Customizing vs Pris

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Customizing vs Pris

Post by eaglebooger »

Hvor mye er du villig til å betale for å finn rett utstyr til deg? Og når mener du det er verdt å begynne tenke på å customfitte hele utstyret sitt?

Jeg har alltid hatt customutstyr helt fra året etter jeg startet, og kommer aldri til å gå vekk fra dette, med mindre noen lager en så sinnsykt bra "hylle-versjon" at jeg bare putter den rett i baggen :)

Men, det er mange som kjøper drivere for 5-6-7 000 gjennom et par sesonger for å håpe finne en som matcher, så kjøper man kanskje nytt jernsett fordi man har begynt duffe med de jerna man har etc..
Vi gjør vel dette fordi vi ikke vil betale ekstra for en driver for å få den custom? Altså, sett at Driveren koster 4000,-, så skal man i tilegg betale 500,- for å stå bli målt opp og ned av en pro. Så kanskje man i tilegg blir dyttet på et skaft som koster 500,- mer enn det som leveres som standard. Man ender da opp med en Driver til 5000,- da man egentlig bare hadde tenkt bruke 4000,-...
Men, det er der jeg føler customizing blir verdt penga, for da har jeg en driver jeg vet funker, og som gir meg optimal ballflukt på en høyere prosentandel av slagene mine. Og jeg kanskje bruker denne driveren 3 sesonger istedet for en halv...

Så, kanskje man blir målt og finner ut at den driveren man har faktisk passer en, og da er det jo nesten 500,- rett ut av vinduet, eller?
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Customizing vs Pris

Post by furu »

Jeg må ærlig si at jeg ikke er interessert i tilpassede køller, men jeg ville faktisk betalt for en økt med tilpassing uten kjøp av utstyr. Vet ikke om det er mulig eller om det følger med en kjøpsforpliktelse. En økt som kan gi meg svar på hva som er riktig utstyr for meg her og nå hadde vært interessant. Etter det kan jeg stå fritt til å velge utstyr ut i fra det jeg har lært.

Høres sikkert merkelig ut, jeg vet det. "Problemet" er at prisen for å kjøpe slikt utstyr er svært høy og at jeg som tidligere har sagt tror at svingen min fortsatt kommer til å endre seg ganske mye. Blir selvsagt sett på som å snyte proshop e.l. for salget dersom jeg kjøper utstyr etterpå på ebay, men så lenge jeg betaler godt nok for økten med analysering så skulle vel det være mulig.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Customizing vs Pris

Post by spiderboy »

Jeg vet ihvertfall at Golfsenteret i Trondheim tilbyr en slik "test" som Furu etterlyser. Den involverer såvidt jeg kjenner til en enkel gjennomgang av det utstyret du allerede har, der du blir målt statisk for skaftlengde og lie og slår på lieboard. I tillegg kan du få slått på Initial Force sitt nyutviklede system der ballflukt blir målt av en Trackman radar, samt at svingen blir filmet. Mer om Initial Force på http://www.initialforce.com

Fra hjemmesidene til golfsenteret:
Customfitting:

På vårt customsenter kan vi sjekke loft, lie, lengde på skaft m.m. Vi kan måle spinn, utgangsvinkel og finne det optimale oppsettet for din sving. Uansett om man er ny eller har spilt lenge, vil det hjelpe å spille med tilpasset utstyr.

Pris ved en slik test er 500 kr.
Dette faller bort om du bestiller utstyr hos oss.
Kan definitivt anbefale en slik test.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Customizing vs Pris

Post by furu »

Selvsagt mulig at Bergen Golfsenter også har noe slikt. Jeg har rett og slett ikke våget å spørre siden jeg ikke har mulighet til å kjøpe utstyr der for tiden. Må holde meg til rimeligere valg desverre.
Instagram @christianfuru
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Customizing vs Pris

Post by Boogieman »

Golfbutikken på Myrens Sportssenter i Oslo videoanalyse på simulator for ca. 500 kr. Denne summen trekkes fra eventuelle køller man kjøper.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
uno
Rookie
Rookie
Posts: 5
Joined: 14 Apr 2009, 10:04
Location: Oslo

Re: Customizing vs Pris

Post by uno »

Hei
I flere utsalg kan en få testet ut hva slags utstyr en trenger, uten kjøpsfprpliktelser og de tar heller ikke betalt for det.
Noen ganger er en heldig å finner at utstyr som er på tilbud passer utmerket, andre ganger kan det bli "full pris". Men ofte har de en rabatt å tilby.
Men det blir da dyrt å kjøpe utstyr som ikke passer også, for da vil en vel være usikker på om en har det retter for seg og bytte oftere enn en kanskej ville gjort ellers.

Det er lov å teste ut og si at en vil tenke litt på et kjøp, det er jo mye penger involvert.....
Og så kan en jo slumpe til å finne et av de passende settene til en hyggeligere pris..

Etter at jeg fikk tilpasset mine køller har jeg fått løft på 4-firerjernet og både bedre lengde og retningsstabilitet. Så det er et litt "annet liv".
Og tilpasset utstyr behøver sliettes ikke være det dyreste.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Customizing vs Pris

Post by Mats »

Jeg deler vel mening med mange andre når jeg sier at customfitting av utstyr når man er mid-handicapper eller dårligere bare er tull, tøys og bortkastede penger. Launch-monitor, svinganalyse og tilpassing av skaft, sålevinkel,etc. etc. er helt ubrukelig når kun 50% av slagene man slår er optimale.
For meg og andre med middels hcp er nok problemet konsistens i "ball-striking" og putting, og ikke optimal launch angle, skaftstivhet og køllelengde. Mulig det hjelper litt, men tviler på at det gir noe særlig mer enn et par ekstra poeng på scorekortet (i beste fall).

Utstyr "rett fra hylla" tror jeg funker utmerket for de aller fleste (hvis man ikke er veldig høy eller veldig lav da). Å bruke tusenvis av kroner på customfitting vil kun bli aktuelt når jeg eventuelt kommer laaangt ned på singel-hcp.

Dette er kun min personlige mening, håper ingen føler seg støtt av det :)

Nei, bruk heller penga på protimer og rangeballer :D, det skal jeg gjøre ihvertfall.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Customizing vs Pris

Post by spiderboy »

Da spørs det hva du mener med customfitting da Mats. :)

Hvis du tenker på å kjøpe spesialbygde sett til 30.000,- og reise til en liten øy og bruke en dag der med å slå baller og prøve forskjellig utstyr er jeg helt enig med deg. Men om du mener en gratis tilpasning i en pro-shop deler jeg ikke helt ditt syn. Hvorfor skal man ikke hoppe på et sånt tilbud? Om man velger å betale 500,- og ikke handle i shopen synes jeg også det burde være en lur investering. Da har man sine "specs" til man skal kjøpe køller senere.

Dersom du er en mann på 178 cm med gjennomsnittlig svinghastighet tror jeg det meste passer rett fra hylla. Men om du faller et stykke utenfor denne kategorien kan det nok lønne seg å få justert lievinkel ihvertfall. Jeg tror nok også det er en del som spiller med for stive skaft av rene ego-grunner, eller rett og slett fordi de er blitt lavhandicapere. Skaftflex vil man kunne få kontrollert om er riktig ved en enkel fitting.

Det kan også være greit å prøve noen forskjellige driverhoder og få målt carry og rull, kanskje vil man oppdage at man slår lengre og rettere med litt mere loft i driveren enn man har i sin gamle....? :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply