Furu prøver seg på stempling av køller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Furu prøver seg på stempling av køller

Post by furu »

Ingenting skal være uprøvd :D Nå er det tid for stempling av jern. Inspirasjon og nyttig informasjon er hentet fra denne tråden på golfwrx - How to stamp your irons

Jeg kjøpte stempel på Clas Ohlson, art.nr. 30-9202 til 159,- (Bokstav og sifferstanser). De var ok men ikke topp kvalitet selvsagt. Skikkelige stempel koster ikke all verden på ebay, regn med ca. 200,- inkl. frakt. Finnes også firkløver, hjerte, stjerne osv. å få kjøpt men disse koster ca.400,- inkl. frakt.

Her er boksen fra Clas
Image

Jeg har bestemt meg for å først stemple wedgene, så putteren.

Her er resultatet med wedgene. Valgte å kun bruke initialene mine
Image

Ganske fornøyd med dem. Bokstavene skal fylles med maling. Tamiya lager mange typer som kan brukes, kjøpes i butikker som har modellbiler, jernbane osv. (f.eks. Smallsize/Hobbyland i Bergen). Her er en artikkel om malingen - How to paint fill

Hvorfor gjøre dette? Regner med at de aller fleste tenker det når de leser dette. Rett og slett bare for å gjøre køllene litt mer personlige. Skille seg ut litt. Vil jo også være ganske enkelt å finne ut om noen har tatt din kølle, både hvis de har stjålet den eller hvis noen tar feil på banen.

Neste for tur er putteren. Skal ha navnene til min datter og min forlovede på den. Som dere ser er den festet med en liten tvinge, også den kjøpt på Clas. Fikk erfare at billig ikke alltid er bra. Tvingen sviktet, den løsnet rett og slett, akkurat når jeg holdt på med "A" i Leah........Det ble litt stygt men det retter jeg enkelt opp. Skal ta bilder av putteren også.

Her er et av forberedelsene
Image


Bokstavene står selvsagt ikke helt på linje i forhold til hverandre. "Dancing letters" kaller vel Scotty Cameron det og tar $75 for noen få bokstaver :lol: Jeg syns det er fint slik men det er trolig ikke noe problem å først markere en linje på maskeringstapen slik at man får dem pent plassert i samme høyde og vinkel.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by spiderboy »

Kjempetøft :D

Det der ser ut som et prosjekt å prøve i vinter. Resultatet ble jo riktig vakkert.
Sett inn bilde av putteren ferdig også da, gleder meg til å se.

Har tenkt litt på dette selv også, og har lest tråden på golfwrx tidligere, men er det noen åpenbare fallgruver du oppdaget mens du holdt på? - gi gjerne beskjed.....

En annen ting er at jeg synes det ser kjempetøft ut når det er stemplet uten at det paintfilles. Men kanskje det blir bra med fill også? Et før/etter bilde hadde jo avgjort det en gang for alle. Men jeg liker det litt røffe utseende uten at det er malt....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by furu »

Skal la wedgene være uten maling. Enig med deg i at det ser bra ut. Overflater som stemples og males må også lakkes og tåle mye mer når de er på undersiden av køller, som f.eks. på wedgene. På putteren skal jeg prøve meg på litt farge.

Ting jeg erfarte;
- Finn et solid underlag å legge køllen på. Bordet jeg brukte var litt for dårlig, risting og vibrasjoner kan få stempelet ut av posisjon.
- Legg tape mellom kølle og underlag, som i instruksjonen. Ikke for mye, da gir underlaget etter.
- Prøvde som sagt å holde på plass med tvinge. Det fungerte dårlig, sikkert mye fordi den var av dårlig kvalitet. Klarte det egentlig bedre uten, litt dobbelsidig tape holder den på plass.
- Faste, bestemte slag med hammer. Ikke småslag. Ikke bruk veldig tung hammer men det er også viktig at den ikke er for lett.

Testet først på en gammel Olyo kølle. Den var skikkelig vrien, måtte slite for å lage merke. Støpte køller er vanskelig. Sikkert derfor folk stort sett gjør dette emd wedger og puttere.

Bokstaven "I" var faktisk den vanskeligste å få til. Trodde den skulle være enkel men den gled litt og ble skjev. Gjør ingenting, de skal være litt ujevne. Legger snart ut bilde av putteren får rett og slett ikke tatt gode nok. Mulig det må bli i morgen i dagslys.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by JanB »

En annen effekt av dette er at dersom man glemmer køllen sin et sted, kan man lettere henge opp et bilde av "den savnede".
Man tar selvsagt foto av hver kølle etter jobben med å merke dem.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by Golf »

Du er den verste golfnerden jeg noensinne ha hørt om.
Positivt ment altså
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by stooy »

Stilig!
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by Matshino »

Nå blir det en tur på Clas Ohlson også :D
Dette skal gjøres.. Utrolig tøft
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by furu »

Får rett og slett ikke tatt skikkelig bilde. Dårlig kamera :( Putteren ser bedre ut i virkeligheten. Ser veldig grovt ut på bildet. "A" i Leah er krisen men det kan rettes. Har prøvd med litt stålull og det er ganske enkelt å pusse litt ned slik at det ikke synes. Det ble utrolig framhevet på bildet, er egentlig ikke så gale. Og bare for å ha sagt det - det er resultatet av kun ett slag med hammeren som gikk skjevt pga. tvingen. Stolte for mye på den, finn heller skikkelig og flatt underlag som tåler harde slag.

Med litt farge så blir det pent. Det kunne vært bedre men jeg er fornøyd og sluttresultatet blir garantert bra. Skal legge ut oppdateringer.

Image

Et annet prosjekt er å fjerne malingen under putteren. Fjerner først alt med f.eks. neglelakkfjerner, så legger jeg muligens på farge noen steder. Vil ha den litt mer nøytral, altfor mye rød skrift under der. Skal øve på andre køller først. Redd for at jeg ikke får bort alt og at resultatet blir grusomt.

Jeg er glad i Squarebacken min :D Det er en nydelig putter.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by Kaffekannen »

I love you, men Furu; Du er en psyk, psyk mann:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by furu »

Kaffekannen wrote:I love you, men Furu; Du er en psyk, psyk mann:)
Det er selvsagt gjensidig :D

Har kjøpt maling i dag. Og en bitte liten minipensel 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by Keyser »

Men Furu - du pleier jo alltid selge køllene dine??? Blir vanskeligere nå dersom du blir hektet på stempling også? Hva kommer fruen til å si når boden blir full av stemplede køller som du ikke får solgt?
;)

</Keyser>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furu prøver seg på stempling av køller

Post by furu »

Har tenkt på det Keyser og dette er køller som blir hos meg til de er ubrukelige :D
Instagram @christianfuru
Post Reply