Fjerning av ballmerker

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Jeg kan vel karakteriseres som koffertspiller i golfsammenheng, men som pensjonist har jeg enorm glede av spillet, som jo også holder meg i form. Diskusjonene om ballmerker har, selvfølgelig, heller ikke gått meg forbi. Av den grunn har jeg utviklet og, patentsøkt, et verktøy for fjerning av disse. Det er skjult inne i grepet på en putter, og alt en trenger å gjøre er å snu putteren opp-ned, plassere grepet på merket, trykke, slippe og så er merket fjernet. Hemmeligheten er nåleløftere som penetrerer merket og den sammenpressede torven under. Når man trykker, komprimeres samtidig en fjær. Denne trekker nålene opp, sammen med torven, når trykket fjernes. Deretter trekkes torven av mot sålen på grepet, samtidig som ballmerket fylles. Det gjøres på sekunder, uten at man må bøye seg. Metoden er helt harmløs for greenene og etterlater en fullstendig slett flate, med luftehull.

Ovennevnte prinsipp ble prøvet mot slutten av golfsesongen og det står litt detaljprøving igjen til våren. Derfor har jeg bygget en protype i vinter, samtidig som det ble laget noen CAD-skisser. Men å få dette på markedet, koster penger og derfor har jeg henvendt meg til Innovasjon Norge for, om mulig, få noen midler. Men de virket ikke overbegeistret og stemningen taler for at det blir null tilskudd derfra. Derfor skriver jeg her, ikke for å skaffe midler, men for å høre om dere synes at dette har livets rett.

Har dere noe syn på dette, ville jeg sette pris på innlegg. Og spar dere ikke, hvis dere synes ideen er ubehjelpelig. Det jeg trenger nå, er innspill fra folk som kjenner problemet og som derved kan representere tungen på vektskålen om hvorvidt jeg skal gå videre eller ikke.

På forhånd takk!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fjerning av ballmerker

Post by furu »

Hva vil det koste?
Kan det monteres i alle grep eller bare en spesiell type?
Hvor mye veier det? Vil det påvirke hvordan putteren føles?

Kan det være en ide å utvikle dette som et verktøy for greenkeepere slik at de kan fikse greener kjapt og greit?
Instagram @christianfuru
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Jeg tenkt selv å sørge for ferdig produksjon av grep, med mekanismen inni. Mekanismen vil neppe veie mer enn den delen av skaftet som må fjernes for å plassere det nye grepet. Et samarbeid med putterprodusenter, er vel den tanken som står meg nærmest, det finnes jo et hav av dem. Selve mekanismen vil oppta en plass på 2,5x2cm i tverresnitt, innenfor grepets normale lengde. En spesialutgave for greenkeepere har streifet meg. Pris, inklusiv en brukbar putter, anslås til ca. Kr 700.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fjerning av ballmerker

Post by furu »

Hvilket marked sikter du mot? En brukbar putter er ikke det de aller fleste her inne ser etter. Putteren er veldig personlig. En løsning der man kun kjøper grep med mekanisme og instruksjon for montering hadde kanskje fristet mer. Avtale med proshoper som monterer for kunder? Når det er sagt så er grep også noe mange velger med omhu.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Keyser »

Hei

Jeg er i utgangspunktet for bedre reparasjon av ballmerker, men jeg er også skeptiker av natur...

- Er det sikkert at påføringen ikke bryter med regler rundt køllers utforming osv?
- Hvor mange reparasjoner kan man ta med denne mekanismen før skitt, jord og rust gjør den ubrukelig? (Rask anslag; jeg reparerer ca 800-1000 merker i året, de fleste er andres :-)
- Nedslagsmerker er ofte asymmetriske med en stor forhøyning i "bakenden", hva skjer med denne forhøyningen?
- Nedslagsmerker er gjerne større enn enden på puttegrepet, må man kjøre flere reparasjoner pr merke?
- Pris kr 700 er mye for høyt (tror jeg) såfremt ikke dette utvilsomt fører til vesentlig bedre greener

Tror veien å gå er via putteprodusenter (vi har en norsk en) og via Norsk Greenkeeper Forbund (?).
Tror ikke vanlige hobbyspillere vil gå i bresjen

Men stå på, og ikke hør for mye på skeptikere som meg

<Keyser/>
</Keyser>
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Keyser:

Jeg var redd for, ved å gå inn her, at jeg skulle vikle meg inn i intrikate diskusjoner. Men la gå, har man først gått til dette skrittet, får man jo følge opp en stund. Og norske skeptikere, er det nok av. Det er ofte viktigere å forklare hvorfor ting ikke virker, en hvorfor de gjør det.

- Jeg er sikker på at dette ikke bryter med køllers utforming, det er vide grenser for grep på puttere. Envidere skal dette ikke selges , dersom greenkeepere skulle ha innvendinger mot det.

- Denne forhøyningen presses ned av "sålen" på grepet. Om nødvendig, kan den holdes på skrå. Man kan også flytte sålen ørlite og trykke en gang til, det er jo gjort på sekunder - -.

- Nå er jeg enig i at de fleste ikke kjøper dyre puttere, den er igrunnen et ganske simpelt instrument. Men det er vel ikke så mange som kjøper puttere under Kr 700.- Og mye for dyrt? Nei det tror jeg ikke.

- Jeg trodde nettopp det var hobbyspillere som, eventuellt, ville satse på dette. Køllen ser ut som en vanlig kølle og koster det samme, hvorfor skulle de ikke kjøpe den?

- Er 100.000 merker nok? Mekanismen blir rustfri og kan gjennomspyles med vann. Og de fleste greenene jeg spiller på, er dekket av gress.
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Golf »

Din ide`er faktisk nokså¨god synes jeg, men:

Hadde det ikke vært lettere å satse på å kun selge "greien" din som et grep? Jeg tviler på at jeg ønsker å kjøpe en "jallaputter", men heller beholde min vanlige putter med ditt grep.

PS! Virker mest for pensjonister og andre som ikke kan bøye seg. Litt som en sånn sugekopp til å ta ballen ut av hullet. Jeg slutter med golf fremfor å bruke en sånn.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Keyser »

Mulig jeg misforsto hvordan dingsen er bygget. Jeg trodde først det var en "løs" tilleggsdings som ble montert i enden av grepet, ala slik "ballsugekopp".
Ser nå at verktøyet er skjult inne i grepet og at man må fjerne en del av skaftet for å plassere det nye grepet. Selv om det tekniske holder, tror jeg de fleste vil vegre seg for å gjøre et slikt inngrep på en putter selv, ihvertfall når alternativet er en greengaffel til langt under 100 kroner.

Men jeg ønsker deg lykke til med prosjektet.

<Keyser/>
</Keyser>
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Det virker som om dere har alt for stor tillit til kvaliteten av puttere. De fleste av dem er produserte i Kina for rundt 50 kroner og er svært simple saker. Utsalgsprisen henger ikke sammen med kvalitet, men med merkenavnet den selges under. Husk at da Karsten Solheim flyttet skaftet til tyngdepunktet av putteren, var det en revolusjon. Siden da har det ikke skjedd noe som betyr noe og mange putter, fremdeles, med de gamle "Anser" putterne og det sier jo sitt. Og hvorfor de da ikke skal kunne kjøpe en ny putter, som ser ut som alle andre, men har den beskrevne egenskap, er det jeg håper å få svar på her. Folkens, det er mange som har lest dette, hvorfor ikke komme med et innlegg også?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fjerning av ballmerker

Post by furu »

Der har du ikke peiling Lim Gordon. Det er stor forskjell på puttere og langt i fra alle lages i Kina for noen få kroner. Scotty Cameron, Byron Morgan, Scratch, Bettinardi, Piretti, Miura - skal jeg nevne flere merker som lager utmerkete puttere? Ta den nye fra Nike, deres Method. Prototypen og Limited Edition fikk mye skryt, de ble laget i USA hos Nike. Masseproduksjonen skjer i Kina og folk har merket forskjell. Den har ikke samme høye kvalitet som den rimeligere Kina-versjonen.

Poenget er at folk kjøper puttere de liker og vil ha. De kjøper ikke en putter fordi den har divot tool i grepet. Hvis du setter for deg å ikke bare selge divot dingsen men også lansere en putter så mange som mulig vil kjøpe da har du ikke en litt stor oppgave men en litt stor og en enormt stor.

Det er noe ekstra med puttere. Du kan ikke bare lansere en Anser-modell og regne med at den selger. Lyd, utseende, følelse, lengdekontroll, feedback, reaksjon på off center treff - gode puttere har dette. Og folk betaler mer enn gjerne for det.

Jeg har ingen tro på salg av egenprodusert putter med divot tool i grepet. Salg av grep med divot tool og medfølgende instruksjoner er det eneste jeg se for meg. Det er min mening.

En annen ting som må tas med i beregningen er at markedet for golfutstyr her i Norge er svært begrenset. Av de få som faktisk spiller golf så er det svært få som beveger seg inn i proshopper og kjøper nytt utstyr. Gjennomsnittsalderen på en kølle på Bjørnefjorden er trolig 14 år :lol: USA er et herlig marked for golfdingser. Prøv der.
Instagram @christianfuru
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Ja, ja, furu, jeg forstår at du har funnet deg et revir her og har tenkt å beholde det. Og da er det gunstig å fortelle debattanter at de ikke har noe greie på det de skriver om. Jeg vil bare, kort, føye til at, sansynligvis, 90% av de køllene som pakkes ut i norsk proshops, er produsert i Kina. Og de er gode nok for folk med handicap langt nede på 10-tallet. De merkene du ramser opp, er ikke volumselgere i markedet. Og hvordan du kan tolke "samarbeide med en putterprodusent" som "egenprodusert", er meg en gåte. Men jeg har fått en grundig innføring i dine meninger og det takker jeg for. Furudiskusjon slutt.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Kaffekannen »

Jeg er ingen putterfantast slik som furu er, og Lim har nok helt rett i at 99% av puttere produsert er "god nok" for spillere til under 10 i hcp. Det er likevel en personlig greie med puttere. Man må stole på putteren sin, den må føles behagelig i hånden og man må like utseendet på den. Det er en grunn for at det finnes hundrevis(tusenvis?) av forskjellige utseender på puttere. Det er fordi folk vil velge. Jeg tror ikke mange vil kjøpe en putter fordi den har en funksjon som tar ballmerker. Jeg tror derimot at hvis man kjøper en putter så vil det bli veldig aktuelt å kjøpe med en dings, enten ferdigmontert, eller ved siden av, som fikser ballmerker. Everybody loves a gadget :mrgreen:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fjerning av ballmerker

Post by kevin »

Tok litt merkelig vending denne tråden,men skal prøve å gi edruelige kommentarer:

jeg synes det er bra at det finnes "gründere" som prøver seg på nye ting og at man skal ha et åpent sinn når det gjelder nytenkning.
MEN,jeg tror ikke man skal basere sin videre utvikling basert på tilbakemeldinger fra tilfeldige debattanter på et forum(inkl.meg selv). Her kan man få ganske ymse svar,selv om jeg synes alle svarene du har fått til nå har vært saklige og gode. Tror nok du bør gå til greenkeeper organisasjon,samarbeid med landbrukskolen på Ås for å høre deres meninger om reparering av greener,samt Bioforsk som har høy kompetanse på dette. Evt til en eller annen velrenommert greenkeeper eller banearbeider.
Evt få laget en og få innpass på PGA Merchandise show,da får du en test på om det kan funke.

Når det gjelder "sammenkoblingen" av dette verktøyet og en putter så har jeg personlig ingen tro på det. En putter er en putter,det ligger tusenvis av forskningstimer og ekstreme summer bak det å lage en god putter og utviklingen på dette er svært stor. Argumentet med at de kan produseres for 50,- i Kina lar jeg stå uimotsagt,det er ikke verd å kommentere. Men jeg skal gi deg rett i en ting,veldig mange gode spillere kan putte med nesten hva som helst og putte bra. F.eks en spiller ødela putteren sin i DDC i helgen og brukte wedgen sin på slutten,og traff brukbart. Har også sett noen bruke en hybrid til å putte med,ja selv driveren. Ja selv kosteskaft kan man putte bra med. Det er ikke poenget.

Puttere handler om følelse,design,tyngde,MOI,optikk etc etc. En greengaffel er en greengaffel. Største problemet med de er vel at de forsvinner,blir glemt og mistet. Kanskje en innbygget gps i den kunne vært tingen,slik at man ikke måtte kjøpe ny hele tiden...Eller et verktøy for å tvinge spilleren til å reparere og legge tilbake divots...

Og så har jeg fått presentert flere forskjellige måter å reparere nedslagsmerker på....hvilken baserer du din fasit på?
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Ja, takk for innlegg, som jeg anser for veldig verdifulle, selv om jeg vel kanskje hadde håpet på litt flere. Jeg har et par bilder, som jeg har prøvd å legge inn, men jeg lykkes ikke. Forøvrig, kevin, er jo teknikken den at den nedtrykte torv trekkes opp igjen. Da slipper man å slite med et søkk som er begravet av nabogresset, for det er sjeldent helt vellykket.

Lim
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Golf »

Hihi. Ganske flott å se Lim Gordon angripe Furus kunnskaper om puttere.
SELVSAGT har det noe å si hva du putter med. Vekt, balanse, utseende, lengde osv osv.

Synes etter å ha lest dine innlegg at du ikke har snøring om hva du snakker om....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fjerning av ballmerker

Post by furu »

Lim Gordon wrote:Ja, ja, furu, jeg forstår at du har funnet deg et revir her og har tenkt å beholde det. Og da er det gunstig å fortelle debattanter at de ikke har noe greie på det de skriver om. Jeg vil bare, kort, føye til at, sansynligvis, 90% av de køllene som pakkes ut i norsk proshops, er produsert i Kina. Og de er gode nok for folk med handicap langt nede på 10-tallet. De merkene du ramser opp, er ikke volumselgere i markedet. Og hvordan du kan tolke "samarbeide med en putterprodusent" som "egenprodusert", er meg en gåte. Men jeg har fått en grundig innføring i dine meninger og det takker jeg for. Furudiskusjon slutt.
Jeg løfter på låret flere ganger for dagen for å vise hvem som er sjefen. Det er det ingen tvil om :D Minner mest om en cocker spaniel på tur.

Jeg har ingen problemer med å avslutte diskusjonen.
Instagram @christianfuru
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

"Synes etter å ha lest dine innlegg at du ikke har snøring på hva du snakker om...." Slike uttalelser karakteriserer jo den best som kommer med dem, og jeg vil ikke bidra til å øke usakeligheten. Bare kort slå fast at jeg tilhører det store flertall av golfere, med et handikapp på rundt 25, og har kunskaper på linje med det. Og jeg klarer meg utmerket med en god putter produsert i Kina. At noen da, med marginalt lavere handikapp, gir uttrykk for at de har behov for noe på linje med kirurgiske presisjonsinstrumenter, faller på sin egen urimelighet. For virkelig dyktige golfere, med ensifret handikapp, blir det hele jo noe annerledes, men jeg går ut fra at alle, som har lest mitt innledende innlegg, forstod at dette ikke var min målgruppe.

Lim
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fjerning av ballmerker

Post by furu »

Siden diskusjonen fortsetter så lar jeg ikke den ligge.

Måles kunnskap om golf og utstyr etter hcp? Siden jeg har 21 og du 25 Lim så er ikke min kunnskap verd noe? Jeg leser ekstremt mye om utstyr og tilegner meg kunnskap uavhengig av mitt hcp. Jeg har spilt med flere virkelig dyktige golfere både her hjemme og i utlandet. Mange av dem har null interesse for utstyr. En av dem visste knapt hva han spilte med. Jeg tar det som en fornærmelse at du kommer hit og ber om tilbakemeldinger på et produkt bare for å avfeie meg pga. mitt høye hcp når jeg er negativ. Syns heller ikke at jeg var så veldig negativ i starten men jeg kjenner at jeg blir det nå.

Er det slik at spillere med høyt hcp skal klare seg med dårligere utstyr enn de flinkere golferne? Hvorfor det? Burde det ikke være omvendt? Jeg trenger all hjelp jeg kan få og henter det mer enn gjerne i fabelaktig godt utstyr. Skal vi nøye oss med en støpt drittputter fra Gongho-provinsen i Kina? Du lager to ytterligheter her. Man bruker enten en "Kinaputter" eller et kirurgisk presisjonsinstrument. Det er din egen uttalelse. Det er jo tåpelig.

Du understreker "samarbeide med putterprodusent", ikke lage selv slik jeg antydet. Hvilken stor produsent skal du inn hos? Ping? Odyssey? Yes!? Rife? Cleveland?

Slik jeg forstår det skal du lage en putter med innebygget divot tool i grepet og selge den til en målgruppe som først og fremst består av spillere med relativt høyt hcp.

Jeg trodde du skulle lansere en dings, nå viser det seg at du skal lansere en putter (eller putterserie, du må jo ha flere modeller) med denne dingsen. Det er to fantastisk forskjellige ting å gjøre. Jeg mener seriøst at du utviser ekstremt lite kunnskap om det markedet du er i ferd med å bevege deg inn på. Gjør litt undersøkelser og sjekk hva folk vil ha.

Jeg støtter Golf i uttalelsen om mangel på snøring.
Instagram @christianfuru
Lim Gordon
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 07 Feb 2010, 21:05

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Lim Gordon »

Ja, he-he, furu, den fortjente jeg sikkert. Ha en fortsatt bra dag allikevel!!

Lim
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Fjerning av ballmerker

Post by Long-Hit-Wonder »

Golf wrote:Din ide`er faktisk nokså¨god synes jeg, men:

Hadde det ikke vært lettere å satse på å kun selge "greien" din som et grep? Jeg tviler på at jeg ønsker å kjøpe en "jallaputter", men heller beholde min vanlige putter med ditt grep.

PS! Virker mest for pensjonister og andre som ikke kan bøye seg. Litt som en sånn sugekopp til å ta ballen ut av hullet. Jeg slutter med golf fremfor å bruke en sånn.
Pensjonister er en utmerket målgruppe etter mitt syn, de er mange og de er aktive i idretten. Videre må vi også huske at det er mange som ikke tar golf så voldsomt seriøst, som kun har det som en lett mosjon. Disse kan også være en interessant målgruppe. De bryr seg ikke om det står Callaway eller Titleist på klubbehode, alt de bryr seg om er at prislappen er av den hyggelige sorten, samt at utstyret er praktisk.

Det jeg avlikevel tror folk ville satt mest pris på er et eksternt produkt som i likhet med "sugekoppen" bare kan festes i enden av grepet. Det som da er litt kjedelig er at dette produktet vil havne i konkurranse med "sugekoppen", hva vil folk helst ha; En dings som kan reparere tilfeldige nedslagsmerker eller en dings som på en effektiv måte kan plukke ballen fra bakken. Noen vil da på naturligvis si at begge produkter kan benyttes på to forskjellige klubber, noe som også kan fungere for dem som synes det virker ålreit.

En annen viktig konkurrent er den tradisjonelle green-gaffelen som kan erverves for små vederlag. For 25kr får man en green-gaffel med tilfredstillende ytelse, som i tillegg har den egenskapen at den kan benyttes til å bytte golf-spikes på skoene. Så mitt spørmål er, hva vil konseptet antas å koste i den tid den når butikkhyllene?

Ideen var god, men i skrivende stund høres den urimelig dyr ut. Ved mindre du/dere kommer opp med noen lure oppdateringer eller finner en helt ny vri som gjør produktet rimeligere og lettere anvendelig, så har jeg foreløpig liten tro på dette konseptet dessverre.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply