Målestandard før kølle længder fra OEMs

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by Nerd »

Det har lenge vært kjent at Golf utstyr har mangler på felles standarder for det aller meste, så også for spille lengder. Mange har nok observert at "standard" for ett givent jern nummer kan variere fra produsent til produsent, og det er i og for seg greit nok, men problemet er at de IKKE måler på samme vis, og at tallene vi leser på papiret derfor IKKE kan sammenlignes direkte.

Jeg burde gjort denne jobben for mange år siden, men "better late than never" heter det vist, så jeg har skrevet til en god håndfull av de store merker og svarene er begynt å tikke inn, så jeg oppdaterer etter hvert som flere svar kommer. Hensikten med det hele er at man ved skifte av merke der man kjenner "papirdata" skal forstå hvordan lengder det blir hos ett annet merke, eller for kontroll av utstyr mot oppgitte specs,

MIZUNO
- De har en underlig metode å vurdere kølle lengde, og sammenlignet med med USGA standard for drivere med en fast lievinkel på 60* grader, måler de til enden av det flate parti på grippet (eks. dome eller opphøying på grip toppen), og trekker fra 3/8"
De vil derfor på papiret SE ut som om de er ca 2/8" deler kortere enn hva de måler på en USGA standard ruler. (meget vanskelig å konvertere)
(du må be broweren oversette teksten fra Japansk)

https://www.mizuno.co.jp/customer/faq/g ... ength.aspx


TAYLORMADE
- Helt frem til januar 2018 benyttet de sin egen metode som gir "papirdata" som avviker ca 1/8" fra USGA standaren (de ble oppgitt ca 1/8" kortere enn hva de måler), og de har 2 systemer for lengde progresjon. Informasjonen er relativt omfattende med omregningtabeller.

https://www.taylormadegolf.com/on/deman ... 370a180511


TITLEIST
- Der var det en KLOVN som besvarte, de gis en ny mulighet til å gjøre rede for sin standard, så må jeg håpe og tro at en som forstår spørsmålet bedre kan besvare, men jeg poster svaret jeg fikk for moro skyld, for sådan skal man IKKE besvare ett spørsmål som det her.
" Lay the club in a corner, with the clubhead in the corner measurement would be from the corner to top of the grip."


Jeg venter stadig på svar fra flere andre som nok kommer i dag eller i morgen vil jeg tro

GENERELT - Lievinkler endrer lengden og SW værdi.
Denne her hører nok til, og selv om ingen oppgir hvordan de forholder seg her, formoder jeg at de behandler spille lengden ut fra Standard lievinkel, så ved Custom ordre, eller senere endringer av lie vinkler, vil spillelengde avvike fra målestandard på det her vis. Dette vil også påvirke SW værdi, der upright gir lavere SW og Flat høyere SW. Vi regner 1/8" del som 0.75 SWP så jern som justeres fra standard til 2 upright som jo ikke er uvanlig vil endre målt lengde med ca 3/16 (opp mot 5 mm) og SW endre seg ca 1 SW point.
Play length with variable lie angle.JPG
(102.79 KiB) Not downloaded yet
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by Nerd »

TITLEIST fikk en ny mulighet til å svare for seg, og svar er nå avgitt.

Ja det er absolutt IKKE enkelt for en KUNDE å skulle navigere i denne jungelen når jeg som profesjonell club maker har vansker med å henge med, for de måler IKKE på samme vis noen av de.....til nå av de som har svart. Titleist fikk ett lettere modifisert spørsmål ift første gang, da det første svaret jo pent sagt var på trynet..

What MEASURE STANDARD, DOES TITLEIST USE for play lengths?
- a fixed 60* ruler like the USGA standard?
- a variable lie angle ruler?
- another method?
- with or with out grip?

Svaret fra TITLEIST:
"We use a proprietary length board that was designed by our engineers here at Acushnet. It does take lie angle into consideration. The club lengths that are published on our website DO NOT include the grip. For instance, when we list a 7 iron at 37", that is an ungripped 7 iron."

De har altså sin helt egen ruler, og forklarer ikke engang hvordan den reelt set fungerer, eller vedlegger bilde, men ser man på det bildet av et Callaway jern jeg har postet ovenfor, så ser man konsekvensen for målt køllelengde ift om lievinkler er standard, upright eller flat, og Titleist presiserer altså at målene de oppgir på nettet er UTEN grip, og de kan tilføre fra 1/8" til 1/4" sånn rent generelt....
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by liverglimt »

Komikveld dette. Gleder meg til fortsettelsen.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by Nerd »

Så kom svar fra nr 4 i rekken Wilson Staff, og ettersom de 3 første hadde sin helt egen måle metode, kommer det vel ikke som noe sjokk at nå som nr 4 har svart, så presenteres vi for målemetode nr 4....

Wilson benytter den klassiske målemetode, "Triangelet", og den som visuelt viser effekten av lie vinkler, der uppright leverer grippet til spilleren lenger opp, selv om køllen rent faktisk ble kortere....Metoden er ideel, men KUN i teorien, da det er nesten umulig på "fri-hånd" og stille køllen i sin faktiske lie vinkel for så å måle den. Man glipper hurtig med 1/8" pluss minus her.

Jeg kopierer inn svaret på Engelsk

Step 1. Place your club in the playing position. This should be your normal gripping position of the club.
Step 2. Make sure that the center of the clubs sole is touching the ground.
Step 3. Your ruler must be placed behind the club touching the ground.
Step 4. Align the part of the club that touches the ground with the back of your club’s heel.
Step 5. Take the final reading from the end of the ruler that is touching the edge of the grip cap.

I praksis ser det sådan ut, og HIREKO benytter samme metoden. Som dette ble de fleste køller målt i tidligere tider, men målemetoden fordrer for mye av brukeren og brukeren kan hurtig måle feil, så metoden er slettes ikke "idiot sikker", tvert om.
Measure Hireko method.JPG
Measure Hireko method.JPG (18.65 KiB) Viewed 3375 times

En Ruler med lievinkel som følger køllen er samme metode, bare mye tryggere enn å gjøre dette opp mot en vegg.
Ruleren er bedre om man nå bare husker å innstille lievinkelen riktig da.....glemmer man det, er man hurtig 1/8" eller mer feil.
Classic ruler variable lie.JPG
(35.13 KiB) Not downloaded yet
TITLEIST benytter altså en ruler ala det her. men Titleist oppgir mål UTEN grips, mens WILSON til enden eller "hjørnet" av Grip cap, altså EKS. DOME eller opphøying, og derav vil TITLEIST i praksis være pluss 1/8" til 1/4" lenger enn hva papiret viser sammenlignet med WILSON STAFF og HIREKO.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by Nerd »

Jeg legger til litt info om GRIPS og Grip Caps, altså tykkelsen på toppen av grippet, og hvor vi måler til etc...
I mange år benyttet GOLFPRIDE en standard som sa at Grip Cap var 1/8" - målt til som bildet under her viser.
Ettersom årene har gått, og nye modeller introdusert som har en annen taper fasong (+4 variantene), har GP gjort ett forsøk på å justere grip cap size for at en grip model til en annen skal gi samme SW værdi eller så nært som mulig. Resultatet er at Kølle lengden målt til hjørnet eller top av Dome nå varierer fra model til model og vi har mistet kontrollen over "hvor lang" en kølle blir når grips er montert.

DET er nok årsaken til at TITLEIST nok har valgt å utelate grips fra sine specs, og i en fabrikk blir så skaft lengden ens uansett grip modell (skulle bare mangle faktisk), og de som måler med grips, har gjort det med sin Standard modell for grips men vi vet ikke om den cap er 1/8" eller 1/4" før vi har målt.
grip cap measure.JPG
(92.63 KiB) Not downloaded yet
Last edited by Nerd on 29 Aug 2019, 09:31, edited 1 time in total.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by Nerd »

Her er altså "ett felles system i galskapen", når man klarer å gjennomskue hva de egentlig snakker om.

TAYLORMADE som nå benytter USGA metoden der også grips med DOME er inkludert, og en 60* fast lie vinkel er de relativt sett de korteste mot hva de oppgir på papiret, og Titleist i motsatt ende som blir de relativt sett lengste mot papir data.

Se vi videre ned i detaljene, ser vi at foruten TM, benyttes det klassiske målesystem der ruleren har en lie vinkel som må allignes med grooves eller sål kontakt på midten, og når vi så vet at ett grips som Tour Velvet kan anses som OEM standard, og dette har en GROS GRIP CAP på 2/8", så blir plutselig kartet og terrenget det samme. De hadde bare sin egen vei til å definere det hele, resultatet blir det samme...men en liten korreksjon bare...

Mizuno som kan se horribel ut der de bruker variabel lie og måler inkludert net grip cap, ex dome, for så å trekke fra 3/8" deler. Det betyr jo bare at de har oppgitt specs som reelt set er 2/8" kortere enn hva de er sammenlignet mot Titleist, da net grip cap på 1/8" må trekkes fra.

Wilson staff, skal også korrigeres med minus 1/8" del for net grip cap for å sammenlignes mot Titleist, så også med HIREKO, eller de som følger Tom Wishons standard for hvordan vi måler.

HUSK, det spiller reelt sett ingen rolle om vi benytter variabel eller en fast lie vinkel på 60* når vi skal sammenligne, duplikere eller bygge en kølle så lenge vi ikke veksler mellom rulere. Måler vi med en ruler som har variabel lie, skal den benyttes hele veien, og bruker vi en med fast lie på 60*, skal den benyttes hele veien, bare da kan vi "måle og kappe riktig". Det er altså KUN når vi skal måle og kontrollere OEM specs at en ruler med fast 60* lie vil vise litt andre specs enn en ruler med variabel lie vinkel, DER ligger hunden begravet, men så lenge ALLE målinger foregår på den samme ruleren behøver vi IKKE tenke på de differanser som er på return values. Det er derfor MÅLESTANDARDER er så viktige, for uten at man kjenner de, har man ingen muligheter for å kontrollere om en kølle er levert til de specs som er bestilt.

CALLAWAY har ikke svart enda, og PING svarte for kort, med mangel på en hel del....men det kommer med ....
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Målestandard før kølle længder fra OEMs

Post by yuran »

Veldig spennende!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply