Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Post by Nerd »

Helt siden Trackman leverte sine charts for "optimum" har disse charts vert brukt, og mange tror det er selveste "bibelen" for hva man kan få ut av en kølle.
Det er dessverre veldig langt fra sannheten, da disse charts er manipulert kraftig, og på ingen måte gjenspeiler realitetene.

Det er "jukset så det holder", for å fremme en ide om at vis man ikke kan slå opp i ballen, så må du ta til takke med en heller dårlig distanse
Da jeg var relativt nyåpnet i 2011, hadde jeg flere fittinger av drivere der spilleren ikke hadde en positiv angrepsvinkel på ballen, men vi kom stadig lengere ut enn tallene som Trackman oppgav for 5 grader opp i ballen. Det skulle jo liksom ikke være mulig, for da gav jo ikke disse charts mening i det hele tatt, og det er også det som er "virkeligheten"

Trackman har nemlig tillatt seg en tallmanipulasjon som egentlig burde rasert dere gode navn og rykte, men så har ikke skjedd utrolig nok.
Når man går over tallene, vil man se at de har redusert smashfaktoren og derav ball speed for både nøytral og negativ AoA sammenlignet med 5 opp i bolden. Ettersom det IKKE er noen sammenheng mellom Angle of Attack og Smash faktor er vi ute i ren manipulasjon.
Trackman optimum carry 100 mpg.PNG
(98.9 KiB) Downloaded 15 times
Ser vi på Trackmans optimum CARRY tallene for en spiller med 100 mph club speed, viser Trackmans "optimum" at de 3 AOA variabler som oppgis har Carry:

- Negativ AoA - 5 grader = 222 yards
- Nøytral AoA 0 grader = 235 yards
- Positiv AoA + 5 grader = 247 yards

Der er ingen tvil om at skal vi til det absolutte maks, så er en positiv AoA en nødvendighet, men det "bildet" vi gis her om differanser er IKKE riktig.
Her fremstår det som om spilleren med -5 AoA må ta til takke med 25 yards kortere distanse som carry, og etter som dette jo er "Benchmark" for Golf måleutstyr, så har de fleste sett på disse tabeller som "bibelen".

Den observante vil hurtig regne ut at her har de brukt 3 forskjellige smash faktorer. Smashfaktoren er Ball speed / Club speed
Minus 5 grader er oppgitt til 144 / 100 = 1.44
- 0 grader er oppgitt til 146 / 100 = 1.46
plus 5 grader er oppgitt til 148 / 100 = 1.48

Ikke engang ved 5 grader opp i bolden har de brukt 1.5 som vi regner som maks, selv om vi også kan strekke den til 1.51 og 1.52, men om vi nå forholder oss til 1.5 som maks smashfaktor, og kjører ALLE tallene hos Flightscope (Trackman har ingen online tools), men lar spin og lanch stå som de er (selv om de heller ikke har relevans egentlig) så kommer disse tall i retur. Altså her stiller vi med LIK ball speed men det annet som Trackman oppgir.

Jeg har her delt gruppene opp som Trackman gjør det, og den GRØNNE linjen er Trackmans tall - her kjørt på Flighstscopes online tool
Linje 2 viser resultatet om vi bruker 1.48 som smash for alle, altså den smashfaktor Trackman benytter for +5 grader, og den laveste linjen er tallene vi ser om vi stiller smash til 1.5
Trackman to FLightscope 3 different AOA.PNG
(59.78 KiB) Downloaded 15 times
Ser vi nå på negativ AOA -5 men med smashfaktor på 1.5, så krymper den differansen Trackman oppgir i sine chart på 25 yards til bare ca 10, men vi er fortsatt ikke ved det "maksimale". Jeg har derfor tillatt meg og "flytte impact spot" for å heve launch og kutte spin som jeg har vist vi kan gjøre, og gjort det for ALLE tallene med den samme forskyvelse som er vist som godt mulig, og da ender vi med tall som de her:
Fooore maximized vs Trackman.PNG
(23.1 KiB) Downloaded 15 times
Da jeg ikke har hatt tilgang til algoritmen til Trackman og Flightscope er den eneste som er generøs nok til å ha liggende et gratis online tool har jeg altså måtte kjøre tallene der, og de vil derfor IKKE passe 100% med hva en Trackman måler, men ettersom alle tall er kjørt samme sted, er det DIFFERANSENE vi kan se på, og de skal ikke være så "feil" at de ikke kan benyttes. På ny ser vi at fra -5 til +5 for AOA så snakker vi ca 10 meter, eller KUN 1 meter pr grader vi tyner en spiller til å legge om sitt swing, og det gir ingen mening om swinget han har er konstant. Faktum er nemlig at langt de fleste som gis beskjed om at her må der en swing omlegging til for å bedre distansen, de er som oftest bikke i nærheten av en optimalisert smashfaktor, så bare med å tune litt på køllens lengde, total vekt og balanse, vil vi som oftest kunne ta ut betydelig større gevinst enn en swing omlegging kan by på.

Om noen av dere er til en fitting der Trackman eller Flightscope benyttes, og din smash faktor som snitt er lavere enn 1.48, så er du ikke på det ideale du burde være, og det skyldes altså IKKE at man slår 1-3 grader ned i bollen som mange gjør, og høye spin verdier har heller ikke noe med Angle of Attack og gjøre, men kommer fra "vertical gear effects" og ett impact som er for lavt på face.

I mitt studio samlet jeg på impact labels og fotos av impact på face fra 9 varianter hoder, og holdt det sammen med Trackman rapportene for å lage et slags "kart" over hvordan SPIN verdier endrer seg alt etter hvor vi treffer på face. AKSEN er som man ser "litt på skrå" og følger det impact pattern vi naturlig har, alt etter tee høyde og om vi kommer for høyt eller lavt med køllen mot ballen. Alle impact på denne aksen gir normalt en smash faktor på 1.5 til 1.51 så selv med god smashfaktor, betyr det IKKE at vi har rammet der vi burde. det ideelle er ved den GRØNNE smiley. Det trådkorse jeg har satt på face, illustrerer VCOG eller vertical center of gravity, og det kan vi enkelt måle på hoder der skaftet har skrue kobling,

Den samme spiller og kølle, kan alt etter hvor vi rammer se at launch kan endre seg helt opp mot 4 grader med samme AoA, og spin verdiene variere fra under 2000 til over 4000 rpm, alt sammen grunnet "vertical gear effects" som altså er selveste hoved leverandøren av SPIN på en driver.
Driver Gear effect.PNG
Driver Gear effect.PNG (151.42 KiB) Viewed 2356 times
Sådan returnerer Trackman SMashfaktor, her ser vi at club speed varierer heel to toe, og at linjene for club speed ligger på skrå, ca 90 grader fra skaftet, da det er lengden på køllen det handler om, målt fra grip siden. Linjene skulle derfor vært i en svak bue, men mitt tegneprogram er ikke så avansert, og dette er KUN en illustrasjon for å forklare de verdier Trackman returnerer, så ikke ta noe av den for bokstavelig, det er "bare" en illustrasjon for at man skal se hvordan dette henger sammen,
PTR return trackman.JPG
(43.54 KiB) Downloaded 15 times
Så, når vi skal vurdere om vi har hentet ut det vi kan, er det første vi ser på Smashfaktoren, så ser vi på Spin verdien og ved visuel vurdering av impact på face kan vi nå bedømme om vi er der vi burde være, og derfor er det å følge med impact spot det aller viktigste under en driver fitting.
Last edited by Nerd on 24 Mar 2018, 09:06, edited 5 times in total.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Post by Nerd »

Kan noen hjelpe meg så ALLE bildene blir synlig i tråden? jeg gjør vist noe feil her, jeg kan kun se ett bilde, de andre kun som ett link
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Post by Rotten »

Veldig lærerikt og interssant! Og godt å lese for mange, vil jeg tro..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Post by kevin »

Nerd wrote:Kan noen hjelpe meg så ALLE bildene blir synlig i tråden? jeg gjør vist noe feil her, jeg kan kun se ett bilde, de andre kun som ett link
Om du bruker bilder som er fra en nettside, skal du kopiere(f.eks høyreklikk og velg "copy image address") linken til bildet bruke "Img"-taggene i menyen over her. Legg linken inn mellom de, og da vises bildene direkte og ikke som lenker
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Er Trackmans "optimum" det maksimale?

Post by Nerd »

kevin wrote:
Nerd wrote:Kan noen hjelpe meg så ALLE bildene blir synlig i tråden? jeg gjør vist noe feil her, jeg kan kun se ett bilde, de andre kun som ett link
Om du bruker bilder som er fra en nettside, skal du kopiere(f.eks høyreklikk og velg "copy image address") linken til bildet bruke "Img"-taggene i menyen over her. Legg linken inn mellom de, og da vises bildene direkte og ikke som lenker
Alle bilder var uploadet på samme vis fra min PC, men jeg prøver en liten oppfølger, for jeg viste ikke frem alle tallene...

Om vi kjører ALLE tall fra Trackmans "optimum" hos Flighstcope, (alle Club speed varianter og alle 3 Angle of Attack de oppgir), ser det sådan, ut, og her har jeg merket SMASH FAKTOR med RØDT, og da kommer det veldig godt tilsyne, at både høy club speeed og positiv AoA er kraftig favorisert med Smashfaktor og derav ball speed, og her har jeg også tatt med Trackmans tall for Carry og Total, så vi også kan se hvordan Trackman og Flighscope har veldig små differancer for Carry or total som % differance.

Club speed 75 til og med 95 mph
Trackman to flightscope below 100.PNG
(49.04 KiB) Downloaded 4 times
Club speed 100 til 120
Trackman to flightscope above 100.PNG
(49.43 KiB) Downloaded 4 times
Post Reply