Borre GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Borre GK

Post by TheBigEasy »

Håpløst det der. Hadde planer om et besøk på Borre i begynnelsen av august. Men nå er jeg vel temmerlig usikker...
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Jeg skal oppdatere status før den tid, men forstår din usikkerhet
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Var på tide å komme seg ut på hjemmebanen igjen for å sjekke status

Det spirer og gror betydelig bedre nå enn tidligere. Men det er fortsatt et stykke igjen til gode forhold.

Image

Teestedene er fortsatt rufsete. Bunkerne er ganske bra.

Fairways har fortsatt endel skader rundt omkring, men det er mye tettere gress mange steder. Spiller man med ballplassering er det ingen problemer. De klippes fortsatt ikke helt ned der de bør være. Litt preg av tørrhet noen steder.

Image

Greenene er også mye frodigere og ser ikke så verst ut på avstand. Men det er fortsatt hull/spor etter lufting, og områder med mye sand og skader. Klippes heller ikke spesielt kort

Hull 18
Image

Hull 13
Image

Hull 2
Image
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Borre GK

Post by TheBigEasy »

Takk Kevin. Holder godværet seg ut neste uke også, er det sjans for Evje/Borre. Nå sitter jeg i en villa 2 t nord for Roma. Skal ut på Antognolla i morgen. Ca 30 c her nå. 8-)

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Play your best.
teddykirsebom
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Jun 2012, 21:20

Re: Borre GK

Post by teddykirsebom »

Hvordan er forholdene på nihullsbanen a? Dagsgreenfee 300?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Har ikke vært der på lenge, tør ikke si. Men det har ikke vært noe bedre der enn på hovedbanen tidligere i år. Greenene har kanskje vært litt bedre der enn hovedbanen

Kanskje jeg kan få spilt 9 hull der i morra tidlig. Skal oppdatere status da isåfall.
teddykirsebom
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Jun 2012, 21:20

Re: Borre GK

Post by teddykirsebom »

Takk! Vurderer en runde der på søndag.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Var på 9-hullsbanen i morges. Da regnet det og det har det gjort endel i dag. Tror det var bra, for nå var det veldig tørt før det.

Teestedene er ikke spesielt bra, men det duger. Fairways har blitt bedre, men det har også kommet endel tunrapp og annet ugress flere steder. Hull 1 sin fairway var tidligere helt uten gress, den ser ikke så aller verst ut nå. Det er ganske variabelt rundt omkring. Hull 5 har den beste fairwayen, lite skader/ugress.

Hull 5
Image

Greenene er også veldig variable. Noen har veldig mye vinterskader fortsatt, mens andre har store bra områder og mindre skader. Som f.eks her på hull 9. Det området som er bra, er bra men tregt.

Image

Alt i alt er banen blitt mer spillbar, men usikker om jeg ville betalt greenfee når den henger såpass mye etter. Har ikke vært på de andre banene i Vestfold ennå, vet ikke om de har blitt bedre
teddykirsebom
Rookie
Rookie
Posts: 28
Joined: 30 Jun 2012, 21:20

Re: Borre GK

Post by teddykirsebom »

Takk for info :-)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Borre GK

Post by TheBigEasy »

Da har jeg vært på Borre. Må nok dessverre si at det var de desidert dårligste greenene jeg har spilt på lenge. Humpete, mye sand og det mangler en del gress. Enkelte tee steder er også dårlige. Ble bare 9 hull i uværet. Hornet gikk vel tre ganger. Kjipt.
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

De hullet vel og dresset igjen denne uka også. Enig i at det er dårlige forhold. Kjipt med uvær
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Bare å innse at banen ikke blir bra i år. Var der tidlig i morges og det er bittelitt framgang, men det er lite. De har gått til innkjøp av en ny maskin til lufting/skjæring av greener. Den skal visst være 5 ganger mer effektiv enn de vanlige hullpipeluftemaskinene. Endel av greenene er dresset igjen og putting på de er vanskelig. Fairways er helt greie, men ikke mer. Og teestedene er ikke veldig mye bedre.
fviken
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 28 Mar 2011, 08:37
Hcp: 10,4
Hjemmeklubb: Vestfold GK

Re: Borre GK

Post by fviken »

Ser på klubbens nettside at Borre skal stenge 9 hull (hull 6-14 på hovedbanen) og gå tilbake til den gamle layouten med to nihullssløyfer fra klubbhuset. Dette er en dramatisk endring og mange av de mest spennede hullene på banen blir borte (hull 11-14 tror jeg er den mest krevende 4-hullsserien jeg har spilt) . Forholdene har vært veldig dårlige i år, men dette er et veldig drastisk grep.

Noen som vet noe mer om hva som skjer?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Har hørt rykter om dette ganske lenge, og når jeg sjekket med daglig leder for litt over 1mnd siden sa han at det ikke var bestemt. Men at det var en mulighet for det. Jeg vet ikke noe særlig mer enn det som står i infoen på hjemmesiden og nyhetsmail. Og så er det meninga at man skal få vite mer på ekstraordinær generalforsamling den 11.desember. Dit skal jeg.

Enig med deg. Jeg leste Ramnefjells vurdering på golfsiden.no, hvor han mente at dette er smart. Jeg har ikke lyst å si så veldig masse før jeg skal på det møtet. Men jeg synes også at den nye delen er bedre enn de 9 gamle. De 9 gamle var veldig bra en gang, men de er ikke så bra lengre, av forskjellige grunner. Tror at folk som ikke har spilt de 9 gamle på en stund ikke er klar over hvor mye dårligere de er nå kontra for 8 år siden da man utvidet.

Det er vel ene og alene økonomi som gjør dette. Sviktende inntekter, kutting av utgifter osv osv. Jeg tror at dette er bare fortsettelsen på en dårlig sirkel. Det står vel ganske dårlig til da når de velger å gjøre dette. Det vil helt klart bli et dårligere tilbud, synes jeg. I tillegg skal man betale samme årsavgift som i år.
fviken
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 28 Mar 2011, 08:37
Hcp: 10,4
Hjemmeklubb: Vestfold GK

Re: Borre GK

Post by fviken »

Jeg forstår at klubben har dårlig økonomi og må ta grep, men faren er at dette fort kan bli spikeren i kista. Med innlemmelse av Gamle Borre (back 9) i hovedbanen er det lenger ikke mulig bare å gå ut på den sløyfa, da alle som spiller 18 hull kommer dit. Dette vil også gå utover muligheten for bruk av knøttebanen på hull 1 på Back9. Det er mange andre baner i distriktet som også har problemer, men å kutte ned tilbudet til medlemmene betydelig og samtidig opprettholde samme årsavgift tror jeg ikke er lurt i konkurranse med de andre banene. Det kan fort føre til flukt av medlemmer og dermed konkurs.

Jeg mener at flere baner i Vestfold må slå seg sammen. Dette vil gjøre det mulig å tilby medlemmene mer, samt å spare på drift. Det er for mange klubber og for få spillere.

Tilslutt vil jeg si at det er utrolig trist at Borre forsvinner (da tenker jeg på den nye hovedbanen) da den med gode forhold var en av de mest spennede banene i Vestfold!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Borre GK

Post by furu »

Kanskje et stort selskap burde gå inn og kjøpe mange baner. Styre med felles administrasjon og lavere kostnader.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Den modellen har vært prøvd noen steder i Sverige og Danmark, med vekslende hell. Siste store konkursen var vel Proark i Danmark. Men jeg er enig, rart at ikke flere norske klubber titter på en sånn løsning

Er enig i dine betraktninger fviken. Jeg tror også at det fort kan være spikeren
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Borre GK

Post by Golffreak »

furu wrote:Kanskje et stort selskap burde gå inn og kjøpe mange baner. Styre med felles administrasjon og lavere kostnader.
Norges svar på Pestana, Oceanico eller Polaris World?;-)

Jeg er litt usikker på om rene kommersielle driftsselskaper vil kunne tjene nok penger, og det ville jo bare vært aktuelt for en håndfull baner som eksisterer idag.

Tror at felles driftsselskaper vil tvinge seg frem, som da står for hele den daglige driften. Golfklubben vil være et idrettslag som arrangerer turneringer, driver juniorsatsning etc. Hvis flere grunneiere, driftsselskaper og klubber setter seg sammen og diskuterer samarbeid så tror jeg dette må opp på bordet. Idag så diskuterer de mindre saker, og samarbeid hvor de fremdeles sitter på hver sin tue.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Mørk og Askim prøvde jo å bli enige om et felles opplegg, uten at jeg kjenner detaljene. Men så trakk vel Askim seg til slutt. Det burde absolutt være mulig for noen baner å gå sammen i et selskap eller samarbeid, men tror det er litt for mange "konger" rundt omkring, folk som ikke klarer å tenke nytt. Og

Er spent på det møtet på Borre om drøyt 1 uke, tviler på at alle er så positive til denne endringen. Og det skal bli greit å høre begrunnelsen, med litt fakta. Og høre mer om hva de tenker fremover
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Borre GK

Post by kevin »

Var på møtet i kveld og det var en ganske skuffende seanse. Bra oppmøte dog, mange var interesserte i å høre om dette.

jeg spurte mange spørsmål og skal prøve å gjengi noe av det:

Økonomi:
Det kom ikke fram noen konkrete tall på hvilken besparelse det ligger i å kutte ut de 9 hullene. Det ble nevnt et tall på antall klippetimer og at man sparer frø, sand, vedlikehold av maskiner osv.
Årskontigenten forblir det samme som den har vært i 2013.

Leieavtalen:
I 2000 ble det inngått en leieavtale med 2 grunneiere og Nagell-Erichsen selv. Den har en varighet på 40 år. Den er IKKE terminert eller endret. Det blir neste steg ble det sagt, å gå i dialog om dette. Jeg synes det er hårreisende at man ikke har avklart dette først. I verste fall må man fortsatt betale leie i mange år.

Oppgraderinger:
På spørsmål om det fantes noen konkrete planer om oppgradering av gamle backnine, ble det sagt at det fantes ikke. Men at man skal ta det litt og litt. Denne uka har de såvidt begynt på dreneringsarbeid på hull 3 der. De må gjøre i stand de backtees som har grodd helt igjen, det skulle de ta etterhvert. De skulle muligens benytte seg av greengress fra de nedlagte hullene og bytte ut endel på greenene på gamle backnine. Akkurat som om greenene hadde veldig friskt gress. Ingen plan, inget budsjett for dette arbeidet. Rett og slett skuffende

Barnegolf på hull 1:
Ingen planer om å fjerne den, men kanskje ha begrensninger på tid man kan bruke den. Også ganske flytende. Selvsagt kan man ikke ha den der når den er en del av 18-hullsbanen, synes jeg

Alt i alt var det mange dårlige svar og mange bortforklaringer. Ingen ambisjoner eller ny-tenkning. Det var bare et fåtall som stilte kritiske spørsmål. Men så var gjennomsnittsalderen ikke langt unna pensjonsalderen og de var mer opptatt av at miljøet skal bli bedre, fordi man nå har to 9-hulls sløyfer som starter og ender på "tunet".

Jeg skjønner at man må gjøre tiltak når det går dårlig. Men måten dette er gjort på er jeg uenig i. Det virker som om forarbeidet er svært dårlig, og det ble ikke presentert noen tall for å underbygge avgjørelsen. Litt som da vi stemte over en endring i vedtektene, som skal sikre moms-kompensasjon i størrelsesorden 2-300 000,- kr neste år. Da spurte noen hvorfor man ikke har gjort dette før. Svaret fra formannen var at ordningen for golf-klubber bare har vart i 3 år...... Med andre ord så har de suttet på tommelen i 3 år, og kanskje har det bidratt til at det har gått dårlig. Skremmende.

Har liten tro på at dette skal få Borre på rett kjøl og at kvaliteten skal bli noe bedre. Til det virker det som kompetansen er for liten. Og viljen til å lytte til innspill er fraværende. Som da noen, nok en gang, tok opp dette med høye greenfee-priser og at det skremmer bort greenfeespillere. Ihvertfall når forholdene er rævva i tillegg. Ingen vilje til å se på det heller.

Jeg tror at jeg mest sannsynlig kommer til å finne meg en annen klubb neste år.
Post Reply