Soon GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Soon GK

Post by kevin »

Endel her inne som har spillt denne banen de siste dagene siden det er en av de få banene på østlandet som er åpen. Fortjener en egen tråd med status.

Soon er jo en relativt ny bane og fasilitetene bærer vel litt preg av det. Rangen var bra, med bra baller. Klubbhuset er jo bare ei brakke foreløpig. De er glad i store steiner på banen, brukes til merking ved hullene og noen andre steder også.

Fra hjemmesiden, ikke tatt i dag
Image

Men merkingen og plassering er litt ulogisk. Spesiellt når man går fra hull 2 til 3, da krysser man hull 9. Når man kommer fram til hull 3 står det røde klosser bak de gule på samme teestedet. De tilhører hull 18....merkelig opplegg. Det samme er det på hull 4 og dermed kan man bli litt lurt på hvor man skal.

Designet er ikke spesiellt spennende nei. Straks man har spillt hull 2 så er det bare å spille hull 3,4,5 bortover jordet til enden. Så snu og spille 6,7,8,9 tilbake på samme jordet. Er relativt tett og "FORE" høres endel da det er fort gjort å slå mot de som kommer andre veien. Det er skogslinje langs hele høyre siden i begge retninger. Og det er satt opp røde staker langs hele høyresiden også begge veier. Fairays er relativt generøse men det at man spiller langs skogkant høyre side hele tiden gjør at man ofte må stille seg litt venstre for å unngå trøbbel, eller forme slagene slik at man unngår høyre siden.
Hull 1, 2 og 9 er de "beste" hullene synes jeg. Mest fordi de skiller seg litt fra de andre. Hull 1 med vannet langs høyre siden og ikke minst hull 2 hvor vannet definitivt er i spill. Det er et vanskelig men morsomt hull. Hull 9 er litt likt de andre men et greit hull.

Tees: flotte i design. De var overraskende fine nå også,lite oppslått, kortklippet og bra
Fairways: relativt generøse til tross for mye trøbbel høyre sidene. Litt bløtt her og der men absolutt spillbart
Rough: ingenting å snakke om ennå
bunkere: litt bløte men greie å slå fra, bra med sand
Greener: overraskende mye onduleringer og fine områder rundt. Kortklippet og jevne, ikke spesiellt raske men helt ok. Faktisk en god del soppskader, men tror nok de forsvinner fort når gresset vokser og klippes jevnlig. De var mer av estetisk karakter enn noe annet. Alle flaggplasseringer var langt framme i dag. Ser for meg trøbbel på disse greenene på sommeren, med litt andre plasseringer og mer hastighet. Pene greenområder

De kaller banen "en perle i Oslofjorden". Nå så jeg lite til fjorden fra banen og en perle er vel å ta hardt i :) Men det er jo planer om å bygge ut til 18 hull i framtiden og kanskje får den et litt mer spennende preg da.

400,- i greenfee er nok i overkant for en 9 hullsbane synes jeg. Men men, det er det man må betale i dag. Og de dro nok inn sjukt mye greenfee i helga med stappfull bane hele helga. Opp mot +20 grader og lite vind gjorde det til en fin dag for de fleste, selv for de mest rustne
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Soon GK

Post by GunnarBull »

Jeg spilte Son i fjor vår, og kjenner meg mye igjen i vurderingen din, Kevin. Jeg tror aldri jeg har spilt mer ensformig bane før. Eneste positive jeg huaker var hull 2, det var ihvertfall tøft nok :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Soon GK

Post by sumo »

kjempefin status rapport, kevin. dette kan du :)
kjenner meg godt igjen i dine ord, og kunne ikke vært mer enig. for min del så tipper jeg dette blir første og siste gang iår denne banen spilles.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Soon GK

Post by AkE »

Mener de sa at steinene er satt opp for sånn banen skal bli når de blir ferdig med 18 hull.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Soon GK

Post by kevin »

Det kan hende jeg spiller den igjen, men da blir det på sommeren og under bedre forhold. Men den har ikke noe høy prioritet på min liste :) Men akkurat nå var det bra bare å få spillt.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Soon GK

Post by sumo »

muligens en gang midtsommers under supre forhold. da kanskje.. :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Soon GK

Post by Yorkie »

Tok meg en tur, og ble positivt overrasket over kondisjonen, noe av det beste jeg har spillt på i Norge i år, velholdt og fin, både greener, bunkere og fairways. Design, vel, de to første er bra, og så kommer syv hull som er greie men litt ensformige. Litt vel smale og ensartede, dog, morsom shaping på endel greener, interessante og krevende ved god pace (som de hadde nå).

Image
Hull 1

Image
Hull 2

Image
Hull 3

Image
Hull 4 approach

Image
Hull 5

Image
Hull 6

Image
Hull 8

Image
Hull 9 green

Image
Hull 9 reverse

For de som vil ha en utfordring på greenene er Soon absolutt verdt ett besøk. 200 for 9 og 300 for 18 (hverdag) er decent.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Soon GK

Post by kevin »

Ser ut som flotte forhold. Men jeg hadde forventet at du var mer kritisk til designet. De 7 siste.....
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Soon GK

Post by Yorkie »

Er vel notert tidligere i tråden fra flere at de 6 hullene er ganske ensformige, så behøver vel ikke å rive de i filler heller ;) Utfordringen er nok at det ikke er plass til noe særlig annet på den stripa, ihvertfall ikke uten vesentlig sprenging og masseflytting, og det var det sikkert ikke penger til. For de som slår langt blir sikkert hullene ganske kjedelige frem til green, men greenene var morsomt ondulerte og tror nok de fleste vil få greie utfordringer på de
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply