Driver skaft

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Driver skaft

Post by jex »

Hei. Jeg var på fitting med titleist og ble til slutt fitted for ts3 med tensei av blue 55 i 44,5 tommer. Prøvde min egen m2 for å sammenligne og de gikk ca like langt. M2 har standard stock skaft og jeg tenkte at det kunne være gøy og kjøpe tensei skaftet til min m2 siden det tydeligvis var for langt skaft for meg. Har noen trua på å sette det skaftet i m2 eller er m2 hodet og ts3 hodet helt forskjellig og at det ikke kan sammenlignes.
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver skaft

Post by liverglimt »

Hvor testet du? Bane? Range? Sim?

Fikk du testet ute, gikk du ut og fysisk sjekket hvor langt de gikk totalt? Carry vs totalt?

Det er en del personer som ikke er spesielt følsomme for skaft. Kan nesten putte hva som helst i ett hode og de slår omtrent like langt med dem.
sidelengs
Rookie
Rookie
Posts: 13
Joined: 31 Oct 2019, 20:16
Has thanked: 7 times

Re: Driver skaft

Post by sidelengs »

Hvilket skaft er det i M2'n?
Er det Tensei pro Blue du fikk i Titleisten?
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Driver skaft

Post by jex »

Jeg testet på messe på fornebu på trackman. Jeg har et stock m2 17 skaft i 16 hodet. Fujicura pro xrlt eller noe sånt.
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

jex wrote: 15 Nov 2019, 08:36 Jeg testet på messe på fornebu på trackman. Jeg har et stock m2 17 skaft i 16 hodet. Fujicura pro xrlt eller noe sånt.
Hvorfor ikke prøve å avkorte det skaftet du har, så spille lengden blir 44.50", det koster jo kun ett nytt grip
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Driver skaft

Post by jex »

Det kan påvirke egenskapene i skaftet og skaftet blir stivere har jeg hørt.
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver skaft

Post by furu »

Hvis du kutter tuppen kan det påvirke egenskapene ja. Å kutte grependen går bra.
Instagram @christianfuru
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Driver skaft

Post by jex »

Okei😊
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

jex wrote: 15 Nov 2019, 09:12 Det kan påvirke egenskapene i skaftet og skaftet blir stivere har jeg hørt.

Grip siden av et skaft er alltid den stiveste delen av ett skaft, jo kortere den delen blir, jo bløtere blir skaftet, IKKE stivere.
Det er kortversjonen, den lange versjon er på ca en A4 side og går langt over hodet på de som ikke driver med dette til daglig, og selv de vil ha hode pine og flate batterier på kalkulatoren når de har lest ferdig, så den skal jeg spare dere for, dere skal få kortversjonen av den også:

Skaftet blir alltid bløtere når butt siden avkortes, dog relativt lite, med mindre vi resetter swing vekten.
Resettes SW verdien, kan vi regne 1 tomme kortere som en halv flex svakere som en tommelregel.

De færreste har behov for full reset av swing vekten, noen behøver ikke tilføre noe som helst, andre kun noen få gram, så dette er ikke noe man skal bekymre seg for, med mindre vi skal flere tommer kortere, og resette med 10 gram eller mer, DA er det et tema som skal vurderes ved at man tip trimmer 1/8" pr 2.5 gram tilført vekt for å beholde flex og profil som der vi kom fra.

Bare prøv og "tape ned" spille lengden og test køllen selv, så oppdager du differansen om du kan merke noe differanse i flex i det hele tatt, de fleste kan ikke det, ikke før man tilfører hodet mer vekt enn det har. Mer behøver man ikke vite, men det er altså en myte og helt galt at skaftet blir stivere om man avkorter grip siden.

Husk at det nye skaftet du nå har i din nye driver er avkortet på dette vis, det ble ikke laget som 44.50" fra fabrikken og er kun ca 43.00"" nå, så det er allerede avkortet 3 til 4 tommer på grip siden da nye skaft er 46.00" eller 47.00" lang før de tilpasses.
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Driver skaft

Post by jex »

Takk for svar. Skal på ny fitting i dag og teste litt. Mulig jeg bare tar 1 tomme av på det skaftet jeg har på min m2 hvis ikke jeg går for ny driver etter fittingen. Så Crossfield og han andre testet driverere her om dagen. M2 gikk i alle fall ikke noe kortere så klarer ikke helt og rettferdiggjøre et kjøp av ny driver.
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Driver skaft

Post by Jumper »

Jeg har ikke kjøpt noe nytt på flere år. Gøy med nye køller, men synes det er enda kjekkere å bruke de pengene og reise til f.eks Skottland og spille. Har vært heldig og vunnet noen nye køller, ellers hadde jeg fortsatt spilt med 910-driveren min :D
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Driver skaft

Post by jex »

Kjøpte utstyr for 30000 i fjor. Spilte meg ned 1 gang. Så utstyret hjalp det ikke å bytte i alle fall. Kjøpte 2 jernsett😔
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Nerd wrote: 19 Nov 2019, 11:39
jex wrote: 15 Nov 2019, 09:12 Det kan påvirke egenskapene i skaftet og skaftet blir stivere har jeg hørt.
Grip siden av et skaft er alltid den stiveste delen av ett skaft, jo kortere den delen blir, jo bløtere blir skaftet, IKKE stivere.
Dette er en ganske oppsiktsvekkende påstand. Stivhet måles i frekvens, og den vil øke når skaftet forkortes.

F.eks her berettes det om målinger som viser det motsatte av hva du hevder.

https://forums.golfwrx.com/discussion/5 ... shaft-flex
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Lefthook wrote: 24 Nov 2019, 15:18
Nerd wrote: 19 Nov 2019, 11:39
jex wrote: 15 Nov 2019, 09:12 Det kan påvirke egenskapene i skaftet og skaftet blir stivere har jeg hørt.
Grip siden av et skaft er alltid den stiveste delen av ett skaft, jo kortere den delen blir, jo bløtere blir skaftet, IKKE stivere.
Dette er en ganske oppsiktsvekkende påstand. Stivhet måles i frekvens, og den vil øke når skaftet forkortes.

F.eks her berettes det om målinger som viser det motsatte av hva du hevder.

https://forums.golfwrx.com/discussion/5 ... shaft-flex
Du forstår ikke hva du leser, men du er ikke alene om det, og denne feiltolkningen har jeg skrevet hundrevis av posts om på det samme forum du linker til, der jeg bruker profilnavnet Howard Jones, så jeg er altså samme mannen som har laget det flex chart som er pinned topic, og den som fast besvarer det meste som har med skaft å gjøre på tech-forumet til Golfwrx.

Nå vi skal bedømme flex med CPM metoden, må vi starte med skaft modellen da ingen modeller har den samme flex slope, altså differanse fra skaft til skaft som f.eks i ett sett med jern. RIFLE FCM der denne metoden kommer fra, hadde i den gamle modellen 4.3 CPM mellom jern som ett eksempel og Dynamic Gold X100 ligger på ca 5.2 CPM fra jern til jern som eksempel

Når vi så skal bedømme hvor stor endringen i flex styrke er ved å gå over standard vs standard eller kortere enn standard, må vi altså ta dette med i betraktningen. Kort fortalt blir det da sådan at et skaft som RIFLE FCM skal gå opp eller eller ned med 4.3 CPM, der 0.5" tommer over standard skal måle 4.3 CPM bløtere, og 0.5 tommer kortere enn standard måle 4.3 CPM stivere. Gjør de det, er flex uendret, og f.eks FCM 6.0 er da fortsatt FCM 6.0

Når vi så går igang men en CPM måling, benyttes ofte den samme hodevekt, hvilket betyr at SW verdien går opp eller ned, og 1 SW point tilsvarer 1 CPM. Skaftet som var 0.5 tommer over, belastes altså med 3 SWP MER, og av den grunn blir målingen feil og viser 3 CPM for lite, mens skaftet vi måler som 0.5 kortere vil vise 3 CPM for mye når vi benytter samme hodevekten. I praksis skal altså SW verdien være den samme når vi skal sammenligne, vis ikke kom endringen først og fremst fra differansen i SW verdi.

Project X var den eneste modellen jeg hadde måledata liggende for, og ett PX 6.5 skaft målt med 2.5" klemme og 285 grams tip vekt har disse data:

plus 0.5" / standard / -0.5"
348 CPM / 354 CPM / 360 CPM

Umiddelbart kan man altså TRO at det korteste var det stiveste, og det lengste var det bløteste, det er der denne misforståelsen kommer fra, men nå skal du se hva som skjer når vi korrigerer for slope (jern til jern i ett sett), og for SW verdien.

Ved plus 0.5" forventes det at PX som RIFLE FCM endrer seg med 4.3 CPM og den går begge veier, så flex kartet (når flex er ens, altså uendret) ser sånn ut:

Plus 0.5" / standard / minus 0.5"
349.7 CPM / 354 CPM / 358.3 CPM
Vi legger altså til, eller trekker fra 4.3 CPM fra standard....

Målingen med SAMME hodevekt viste de her tall, som var 6 i differanse, men nå må vi korrigere de for SW differansen
plus 0.5" / standard / -0.5"
348 CPM / 354 CPM / 360 CPM
+ 3 SWP / 0........../ - 3 SWP
= 351 CPM / 354 CPM / 357 CPM...nå har vi utlignet, og SW verdien er nå den samme for alle 3.

Nå først kan vi sammenligne, og mot SLOPE eller chart.
Target eller chart 349.7 CPM / 354 CPM / 358.3 CPM
Faktisk............. 351.0 / 354 CPM / 357.0 CPM
Differance plus 1.3 / 0 / minus 0.7 CPM

Den lengste er altså den stiveste, den korteste den bløteste.....For Dynamic GOLD som har en slope på ca 1 CPM mer, blir også differance ca 1 mer begge veier, mens RIFLE FCM som er ekstremt stivt på butt siden endrer seg med hele 3.5 CPM stivere ved 0.5" lenger og tilsvarende 3.5 CPM bløtere ved 0.5 kortere.

Så ikke fortvil over at du trodde det du leste gav rett forståelse, det er akkurat den feilen de fleste som måler skafter faller på, de glemmer at vi må se på flex kartet som viser hva skaftet skal måle ved en given lengde, samt korrigere for SW verdien, da først kan vi se det riktige svaret. Jeg kjenner ikke til skafter som blir stivere ved butt cutt, det ville fordre at selve butt delen var ekstremt bløt vs normalen, og på alle skaft jeg kjenner til, er butt siden den stiveste. Jo stivere butt siden er, jo stivere blir skaftet ved forlengelse, eller den andre vei bløtere om vi går kortere.

Så når vi avkorter fra grip siden, blir skaftet bløtere enn det vi kom fra, vi kan IKKE isolert set på CPM verdien uten og korrigere for lengden og SW verdien. KUN i tilfeller vi IKKE resetter SW verdien kan vi se en svak endring stivere som vi også så her, men vi må uansett korrigere for lengden før vi bedømmer, så i dette eksemplet der samme hode vekt gav 6 CPM stivere, må vi trekke fra 4.3 for den halve tommen kortere, og står da tilbake med 1.7 CPM stivere....
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Så du er Howard! Da har jeg nok lest ting du har skrevet før :-)

Min tolkning er helt innenfor i fysikkens verden, det burde holde her også.

I ditt resonnement reduserer du forskjellen i stivhet ved å tilbakestille svingvekten, endre massen i køllehodet. Det er jo ikke sikkert det behøves. Men kortere er jo klart stivere også etter denne justereingen.

Deretter sammenlikner du med en SLOPE-tabell (brunswick?) som viser at frekvensøkningen er lavere enn i tabellen. Det argumentet har jo mye for seg. Men jeg vil påstå at slike SLOPE tabeller gir uttrykk for at f.eks "stiff flex" blir progressivt stivere fra driver til wedge. Og så finnes det jo et alternativ som heter konstant frekvens. Det er kanskje ikke så ubredt, men det er hva jeg vil karakterisere som konstant stivhet.

CPM verdien lyver ikke. Driveren blir stivere når man kutter ned i grip+enden. Så kan man alltids diskutere om den blir så mye stivere som den burde være.

For en golfer som vurderer å kappe skaftet er det forøvrig en smal sak å gripe ned en tomme og slå noen baller. Da er man rimelig tett på hva man ender opp med om man kapper og regripper og lar svingvekten bli som den blir...

