Freshe opp rillene på wedgene

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Freshe opp rillene på wedgene

Post by mciljoy »

Wedgene miner begynner å bli gamle, men jeg liker de og er ikke keen på å bruke 4500,- på 3 wedger bare fordi rillene er litt slitt.

Så jeg har kjøpt en god gammeldags groove sharpener til en slikk og ingenting på ebay. Slagflaten er jo rett og fin, men rillene er ikke så skarpe og jeg ser jeg taper litt spinn på GCquad mot nye wedger (uten at jeg har testet det veldig vitenskapelig).

Føler jeg kan eksperimentere litt med disse wedgene siden de er 5-6 år siden uansett. Så jeg røsket skikkelig opp i de gamle rillene og pusset ned hele slagflaten med en fil i tillegg. Rundet til og med av litt på leading edge mens jeg var i siget... og jeg må si resultatet ser veldig lovende ut! Rillene ser skarpe og fine ut og wedgene skinner som om de var nye, selv om de bærer litt preg av å vært fiklet med. Føler jeg har gitt de gamle traverne nytt liv, så nå skal jeg teste om spinn-tallene har endret seg i kveld.

Jeg spiller aldri turneringer, så dette er ikke et aktuelt for meg personlig, men kan wedgene bli ureglementære når jeg pusser så mye på de?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by furu »

Kan nesten garantere at de ikke er godkjent lengre. Er snakk om mikroskopiske mål for å være godkjent vs ulovlig. Ingen i Norge har godt nok utstyr til å sjekke rillene dine. Syns helt ærlig at du bare bør spille med dem og ikke bry deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by mciljoy »

Ja ja, å spille med dem er ikke en gang tema for meg. Jeg driter i de reglene siden jeg ikke spiller turneringer. Spiller kun for min egen del og bryr meg like lite som at langrennsstavene mine er 1,5 cm for lange.

Skal bytte grep på de nå så føler jeg at jeg har fått nye wedger :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by liverglimt »

Grep er viktigere enn riller ;)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by mciljoy »

Enig der, liverglimt. Tar slitte riller foran glatt grep 7 dager i uka :-)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by liverglimt »

Med glatt grep så har du ingen sjans i havet til å holde kølla. :D
Bolstad
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Mar 2018, 18:40

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by Bolstad »

mciljoy wrote:Så jeg røsket skikkelig opp i de gamle rillene og pusset ned hele slagflaten med en fil i tillegg. Rundet til og med av litt på leading edge mens jeg var i siget... og jeg må si resultatet ser veldig lovende ut! Rillene ser skarpe og fine ut og wedgene skinner som om de var nye, selv om de bærer litt preg av å vært fiklet med. Føler jeg har gitt de gamle traverne nytt liv, så nå skal jeg teste om spinn-tallene har endret seg i kveld.
Hvilken type wedger er dette og hvordan gikk det med spinntallene etter Wedge-refresh prosjektet?

BTW: Er det noen som har prøvd å fjerne krommen fra gamle wedger, tenker da helst med strøm?
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by mciljoy »

Testet det litt i går, men spinn-tallene mine varierer så mye og det er så mye som spiller inn at jeg ble ikke noe klokere... Men de "nye" rillene SER så skarpe ut nå at det føles i hvertfall som det skal gi mer spinn, så jeg er happy :-)

Det er Titleist Vokey SM4
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by Lefthook »

Riller skal ikke ha noe som helst å si på "lange" slag. Men fra roughen og fra rundt greenen kan det gjøre stor forskjell.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by mciljoy »

Lefthook wrote:Riller skal ikke ha noe som helst å si på "lange" slag. Men fra roughen og fra rundt greenen kan det gjøre stor forskjell.
Vel.. det er ikke noe problem å finne mange kilder som hevder at grooves spiller en viktig rolle for spinn. Selv på full slag uten rough. Titleist for eksempel:

https://www.titleist.com/teamtitleist/b ... erformance
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by Nerd »

mciljoy wrote:
Lefthook wrote:Riller skal ikke ha noe som helst å si på "lange" slag. Men fra roughen og fra rundt greenen kan det gjøre stor forskjell.
Vel.. det er ikke noe problem å finne mange kilder som hevder at grooves spiller en viktig rolle for spinn. Selv på full slag uten rough. Titleist for eksempel:

https://www.titleist.com/teamtitleist/b ... erformance
Mange myter og misforståelser ute å går her, for "friksjon" fra grooves eller en CNS freset eller sandblåst face er IKKE alene om å skape grep på bolden, den oppnås også via kapilær virkningen, det samme fenomen vi ser om vi tar en dråpe vann mellom 2 glassplater og prøver å dra de fra hverandre.
En helt plan face UTEN grooves eller CNC freset face gir nesten samme spin værdier, men ikke helt, vi snakker 10-15% mindre, noe jeg konstaterte med Trackman på en 60 grader LOB jeg laget som ikke hadde grooves i det hele tatt, og face var for "polert" å regne, altså helt uten friksjonsegenskaper, ALT sammen ren kapilær virking, og de som klarte 10.000 Rpms med en vanlig 60* kunne enkelt levere 8500-9000 Rpm spin med denne wedgen.

Har man en wedge der sweetspot er slidt ned, så face ikke lenger er plan, hjelper det ikke stort å gjøre grooves skarpere, da må man ofre CNC rillene i face og gjøre den plan først, så kan man friske opp grooves, alternativt sandblåse face etter at den er laget plan igjen. De gamle grooves er lettere å bearbeide da man ikke har så snevre toleranser som på de nye, og de gamle er stadig "lovlige" for de fleste spillere, så se i skrot haugen om du ikke har noen gamle wedger stående som kan gis nytt liv?

Her er en komplett DIY wedge renovering for wedger som IKKE har chrome plating, men man kan gjøre akkurat det samme med de også med hensyn til utbedring av face, grooves og gamleskader, det er overflate finishen man begrenses på. Det begynner å bli 8 år siden jeg la ut denne DIY på WRX, men den er stadig aktuell, og ikke er det vanskelig heller.

http://www.golfwrx.com/forums/topic/392 ... k-to-life/
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by furu »

En av de store utstytsprodusentene gjorde en test med det som kalles micro grooves. Dette mønsteret mellom rillene. Testen ble utført for noen få år siden. I dag hevder flere av merkene at du får mye mer spinn pga disse mikrorillene. Testen viste at det var maksimalt rundt 200rpm å tjene under ideelle forhold - våte forhold og med litt gress mellom slagflate og ball.

Mikrorillene er rett og slett ikke dype nok til å ha effekt.

Mye artig når det kommer til wedger.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Freshe opp rillene på wedgene

Post by Nerd »

furu wrote:En av de store utstytsprodusentene gjorde en test med det som kalles micro grooves. Dette mønsteret mellom rillene. Testen ble utført for noen få år siden. I dag hevder flere av merkene at du får mye mer spinn pga disse mikrorillene. Testen viste at det var maksimalt rundt 200rpm å tjene under ideelle forhold - våte forhold og med litt gress mellom slagflate og ball.

Mikrorillene er rett og slett ikke dype nok til å ha effekt.

Mye artig når det kommer til wedger.
Det tilsvarer studien som USGA utførte og som resulterte i de nye grooves regler, de konstaterte også at microgrooves innenfor reglene har minimal effekt, og det skyldes 2 forhold, det ene er at de ikke er grove nok, det andre er at de reduserer kapilær effekten, så har man en gammel Vokey Spin milled, som er lidt slitt, skal man ikke tenke 2 ganger før man retter ut face (da forsvinner det meste av micro grooves), men den plane face vil erstatte det rillene tilførte, og litt til....
Post Reply