Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Wiger_Toods
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Aug 2018, 03:00
Hjemmeklubb: Atlungstad Golfklubb

Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Wiger_Toods »

Går "svanger" med tanker om å importere et Cobra F-Max sett fra USA, men har aldri kjøpt noe slik på nett før. Noen som har erfaringer med hvilke butikker det er greit å forholde seg til?

Her er det særlig tre ting jeg tenker på:
1. Hvordan momsen ilegges. Settet koster ca 8 500 kroner, og det vil derfor pålegges minst 25% hvis jeg forstår reglene rett. Er det noe jeg rapporterer inn selv?
2. Hvem sitter med ansvaret hvis køller & bag blir skadet under transporten. Er det jeg selv som må punge ut i så tilfelle?
3. Har noen en anelse om fraktkostnaden for å sende dette over Atlanteren?

Mange spørsmål her, men greit å være på den sikre siden når det er snakk om denne typen kjøp :)
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Golfspilleren »

Kjøp utstyret hos Onlinegolf eller Golfshopen isteden.
Mykje mindre stress og om noko skjer er det mykje lettare å snakke med norske folk enn ein amerikanar på mail.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by kevin »

Jeg hadde blitt overrasket om det er mye å spare på å bestille fra USA nå. Dollaren er skyhøy. I tillegg til det som allerede er nevnt


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by furu »

Det eneste som er noe vits å importere nå er brukte køller i meget god stand eller køller som har stått i proshop (selges billig med "shop wear").

Formelen er;
Produktets pris + frakt x 1,25.

Det er ikke toll på golfkøller. Bare moms. Og du må betale moms på fraktkostnaden. Denne ligger på alt fra 350,- til 8-900,- for et jernsett.
Instagram @christianfuru
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by azazel »

I tillegg til momsen nevnt av Furu må du regne med at det kommer et fortollingsgebyr. Størrelsen er avhengig av hvem pakken sendes med.
De fleste pakkene fra utlandet ender vel hos Posten når de kommer til grensen og så fortoller Posten og sender videre innad i Norge. Sist jeg sjekket lå deres gebyr på ca 350 kroner. DHL sitt gebyr er vel litt mindre. Mens hvis det sendes med en mindre speditør så kan det bli svært høye summer ettersom de av og til legger på masse BS gebyrer. Men sistnevnte er nok mer sannsynlig hvis sendes fra Europa. Fra USA bruker nok butikken DHL, UPS, Fedex eller liknende og da tror jeg alle ligger rundt Posten sitt gebyr.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by TheBigEasy »

Kjøper du på eBay og det tilbys Global Shipping Program, så vil alle kostnader inkl frakt/mva betales med en gang. Det kommer ikke noe ekstra når pakken hentes. Gjort det noen ganger og det har fungert utmerket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
evo
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 29 Sep 2014, 22:09
Been thanked: 1 time

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by evo »

Hva med å handle fra UK? Lavere fraktkostnader, mva betales kun i Norge (selges altså uten mva med levering til Norge).
https://www.golfonline.co.uk/cobra-f-ma ... teel-shaft



Sent from my iPad using Tapatalk
Wiger_Toods
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Aug 2018, 03:00
Hjemmeklubb: Atlungstad Golfklubb

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Wiger_Toods »

kevin wrote:Jeg hadde blitt overrasket om det er mye å spare på å bestille fra USA nå. Dollaren er skyhøy. I tillegg til det som allerede er nevnt
Godt poeng angående valutaforskjellen. Jeg har regnet på det, og ser ut til at jeg kan spare rundt 800 kr (etter moms). Det forutsetter at jeg bruker et kredittkort med 2-3% prosent cashback på nettkjøp. Leste litt om det med netthandel hos www.kredittkortinfo.no/ og ser at noen kort tilbyr denne typen rabatter. Da får jeg jo i tillegg en grei beskyttelse, skulle selger velge å svindle meg eller lignende.

Det er jo ikke akkurat noe å skrive brev hjem om, men det er fortsatt penger. Synd at kronen har svekket seg sånn den siste tiden. :|
Wiger_Toods
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Aug 2018, 03:00
Hjemmeklubb: Atlungstad Golfklubb

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Wiger_Toods »

Golfspilleren wrote:Kjøp utstyret hos Onlinegolf eller Golfshopen isteden.
Mykje mindre stress og om noko skjer er det mykje lettare å snakke med norske folk enn ein amerikanar på mail.
Hehe joda, men det er jo amerikanere (og ikke noen fra f.eks Bangladesh). Av erfaring synes jeg amerikanere er ganske så enkle å snakke med. Veldig kundevennlig innstilling med fokus på support. :)
Wiger_Toods
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Aug 2018, 03:00
Hjemmeklubb: Atlungstad Golfklubb

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Wiger_Toods »

TheBigEasy wrote:Kjøper du på eBay og det tilbys Global Shipping Program, så vil alle kostnader inkl frakt/mva betales med en gang. Det kommer ikke noe ekstra når pakken hentes. Gjort det noen ganger og det har fungert utmerket.
Dette høres jo meget interessant ut. Lette opp litt mer informasjon om GPS og det ser ut til å fungere ekstra bra for tyngre forsendelser: https://community.ebay.com/t5/Archive-S ... p/22648375
Wiger_Toods
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 31 Aug 2018, 03:00
Hjemmeklubb: Atlungstad Golfklubb

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Wiger_Toods »

evo wrote:Hva med å handle fra UK? Lavere fraktkostnader, mva betales kun i Norge (selges altså uten mva med levering til Norge).
https://www.golfonline.co.uk/cobra-f-ma ... teel-shaft



Sent from my iPad using Tapatalk
Uten MVA? Du må vel alltid betale moms ved kjøp av varer i utlandet, med mindre verdien faller under grensen. Tror den er på 500 kr,- etter at den ble justert opp sist gang.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Lefthook »

Stemmer, det. Du må alltid betale MVA, og hvis varene kommer inn i Norge uten at MVA er ordnet, så kommer det et fortollingsgebyr i tillegg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by furu »

Global Shipping hos ebay er til tider skandaløst tregt. Kan ta 7-14 dager internt i USA fordi pakken må sendes til et av ebays sentre for utenlandspakker. Tre uker i systemet før den kommer til Norge er ikke unormalt. Nærmer meg 4000 transaksjoner på ebay så jeg har litt erfaring med det.
Instagram @christianfuru
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Erfaringer med import av golfsett fra USA?

Post by Jumper »

Wiger_Toods wrote:
evo wrote:Hva med å handle fra UK? Lavere fraktkostnader, mva betales kun i Norge (selges altså uten mva med levering til Norge).
https://www.golfonline.co.uk/cobra-f-ma ... teel-shaft



Sent from my iPad using Tapatalk
Uten MVA? Du må vel alltid betale moms ved kjøp av varer i utlandet, med mindre verdien faller under grensen. Tror den er på 500 kr,- etter at den ble justert opp sist gang.
Når en vare eksporteres kan mva trekkes fra varen, da kjøper må betale mva i landet det importeres til. Det gjelder norske leverandører som selger til utlandet, og det gjelder f.eks engelske nettbutikker som selger til Norge. Jeg har kjøpt flere varer fra utlandet der de trekker fra mva. Har f.eks kjøpt golfutstyr fra England, parkett fra Nederland etc.
Post Reply