Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
fonic
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2018, 17:15
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Fana Golfklubb

Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by fonic »

Hallo Golfsnakkere!

Litt informasjon om meg som golfspiller: Jeg er en mann på 24 år og 190 høy. Tok i min første golfkølle, Mai 17. Meldte meg inn i Fana Golfklubb i Juni. I løpet av sommeren ble det mange runder, hvor jeg i de fleste tilfeller endte opp med å symbolsk droppe en ball på green etter x antall mislykkede utslag. Om jeg hadde noe på den banen å gjøre? Neppe.
Svingen og spillet gikk seg sakte men sikkert til og endte opp med 35 i HCP ved slutten av sesongen. Har brukt mye tid på svingen min gjennom vinteren, og føler at jeg er en mye bedre spiller enn i ved sesongavslutningen.

Jeg er på jakt etter et nytt jernsett til sesongen, da jeg føler mine ikke er ”god” nok for meg. Det høres kanskje litt dumt mtp hvor lenge jeg har spilt golf, men føler de er alt for lette og vinglete. Opplever i tillegg at ballen flyr veldig høyt når jeg svinger for fullt.
Så med det har jeg bestemt meg for å gå for et nytt jernsett, med stålskaft og gjerne litt mer vekt i skaftet.

Jernsettet mitt: Cleveland CG16 Grafitt R-Flex 55 GRAM (veldig lette?)

Har dere noen anbefalinger?

God Påske!
golfebassen
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 06 Oct 2017, 15:36
Has thanked: 1 time

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by golfebassen »

Du er relativt høy. Har du vurdert custom fitting? Jeg er 1.90 selv og ble anbefalt å få forlenget køllene, +1/2".
Det er mange på forumet her med bedre oversikt enn meg, men det er lurt å spesifisere et budsjett.
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Byebye83 »

fonic wrote:Hallo Golfsnakkere!

Litt informasjon om meg som golfspiller: Jeg er en mann på 24 år og 190 høy. Tok i min første golfkølle, Mai 17. Meldte meg inn i Fana Golfklubb i Juni. I løpet av sommeren ble det mange runder, hvor jeg i de fleste tilfeller endte opp med å symbolsk droppe en ball på green etter x antall mislykkede utslag. Om jeg hadde noe på den banen å gjøre? Neppe.
Svingen og spillet gikk seg sakte men sikkert til og endte opp med 35 i HCP ved slutten av sesongen. Har brukt mye tid på svingen min gjennom vinteren, og føler at jeg er en mye bedre spiller enn i ved sesongavslutningen.

Jeg er på jakt etter et nytt jernsett til sesongen, da jeg føler mine ikke er ”god” nok for meg. Det høres kanskje litt dumt mtp hvor lenge jeg har spilt golf, men føler de er alt for lette og vinglete. Opplever i tillegg at ballen flyr veldig høyt når jeg svinger for fullt.
Så med det har jeg bestemt meg for å gå for et nytt jernsett, med stålskaft og gjerne litt mer vekt i skaftet.

Jernsettet mitt: Cleveland CG16 Grafitt R-Flex 55 GRAM (veldig lette?)

Har dere noen anbefalinger?

God Påske!
Bare for å få en liten preferanse, hvor langt slår du 7i? Det ligger tabeller ute som da angir ca svinghastigheten din.
55g hørtes veldig lett ut..
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
fonic
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2018, 17:15
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Fana Golfklubb

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by fonic »

Hei, takk for svar dere!

Slår rundt 130-140 meter med 7’er.

Budsjett 7-10000.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by liverglimt »

Det er ikke total lengde men carry som skal oppgis når man spør om lengder.

CG16 har 7er som er 31 grader. Det er samme som mitt 6er jern. Slår du de lengdene carry så har du behov for custom fitting. Med 55 grams skaft så har du null kontroll
User avatar
Byebye83
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 09 Jan 2014, 01:20
Hcp: 4.4
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Byebye83 »

fonic wrote:Hei, takk for svar dere!

Slår rundt 130-140 meter med 7’er.

