Lykken er et gavekort...

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Joda, lykken er gavekort på golfsenteret i julegave. Jeg er nemlig lei av mine gamle og klumpete Wilson Di7 og nå skal det kjøpes nye blanke smekre køller som skal hjelpe handicapet nedover. Men i samme stund som den verste lykkerusen over fete gavekort til jul har lagt seg, kommer hodepinen snikende - for hva skal man velge? Når man kan velge hva som helst? Og det gjerne skal vare noen år, for i de knapt 2 årene jeg har spilt har alle køllekjøp vært "den siste køllen jeg trenger å kjøpe" :roll:

Customfitting kommer selvsagt til unnsetning. Men hva da når man etter å ha hatt en time med slåing i nett, med kamera som filmer svingen og radar som måler spinn, hastighet, smashfactor og utgangsvinkel, hva jeg spiste til frokost og gudene vet hva annet - får dommen fra golfsenterets ekspertise som nådeløst slår fast at "du skal ha G15".....helst med grafittskaft. Nå er jeg riktignok i en skikkelig sump hva gjelder svingen for øyeblikket, og er midt i en serie protimer som foreløpig bare har brutt ned det lille jeg hadde av balltreff, men likevel. Skuffelsen var selvsagt til å ta og føle på, for jeg hadde jo bestemt meg på forhånd, det skulle bli de nye i15, eller kanskje til nød callaway x22-tour....
Jeg trener jo både mye og ganske målbevisst mot en skikkelig handicapsenking også neste år, og vil helst slippe å skifte køller igjen når jeg blir grisegod, sånn en gang i løpet av 2010..... ;)

Så hva gjør man da? Jeg så jo også at på mine dårlige slag, og de var det mange av denne dagen, gikk det stort sett greit med G15. De akk så vakre og uoppnåelige i15 derimot, slo brutalt ned på mine feiltreff og straffet meg med latterlig korte og skjeve slag. Ganske avkledd og ikke spesielt lykkelig står man altså der og blir anbefalt jern som er enda mer klumpete enn de man har, og som man rett og slett synes er stygge.
Litt medfølelse var det jo heldigvis å hente hos golfsenterets representant, han mente kanskje jeg skulle jobbe meg ut av svingsumpen, og så komme tilbake for en ny test med avkledningsmaskinen. Jeg sa meg enig, og merker at jeg har begynt å grue meg allerede. :lol:

Jeg trenger innspill, for selvsagt kjøper jeg det jeg vil, og vil jeg ha i15 så kjøper jeg i15. Men spørsmålet er om det vil lønne seg?
G15 orker jeg ikke utseende på, da spiller jeg heller videre med de køllene jeg har.

Med de køllene jeg har nå og i enda større grad med G15 kjenner jeg ikke så godt hvor på køllehodet jeg treffer. Begge køllene er også såpass tilgivende at selv slag ut mot tåa går nesten like langt.
Jeg har brukt mye tid med et i15 sekserjern på rangen, og kan virkelig føle balltreffet skikkelig. De dårlige slagene er dårligere, noe som gir meg god visuell feedback på hvor jeg treffer ballen. Jeg liker også følelsen i treffet mye bedre enn med mine gamle køller. Selv om følelse ikke er alt er det like fullt en av grunnene til at jeg liker å spille golf :D

Jeg har derfor en teori som går som følger:
Hvis jeg kjøper Ping i15 eller noe lignende som jeg kanskje egentlig ikke er god nok til å spille med enda vil jeg hurtigere bli en bedre golfspiller.
Dette er selvsagt en trøstende tanke, men en liten (stor? :lol: ) flik av meg tror likevel på den.

Hva tror dere?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lykken er et gavekort...

Post by furu »

Kjøp i15 :!:

Du kommer ikke til å angre. Det gjør du kanskje med G15.

Jeg kjøpte Adams A4 som helt sikkert var fullstendig feil på det tidspunktet. Jeg har vokst med dem, svinger bedre enn noen gang og har vesentlig bedre balltreff. Mye glede
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Lykken er et gavekort...

Post by sumo »

go for it.

som furu sier vil du nok vokse med de over tid og de vil da være en bedre investering enn g15.
tviler på at du vil angre.. samt at utseende har en del og si. trives du med utseende på køllene dine så øker selvtilliten og gleden også.
trives du ikke med utseende, så ja, da blir effekten motsatt vil jeg tro.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Etter ganske lang tids fundering og prøving og mye leting på nettet har jeg endelig bestemt meg. Det ble Callaway Diablo Forged. I dag ble køllene bestilt med standard grafittskaft i regular. Jeg likte virkelig det skaftet svært godt. Og køllene er jo intet mindre enn fantastiske. Jeg slo bevisst slag helt ytterst på tåa, tynne slag og resultatet ble ikke så ille. Og følelsen på gode slag var helt genialt bra :twisted:

Her er et par bilder fra Golfwrx:
Image

Image

Nå er loftet ganske likt det jeg har i dag, men det er selvsagt ganske lavt loftede køller til å være et smidd jern. Ifølge flere reviews på wrx og andre steder skal disse jernene være lettere å spille med enn x-22 tour, men med følelsen fra X-Forged. Selvsagt har jeg ikke prøvd noe annet enn et demosett på simulator enda, men jeg var ihvertfall svært fornøyd med hvordan de fungerte for meg.
Så nå er det bare å vente, vente, vente på at de skal bli ferdige fra fabrikk.

Om jeg skal prøve meg på en forsiktig kritikk må det bli kosmetisk. Jeg liker ikke hverken navnet eller plata i hulrommet på kølla. Dessverre er det den de bruker til å justere svingvekt med på fabrikken, etter at skaft og grep er satt i. Så jeg kan ikke pille dem av heller dessverre. :lol:

Lover å komme med en liten mini-review så fort jeg får dem og har spilt noen simulatorrunder og fått litt rangetid med Diabloene.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lykken er et gavekort...

Post by furu »

Er sikker på at dette er et glimrende valg. Som du sier er det mange gode tilbakemeldinger på dem. Eneste negative er grafikken bakpå, Callaway er litt glorete for tiden.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Ja, det er litt i overkant. Hvis man ser bort fra grafikken er kølla rett og slett nydelig, så jeg skjønner ikke helt hva de har tenkt på :?:
Jeg har lest innlegg fra flere på wrx som synes kølla er fantastisk, men som styrer unna pga dette. Jeg tror rett og slett Callaway har bommet litt akkurat der.
Skal legge inn noen flere bilder når de kommer, så kan folk dømme selv :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lykken er et gavekort...

Post by furu »

På golfwrx er de ekstreme. De er inne i en periode der de hater det meste som blir laget. Alt er for glorete, det skal være minimalistisk og rent. Til og en tråd der en bruker har tatt en haug med jern og fjernet grafikken i cavity med photoshop :lol: Jeg syns personlig at de ikke er så gale. Litt i overkant men absolutt ikke grunn til å ikke kjøpe de. Følelsen av smidde jern er faktisk litt bedre. Mine A4 er også smidde :D
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Lykken er et gavekort...

Post by AkE »

Grattis med nye køller! Er alltid gøy med noe nytt, selvom det som regel er vannvittig gøy å lete også.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Da er jerna endelig kommet. Skulle spille SIM i dag, og da stod de der og ventet. Ganske overraskende, skulle ikke vært her før om en uke. Callaway har vært utrolig kjappe synes jeg, 8 dager fra jeg bestilte custombygde køller til de ankom butikken (de kom allerede på fredag).
Et lite WITB-bilde vedlagt. Jeg skal komme med en litt mer dybdeanalyse etter hvert :D
Det er kanskje unødvendig å si at i dag er en utrolig bra dag :lol:
072.JPG
(3.78 MiB) Not downloaded yet
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lykken er et gavekort...

Post by furu »

Småpent :D Vi må nesten ha en serie WITB-bilder 8-)

Sasquatch bag og Rocket Tour sokker. Det liker jeg.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Jeg er helt for en WITB-tråd eller et eget forum.
Går det forresten an å legge inn bilder slik at de vises direkte, ikke bare dukker opp som en hyperlink som åpner et nytt vindu?

Jeg må nesten forsøke et bilde til med det samme jeg er inne 8-)
diablo.JPG
5-PW
(2.88 MiB) Not downloaded yet
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Lykken er et gavekort...

Post by kevin »

spiderboy wrote:Jeg er helt for en WITB-tråd eller et eget forum.
Går det forresten an å legge inn bilder slik at de vises direkte, ikke bare dukker opp som en hyperlink som åpner et nytt vindu?

Jeg må nesten forsøke et bilde til med det samme jeg er inne 8-)
diablo.JPG
Da må du legge ut bildet på nett,og så gjøre en Img i innlegget,så kopierer du inn link til bildet i mellom img img :D
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lykken er et gavekort...

Post by spiderboy »

Ok, da blir det sånn :D

Bilde av bagen slik den ser ut nå.
Image

Sammenligning av offset på Wilson Di7 og Diablo Forged. Jeg har ikke funnet specs på køllene på nettet. Men visuelt sett er det ikke mye forskjell.
Image

Cavity, ser bedre ut i virkeligheten enn på bilde IMO. Men jeg er enig at medaljongen er litt i overkant bråkete visuelt.
Image

Hadde en ny runde på sim i kveld. Gikk 8 under (min) par. Jernslagene satt som en kule, rundt greenen var det verre. Men det var jernene jeg var mest spent på, så jeg var fornøyd med spillet likevel. Fikk også sammenlignet dem mot de gamle Di7-ene. Og Diabloene går marginalt høyere og med en litt flatere ballbane. Jeg tror dette skyldes skaftet i størst grad. UST Proforce V2 er visstnok et ganske stivt skaft, og spiller stivere enn flexen skulle tilsi med medium kickpoint i tillegg tilsier det en lav ballbane. Er likevel litt overrasket over at Diabloene hadde en høyere og mer utflatende ballbane. Men de er kanskje rett og slett bare bedre for min svinghastighet?

Føltes litt som den gangen jeg var 10 år og fikk min første skøytetrikot. Jeg satte ny pers på 500 med 4 sekunder på løpet dagen etter :lol:
Får håpe at den gode følelsen sitter i lenge.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply