DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

Det har i mange år vært bygget Custom set med annen skaft lengde enn de klassiske med 0.5" tommer (4/8") fra jern til jern, og 3/8" dels set har til nå vært det vanligste, men etter at SINGLE LENGTH kom på markedet har mange spurt om vi ikke kan squize den enda ett kakk nørmere SL, og stadig bruke standard kølle hoder.

Svaret er definitivt JA, og jeg prøver nå å se om jeg kan få en større del de som bygger TRUE CUSTOM og ta den helt ut, og gå over til METRIC når vi skal beregne hvad vi kan bygge. IMPERIAL eller tommer er er veldig "grovt" system, så når vi virkelig vil tilpasse både den lange, mid og den korte enden av ett jernsett optimalt, og også få overgangen inn i wedgene "helt riktig" og som vi vil ha det, ja da er METRIC systemet suverent.

For at flest mulig skulle få nytte av en sådan APP, har jeg laget den sånn at også de som IKKE har Swing weight scale eller en Ruler for å måle kølle lengde OGSÅ skal kunne lage det her, men den er også for de mer rutinerte som bare vil ha litt hjelp til å hurtig beregne hvor man skal.

SYSTEMET BASERER SEG PÅ #8 JERNET SOM POINT ZERO - ALLE DE ANDRE ER "RELATIV" VS DE INPUT DATA DU OPPGIR FOR DET JERNET.

Resten er egentlig selvforklarende og "play around", der du egentlig ikke skal kunne gjøre feil, forutsatt at dine INPUT er korrekt.
PS ! INPUT data for HOSEL SPECS er IKKE nødvendig på set som allerede ER montert, og som bare skal bygges om, UTEN at hodene skal av.
Du kan derfor bare la de data stå som "standard" om du skal beregne en ombygging av et sett som står å støver.

GRENSESNITT - IKKE LA DEG SKREMME, DET MESTE ER AUTOMATISK - SKRIVEBESKYTTET FOR FEIL SIKRING :-)
Metric irons.PNG
(142.74 KiB) Not downloaded yet
EN HURTIG OVERISKT OVER MULIGHETENE METRIC GIR
Metric options1.PNG
(116.8 KiB) Not downloaded yet
SAMME TALL - SOM IMPERIAL og /16*
Metric options2.PNG
(107.88 KiB) Not downloaded yet

MINIMUM-VERKTØY FOR Å LAVE DETTE
- Rør kutter for stål skaft, en fra Biltema er god nok.
- Nye grips og grip tape
- 1, mulig 2 ruller bly tape til å justere hodevegt (ferdig beregnet cm cm blytape i appen)
- Måle bånd med millimeter
- Teppekniv med krok blad til å flekke av de gamle grips
- Skrue stikke med gummiklemme som arbeidsstasjon for p montere nye grips

Se denne tråden på GOLFWRX som nok vil holdet oppdattert, og om noen er ukomfortabel med Engelsk, gi meg ett vink på WRX om at noen vil ha litt forklaring på Norsk her, så skal jeg ordne det.
http://www.golfwrx.com/forums/topic/175 ... l-vba-app/

Den er testet og funnet i orden på de runs vi har klart å tenke ut for prøving, men bugs kan selvsagt fortsatt eksistere da denne gir muligheter for tuning med full automatikk for den øvrige matematikk, så også full frihet til å velge SW progresjon i steps av 0.1 SWP pr tomme opp til 1.33 til som svarer MOI True MOI om vi måler på enden av grippet. For de som har mer tro på 4 inch fulcrum er det 0.8 SWP pr tomme som benyttes, så her er ikke andre begrensninger enn de du med selvsyn kan se, uttrykt som mengde vekt som skal av eller på.

Sier Excel at det tar 76 cm bly tape på #3 hodet å få det til, så er det et håpløst prosjekt du prøver på, da juster du om på noen parameter, så dette er ikke vanskelig, bare prøv APPEN først, og se selv....(klar for direkte print av arbeids specs til PDF i sort hvit uten masse blekk om de engang skal ut på papir)

LINK TIL DOWNLOAD
https://ufile.io/sryt7

PS! - MACROS er IKKE VIRUS,)kommer nok en advarsel ved start)
Det er noen VBA script jeg har lagt inn for at det skal fungere som en automatisk app

METRIC er fremtiden i CUSTOM IRONS og WEDGER, og med denne her, ja så kan alle beregne dette selv og lave det der hjemme, så her behøver man ikke tilgang til avanserte klub makere, bare man har ett #8 jern som er som det skal være og man kjenner specs på det, de ligger til grunn for alt det andre, altså er det "kopier av #8 jernet" i en eller annen lengde vi prøver å skape av alle de andre, men med de lengde spring og motstandsprogressjon vi selv måtte ønske, ikke kun MOI matched til flat MOI eller SW matched til flat SW, her er 12 varianter i mellom også du kan velge så ALT er tilpasset det vis du spiller det enkelte jern.

Spør og grav...og ikke minst ha det skikkelig gøy og lag "noe nytt" av det gamle settet som bare står der og støver, det er ikke så vanskelig
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

over 2000 har sett tråden, men ingen kommenterer eller spør om noe? i USA koker det på dette felt, og jeg har derfor utvidet med flere charts som alle tar utgangspunkt i ett set vi allerede har, ELLER et set vi bestiller nytt fra OEM med løse grips i boxen så vi selv kan save lengder og balancere før vi monterer grips og spiller.

Det kan IKKE bli enklere å lage ett Custom set som er MOI matchet enn det her, men vær obs på at toleranser fra OEMs følger videre, så dette er basert på "relative tall", som forutsette at det vi starter fra er "lavet riktig", dvs savet korrekt og med samme SW value på alle jern.

Det enkleste alternativ går ut på at vi saver progressivt, 2 mm på #8 jernet, så 4 mm på #7, så 6 mm på #5 jernet osv...
Vi ender da med ett sett som har en SW progresjon på 1.1 SWP pr.inch mot 1.33 som MOI matchet, så vi er under 1 grams "off" på hode vægt UTEN av vi behøver å å tilføre noe som helst, så denne varianten er "Sag ned butt siden, monter grips, Spill"...SÅ enkelt er det, mens de andre variantene fordrer de antall gram resatt du ser i tabellene her.

Her kan du fritt velge mellom 5 alternativer for lengde progressjon fra den lengste på 10.7mm (mot 12.7 std) og ned til 7.93 mm fra jern til jern.
I den korteste varianten ender vi med ett #3 jern som er hele 1.25" kortere end standard eller "2 jern kortere inn" når det jernet kommer i bruk.
En spiller som normalt kun behersker 5-PW kan nå spille 3-PW med ett nytt #3 jern, som en enklere å spille enn det gamle #5 jernet....

Det blir IKKE enklere enn dette å lage Custom sets, og du vil ikke angre om du gjør det, kommentarene er de samme fra alle som gjør dette, nemlig...hvorfor gjorde jeg det ikke tidligere, jern spillet har aldri vært bedre enn etter denne modifisering, og det går for både amatører OG spillere godt inn på solsiden av HDCP scalen.
DIY Moi match options.JPG
(264.72 KiB) Not downloaded yet
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by azazel »

Flott prosjekt. :)
Nerd wrote: 11 Aug 2019, 08:07 kommentarene er de samme fra alle som gjør dette, nemlig...hvorfor gjorde jeg det ikke tidligere, jern spillet har aldri vært bedre enn etter denne modifisering, og det går for både amatører OG spillere godt inn på solsiden av HDCP scalen.
For min egen del har jeg ikke prøvd single length, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. For alle som prøver har faktisk ikke denne oppfatningen som du hevder. Eller mente du bare alle som har laget disse selv? Da er de nok litt forutinntatt... :)

Det gamle (og eneste) jern-settet mitt er over 8 år gammelt, men kommer til å leve fint videre i mange år... :D
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

Det er ikke ett eneste forslag for Single length, det kan IKKE laves baseret på standard componenter; så det eneste som omtales er alternativer i mellom std 4/8" og single. så kommentarene fra spillere er heller ikke relatert til Single length, men leser man kun oversktifter går man jo glipp av innholdet .
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by azazel »

Hehe
Er nok ganske skyldig derja :lol:

Men så er det også meningen at man skal lage tittel som reflekterer innholdet.
Jeg leste siste posten og trakk slutninger ut i fra denne og tittelen. Gadd ikke lese første posten som de 1998 andre... :P

Btw det er ikke i nærheten av 2000 brukere av dette forumet. Så når posten fikk så mange lesninger er det nok fra google treff fra folk som var ute etter noe annet, og med innhold på et annet språk.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

azazel wrote: 12 Aug 2019, 02:10 Hehe
Er nok ganske skyldig derja :lol:

Men så er det også meningen at man skal lage tittel som reflekterer innholdet.
Jeg leste siste posten og trakk slutninger ut i fra denne og tittelen. Gadd ikke lese første posten som de 1998 andre... :P

Btw det er ikke i nærheten av 2000 brukere av dette forumet. Så når posten fikk så mange lesninger er det nok fra google treff fra folk som var ute etter noe annet, og med innhold på et annet språk.
Du gikk dessverre glipp av noe da du selv er forutinntatt, noe du beskylder spillere med erfaringer fra dette å være, og som jo er umulig, da det man erfarer på banen ikke kan være noe man er forutinntatt ovenfor, resultatene taler jo for seg selv, de forskutteres ikke.

Single length teorien er god, det å ha jern som skal swinges helt ens, men i praksis fungerer ikke Single length optimalt. Vet å bygge sett som er mellom 7.93 mm og 10.7 mm fra jern til jern istedenfor det klassiske 4/8" eller 12.7 mm oppnår vi en rekke fordeler på en gang.

Vi kan enkelt MOI matche settet, DVS, akkurat som Single length har vi et set der alle jern har den samme faktiske motstand og de skal derfor swinges helt ens som single lenght, men med den STORE differansen, nemlig at den club speed progressjon som ikke finnes i Single Lenght her kommer på plass.

Det andre er at vi kan gjøre de lange jern i klassiske sett enklere å spille, for de lange er ikke kun vanskelige grunnet lengden i seg selv, men også lavt loft og større faktisk motstand fra de korte inn i de lange jern. Når lengden og motstanden går ned, vil spilleren beherske dette jernet, og vi kan derfor klare å hjelpe spillere som normalt ikke er god nok med #4 eller #3 jernet til å inkludere de jern.

Vi unngår altså alle problemene som er kjent fra Single lenght og Klassiske 4/8" dels SW matchede set, og kombinerer det beste fra de begge i en pakke med å gå den veien jeg anbefaler.

Det var altså "noe i nærheten" som også overskriften antydet, det var IKKE Single lenght, de kan man ikke bygge fra Standard komponenter, og de er ikke optimale uansett, og derfor ikke noe jeg anbefaler.

Man behøver heller IKKE save noe som helst for å teste dette, slettes ikke.

Se på tabellen for den lengde slope du vil benytte, se så på lengden på det lengste jern. (bruk butt trim tabellen')
Ta et stykke tape og sett på dit grip som om den planlagte avkortning allerede var utført, så når du tester plasserer du dine hender til den "Nye spillelengden".

Tillfør nå den anbefalte vekt til hodet på det aktuelle jern fra de samme tabeller.

Test nå denne køllen, og veksle mellom denne og dit #9 jern, swing de som om begge var #9 jernet, altså skal du IKKE gi "den lange" det lille ekstra, det behøves ikke mer, da motstanden ikke er høyere som den var, men den samme som #9 jernet, og derav det samme swing og kraft forbruk. Eneste differanse vs å spille Single length er bold plasseringen som stadig vil variere fra jern til jern, dog mindre enn i klassiske 4/8" sett da alle jern nå har en lengde som gjør de mer ens enn hva de var.

Ikke vær forutinntatt, dette fordrer nesten intet for å prøve, og man behøver ikke sage ett eneste jern for å prøve det, men har man ingen ønsker om å bedre sitt jernspill, la vær, da er ikke dette noe for deg.

Her poster jeg link til 1 (av mange) spillere som fulgte mine anbefalinger, 18 år som PGA swing trener og HCP på plus siden....Hans jern spill har aldri vært bedre enn nå, derfor kommentaren.....burde gjort dette tidligere, men dette er altså ikke brukbart for de som tror de har ett godt jern spill, de bør ikke forstyrres med denne slags greier, de bør få leve i troen da tro og religionsfrihet er en lovfestet rettighet.

https://forums.golfwrx.com/discussion/1 ... -howard/p1
Sti_an
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2017, 23:15
Has thanked: 1 time

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Sti_an »

Hei Nerd, tenkte jeg skulle teste litt på rangen. Men er noob på alle disse tallene og tabellene.
Så er det sånn at 4 jernet skal ha samme lengde som mitt 6ér jern? Og evt hvor mange gram slenger jeg på for en test?

Stian
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

NEI, INGEN jern skal ha samme lengden, og der var 5 alternative lengde oppsett, alt etter hvor kort vi ønsker at den lange enden skal være.

Er ditt #9 jern ditt favorit jern, og #4 jernet det lengste du har, skal #4 jernet "tapes ned" i spille lengde til de GULE tall du ser her, så tilføres det antall gram fra tabellen under. Vi har 5 alternativer her, som gir 5 forskjellige #4 jern, og derav 5 variabler for hvor meget vi skal tilføre #4 jernet sådan at det i motstand (MOI) blir ens med ditt #9 jern. (kortere vi lager #4 jernet, jo mer vekt skal det tilføres for å bli ens med #9 jernet)

Er det ditt #8 jern som er "favoritten" og den køllen vi skal "kopiere på motstand" leser du bare tallene for #5 jernet som om det var #4 jernet, og da skal der litt mindre vekt på #4 jernet for å bli som #8 jernet. (vi flytter bare overskriften med kølle nummer ett hakk mot høyre).
Er det din PW du vil de andre jern skal bli som på motstand, flytt overskriften ett trinn mot venstre, og les tallene for #3 jernet som om det var #4.
Kopiering av PW forutsetter at den som standard har samme SW som dine jern, i noen set er PW 1 SWP pluss fra jern, og da må der MER vekt på #4 jernet for å bli som PW, så sjekk standard SW for PW først. (se hjemmesiden til produsenten)

Har GUL merket de tall du skal se på, forutsatt at det var #9 jernet som er ditt favoritt jern vi skal kopiere på motstand.
Det første alternativet er en 10.7 mm slope som gir ett #4 jern 10 millimeter eller eksakt 1 CM kortere, og til det behøves IKKE tilført vekt på hodet, så det skal du bare "tape ned" 1 cm, og teste direkte. Linje 2 er med for å illustrere hva som skal til for faktisk MOI, (vi bommer med 0.8 gram vi skulle fjernet fra #4 hodet, men det går ikke der hjemme, så vi har reelt sett ikke det alternativet som DIY.

vil du teste 8.70 slope, skal ditt #4 jern "tapes ned" 20 mm eller 2 cm, og tilføres 5.0 gram på hodet......

Den "korteste varianten, ett 5/16" dels sett fordrer at du "taper ned" 15/16 dels tomme, som er identisk med 23.8 eller 24 millimeter, og tilfører 7.5 gram vekt på hodet.

ALLE variantene "kopierer motstanden" som er i #9 jernet, men med alternativer for hvor kort vil ønsker å gå, så var det 5/16" du tenkte på når du skrev at ditt #4 skal bli som (dagens) #6 jern er du bare 1/8" del eller 3 millimeter fra sannheten. (vi er 3.17 millimeter lenger end dagens #6 jern i en 5/16 dels slope)

Stian #4 jern.JPG
(124.66 KiB) Not downloaded yet
Last edited by Nerd on 12 Aug 2019, 16:24, edited 2 times in total.
Sti_an
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2017, 23:15
Has thanked: 1 time

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Sti_an »

Supert! Da skal jeg teste 8.70 slope og 5/16 dels. Takk for kjapt svar ;)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

Fortell oss her i forumet hvordan det gikk....og husk nå at du skal swinge ditt "nye #4 jern" som om det var det jern du kopierer, altså bør du veksle mellom de under test for virkelig å "smake på fornemmelsen", så du nå bruker det samme swing og kraft på ditt nye #4 jern som jernet du vil kopiere.
De skal nå føles helt ens på motstand, så sjekk gjerne 10.7 slope til å starte med, der du veksler mellom full lengde og 1 cm kortere så du forstår og kan føle differansen på motstand mellom MOI match og SW match uten å tilføre vekt.
Sti_an
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 08 Apr 2017, 23:15
Has thanked: 1 time

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Sti_an »

Skal Gi en update så fort jeg har fått testet litt, må bare få tak i lead teip først.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: DIY - SINGLE LENGHTH ELLER NOE I NÆRHETEN?

Post by Nerd »

Bruk "hva som helst" du kan "tape fast", så graffa tape og noen mynter eller sprengskiver kan gjøre nytten, bare husk at tapen også veier noe, så bruker du mynter eller sprengskiver, vei inkludert tapen du fester det hele med.
Post Reply