Losby GK, Østmork

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Losby GK, Østmork

Post by heikkih »

Synd med så store skader på greenene, men er bedre å så på nytt og utsette åpningen enn å ødelegge en hel sesong. Nå får også, i utgangspunktet gode, fairwayer hvile ekstra og da er jeg sikker på at Østmork er i glimrende stand når den åpner om en måned.
Losby members update – 27. April 2011.

Dessverre så har sykdommen som viste seg på greenene etter at snøen ble avdekket vært aggressiv nok til å drepe opp til 90% eller mer av gresset i de berørte områdene. Jeg hadde håpet at en kombinasjon av varmt vær, solskinn og bruk av vekstduker ville gi en brukbar gjenvekst. Dette har ikke vært tilfelle, og fra midten av april var det klart at vi måtte gjøre mer for å gjenvinne gressdekningen. Valgene tilgjengelig for oss for å korrigere dette problemet er enten å legge nytt gress eller så. Siden greenene på Losby er så store, og de berørte områdene også er store, har jeg valgt å så greenene. Dette arbeidet ble utført i forrige uke på begge baner. Vi har hatt det beste været vi kunne for denne operasjonen -årstiden tatt i betraktning. Jeg håper at fortsatt varmt vær, solskinn og bruk av vekstdukene for å hjelpe å holde på fuktigheten og øke temperaturen, vil gi oss gode resultater i form av frø spiring og ny plante vekst.


Ironisk nok har resten av banene kommet ut av vinteren uvanlig godt. Fairwayene har veldig god dekning, selv tradisjonelle ’problemfairways’ som 1 og 3 har god gressdekning, og dette fortsetter å bedre seg kontinuerlig. Det samme kan sies om teesteder. De er i veldig god form for tiden av året. Vi vil sy frø i alle de lave områdene og is-skadede steder på disse områdene, inkludert greenområdene, slik at ting skal se veldig bra ut ved åpning. Bunkerne er et annet område på banen som alltid må ryddes opp etter vinteren, og dette foregår i øyeblikket for å ha dem klar til åpning.


Ombyggingsarbeidet på Østmorks green 1 har begynt. Første stadiet, med fjerning av all eksisterende gresstorv fra arbeidsområdet er avsluttet. Nå arbeides det med å grave ut all sand fra greenen. Dette vil bli lagret på siden av området, og deretter brukt som topping i omgivelsene etter at arbeidet med formingen av området er fullført.


Tilbake til greenene; frø er i jorden, og vi har sett noen spire allerede, og jeg håper at med fortsatt godt vær vil vi få en god "fangst" av frøplanter. Det er nå en tålmodig prosess for å vente til de er modne nok til å klippe, så gjødsl de på nytt, fulgt av vekstduker. Denne prosessen vil bli gjentatt til dekningen blir bedre. Åpningsdatoen jeg jobber mot i øyeblikket er 21. mai. Jeg innser at dette er en stund til, men etter å ha investert mye tid og penger i operasjonen med å så nytt, er det ikke fornuftig å åpne for tidlig. Det er svært sannsynlig at å utsette umodne planter og gress for kontinuerlig trafikk vil ødelegge det harde arbeidet vi har gjort og fortsatt gjør. Jeg ber dere alle om å være tålmodig og la oss gjøre jobben vår og holde fingrene krysset for fortsatt godt vær!

Med vennlig hilsen

Alex Cawley
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Losby GK, Østmork

Post by kevin »

Østmork åpner 21.mai, mens Vestmork åpner 17.mai iflg hjemmesiden
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Losby GK, Østmork

Post by bentzen »

Skal spille der 4.juni, da er vel alt i tipp topp stand formoder jeg :) Ikke sikkert jeg får bruk for greener heller da, kommer litt an på dagsformen..........
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Losby GK, Østmork

Post by stianm »

Da åpner Losby imorgen! Stor glede ruver i heimen! Vi får ta åpning 1 dag foran skjemaet som ett godt tegn :) Jeg har trua på at Losby vil fremstå som veldig bra denne sesongen.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Losby GK, Østmork

Post by Santa »

Hurra! Gleder mitt hjerte å vite at golfsesongen endelig starter på Losby!
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Losby GK, Østmork

Post by Smilende Sam »

Har du ikke hygget deg på Mikla i mellomtiden da, stianm?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Losby GK, Østmork

Post by sirandrew214 »

Det håper jeg han har, men det er alltid deilig når hjemmeklubben åpner da. Husker selv i fjor når vi åpnet midt på sommeren hvor kjedelig det var å reise rundt....
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Losby GK, Østmork

Post by stianm »

Smilende sam : Utvilsomt, og skal ikke slutte å hygge meg på Miklagard med dette. Blir primært Losby, men skal prøve å få med meg mandagsturneringer på Mikla b.la samt den odde runden her og der.

Det meste av rangetreningen vil foregå på Miklagard ( flatt og gress beats kunstgress og oppoverbakke) :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Losby GK, Østmork

Post by kevin »

Ser spennende ut det nye hull 1 på Østmork. Sternberg har helt klart tatt med seg noen ideer fra sin bane, Torrekulla, som jeg spillte for kort tid siden. Kjenner igjen de kulete områdene og bunker-designen

Image
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Losby GK, Østmork

Post by bentzen »

Leste nettopp i "ydmyket av golfbanen" tråden at en som er medlem der hadde spilt fra hvit tee for første gang. Han hadde hcp 11 (scroller oppover her nå og det var antakelig stianm).

Skal spille Losby for første gang på lørdag, så hvilken tee bør jeg bruke for å få noe glede av banen? Har ok lengde fra tee, rundt 220m med 3W og 240-250m med en god drive.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Losby GK, Østmork

Post by sumo »

spill losby fra gul. alt annet er bare for de virkelig gode, eller kvinnfolk.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Losby GK, Østmork

Post by sirandrew214 »

bentzen wrote:Leste nettopp i "ydmyket av golfbanen" tråden at en som er medlem der hadde spilt fra hvit tee for første gang. Han hadde hcp 11 (scroller oppover her nå og det var antakelig stianm).

Skal spille Losby for første gang på lørdag, så hvilken tee bør jeg bruke for å få noe glede av banen? Har ok lengde fra tee, rundt 220m med 3W og 240-250m med en god drive.
Godt pgatour snitt på drivene der altså. Da er det bare å føle på dagsformen med nærspill da.
God tur.
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Losby GK, Østmork

Post by bentzen »

Legg på 40-70m så har du kanskje PGA lengder, hvis du ikke ser deg blind på avg driving distance da, som slettes ikke er representativ for hvor langt de slår.
Takk.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Losby GK, Østmork

Post by furu »

Snittet på PGA Tour er 262 meter.
Instagram @christianfuru
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Losby GK, Østmork

Post by bentzen »

Snittet er fortsatt ikke ensbetydende med det jeg skrev; en god drive. Flere på touren har slått ballen over 400 yards i år, flere slår 9-jernet 160m og hvis veggiss slår 60' sin 105m kan da vel f*en meg jeg slå en god drive på 240-250m? Jeg har ikke foretatt eksakte oppmålinger ettersom jeg ikke har gps eller lignende med meg på banen, så jeg har funnet ut av lengdene ut i fra baneguiden.

Takk for svar forresten, sumo.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Losby GK, Østmork

Post by veggiss »

furu wrote:Snittet på PGA Tour er 262 meter.
Det tallet inkluderer utslag med alt fra lave jern til driver.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Losby GK, Østmork

Post by furu »

Jeg har ingen problem med å forstå at bentzen og andre slår lenger enn snittet på PGA. Jeg har spilt med mange som driver enormt langt. I går stod jeg på rangen med en svenske som drivet ca.210-220 i sterk motvind med flyteballer :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Losby GK, Østmork

Post by Fredrikkm »

Min erfaring er at lengde ikke nødvendigvis har noen som helst sammenheng med ferdighetsnivå. Jeg har selv bare spilt i litt over et år, men når jeg treffer greit med driveren (altså sett bort i fra slicer, hooker, duffer og andre rene bommerter, som gjerne kommer på minst halvparten av drivene :lol: ) driver jeg som regel 240-270 m, og jeg har hatt flere driver over 300 meter. Jeg har 27 i handicap og har kun hatt en runde under 100 slag i min korte karriere. Slik jeg ser det er lengde rett og slett en dårlig indikator på ferdighetsnivå.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Losby GK, Østmork

Post by bentzen »

Er nå egentlig 250m så himla langt da? Spiller med flere jeg som har den lengden (kanskje ikke i gjennomsnitt da...) uten at de har eminent teknikk. Uansett er det jo store forskjeller ute å går hva angår vind, hard/myk fairway, høydeforskjeller osv.

Vel, nok avsporing? Jeg var ute etter å bli anbefalt en farge på teestedet jeg skal spille fra, og det fikk jeg fra sumo.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Losby GK, Østmork

Post by sumo »

:lol:

ja, det var jo det du spurte om.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply