Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Post by Kaffekannen »

Kanskje ikke riktig å plassere dette under "utstyr", men golfbøker er jo utstyr for å bli bedre?

Jeg leste min første golfbok i romjulen, og selv ikke det var mine best utnyttede minutter så blir det nok mer golflitteratur i månedene som kommer. Jeg satser på å legge ut en liten anmeldelse av bøkene jeg leser og kan forhåpentligvis gi tips til andre om hvilke bøker som er verdt en investering.


Leste boken "spill bedre golf - med oppmerksomhetstrening" av Stephen Newey og Andries J. Kroese i romjulen. Denne fikk jeg av noen perifere familiemedlemmer for noen juler siden og den har blitt liggende på hytten relativt urørt. Hovedsaklig fordi eneste anmeldelse på bokomslaget som det refereres til er følgende:

"Her ligger mye klokskap. Dette er en bok hvor man blir utfordret på det mentale planet ... Her på Golfsiden har vi lest boken og må si at den kan komme til å gi mange spillere og ledere aha-opplevelser i massevis."

www.golfsiden.no"

Når èn person omtaler seg i flertall for tyngde og samtidig er medlem i samme klubb som Pro: Stephen Newey og forfatter: Andries J. Kroese så mistenker jeg noe kameraderi :shock:

Jeg leste nå likevel boken og hva skal jeg si. Det beste med den er at den er tynn, i A5 format, med stor skrift og doble linjeskift :lol: Makan til pretensiøst tull i to permer har jeg ikke lest før tror jeg. Boken forteller om pusteteknikker(pusteanker), kroppsbevissthet og forskjellige(egentlig kun 1) teknikker for å flytte seg fra "hva hvis?" til "just do it". Det er ikke det at det de sier er galt eller at det ikke hjelper en golfspiller. Tvert i mot så blir man nok en bedre golfspiller hvis man klarer å være i øyeblikket(i nuet som de sier) i stedet for å ha fokus alle andre steder. Problemet mitt med boken er at det virker som om noen har tatt "meditasjon 101" og så blitt hektet på golf. Vedkommende har så satt seg sammen med proen på Oslo GK, tatt noen konjakker og i fellesskap funnet ut at en kombinasjon av meditasjon og golf vil revolusjonere golf for folk flest. De bruker fancy forkortelser som OT og SOAL og gjentar disse til man blir litt forstyrret ettersom uttrykkene er i fet skrift og i store bokstaver. På den ene siden(i A5 format, med stor skrift og doble linjeskift) så jeg OT 12 ganger. Pluss på med noen SOAL og siden så ut som noe kode fra filmen " Da Vinci koden". Rett og slett irriterende.

Det mest irriterende er likevel at de gjentar seg om og om igjen. Boken er bygget opp som en treningsfremdrift hvor man først gjør noe sittende, gående, på drivingrangen, på banen og så i spesielle situasjoner. Problemet er at det er ren repetisjon. Man kunne klart seg med ett kapittel. Når jeg leste om pusteankeret for ørtende gang måtte jeg selv benytte meg av teknikken for ikke å rive boken i stykker. Egentlig burde jeg sluttet å lese, men jeg har en greie med bøker at har jeg startet skal jeg lese ferdig.

Som konklusjon vil jeg si at konseptet og tanken bak boken er bra. Det er bare så latterlig dårlig gjennomført. Jeg er ingen forfatter og tillater meg derfor å kritisere andre for å skrive dårlig selv om jeg ikke akkurat skriver som Hamsun. De kvasifilosofiske samtalene mellom pro: Stephen Newey og forfatter: Andries J. Kroese som til stadighet dukker opp er også platte og burde vært fjernet. Så les boken om du vil, du kan gjerne få mitt eksemplar :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Post by furu »

Ser at de på golsiden linker til denne artikkelen som de har skrevet selv. Kanskje like greit å bare lese den og dermed spare noen kroner :lol:

Mental trening og teknikker er ikke for alle nei. Var relativt mye innom emnet da jeg spilte fotball. Min oppfatning er at en idrettsutøver på det absolutt høyeste nivået eller som er klar for det bryte gjennom til dette nivået er den som har behov for slik trening. Jeg har rett og slett ingen tro på at den gjennomsnittlige golfer får utbytte av det. Tror ikke pusteteknikk er avgjørende for å vinne klubbmesterskapet på Fana eller spille på 79 slag på Bjørnefjorden.

Objektiviteten i "anmeldelsen/anbefalingen" av denne boken er i beste fall tvilsom, trolig fullstendig fraværende.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Post by kevin »

Jeg har kun lest biografien til John Daly,og skulle jeg utvide min horisont,skulle ikke den der boken bli noe jeg kommer til å lese. Takk for advarselen
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Post by Kaffekannen »

@Furu

Jeg tror at mental trening er viktig for golfspillere på alle nivåer. Det å kunne glemme dårlige slag og se bort fra usikkerhet er essensielt for å kunne spille god golf uansett om du spiller på 70 eller 120 slag. Problemet mitt med nevnte bok er bare at den er så fordømt dårlig skrevet, og at det ikke virker som om forfatterene har mer enn perifer peiling på hva de skriver om.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Bokanmeldelser - golflitteratur selvsagt

Post by spiderboy »

Kostelig bokanmeldelse Kaffekannen :lol:
2010s beste innlegg så langt imho
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply