Kongsvinger Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Ser veldig bra ut. Et par betraktninger:

- Kommunen slipper å tilbakebetale 4,5 millioner kroner i tippemidler? Mao, de gjør en svært kreativ manøver som de regner med holder for å slippe å tilbakebetale pengene. Det skal ikke være kommersielle eiere av anlegg som får tippemidler etter hva jeg har skjønt.
- Ser ut som de har klart å tegne opp 1,4 mill og man kan forvente at de klarer å tegne opp 1,7mill i nye spilleretter. Klarer de det?
- Vil den nye golfklubben klare å betjene driftsutgiftene? Hvordan ser budsjettet ut, med det antall medlemmer de har tegnet opp og nøkternt greenfeebudsjett?

Hadde vært interessant å vite hvordan budsjettet ser ut, for det koster jo å drive en golfbane. Håper de klarer å få stabil drift, for banen er kanskje den råeste i Norge!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Spennende å følge med på "telleverket" på Kongsvinger sine nettsider nå.. To dager igjen og de trenger over 600K! Hva skjer om de ikke klarer det den 7.Des? Forlenger fristen kanskje?

Hadde jeg vært loaded og/eller bodd nærmere så skulle jeg ha blitt medlem der, men blir dessverre litt for få runder der er jeg redd til at jeg kan forsvare å "hjelpe til"... :(

Virker ikke som de har vedtatt noen exit-mulighet (forståelig nok med dagens forutsetninger), og som tidligere diskutert så mener jeg klubben hadde hatt store muligheter med en litt annen forretningsmodell.

Vil gjerne legge igjen så mye kroner jeg kan med greenfee, middag etc der og forhåpentligvis flere ganger iløpet av en sesong. Er et par hull jeg gjerne vil ha revansje på..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Yorkie »

Golffreak wrote:Vil gjerne legge igjen så mye kroner jeg kan med greenfee, middag etc der og forhåpentligvis flere ganger iløpet av en sesong. Er et par hull jeg gjerne vil ha revansje på..
Skal prøve å legge turen til Kongsvinger noen ganger jeg også neste sesong, og får vel også oppfordre flere. Kongsvinger er en bane som vi må ha i Norge!
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Smilende Sam »

Hovedansvaret for å holde Kongsvinger i live ligger på glåmdølene. Banen er bra den, men ikke så bra at jeg forsvarer en hel del ekstra tid vekke fra familien for å spille den oftere enn en gang i året - max - når Mikla og andre gode baner ligger mye nærmere.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Alle baner har sine unike egenskaper, og vil påstå at jordsmonnet og dermed spilleflatene er unike på Kongsvinger. Det er det nærmeste du kommer links-forhold ift spilleflater i Norge, og får du raske (og dermed ganske harde) greener på Kongsvinger så blir den en monsterutfordring.. Da må innspillene i mye større grad slås så ballen ruller mot hullet. Legg til rått banedesign, den majestetiske furuskogen og fred og ro så synes jeg opplevelsen er flott.

Forstår argumentet om å bruke mye tid på å spille baner litt lengre unna, men selv om Mikla er bra så har Kongsvinger litt andre kvaliteter også (trær blant annet... ;) ). Mikla har definitivt hatt de beste greenene iår etter mine øyne, og tror kanskje ikke at Kongsvinger kommer helt dit iløpet av de nærmeste par årene. Dog, det var bra når jeg spilte der ifjor men lønner seg nok å vente til juni..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Smilende Sam »

Tror kanskje Solastranden og en del av banene syd for denne er noe nærmere links-grunnforhold enn Kongsvinger.... for å si det mildt :-)

...som sagt - det er lokalmiljøet som må ønske seg bane - langveisgjestene må være bonus. Blir litt som Meland - flott bane, stor natur, men innihelvete langt unna....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Yorkie »

men herremann da SS, din din pirkesnifler! ;) Det GF hintet til var selvsagt heathland, altså tørr, sur sandjord som man finner på klassikerne sør for London og som spillemessig blir veldig likt linksforhold.

Er udelt enig, det er lokalmijøet som må dra lasset og sørge for en rimelig økonomi, så får gjestespillere være bonus. Og så får de av oss som kan ta turen til Kongsvinger ofte for å bonusere ekstra til klubben. Er ikke mange baner i Norge dessverre som har like bra design, miljø og karakter
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

nærmere man kommer links jordsmonn på østlandet da..;). som yorkie skriver så er den harde sandgrunnen som er grei:)a her. ballen kan sprette og rulle overalt, men jeg synes det er deilig å slå fra
sånne fairways.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Smilende Sam »

...og det er jeg helt enig i, Golffreak - banen er strålende den.

At Yorkie kaller meg en "pirkesnifler" tar jeg som et kompliment, særlig når han vet at jeg hadde rett.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Yorkie »

Du har helt rett SS at det å bruke links i forbindelse med en skogsbane er litt misvisende, dervar omskrivingen til heathland, men videre er jeg ikke helt sikker på hvem som har mest rett. Såvidt jeg vet så kjennetegnes heathland baner (altså Sunningdale osv.) av en tørr, sur sandjord, derav vegetasjonen med lyng, gorse osv. altså ikke så ulikt miljøet på Kongsvinger, Narvik og Sorknes (baner lagt på furumo). Det gir en spilleflate hvor ballen gjerne spretter og ruller litt ekstra og den føles litt "springy" å gå på. Ekte linksbaner har vel omtrent samme jordsmonn mener jeg å ha fått med meg uten at jeg er noen agronom, og da blir det vel ganske likt faktisk.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by kevin »

Da er finansene i boks skriver Glåmdølen
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by sirandrew214 »

Bra! Da er banen reddet, så er det å håpe at det også er midler til å drifte på et fornuftig vis. Det hjelper ikke å ha bra layout og jordsmonn hvis greener ikke er i relativt god stand, er min mening ihvertfall. Fairways som er litt ruskne kan jeg leve med...
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Synes ikke greenene var så gærne når jeg var der ifjor, men det er jo et stykke til de banene med best greener (Mikla etc).

Hvis de klarer å få dem litt tettere, men relativt harde og raske på sandgrunnen, så blir banen et lite monster. Kan blir FOR vanskelig, men også en skikkelig utfordring;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by veggiss »

Var der i begynnelsen av juni i fjor, og da var ikke greenene bra, spesielt på back.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Var der vel ikke før i juli en gang, og hadde nok kommet seg litt da. Kan nok ta litt tid før banen åpner og ikke minst bra der oppe, det er en ulempe.

De kan nok gjøre mye mer enn de har gjort til nå for å få greenene bedre.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Leijm »

årets førjulsgave for min del ihvertfall.
aksje er kjøpt og gleder meg til sesongstar.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Har spilt en runde på Kongsvinger idag, av ulike grunner. Forventet ikke knallforhold, noe det heller ikke var, men gledet meg over lay-outen og omgivelsene nok en gang. Banen har relativt store vinterskader, jeg vet ikke om det har sammenheng med at de gikk konkurs og om de fikk forberedt banen for vinteren eller ikke. Er vel ikke sikkert at klubben har hatt ressurser til å drive vedlikehold i vinter/vår som å fjerne is etc.

Det var absolutt spillbart, men forholdene er kort fortalt:

- Teesteder: Ganske mange dårlige men alle var åpne. Blanding av sand/grus, dødt gress og enkelte gresstuster med grønt.
- Fairways: Større partier på banen med dødt gress, som var helt tørt og ikke påvirket spillet forøvrig (samme følelse som å slå på grønt). Størstedelen av fairwayene var grønne og helt fantastiske! Tørt, "crisp, grønt og tett deilig fairwaygress på sandgrunnen på Kongsvinger. Sjelden man spiller på sånt underlag.
- Greener: Store vinterskader, og her var det mer sand/grus enn gress samt dødt gress. Det døde gresset trillet ganske raskt, det grønne gresset var litt tregt og sand/grusen var også ganske så tregt. Ganske store variasjoner i hastighet, og litt humpete når du skulle putte på dødt gress ispedd noen tuster med grønt...
- Bunkere : Disse testet jeg ikke :) . Men så ganske bra ut som ifjor.

Det som kanskje var mest skuffende var at det var så lite gressvekst å spore på de døde områdene, men så små tegn innimellom hvis jeg huket meg ned for å kikke. Håper de klarer å få mer vekst her kjapt..

Ingen servering i restauranten og proshop/resepsjon er flyttet litt i klubbhuset.

Fin dag på Kongsvinger, og håper inderlig at de får opp gresskvaliteten til det nivået en sånn "kongebane" fortjener. Venter nok til ut i juni før jeg tar turen igjen..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pointmonaco
Forumvant
Forumvant
Posts: 66
Joined: 05 Oct 2011, 20:47
Hcp: 8

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Pointmonaco »

Har denne banen kommet seg de siste ukene, eller er det best å vente til i juli med å besøke Kongsvinger??
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Golffreak »

Vil ikke tro at det er perfekt enda iallefall, men nå er det noen uker siden jeg spilte der som du ser..

Fairwayene gikk det helt fint å spille fra selv om gresset var gult (dødt) på enkelte partier, og litt tynne teesteder gjør jo ikke så mye spør du meg. Greenene var hovedproblemet, og ville overrasket meg om de var veldig bra nå men jeg kan ta feil..

Er spent på dette selv, så om noen har vært der nylig så er det jo flott med en liten rapport...:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Aarstad
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 10 Jun 2011, 23:38
Hcp: 28
Hjemmeklubb: Kongsvinger GK

Re: Kongsvinger Golfklubb

Post by Aarstad »

Kan gi en kjapp update på banen.

Det stemmer at banen ikke ble forberedt godt for vinteren i fjor grunnet konkursen, og dette slites det med i år. Greenene var ikke bra i det hele tatt tidlig i sesongen, men begynner å komme seg. Gikk en runde her i slutten av mai, og en ny runde igjen i går. Det er rimelig stor forskjell på både fairway og greener på en måneds tid. Det er som du sier, fortsatt døde områder på fairwayene, men disse er spillbare er ikke av stor betydning (i hvert fall ikke for meg). Greenene er det fortsatt verre med!

Håper, og tror at banen vil være optimal om noen uker.
Post Reply