Budsjett 7-10000.
Hvis det er budsjettet ditt, har du mulighet til å kjøpe det meste. Så sier det samme som han over, custom fitting 8-)
I bagen:
M3 AD-BB 7X
Rough 4w AD-DI 7X
T-MB 2i AD-DI 95x
T-MB 4i AD-DI 95x
Apex MB18 5-P KBS c-taper stiff+
RTX3 52-56-60
TM Spider X
Pro v1/x
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Nerd »

fonic wrote:Hallo Golfsnakkere!

Litt informasjon om meg som golfspiller: Jeg er en mann på 24 år og 190 høy. Tok i min første golfkølle, Mai 17. Meldte meg inn i Fana Golfklubb i Juni. I løpet av sommeren ble det mange runder, hvor jeg i de fleste tilfeller endte opp med å symbolsk droppe en ball på green etter x antall mislykkede utslag. Om jeg hadde noe på den banen å gjøre? Neppe.
Svingen og spillet gikk seg sakte men sikkert til og endte opp med 35 i HCP ved slutten av sesongen. Har brukt mye tid på svingen min gjennom vinteren, og føler at jeg er en mye bedre spiller enn i ved sesongavslutningen.

Jeg er på jakt etter et nytt jernsett til sesongen, da jeg føler mine ikke er ”god” nok for meg. Det høres kanskje litt dumt mtp hvor lenge jeg har spilt golf, men føler de er alt for lette og vinglete. Opplever i tillegg at ballen flyr veldig høyt når jeg svinger for fullt.
Så med det har jeg bestemt meg for å gå for et nytt jernsett, med stålskaft og gjerne litt mer vekt i skaftet.

Jernsettet mitt: Cleveland CG16 Grafitt R-Flex 55 GRAM (veldig lette?)

Har dere noen anbefalinger?

God Påske!
Din observasjon av VEKT er helt korrekt, det du spiller med nå var nok ikke tiltenkt en spiller som deg.
Din alder tilsier at du burde være i god fysisk form, du oppgir ikke noe som peker i en annen retning, og ut fra den enkle betraktning skal du se på stålskafter, og det vil være alternativer fra ca 85 til 130 gram.

Skaft vekten er den komponent vi bruker når vi ønsker en annen TOTAL vekt, og det skal passe med din fysiske styrke og teknikk.
Kort fortalt er "total vekten" en spillers "dansepartner", for et Golf swing er akkurat som et dansetrinn, og den vi danser med er golfkøllen.
Det er derfor viktig at den har en vekt som matcher DEG, den skal gi "passe motstand", så den kan bistå deg med å utføre et rytmisk swing der du har balanse på både tempo og swingplan. Men..... man må for all del ikke overdrive her, det vil bare medføre at du tappes for krefter alt for tidlig, og som leder deg ut i feil. For mye eller for lite er feil begge deler.

I dagens marked som ett hele, vil vi finne skaft vekt alternativer som ligger i en slope på ca 5 gram, så på stål vil vi kunne se skafter fra og med 80 gram og 5 grams intervaller hele veien opp til 135, og jo nærmere idealet man kommer, jo bedre oppdager man "for mye eller for lite".
Det er derfor viktig at du prøver alternativer, og både føler på vekten, samt prøver å se hvilken som gir best treff på ballen.

Der finnes ett short cut for å ta rede på ett godt startsted for testing med hensyn til hvilken skaft vekt område som vil passe.
Om du har en kølle i din bag, og som føles helt riktig og fungerer godt, find specs på den, (skaft vekt, den offisielle "uncut" fra skaft produsenten, eller oppgitt på kølle produsentens hjemmeside). Så går du i dette chart og gjenfinner den køllen på kølle type og skaft vekt, så ser du mitt forslag for matchende skaft vekt for alt det andre i din bag. Den er grei for hurtig å se hvor vi bør starte testing, samt å kunne bedømme om en kølle som IKKE fungerer godt er "helt gal" på skaft vekten, og av den grunn passer dårlig til den aktuelle spiller.
shaft weight progression.png
Shaft weight progression
(70.57 KiB) Downloaded 10 times
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Franz »

Jeg kan gjøre dette enkelt for deg! :)

Jeg er 190 cm. Begynte å spille da jeg var 24 år. Da gikk jeg på nett og gjorde en sånn "statisk fitting" med målebånd fra håndledd til gulv osv. Ble anbefalt 0.5 tomme lenger enn standard og en grad el to upright. Kjøpte ACER, Callaway-kopier til 1500,- kr nytt.

Etterhvert begynte jeg å få det til. Følte da, som 90% av alle unge, mannlige nybegynnere (har jeg inntrykk av) at jeg slo køllene for høyt. De var for "lette/enkle" for mitt spill. Jeg måtte ha noe bedre enn kopikøllene. Var innom Titleist 935 CM, Ping G-serie, Ping S-serie...S300, X100, PX 6.5. Alt sammen 0.5 tomme forlenget og litt upright.

Problemet var egentlig det samme; høy ballbane, mye spinn, "ukontrollert". Jeg kunne sikkert på dette tidspunktet gjort en skikkelig fitting, men les videre...

Så bestemte jeg meg for noen år siden for å ta skikkelig tak i teknikken. Jobbet hardt med 9-3-driller, tvang meg til å slå lave slag, høyreskru, venstreskru. Pirket på grep, oppstilling osv.

OG SÅ, HER KOMMER HEMMELIGHETEN:

Når jeg nå tar frem Acer-settet fra grønt kort-kurset fra ti år tilbake funker de som faen! Jeg kan godt gå under 70 slag med dem, akkurat som jeg kan med mine deilige, smidde cb's. Og jeg kan slå dårlig med begge settene. Poenget er å treffe kula med ett visst loft og en viss hastighet. Jeg har tilogmed byttet skaft på halve Acer-settet som et eksperiment. Halvsett med billige Apollo-skaft, og det andre halvsettet med X200. De funker nøyaktig like fint!

Det er naturligvis forskjeller, men de er små og ikke nødvendigvis helt sort/hvite. Billigkøllene går lenger, f eks, men mest pga lavere spinn...og dermed er de ikke like stabile/forutsigbare, og de lander ikke like mykt. Billigkøllene føles "kjipere", men ballen vet jo ikke det, der den flyr mot greenen.

Og, for ordens skyld, jeg har gjort den beste fitting som er tilgjengelig i Norge i senere tid. Vil du gjette resultatet? Nøyaktig samme specs nå som før. 0.5 opp, to grad opp.

SÅ:

Det er masse gode tips å få her, og ingenting slår en bra custom fit. Men hvis du vil ha et utgangspunkt foreslår jeg, klok av erfaring, å skaffe deg et støpt sett (så hodene varer livet ut, om du vil) med ca riktige specs. Ikke kjøp det letteste stålskaftet, og ikke det tyngste. Dynamic Gold R300, S300 og X100, Project X 5.0, 5.5 og 6.0...alle sammen er bra nok i massevis til å gi deg muligheten til å bli god. Du bestemmer hvor god du blir ved å være ærlig ift teknikk...om du gidder å gjøre grunnarbeidet. Resten er detaljer.

Det betyr noe om du har det ene eller det andre skaftet, men det er snakk om marginer. Du får ALDRI ned en høy ballbane med et skaftbytte. Lån bort jernkøllene dine til en god spiller på Fana og be ham/henne slå noen lave puncher for deg, så skal du se det er mulig... :)

Det betyr noe om du har det ene eller det andre merket, men det er snakk om følelser. Du blir ikke mer stabil med Cally enn Ping. Få gjerne hjelp med tilpassing av specs, men ikke la noen overbevise deg om at det ene jernsettet er bedre enn det andre. Et støpt sett fra Callaway, Ping, Nike (brukt), TaylorMade, Titleist, Cleveland/Srixon...same shit, different wrapping.

Se denne, og lykke til videre:

https://youtu.be/V8VbtElCnD0

EDIT: Fikset linken.
Bolstad
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Mar 2018, 18:40

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Bolstad »

Snakk med Marcus på Fana GK, spør om å få prøve noen demokøller og se hva du liker. Liker er faktisk et av de beste kriteriene for nye køller. Du får et nytt supersett innenfor budsjettet, men kan plukke opp noe fantastisk på bruktmarkedet til 1/3 av prisen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Franz »

Med all verdens respekt for de som kan mye om dette tenker jeg at det er ganske påfallende hvor små variasjoner det er på jernsett hos proffene. Med få unntak spiller "hele verden" med relativt tradisjonelle jern med stålskaft, innenfor ca en halvtomme pluss el minus på lengde, og sjelden mer enn to grader opp el ned på lie.

Det handler om å finne noe du liker og stoler på. Hvordan du løser det siste må du finne ut av selv. Mitt tips gikk egentlig bare ut på å spare deg for en lang vandring innom forskjellige ideer. For det trengs ikke. Du kan spille alle modeller fra alle store produsenter fra siste ti år. Bare hold det relativt trad, så er du trygg.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by liverglimt »

Franz, 2 grader og en halv tomme i forhold til hva? Hvilken standard? :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by furu »

liverglimt wrote:Franz, 2 grader og en halv tomme i forhold til hva? Hvilken standard? :)
Det er veldig sant. Nike Vapor Fly Pro - det sorte med blå detaljer- hadde 1/2 til 3/4 lengre skaft enn de fleste andre jern i omtrent samme målgruppe.

Men jeg er generelt veldig enig med Franz.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by mciljoy »

Lie er en ting, det synes jeg man bør sjekke uansett. Men hvorfor henger folk seg opp i lengden på jernkøller? Det spiller jo ingen rolle så lenge lie er korrekt?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by liverglimt »

Lie angle vil variere for en spiller avhengig av hvor lange køllene er...

Jeg har ett sett TM 2011 MB. De er noen merkelige lengder. 1/4 tomme kortere enn min standard og en halv grad off min standard. Men det er TM sin standard, så hva kan jeg si?

Lengden på jernkøller er viktig for å treffe senter på køllehodet. CG. :)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by mciljoy »

Lie varierer ja, det er jo derfor jeg sier "så lenge lie er korrekt".

Men hva mener du med at lengden er viktig for å treffe senter på køllehodet? Bare fordi det generelt er vanskeligere å treffe ballen godt jo lengre skaftet er?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by liverglimt »

Swingvekt, lengde, lie, loft. Fire elementer som hjelper deg å treffe midten av kølla hver gang.

Hvis køllene blir for korte så har de fleste en tendens til å toppe køllene. Blir de for lange så blir det døfffff. Innenfor en halvt tomme med riktig lie så vil en god spiller klare å tilpasse seg køllene. Med riktig lengde, lie, loft og svingvekt så vil han bli enda bedre. Små marginer, men viktige.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by Franz »

furu wrote:
liverglimt wrote:Franz, 2 grader og en halv tomme i forhold til hva? Hvilken standard? :)
Det er veldig sant. Nike Vapor Fly Pro - det sorte med blå detaljer- hadde 1/2 til 3/4 lengre skaft enn de fleste andre jern i omtrent samme målgruppe.

Men jeg er generelt veldig enig med Franz.
Jeg har ikke noen fasit, men det er heldigvis ikke så fryktelig vanskelig. Jeg forholder meg til Titleist, Mizuno o.l. De som har vært edru de siste ti årene. De har ikke endret noe særlig, og det er ikke store variasjoner å snakke om. En kvarttomme hit eller dit bryr jeg meg uansett ikke om, såfremt lie matcher lengde.

Vapor Fly Pro er litt lenger enn det jeg bruker som min "standard"/referanse, men de er jo også en halv kølle sterkere, så jeg skjønner ikke helt problemet...? Jeg har en kompis som spiller det settet - 44 grader PW, 28 grader sekserjern...da er det jo fornuftig at de er litt lenger også...?

