Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by TJW »

Hei,
Vurderer å gå til innkjøp av en laser, da jeg merker en del ganger at min garmin s20 klokke kommer til kort. Spesielt avstander til hinder, vann, trær osv er vanskelig med en klokke. Men, kjører dere enten eller, eller bruker dere utelukkende laser? Pros / Cons?

En annen ting, hva er bra av lasere? Virker som Bushnell V4 er ett greit sted å starte? Og man trenger kanskje ikke slope funksjon?

Tanker mottas med takk!

TJ
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by liverglimt »

Jeg har hatt flere. Akkurat nå er det en Callaway med Nikon innmat. Størrelse og presisjon i målingene er det viktigste for meg. Hadde Bushenell V2, men den mistet jeg. Det var også en fin størrelse. Noen er veldig store og de blir for klumpete for meg, skal være lett inn og ut av bagen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by furu »

Slope klarer du deg uten.

Bushnell har nesten hele markedet på laser. V4 med Jolt er et godt valg. Fint priset her i Norge.

Leupold har enorm kvalitet men er vrien å få tak i. Garmin kom nettopp med Z80 som kombinerer laser og GPS på utrolig kul måte. Men - stort men - prisen er 6499,-.

Nikon er et godt alternativ. Har testet mange av laserne deres. De fungerer like bra som Bushnell, men blir slått på tilgjengelighet og pris.

Bruker bare laser, men merker jo at det noen ganger ikke holder. Garmins Z80 løser jo hele problemet, men jeg klarer foreløpig å leve med å gjette en gang eller to i løpet av en runde.
Instagram @christianfuru
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by TJW »

Takk for feedback! Var innom Golfhandelen i dag og kjøpte en V4 med Jolt. Virker som ett godt utgangspunkt for å se om man evt etterhvert vil legge fra seg klokka :)

TJ
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by Lefthook »

Det som skiller lasere er hvor bra de tar flagg når det ikke er prisme på flaggstanga (og det er det sjelden). Utenfor 150 m er det store forskjeller. Det var en skikkelig momentkiller da jeg for noen år siden bommet på flagget på hull 10 på pebble beach. Jeg hadde brukt 39 slag ut og hadde et perfekt utslag på 10-egen. Laseren sa 160-170 meter til flagget, og jeg har helt ubrukelig dybdesyn på sånne avstander og så er det noe med trærne på den banen. Du kan si ut ble litt nedtur da jeg traff ballen akkurat som planlagt og ballennseilte over greenen og ut av banen... Denne banen har små trær som får det til å se ut som avstanden er større enn de faktisk er. nuvel ... dette var en Leupold. Den reelle avstanden var en wedge om jeg husker rett. Men hvitt flagg og motlys ... Leupolden forsvant ett år senere da jeg gjenglemte den i en cart, og jeg kjøpte storebroren. Den har aldri vært like treffsikker på flaggene. Den har vel gjenkjent ca 10 flagg i løpet av 8 år. Den har en pinseeker funksjon som altså ikke fungerer på mitt eksemplar.Jeg tror også produksjonståleranser spiller inn her, dvs at et annet eksemplar hadde tatt de fleste flaggene.

Som regel vet man omtrent hvor langt det skal være og da er det bare å fortsette å skyte til man skjønner at man treffer flagget. Dog har jeg litt større tror på bushnell enn de andre «usual suspects». Garmin har kommet med en pose og sekk løsning nå. GPS og laser som samarbeider. Spennende, men også dyrt.

Det viktigste er dog imo en laser som treffer flaggene. Det og batteriforbruk. Har en Callaway som var billig og bruker lite batteri. Den finner flaggene ca like bra/dårlig som de to Leupoldene jeg har erfaring med.
Bj0rken84
Rookie
Rookie
Posts: 20
Joined: 11 Nov 2015, 23:10

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by Bj0rken84 »

Hadde tenkt å poste noe lignende selv! Jeg har vurdert å gå til innkjøp av en Garmin Approach s60-klokke da jeg er litt gira på å bytte ut min fitbit ionic som sportsklokke. Jeg tenker at det er kjekt å bruke klokka til å notere ned score, statistikk osv. Har egen bushnell-laser men i enkelte tilfeller kan det vel være like greit å bruke klokka..?

Noen som har erfaring med Garmin approach s60?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by furu »

Har brukt S60. Helt annen brukeropplevelse enn alle golfklokker jeg har spilt med. Får "Fenix-følelse". Multisportklokke. Skjermen er virkelig bra. Glimrende. Må bruke den litt ofte for at alle funksjoner skal sitte i fingrene, men siden dette er en klokke du kanskje har som hverdagsklokke går det seg til.

S60 er forresten kompatibel med Garmins nye sporingsbrikker.

Det er mye penger vi snakker om med disse dingsene. Lasere og klokker. Mange tusen kroner. Det slår meg at det burde vært utlån av dem hos større klubber for å sjekke hvilken modell man trenger.

Enig med det Lefthook sier om prismer. Vi har det på flaggene på Fana. Lynrask registrering. Tar flagget på hull 7 fra klubbhuset. Tror det var rundt 670 meter unna :)

Min erfaring med Leupold er utelukkende god.
Instagram @christianfuru
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by norrbaggen »

Låner denne tråden. Jeg må skaffe en ny laser da min Bushnell Z6 har begynt å streike alt for ofte. Har brukt laser i over 20 år og alltid hatt "vanlig" laser uten finesser som slope. Har sett på de nye Bushnell V5 og V5 shift uten å kunne bestemme helt hvilken modell jeg skal gå for. Jeg spiller en del turneringer og nå for tiden er alle runder hcp grunnende så egentlig er slope kanskje dumt å ha? Å andre siden er jeg svært nyskjerrig på den funksjonen og kan være til nytte når man skal spille en kupert bane. Sen såg jeg igår en annen modell som virker også interessant Garmin approach Z82 som er en kombinasjon av laser og GPS, den virker helt rå men usikker på om det er noe for meg. Er det noen som har erfarenheter av Z80 her på forumet? Er den like rask som en laser? Noen gode råd i forhold til laser med slope eller ikke?
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by Keyser »

Etter golfreglene er det ikke lov å måle slope.
</Keyser>
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by Jumper »

Jeg har en Leupold GX-4 i3. Den har to fronter, som man kan veksle mellom. En er med slope, og en er uten, slik at den er godkjent i turnering. Har faktisk aldri forsøkt slope-funksjonen selv, men har ikke annet enn positive ting å si om den ellers. Kjøpte min på American Golf i Aberdeen. Husker ikke helt hva jeg betalte, men det var under 3000kr. https://www.rockbottomgolf.com/electron ... ngefinder/
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by kevin »

norrbaggen wrote: 28 Apr 2020, 08:49 Låner denne tråden. Jeg må skaffe en ny laser da min Bushnell Z6 har begynt å streike alt for ofte. Har brukt laser i over 20 år og alltid hatt "vanlig" laser uten finesser som slope. Har sett på de nye Bushnell V5 og V5 shift uten å kunne bestemme helt hvilken modell jeg skal gå for. Jeg spiller en del turneringer og nå for tiden er alle runder hcp grunnende så egentlig er slope kanskje dumt å ha? Å andre siden er jeg svært nyskjerrig på den funksjonen og kan være til nytte når man skal spille en kupert bane. Sen såg jeg igår en annen modell som virker også interessant Garmin approach Z82 som er en kombinasjon av laser og GPS, den virker helt rå men usikker på om det er noe for meg. Er det noen som har erfarenheter av Z80 her på forumet? Er den like rask som en laser? Noen gode råd i forhold til laser med slope eller ikke?
spilte sammen med en som hadde en nesten ny Z80 i forfjor, og han hadde problemer med sin da. Da "blacket ut" innimellom. Kan ha vært en "mandagsutgave" og at han var uheldig, men jeg synes ikke det var så lovende for et nytt produkt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Klokke vs Laser, og hvilken laser?

Post by kevin »

Noen som har testet laserne fra Zoom? leste litt om de på https://www.todaysgolfer.co.uk/news-and ... ngefinder/

Ser at onlinegolf og golfshopen har de. og førstnevnte har de til en svært bra pris
Post Reply