Denne diskusjonen har fått meg til å spekulere på hvorfor stort sett alle sett blir utstyrt med progressiv stivhet - og hvorfor det øker så mye som det gjør oppover i frekvens.
Sonics23
Rookie
Rookie
Posts: 24
Joined: 24 Feb 2012, 19:09
Hcp: 5,0
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times

Re: Driver skaft

Post by Sonics23 »

Nerd. Takk for at du tar deg tid o dele denne informasjonen, følger deg på golfwrx med og har lært mye.
In the bag
Titleist 915d2 driver Graphite Design Tour DI 6 S
Titleist 816 Evenflow 5,5
Utility Titleist T-MB 4 Graphite Design Tour DI 85 R
Ping i210 5-9
Titleist sm 6 46, 52, 56 F Grind
Scotty Cameron Squareback
Å en masse baller -:)
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Lefthook wrote: 26 Nov 2019, 02:39 Så du er Howard! Da har jeg nok lest ting du har skrevet før :-)

Min tolkning er helt innenfor i fysikkens verden, det burde holde her også.

I ditt resonnement reduserer du forskjellen i stivhet ved å tilbakestille svingvekten, endre massen i køllehodet. Det er jo ikke sikkert det behøves. Men kortere er jo klart stivere også etter denne justereingen.

Deretter sammenlikner du med en SLOPE-tabell (brunswick?) som viser at frekvensøkningen er lavere enn i tabellen. Det argumentet har jo mye for seg. Men jeg vil påstå at slike SLOPE tabeller gir uttrykk for at f.eks "stiff flex" blir progressivt stivere fra driver til wedge. Og så finnes det jo et alternativ som heter konstant frekvens. Det er kanskje ikke så ubredt, men det er hva jeg vil karakterisere som konstant stivhet.

CPM verdien lyver ikke. Driveren blir stivere når man kutter ned i grip+enden. Så kan man alltids diskutere om den blir så mye stivere som den burde være.

For en golfer som vurderer å kappe skaftet er det forøvrig en smal sak å gripe ned en tomme og slå noen baller. Da er man rimelig tett på hva man ender opp med om man kapper og regripper og lar svingvekten bli som den blir...

Denne diskusjonen har fått meg til å spekulere på hvorfor stort sett alle sett blir utstyrt med progressiv stivhet - og hvorfor det øker så mye som det gjør oppover i frekvens.
Vi er for det meste enig, dette er mer ett spørsmål om definisjon eller standaren man velger å bruke for vurdering.
Igjen, når vi vurderer ett givent skaft, så har alle skaft "sin egen slope" alt atter hvordan de er designet, og der er ingen felles standard for vurdering av flex bokstavene vi kjenner. De er kun en henvisning til hvor det aktuelle skaft hører til i sin egen modell serie, så vi må aldri tro at 2 forskjellige skaft med den samme flex bokstav viser at skaftene er ens ut fra en given målemetode. Det er nemlig ikke riktig, så S flex vs S flex kan vøre helt forskjellig.

I det arsenal jeg selv har av drivere, finnes både R, S, X og 5.5 flex labels, og det kan jo høres for dumt ut, men skaftet med X flex label ligger faktisk i den bløte enden sammenlignet mot de andre, men målet som Deflection, altså hvor mye skaftet bøyer seg ved en given belastning på tipp
, så er den nesten helt ens, og det samme er de målt som butt CPM (plus minus 2 CPM ca)

CPM metoden kom fra Brunswick / Royal Presicion og med RIFLE CFM modellen. Det var det første matematiske flex system, men kun beregnet for bruk på akkurat den skaft modellen. Det er også lett å forklare det systemet.

En kølle som er 43.00" lang med en Swingvekt verdi på D3 og som med en 2.5" lang klemme måler 250 CPM på grip enden (uten grippet montert) er flex FCM 5.0 Måler den samme køllen 255 er den 5.5, og måler den 260 CPM er den FCM flex 6.0. Ut fra det kan vi lage en tabell, der CPM styrken går opp med 8.3 CPM per tomme kortere, og ned med 8.3 CPM pr tomme lenger...enkelt og logisk, men det passer KUN for RIFLE FCM skafter.

Det dummeste jeg har laget er faktisk det flex chart som er pinned Topic på GolfWRX, der jeg har listet opp True Temper modeller, mot Project X og KBS Tour samt C-Taper og tvinget disse skaftene inn i RIFLE FCM systemet. Mange tror nemlig feilaktig at butt CPM gir en slags uniform standard for hvor stivt ett givent skaft er, men det kommer egentlig helt an på selve profilen, og i mindre grad på butt CPM alene. Derav blir ett sånt flex chart ofte misvisende, da det villeder mer enn det veileder, men jeg lagde det på oppfordring, men burde aldri gjort det.

I dette flex chartet kan man f.eks se at Dynamic Gold X100 står oppført som FCM 6.8 og man kan derav tenke at ja men så er det jo en bitte smule bløtere enn RIFLE FCM 7.0...ja akkurat den siste del av grip siden er altså det, men IKKE resten av skaftet, og når vi måler DG X100 jern til jern i ett sett, og sammenligner med RIFLE FCM flex kartet, så vil man se at SLOPE IKKE passer. Her vil det se ut som at DG X100 har lange jern i gaten FCM 6.2-6.3 og helt til #9 som den stiveste oppe ved ca FCM 7.2, men vi bruker 6.& når vi omtaler det, da det regnes som snitt verdien.

Brukte vi L.A.R.S.X kartet til Kaufmann ville vi heller ikke få kartet til å gå opp med terrenget, for Kaufmanns flex chart baserer seg på en slope på bare 7.3 CPM per tomme, og RIFLE FCM er altså 8.6 CPM pr tomme i den gamle modellen, og 8.5 pr tomme i den nye, som standard flight, og 11.33 som flighted, mens DG X100 har sin egen som er ca 10.4 CPM pr tomme.

Det er derfor ikke helt enkelt å bedømme skaft mot skaft, eller fastslå endringer som skjer ved tip eller butt trim, det kan kun gjøres mot et kart for den aktuelle skaft modellen , og som viser hvordan akkurat den skal være ved en given lengde for å være samme flex styrke.

Vi regner som en tommelregel at der er 10 CPM som 1 flex klasse, og det er en arv fra RIFLE som har 10 CPM fra FCM 5.0 til FCM 6.0, men det er ikke derved sagt det heller passer med andre skaft. Det er f.eks 12-13 CPM fra Dynamic GOLD R300 til S300, men bare 8 CPM fra S300 til X100, og i enkelte grafitt skaft modeller kan det være både 15 og 20 CPM fra en flex bokstav til den neste, så "standaren" for flex er...der er ingen standard, kun variabler og som følger den aktuelle skaft modell.

Men, stort sett uansett målestandard vi måtte ønske å benytte som sammenligningsgrunnlag blir et skaft bløtere når vi reduserer lengden av butt seksjonen da den er den stiveste delen på alle skafter. Vi kan se dette på en såkalt Energi Inertia profil, som helt enkelt er en graf og som viser flex styrken målt tomme for tomme i hele skaftets lengde. Ser man at selve butt delen fortsetter i progressjon fra midt sectionen, så vet vi at dette skaftet går betydelig opp i flex styrke jo lenger grip seksjonen på spilleklart skaft lages, og betydelig motsatt bløtere når vi gjør denne delen kortere. Skaft som har en bløt butt seksjon endrer seg mindre i begge retninger.

Sånn som dette ser forresten Dynamic Gold ut som EI profil, og høyere linjen ligger, jo stivere er skaftet, eller den aktuelle del av skaftet.
Her ser man også at selve tip delen er stivest på R300 og bløtest på X100, mens over all, er X100 mye stivere enn R300, og selve butt seksjonen som er "bløt" er altså lenger på X100 enn den er på S300 og R300, så de her 3 skaft som tilhører den samme modell serien er faktisk IKKE ens på profil, men mange tror de er det, da de gir ett progressivt resultat for ball flight, og en progressive feel av flex.
Dynamic Gold EI profile.JPG
(32.94 KiB) Not downloaded yet
Sådan ser RIFLE FCM ut, butt delen bare fortsetter i samme progression som midt seksjonen av skaftet
RIFLE FCM EI profile.JPG
(36.38 KiB) Not downloaded yet
Og her ett eksempel på grafitt skaft Tensi CK PRO serien, ikke ulik RIFLE FCM på butt siden, altså ett skaft som vil måle relativt stor differanse i butt CPM alt etter hvor lang butt seksjonen lages, og det tema som er til debatt her, så dette skaftet blir betydelig bløtere om vi avkorter butt seksjonen.
Tensi CK PRO EI profile.JPG
(36.42 KiB) Not downloaded yet
Til slutt ett eksempel på ett skaft SETT til Jern, her Graphite Design AD, og på ny ser vi en butt seksjon der flex styrken opprettholdes, foruten på PW som brått vender med en bløtere butt sammenlignet mot de andre skaft i settet. Også dette skaftet blir stivere ved over lenght, og bløtere når vi går kortere enn standard lengde.
Graphite design Tour AD irons EI profile.JPG
(55.15 KiB) Not downloaded yet
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Driver skaft

Post by Lefthook »

Veldig interessant og lærerikt, Nerd.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Lefthook wrote: 29 Nov 2019, 05:24 Veldig interessant og lærerikt, Nerd.
Det er jo ikke daglig kost å få dette servert på Norsk (som jeg nesten ikke kan lenger etter 20 år i utlendighet)...men ettersom dere responderer positivt og finner dette av interesse, kan jeg fylle på med litt mer.

Da jeg besvarte spørsmålet ovenfor, hadde jeg tilfeldigvis kun måledata for Project X for hånden, og som man kunne se, var der marginalt den differansen (uten faktisk betydning), men stadig med støtte til regelen om at kortere grip side = bløtere skaft.

Project X i standard utgave har en besynderlig grip side, derfor tar så mange feil av det skaftet og velger ett som er for stivt.
Selve grip siden er relativt sett av de bløteste av alle skaft på markedet, så når vi går over standard lengde i jern, vil FEEL være som om vi svekket flex, men den vil fortsatt klare å holde seg på sin egen forventede slope.



IKKE ENKELT Å LASTE OPP BILDER HER. MÅ RETTE LITT OG PRØVE IGJEN
Last edited by Nerd on 29 Nov 2019, 10:12, edited 1 time in total.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Driver skaft

Post by Nerd »

Sådan ser Project X profilen ut som Energy Inertia, men en grip side der kurven vender brått mot bløtere sammenlignet med MID seksjonen.
Derfor føles "forlengede" jernset med PX skafter som bløtere, og når vi går kortere enn standard (typisk i wedger der vi avkorter videre på butt delen fra et PW skaft), kan feel bli betydelig stivere enn man hadde sett for seg da den delen som egentlig flexer er så godt som fjernet, og det vi har tilbake er en telefon stolpe.
PX to PXI EI profile.JPG
(41.86 KiB) Not downloaded yet
Her er PX og PXI der vi også kan se at PXI er samme profilen, bare bløtere hele veien, så flex tallene kan ikke sammenlignes, da PX 5.0 er stivere enn PXI 6.5 Det betyr at PX flex tallene IKKE tilhører RIFLE FCM systemet, men er akkurat som flex bokstavene som kun er en adresse i den enkelte modell serie.


For de som måtte ha interesse for RIFLE FCM flex charts, har dere de her:
Her er det nye RIFLE FCM chart, der vi bruker en 5.0" tommer lang klemme. Alle tall blir da ca 22 CPM høyere sammenlignet med det originale flex chart som var for 2.5" tommers klemme. (på akkurat RIFLE FCM skaft)
RIFLE FCM new 2012.jpg
(219.36 KiB) Not downloaded yet
Og sånn ser det nye RIFLE FCM flex chart ut, her som "Flighted" der det er tip trim og flex styrken som er manipulert begge veier fra #6 jernet som er det samme for Standard flight og Flighted. I Flighted modellen blir altså "de lange" gradvis bløtere enn standard modellen, og "de korte" gradvis stivere, så vi har 2 forskjellige slopes på det samme skaft. Standard med 8.5 CPM pr inch og Flighted med 11.33 CPM per inch.

Rifle fcm 2012.jpg
(138.79 KiB) Not downloaded yet
Post Reply