Jerna skal uansett bare gå en gitt lengde. Er det lenger til flagget tar man mer kølle. Det er synd for forbrukeren at TM og co dro i gang det sinnssyke haraballet med loft-boling. Vi har ikke tjent noen ting på det. Det gjør ting unødvendig komplisert. "Hvilken standard" er nå et legitimt spm. Det er helt unødvendig. Vi kunne forholdt oss til fysikken; ta utgangspunkt i det loft man skaper maks spinn med, rundt 56 grader, og bygg et sett med jevn spredning opp til den loft man med en gjennomsnittlig amatørsving får ballen til å fly, rundt 25 grader. Vipps. Dette toget er nok gått, men det minste vi kan gjøre er å fortelle nybegynneren sannheten, og det er at uansett hva det står under kølla begrenses resultatene av fysikken.

Et eksempel til slutt: Jeg kjenner et par gode seniorer som har kjøpt moderne jernsett for å kompensere for manglende lengder. TM M2. Teknologien hjelper dem, sier de. De har altså PW på 43,5 grader, sekserjern på 25 og firerjern på 19. Med PW går det fint. Den går lenger enn før. Selvfølgelig. Med sekserjernet begynner de å slite, fordi de nærmer seg grensen for hva deres hastighet tillater av (mangel på) loft. Med firerjernet funker det ikke. FORDI DET ER ET FØKKINGS TOERJERN! Så da må de kjøpe en hybrid eller to, og en wedge mer enn før. Og det artige er at hvis man ser på loft har de akkurat samme kapasitet som før! Ca 56 til ca 25 grader. Det er bare tøv, hele greia. De kjøper nytt jernsett, ny(e) hybrider og ny(e) wedger, bare for å ende opp med å slå 43-graderen ca like langt som den gamle 43-graderen.

Den samme gjengen syns det er helt utrolig at jeg spiller med toerjern. Mitt toerjern er 18 grader. Deres firerjern er altså 19. Teknologien går mao først og fremst ut på å skrive et nytt tall under kølla. Det, og å kutte spinn, som hjelper på lengdene, men kompliserer spillet pga mangel på "stopping power". Loft er kongen. Resten er marginer.

Så i dette perspektivet er natuligvis en ordentlig fitting klart å foretrekke, men til trådstarter: Hvis du kjøper et relativt tradisjonelt jernsett, med litt lenger skaft enn den standarden alle kommer til å mase om at ikke eksisterer, og kanskje få hjelp med lie, da har du det du trenger!
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by mciljoy »

liverglimt wrote:Swingvekt, lengde, lie, loft. Fire elementer som hjelper deg å treffe midten av kølla hver gang.

Hvis køllene blir for korte så har de fleste en tendens til å toppe køllene. Blir de for lange så blir det døfffff. Innenfor en halvt tomme med riktig lie så vil en god spiller klare å tilpasse seg køllene. Med riktig lengde, lie, loft og svingvekt så vil han bli enda bedre. Små marginer, men viktige.
Det problemet med å toppe et jern fordi det er for kort har jeg aldri forstått.. Hvorfor topper vi ikke da alle 9'erjernene våre og duffer 6'erjernene? Antar igjen at lie er korrekt på alle køller. Vi tilpasser oss jo køller som er korte og lange hele tiden; så hvorfor skal lengden på køllene være noe annet enn en smakssak?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by liverglimt »

Du har ett poeng, men det har litt med hvordan vi svinger køllene. Jeg lager f.eks. alltid 9 og kortere samme lengde. Jeg har derfor problemer med å svinge standard TM 2011 MBkøllene mine som er kortere PW. Ja jeg treffer, men ofte tynt.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Søker anbefalinger til kjøp av jernsett.

Post by mciljoy »

Selv om jeg kan fint lite om køllekonstruksjon forbeholder jeg mer retten til å mene at dette bare er en smakssak ;-)
Jeg har spilt med jern av ulik størrelse og aldri hatt problemer med at jeg ikke klarer å venne meg til at eks 7i er 1,5 cm kortere/lengre. Men det utelukker jo så klart ikke at andre kan ha det problemet:-)
Du har jo alltids one lenght hvis dette er et stort issue..
Post Reply