det ideelle impact spot litt på toe siden, og litt over center linjen, og hos både Trackman og ikke minst produsentene er dette velkjent, så noen har utnyttet den kunnskapen når de designet face. der flere idag benytter en "oval" som ligger litt skrått og peker lavt på heel siden og høyt på toe siden. Denne "ovalen" er den tykkeste del av face, og der designeren har lagt opp til at vi skal treffe, så på dagens drivere følger den ofte den variabel for impact de fleste har, Utenfor denne ovalen blir face tynnere, og den er tynnest helt ut mot kantene. Sådan er det laget for at området som har demping og trampoline effekt skal bli så stort som mulig

De som har fulgt med her, har sett at "plutselig" ble det et rykk på Smash faktor (2016 og TM M2), og mange på Touren kom med tall som 1.52 og 1.53 og det fikk selvsagt USGA opp av stolen, for her oppsto mistanke om at flere hadde drivere med COR verdier høyere enn det tillate.
Enden på den visa er at de nå har blåst støv av den gamle boldkanon, sådan at hoder nå skal testet med begge deler, også lett ut på toe siden. Detaljene om dette har jeg ikke orket å sette meg inn i, det blir bare akademisk det har interesse, og min er ikke så stor som den engang var da jeg studerte alt materiale jeg hadde tilgang til.

Med hensyn til CT verdier som ofte er oppgitt på hoder solgt i Tour vanen (de er testet for å sikre at de ikke er over verdiene tillat) ser vi på ny at selve "trampoline effekten" er faktisk ikke det helt store, noe Tom Wishon "regnet ut" i en tråd på WRX forrige år, så kjenner du CT verdiene kan du følge linkene til de tråder for å se hvor de hoder du har ligger.

Her en av trådene Tom har skrevet om tema
http://www.golfwrx.com/forums/topic/146 ... ry15235738

og her den der han regner ut.
http://www.golfwrx.com/forums/topic/501 ... ry14111638

JA det er faktisk helt rett at de man kjøper fra hyllen kan være av de som ble litt i overkant "hot", men igjen, det blir ikke "natt og dag" av den grunn, men alle club makere har nok opplevd at man står med et hode der vi bare ikke klarer å få smashfaktoren helt opp dit vi ønsker, altså et hode som ble litt for dårlig ut fra produksjon mot hva man som kunde kunne håpe på. Smash på maks 1.46 er det dårligste jeg har sett i mitt studio på 2-3 hoder, alle var køller kunden selv hadde med og kom for å få modifisert, og jeg modifiserte over 1000 OEM drivere av andre merker, så 2-3 stykker er en helt akseptabel feilmargin, akkurat som hoder som revner ( de som revner var for tynn helt ute i kantene)

Du har også rett i din antagelse om ca 10 yards eller 10 meter som differanse mellom de "dårligste" og de som er på kanten av det lovlige eller rett over.
En spiller med 100 mph club speed på center av face og en max smash på 1.46 som de jeg har sett som de dårligste, sammenlignet med 1.52 som er det høyeste tall jeg så på min Trackman, så utgjør det 6 mph ball speed x 1.8 yards = 10.8 yards eller 9.8 meter, så vi kan si 10 meter.
Utfyllende svar! :)
Post Reply