Vegen videre fra begynnersett?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Vegen videre fra begynnersett?

Post by Mr. Slice »

Er relativt fersk grøntkortspiller, og har et TopFlite halvsett, som jeg har supplert med en PW og en Wilson Prostaff #4 hybrid. Foreløpig har jeg vel strengt tatt mer enn nok med å beherske det - men før eller senere kommer jo behovet for noe mer. Vil gjerne ha synspunkt på hva som er mest fornuftig - beholde halvsettet og gradvis bygge ut (3-wood? En hybrid til? Ikke driver på en stund ennå, tror jeg...), eller å beholde settet omtrent som det er inntil jeg behersker spillet bedre, og så bytte ut alt, og kjøpe et litt bedre og dyrere fullsett? (Har uansett ikke ambisjoner om å drive golf som noe mer enn mosjon og moro, så veldig fancy ting har jeg ikke bruk for),

Ramlet forresten over en Clyve putter til noen få hundrelapper hos Bergen golfsenter. Clyve var en norsk putter med påstått revolusjonerende design som prøvde seg på markedet for noen år siden, gikk konkurs - og nå altså selges til en brøkdel av opprinnelig pris. Noen som har erfaringer med den?

(Den hyggelige unge mannen hos Bergen golfsenter mente at jeg nok heller burde kjøpe protimer enn køller - helt sikkert riktig :oops: , og det skal jeg - men jeg kjøpte nå putteren da. Og kjenner lysten på noe mer...)
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by spiderboy »

Skjønner godt at du har lyst på nye køller. Jeg har konstant lyst på nye køller, og hadde jeg hatt bedre råd hadde jeg kjøpt mange flere enn jeg gjør.
Når det gjelder beskjeden du fikk om protimer framfor kjøp av nye køller gjelder vel det for absolutt alle her inne...kanskje med unntak av JanB da :lol:
Så det er jo et godt råd, og har du selvdisiplin til å følge det - så ære være deg for det.

I motsatt fall (hvis du hadde vært meg altså) ville jeg etter hvert anbefale å kjøpe en 4 eller en 5-wood. 3-wood funker fra tee, men er vanskelig å få i lufta skikkelig fra fairway synes jeg. Hybriden du har er jo en kjempefin kølle, så den er det ikke noen grunn til å skifte ut. Etter hvert går det kanskje også an å kjøpe til en wedge eller 2. Vet ikke om det fulgte med en SW i settet ditt?

Om du etter å ha spilt litt lenger bestemmer deg for å bytte ut jernkøllene dine har du da gode wedger, wood/hybrid og putter.

Jeg synes du godt kan vente med å kjøpe en Driver, men det er det delte meninger om. Driveren er vel den morsomste kølla i bagen, men også den som potensielt gjør mest skade for scoren din :evil: :twisted:
Skal du ha driver vil jeg anbefale en med mest mulig loft, gjerne en Ping g10 med 13.5 grader for eksempel. Som nybegynner er som oftest ikke svinghastigheten den største, og da hjelper det med litt ekstra loft. Mer loft vil også hjelpe på slicen ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by furu »

Clyve putteren fungerer utmerket den. Har prøvd den selv, fin tyngde og lett å få bra stroke med. Lyden er rimelig spesiell :lol: Klarer man å leve med lyden så er det så absolutt mye putter for pengene.

Hva du skal gjøre når du skal "oppgradere" tror jeg er avhengig av hvor fornøyd du er med de eksisterende køllene. Mulig du kan beholde noen, la oss si PW-5i, og kjøpe ny 3h + 4h. Det enkleste er nok å kjøpe et komplett sett. Et sett med 3-4 hybrid og 5-PW jern, eller kanskje 3-5 hybrid og 6-PW jern? Burner Plus fra TaylorMade er greie. Nike Sumo med hybrider er rimelig i disse dager. Jeg gikk gjennom en god del prøving og feiling før jeg nå har funnet noe jeg er fornøyd med. Kan bli dyrt og litt frustrerende.

Hva har du i dag? Hvilke jern? Er 4h den "lengste" køllen du har? Ingen driver eller fairwaywood?

Jeg har alltid tenkt at driver kan vente og det kan det selvsagt. Ikke noe problem det, driver er tross alt kanskje den enkeltstående, dyreste køllen i bagen og avhengig av hvilken bane man spiller så tar man den ikke fram altfor ofte. Bjørnefjorden f.eks., selv med et par 5, er ikke noe problem å spille med 4h eller 3h som lengste kølle.

Hva med å beholde det settet du nå har gjennom vinteren, ta noen protimer og så se hvor du står til våren? Har selv tatt timer hos Knut Leirevaag og kan anbefale ham på det varmeste. Når våren er her så har du en fin sving og har spart opp litt penger til nytt utstyr.

Det var litt vel mye tanker svevende i løse luften :lol:
Behold halvsettet gjennom vinteren.
Ta en protime eller tre, det skader ikke.
Kjøp en driver + fairwaywood.
Kjøp nytt helsett til våren når gresset er grønnere.

En liten oppfordring - kjøp godt utstyr. Om man har høyt eller lavt hcp har ingenting å si, man skal allikevel spandere på seg godt utstyr som man føler det er gøy å spille med. Golf sitter i hodet, ikke bare i svingen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by Mr. Slice »

Takk for respons. Tipsene er notert. Ser at jeg var litt upresis i beskrivelsen av hva jeg har. Det er altså et TopFlite halvsett, grafittskaft, med 5, 7, 9 jern, SW, putter og en 5 wood. Så har jeg supplert med en Acer PW og en Wilson Prostaff 4h, og byttet ut putteren med en Clyve.

Det er nok 5-jernet som er "godkølla" - 7-jernet hvis jeg vil kjøre litt safe, og hybriden om jeg vil prøve på litt lengde. 5-wooden er ren lotto - fantastisk når det treffer bra, men alt for ofte går det helt galt. Slik sett bør jeg vel vente med 3-wood og iallfall med driver. Men så sier noen at det er ikke store forskjellen å slå med disse, så en kan like gjerne venne seg til alle med en gang. Jeg vet ikke?

XXL har jo Wilson Prostaff driver til rimelig pris (samme som hybriden min) - og jeg lurte litt på den - men den er 10,5 grader, og som Spiderboy sier, jeg bør nok ha noe med mer loft. (Å, ja, det var sant - jeg skal jo uansett vente med driver, ja... :roll: :oops: )

5-wooden min er 22 grader, hybriden er 21, og sistnevnte er jo uendelig mye lettere å slå med - syns dette er forvirrende: hvordan plasserer wooder og hybrider seg egentlig i forhold til hverandre når det gjelder loft? Kanskje mn neste "lange" kølle bør bli en hybrid på 18-19 grader eller kanskje lavere? I andre enden føler jeg vel ikke ennå noe stort behov for en wedge til - men det kommer vel. Jernene - det greier seg foreløpig, tror jeg.

Clyve-putteren har absolutt en særegen lyd, ja. Men jeg tror jeg blir fornøyd med den. Er litt uvant ennå.
Om jeg er fornøyd med køllene mine? Tja, jeg slår jo i beste fall middelmådig, da - men det er nok helst min og ikke køllenes skyld. Har vel ikke prøvd andre køller nok til å vite om det ville gjøre noen forskjell.
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by Golf »

Ville holdt meg unna Wilson sin Prostaff-modell.
Dette er billigmodellene til Wilson. Dermed kjipere kvalitet.
Ville heller kjøpt ordenlig når jeg først var igang.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by furu »

Hybrider har en utforming av hodet som gjør at de skal være enklere å slå med enn en fairwaywood. En fw med samme loft har ganske sikkert en del lengre skaft enn hybriden. Dette gjør den vanskeligere å slå med og du får mer lengde når du treffer skikkelig. Hybriden er designet for å gi høyere ballbane, den lander derfor mykere.

Siden du har en Acer pw - Nordicagolf.

Lån en driver av noen du spiller med. Eller prøv en demokølle på golfsenteret.
Last edited by furu on 25 Nov 2009, 20:12, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by spiderboy »

Jeg må si meg enig med Golf og Furu her. Kjøp kvalitet med en gang, ihvertfall i wooder, driver og wedger. Alt for mange, meg selv inkludert har kjøpt halvbra saker for å spare en hundrelapp ller to, bare for å oppdag at man er misfornøyd etter ganske kort tid. Jeg leste nok litt fort og trodde det var en Wilson Fybrid du skrev. Det er en slags mellomting mellom fairwaywood og hybrid, og er en fantastisk kølle. Den kan jeg trygt anbefale. ProStaff-serien holder dessverre ikke samme kvalitet.
Hybrider skal slåes som et jern og er lettere å slå godt med enn en wood, synes jeg. Imidlertid er det ikke så veldig enkelt å slå med hybrider med veldig lavt loft. Alt under 19-20 gader føles plutselig betraktelig mindre tilgivende. Da er det minst like enkelt å slå en 5-wood synes jeg.

En mulighet er jo å supplere med hybrider som erstatning for de lange jernene og beholde 5-wooden din og øve med den til du føler du behersker den bedre. Så kan du evt velge å investere i en god 4 eller 5-wood og kanskje oppdage at disse er lettere å slå med enn Olyo-wooden du har i dag?

Det er mye som kan kjøpes brukt via Finn også. Følg evt med på denne tråden: http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=15&t=527
Det er lov å bruke folka her på forumet til å sjekke om prisen på det du tenker handle er bra også....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by furu »

Wilson Fybrid er super. Har en selv 19.5* i bagen. Wilson har kommet med ny serie nå så den gamle Fybriden går for ned i $50 på ebay.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Vegen videre fra begynnersett?

Post by JanB »

Mr. Slice: Ditt halvsett i dag holder definitivt en stund. Litt synd at du kjøpte PW istedet for en med mer loft enn SW.
Mitt råd til noe nytt er faktisk å kjøpe brukt sett av god kvalitet. Du kan uten store anstrengelser få deg gode, lettspilte køller som har vært brukt i etpar sesonger. Skal ikke komme inn på merke, det har vi andre her til å si mer om. Stikkordet er "lettspilte" (eller som noen vil si "tilgivende")
De viktigste køllene i baggen er de du bruker fra 100 meter og inn. Det er her du gjør god score. Tren putting i vinter og du skal se du starter våren med en nedskrivning. Bruk noe tid hos en PRO og få masse hjemmelekser. Noe du kan gjøre hjemme i vinter. Det er ingen problemer å finne øvelser som du kan gjøre hjemme i stua, garasjen, ditt eget rom eller ute i hagen (kanskje måke litt snø først :lol: )

Spiderbly : Selvsagt ta også jeg protimer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply