Kongsvinger Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by BomBom »

Noen som har status på forholdene på Kongvinger for tiden..? Er en mulighet for at jeg drar dit på søndag, men om forholdene ikke er bra, venter jeg heller litt til..
Kongsvinger er etter min mening en av de beste banene vi har, så jeg ønsker helst å spille den i bra stand selvfølgelig.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Leijm »

Vil bare lime inn noe fra facebook:

Efter att Paul Reed (European Sales Manager of SkyCaddie) varit här och mätt upp vår bana i förra veckan tog jag idag emot ett mail där han beskriver sin upplevelse här på Liermoen.

“I had the pleasure of surveying the Kongsvinger course for SkyCaddie and I thought it was one of the most stunning courses I had ever seen. The lush undulating fairways cut through a natural pine forest provide a stiff challenge and a fantastic variation of holes. There is also a beautiful lake that comes into play on the 9th hole, a classic risk-and-reward  par 4. All in all a fantastic course and well worth a visit if you are in Norway.”
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by kevin »

flott omtale. Har utrolig lyst til å spille Kongsvinger igjen, men vil helst vente til forholdene er skikkelig bra. Hvordan ser det ut der oppe nå?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sumo »

noen som har spilt kongsvinger nå i det siste? tenkte meg opp dit på søndag.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Pointmonaco »

Ble Kongsvinger spilt idag, og i så fall hvordan var forholdene?
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sumo »

kongsvinger ble spilt idag. jeg må først bare få sagt det - dette er utvilsomt den flotteste banen jeg har spilt i norge - noen gang.
estetisk, idyllisk, majestetisk, eventyrlig, nydelig - ja rett og slett helt fantastisk. all ære til alle i kongsvinger som er med på og holde denne banen levende.
kongsvinger golfklubb må leve videre. dette er en sann perle, som fortjener alt den kan få. dette er virkelig den ultimate norske skogsbanen.
omringet av furuskog og fantastiske fairwayer, som virkelig gir den et majestetisk preg, og det preger hele banen. totalinntrykket er som forventet, og mer attpåtil.
den er så utrolig verdt et besøk! dere som ikke har vært der, har bare en ting og gjøre.

så til banens tilstand. er egentlig ingenting og klage på, foruten greenene. det er her det trengs mest jobbing. de er ikke så aller verst, men forbedringspotensiale er så absolutt der. noen få fairwayer var en del flekkete med en del "cowgrass", men det ble fort glemt grunnet alle de andre nydelige, grønne fairwayene som viste seg.
roughen er egentlig semirough, slik rough skal være - spør du meg. utenfor dette området, så var det furuskog og blåbær lyng. her ble det litt vanskeligere og finne baller, og slå på de man evt fant. men uansett - har man havnet her, så har man slått skeivt :D

alt i alt, det er bare og ta turen dit. er absolutt spillbart!
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Yorkie »

Takk for update Sumo, helt enig, det er nok den beste skogsbanen vi har, er vel snart på tide at jeg får tatt en tur til Kongsvinger igjen.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Xo1 »

Kongsvinger spilt i dag, greenene er ikke spesielt bra. Hastigheten er bra, men greenene ser litt lurvete ut, noe som gjør det vanskelig å lese greenene, samtidig som det gir et inntrykk av å være trege (noe de ikke er). Front er betydelig bedre enn back. Fairways, front har fantastisk bra fairways med tett fint gress og fin klippehøyde. På back er det slett ikke bra, mye brune flekker å ballplassering er et must hvis det skal bli noenlunde rettferdig. (Semi)Rougen er tjukk å rettferdig å spille fra på front, på back er det tynt med gress og særlig rundt greenområdet. Ballen blir ofte liggende på leire, med gress rundt, ikke lett å få til gode slag derfra :cry: De bunkerne jeg var (det var ikke få) var veldig bra, med samme type og samme mengde sand. Banen er som vanlig tørr og fin ift. All nedbøren som har vært på Østlandet. Alt i alt en grei dag på golfbanen, men hadde faktisk forventet at banen var i bedre stand, etter at jeg leste innlegget til Sumo.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sirandrew214 »

Savner å spille kongsvinger. Lenge siden nå. Synd de ikke har økonomi til å få den helt i stand, men det er kanskje nivået man må ligge på der ute i "ingen-manns-land"?!
Har bare spilt den fra Back, og da er den laaaang og utfordrende!
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Xo1 »

Tror mye av utfordringene ligger i konkursen i fjor. Tar nok noe tid å fikse opp i det som ikke ble gjort i fjor høst ift. Overvintring. Banen var jo ikke spesielt bra i fjor heller. Håper virkelig at klubben vil overleve, og at det finnes midler til å sørge for at banen blir betydelig bedre neste år. Vi trenger virkelig en bane som Kongsvinger i Norge, og da helst med bra forhold. :D
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by GunnarBull »

Jeg synes det er merkelig at det er så stor forskjell på front og back. På front er fairwayene myke og veldig gode, på back er de rett og slett ræva.

Noen som vet årsaken til dette?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sirandrew214 »

Sløyfene ble bygd i to etapper, kanskje man gjorde ting forskjellig? Husker ikke hvilken sløyfe som var først...
Kanskje den nye fortsatt er god, men blir dårligere etterhvert?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by GunnarBull »

Jeg synes å ha hørt noe om at den siste sløyfen ble laget med minimale midler, altså at det var tilnærmet tomt for penger. Det er ihvertfall en logisk forklaring, men som sagt, bare noe jeg har hørt.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by BomBom »

Høres ut som det ikke blir noen tur til Kongsvinger i år da nei.. :(
Jeg liker virkelig denne banen, helt fantastisk etter min mening, men å kjøre et par timer for å spille på en bane i mindre bra forfatning er ikke fullt så interessant..
Håper de gjør en god jobb i høst, og at overvintringen blir bra, så blir det nok noen besøk neste sesong... :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sumo »

jeg mener nå strengt tatt banen fortjener et besøk, uavhengig av forhold der. selvfølgelig, tidlig på året kan diskuteres, men nå er banen i såpass fin fatning at den fortjener et besøk. dere må ikke glemme at banen også er avhengig av oss golfere som kommer og besøker den. vi betaler jo greenfee, og disse pengene hjelper nok noe med den videre driften. vi vil jo alle at banen skal overleve - tross alt. så ikke nøl så fælt, folkens. bare dra ut dit, bidra, spill og vær glad :)
dette er tross alt en nydelig perle av en golfbane, som vi er så heldig og få ha her i norge.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by TheBigEasy »

Spilte banen i går. Er nok enig med en del andre. Greener er ikke akkurat 100% og FW på back 9 er det dårlig gressvekst en del steder. Men layout og naturskjønn er banen en perle. Selv om jeg nok synes f.eks Atlungstad er noen hakk bedre.
Play your best.
Hoot
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 28 Aug 2012, 21:37

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Hoot »

Gikk banen på søndag, og den var overraskende bra. Spørs nok hvor lenge de tørr ha den åpen, men på nåværende tidspunkt er den spillbar!
In the bag:
Nike VR_S 9.5*
Taylormade Rocketballz 3 wood
Taylormade Rocketballz 4H
Taylormade Rocketballz 5 wood
Nike VR_S 5-PW
Callaway Forged 60*
Nike Method Core 2i
User avatar
joergu
Forumvant
Forumvant
Posts: 64
Joined: 02 May 2011, 13:15
Hcp: 12
Hjemmeklubb: Atlungstad GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by joergu »

Skal spille Kongsvinger søndag,håper været holder og att det ikke blir for bløtt.Er desperat etter og spille på gress allerede :evil: .Det er tross alt tre fire uker siden Atlungstad stengte... :lol:
Driver : Cobra
Hybrid :Cobra 18` 25`
Jern : Ping G 15
Putter : Odyssey Two-ball putter
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Xo1 »

Skal spille Kongsvinger i morgen. Lille Gisle varslet jo knallvær :D på NRK for i morgen. Dette må utnyttes. Skal gi en status oppdate etter runden.
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Xo1 »

Kongsvinger i dag: greener, hullpipeluftet (pågikk mens vi spilte) og tilnærmet umulig å putte på. Treffer du på ene siden av hullet (som er blitt små opphøyninger) går ballen til venstre og motsatt hvis du treffer den på andre siden. Det har vært så kaldt i natt og i morgentimene at ca. Halvparten av greenene var frosne. Hastigheten ble da helt håpløst å beregne. Resten av banen er egentlig i like god stand som for en måned siden. Range og treningsgreener er stengt. Raker er tatt inn, så ballplassering er på sin plass også i bunkere. Vi valgte ihvertfall det. Blir ikke riktig å spille fra et 10cm dypt fotspor fra en som har vært i bunker før deg, å ikke har kunnet rake. 200kr i GF er helt greit, og banen fremstår som et mye bedre alternativ enn innendørsgolf eller golfspill mot provisoriske greener. God tur til de som velger å legge igjen noen kr på Kongsvinger, og forhåpentligvis bidrar til at økonomien i klubben blir bedre, og at banen blir i mye bedre forfatning i 2013 :-)
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
Post Reply