Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by furu »

Som overskriften sier - er det mulig å bytte til grafittskaft i jernkøller som har stålskaft? Er utrolig fornøyd med mine Adams A4. Bruker bare 6-PW nå + 4 og 5 hybrider. Med kun 6-PW vil det i tilfelle ikke bli så voldsomt dyrt. Skulle jeg kjøpt nytt sett med grafittskaft så er det veldig vanskelig å skaffe kun 6-PW bortsett fra ved bestilling direkte fra produsent.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by spiderboy »

Det skal være fullt mulig, men obs obs: Det trenger ikke å bli så billig.
Dersom du kjøper skaftene hos en køllemaker vil han sannsynligvis skifte de for deg gratis, men så tar han nok et saftig påslag på prisen. I tillegg må det nye grep på alle skaftene. Alternativet er å kjøpe skaft på ebay. Har selv vurdert dette, og prisene er tildels svært bra. Men da må du plutselig betale for skifting (anslagsvis fra en hundrings pr skaft), pluss nye grep. Dette betyr en utgift på minimum 200 pr skaft, sannsynligvis mer. Dvs minimum 1200,- i tillegg til innkjøpspris på skaftene. Bakdelen med å kjøpe skaft selv er at du må finne ut akkurat hvilke skaft du skal ha selv uten å få testet om de fungerer for deg først, i tillegg til å velge riktig tip-tykkelse og om du skal ha parallelltip eller....det ble for komplisert for meg ihvertfall. Vurderte dette selv med et sett med x16 pro som jeg fikk tak i svært billig. Fikk en prisantydning på ca 500,- pr kølle for grafalloyskaft inkl grep ferdig påsatt pr kølle. Da er det nesten like greit å kjøpe et nytt sett eller evt. et brukt sett med de spesifikasjonene du ønsker (om du kan finne det).
Det er selvsagt mulig å skifte selv også, youtube har instruksjonsfilmer om dette. Men det krever en del spesialutstyr, og lønner seg neppe om du ikke skal begynne å skifte for flere.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by furu »

Gjør det nok ikke selv nei. Får høre med Bergen Golfsenter. Skal skifte grep til våren så det har jeg allerede budsjettert for.

A4 3-PW med grafittskaft (med to hybrider) koster nesten 5.000,- inkl. frakt og moms. Kan selvsagt selge 3 og 4 hybridene, men de er ganske billige nå for tiden (under $100/stk.). Å bestille 6-PW med grafitt direkte fra Adams er ikke billig, etter det jeg har lest kommer det sikkert på over 3.000,-.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by spiderboy »

Hvis Bergen golfsenter tar det samme pr skaft som i Trondheim vil det koste deg 2500,- å få skiftet. Dersom du tar med i regnestykket at du kan selge det gamle settet ditt, høres ikke 3000,- for nye køller fra Adams så ille ut. Vet ikke hva du kan få for jerna dine, men 1500,- burde de vel være verdt?
Bare en tanke ;)

Men post gjerne hva slags pris de gir deg på grepskifte i Bergen.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by eaglebooger »

Det er fult mulig bytte ja...
Husk bare at køllehodet kan ha en annen vekt enn det som passer på et stålskaft, eller vice-versa. Dette har med svingvekt å gjøre.
En dyktig køllemaker kan måle dette for deg, og opp mot det du liker.

Noen spesiell grunn til at du skal ha grafittskaft? Det finnes jo mange VELDIG gode skaft som er stål, men som ikke veier 120g og slikt.

True Temper SL
True Temper GS 95
KBS Tour 90
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by furu »

Grunnen høres sikkert merkelig ut for dere, men jeg har i mange år slitt med leddgikt. Hadde en nyresykdom da jeg var yngre, en uheldig følge av dette kan være at man får gikt. Ut i fra det jeg har lest vil belastningen på armer, hender og fingre være litt mindre med grafittskaft. Grafitt absorberer visst nok vibrasjonene bedre enn stål.

Denne leddgikten er en av grunnene til at jeg nå har hatt vondt i ryggen helt siden Tims Pairs turneringen på Fana og fremdeles har vondt. Litt kjedelig men det er bare å tilpasse svingen litt. Kortere baksving så går det greit :D Kan jeg få litt hjelp med grafitt så er jeg villig til å prøve det.

Når jeg først skal gjøre det så hadde jeg litt lyst til å prøve skikkelig tilpassete skaft.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mulig å bytte til grafittskaft i jern?

Post by spiderboy »

Kan absolutt anbefale grafittskaft for deg da. Jeg har en tennisalbue som jeg sliter litt med, det er verst på vinteren når man bare slår på matte. Jeg forsøkte meg med stålskaft en periode og merket at jeg hurtig ble mye verre. Med grafitt går det bedre, så grafitten er defintivt en god del snillere mot ledd o.l. Visstnok overføres ikke så mye vibrasjon opp gjennom skaftet. Nå skal det jo sies at det er disse vibrasjonene som ellers omtales som "feedback" fra køllehodet :lol: så mulig du vil merke dette.
En bonus i tillegg er selvsagt lettere vekt, noe som øker svinghastighet, men det finnes også tunge grafittskaft for de som foretrekker det.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply