Bjørnefjorden

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjørnefjorden

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Hadde jeg fått med meg Fanas tilbud før jeg betalte på Bjørnefjorden så hadde jeg skiftet. Gjør det trolig neste år. Bor 300 meter unna så hele familien setter nok pris på at jeg skifter klubb :D

Det var tilbudet som gjorde at jeg slo til. Det tøffe blir å overtale fruen i heimen om de 20k i innskudd til neste år. Det beste argumentet jeg har er at jeg sparer langt over 20k i sparte alkoholutgifter fordi jeg skal ut på banen søndag morgen :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Leker meg litt med bilder......

Her er hull 1 og nye hull 2. Sistnevnte blir par 5, ser ut til å være ca.440 meter. Har markert bunkeren på venstresiden (sett fra green). Markerte også (med blå strek) der jeg "frykter" at noen skal prøve å slå. Det er nemlig ikke mer enn ca.230 meter fra tee til godt innpå fairway. Kan bli farlig på både hull 1 og andre steder.

Image

Her er nye hull 3 og 4, hhv. par 4 (205 meter) og par 3 (105 meter). Trodde egentlig at hull 3 skulle bli par 3 men har blitt fortalt at det skal være par 4.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjørnefjorden

Post by Kaffekannen »

Dette var faktisk litt skummelt. Man står jo også høyt på utslaget slik at 230m kan nåes på en ok dag for veldig mange. Det er farlig for hull 1, parkeringsplass, range(?) og nye hull 3. Håper de har tenkt gjennom dette bedre enn det ser ut som.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Dersom de trekker utslaget bak på teestedet så skal det være skjermet med skogen. De fremste meterne er derimot åpne nok, mulig de bør sette opp nett.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Hull 9 er omgjort til par 3 på 122 meter (senter av green). Regner med at det kommer til å være slik fram til åpningen. Litt kjedelig spør du meg, det er jo ikke mulig/riktig å spille hcp-tellende runder når hullet er kortet ned slik. Mulig de har gjort grunnet sikkerhetsproblemet med drving rangen og manglende nett.

Er det bare jeg som syns at nye hull 3 med 205 meter er et litt kort par 4?

Føler at nye hull 2 og 3 er hull som får folk til å presse fram lengde og gå for ekstreme slag framfor å spille smart.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Bjørnefjorden

Post by hanso87 »

furu wrote: Er det bare jeg som syns at nye hull 3 med 205 meter er et litt kort par 4?
Har ikke vært på banen og aner ikke hvordan hullet er lagt oppe, men.

På groruddalen Golfklubb så har de ett hull på 230 meter som er par 3.. (For å skryte av europas lengste par 3. For på 231 blir det par 4). Har og ett par 3 på 189 meter i oppoverbakke. Så 205 meters par 4 er en smule kort. Kan lett slå inn på det. Men korte par 4 er ikke så dumme de spør du meg, om de gjør de utfordene. Feks stygg bunker / vann foran hullet. Da blir det nokså forskjellig:). Da blir det kjipt å bomme. Evt vann / bunker
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Noen andre her inne som har spilt Bjørnefjorden i det siste? Hva syns dere?

Er det bare meg som mener at greenene er ganske dårlige nå? Humpete og med ujevn gressvekst. Ikke er folk så veldig flinke til å fikse nedslagsmerker heller. Hull 7 var skikkelig dårlig i dag. Det var rett og slett umulig å rulle ballen i en rett linje. Helt tilfeldig hva som skjedde med den på vei mot hullet. Samme går egentlig igjen på alle.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Greene på Bjørnefjorden pleier være litt "lurvete" frem til juni. Det er to typer gress på dem, den ene typen får skikkelig vekst først når det blir varmt. Denne typen "brer" seg mere horisontalt. Beklager - husker ikke navnet på gresstypen (tunrapp?)

Så ja, greenene er ikke spesielt bra nå, ser det veldig godt i lav kveldssol, men det vil bli bedre
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Godt å høre. Takk for info.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Syns banen bærer litt preg av at arbeid med de nye hullene prioriteres. Greener som skal fjernes (2,7,8 og 9) er ikke helt bra. Knallhardt og tørt stort sett over alt i dag. Greener var umulig for meg å takle, klarer rett og slett ikke å få nok spinn på ballen. Mye rull også på fairway. Nådde bekken på hull 5 med 3h, ca.200 meter, takket være 20-30 meter rull.

12.juni er det åpning av nye hull. Ikke meningen å være negativ men jeg er ikke sikker på om banen blir så mye bedre, det hadde kanskje vært bedre å holde høy standard på det man allerede har.

Rangen er vridd litt bort fra banen men det lander også nå en god del baller på nye hull 2, både på green og rundt den. Kanskje de bør sett opp nett rett ved utslagene? Bedre enn å sette det opp lenger ute, da slår jo bare folk over nettet og inn på hull 2.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Gikk ni hull i dag. De nye hullene er fine å spille når det gjelder layout men skjemmes av lite gress på fairway. Ballplassering på hull 2 og 3 og det må det også være. Skal legge ut bilde senere.

Merker at området rundt klubbhuset er roligere og finere nå når hull 8 og 9 er borte. Jeg er ikke fullstendig overbevist om at de nye hullene slik de er laget er en perfekt løsning, men det å få fjernet 8 og 9 var glimrende.

De nye greenene virker tregere enn de gamle. Selvsagt ikke noe galt med det men det må nevnes. De gamle er fremdeles ikke helt bra men blir stadig bedre.

Gamle fairwayer er bra. Mykere og med bedre gressvekst enn for noen uker siden.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Må legge til at de har fått nye scorekort. Selvsagt er de nye hullene med, men på illustrasjonen har de også tatt med 100,150 og 200 meters markeringer samt vannhindere, GUR og OB. Fint og informativt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Driving rangen er trukket lenger bak og vridd en anelse. Meningen er så vidt jeg vet at det skal komme tak over noen av utslagene. Varmestuen er nå ferdig malt. Kommer sikkert til å bli flittig brukt høst og vinter.

Image

Dette er fairway på nye hull 2. Nå er akkurat dette et av de verste stedene, men mye gress er det ikke. Med ballplassering så går det helt greit. Nærmere green kommer man på høyresiden litt inn på gamle hull 9 der det selvsagt er grønt og frodig.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjørnefjorden

Post by Kaffekannen »

Det der så ikke bra ut og ballplassering er et must. Fin jobb med å få den nye bagen din med på bildet:)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Rakk 13 hull i dag før henting i barnehagen. Syns det er veldig annerledes stemning når man ankommer Bjørnefjorden etter at de droppet gamle hull 8 og 9. Det er mye roligere når man kjører inn og gjennom det som nå egentlig er ett stort treningsområde. Liker det jeg.

Utsikten på nye hull 2.
Image

Siden det kun ble treningsrunde så valgte jeg å kjøre en liten test for JanBs ballprosjekt. Derfor tre baller med på tee. Sender resultatene i morgen eller lørdag. Må renskrive.

Det er ganske langt ned til dogleg dersom man vil ha god vinkel for andreslaget. Man bør komme seg godt over veien, nesten fram til den gamle greenen. Har man god kontroll så klarer man selvsagt å manøvrere ballen mellom trærne. Dette er vinkelen du får dersom du lander rundt veien. Green kan skimtes i det fjerne rett til høyre for det enslige treet i fairway.
Image

Fairway på hull 2 er betraktelig bedre nå. Snakket med noen av dem som daglig gjør en glimrende jobb med banen. De vil gjerne ha mer regn. Styrtregnet vi hadde skylte bare over banen. Et par dager med jevn nedbør så vokser det enda bedre til. Lenger framme er det dårligere vekst, fra ca.100 meter og inn. Der har man mulighet til å legge seg over på glimrende gress på fairway til gamle hull 9 da denne er tatt i bruk. Da får man også en vinkel på innspillet som gjør at man setter vannet ut av spill.
Image

Fra green mot fairway hull 2.
Image

Utslaget på hull 3. Ganske kort og enkelt egentlig. Prøvde meg med driver i dag. Litt for rolig sving og hadde fem meter igjen. Har bestemt meg for at dette er et fint sted å plukke poeng :D
Image

Fairway på hull 3. Denne er heller ikke helt bra men trolig bedre enn hull 2. Her er det 100 meter inn.
Image

Green på #3 er fullstendig annerledes fra det man er vant til på BJGK.
Image

Egentlig ikke så vanskelig å takle. Følte stor tilfredsstillelse da jeg med vilje gikk for å bruke bakken bak flagget og fikk betalt for dette. Artig green. De nye greenen er generelt også i bedre stand nå. Virker å være mye raskere enn ved åpning.

Jeg har en tendens til å undervurdere hull 4. Lander i forkant av green stort sett hver eneste gang. Ikke mer enn 1-2 meter, men for meg så spiller hullet litt lenger enn sine ca.100-110 meter. Litt høydeforskjell er det.
Image

De jobbet mye med finpussing av banen i dag. Klippet rough, fikset bunkere og greener. Ser bra ut nå.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Har hatt to nihulls runder de siste dagene. Må desverre innrømme at jeg er litt skuffet over noen ting ved banen.

Syns det er mye ganske høyt gress mange steder på fairwayene. Opplevde ofte at vi måtte lete etter baller som lå i fairway. Dette gjelder ikke bare de nye men også flere steder på de gamle. Hull 8 syns jeg er kjempedårlig fra 100 meter og inn.

Har hele tiden vært innstilt på og enig i at vi gir de nye fairwayene tid så blir de bra. Nå irriterer de meg bare. Ikke til det punktet at det går ut over humøret og spillet, men de er bare så forferdelige at jeg ikke kan skjønne at de er åpnet.

Jeg er redd for å virke altfor negativ men det må vel være lov å komme med litt kritikk også til egen klubb.

Noen andre som har spilt Bjørnefjorden etter ombygging?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

furu wrote:Har hatt to nihulls runder de siste dagene. Må desverre innrømme at jeg er litt skuffet over noen ting ved banen.

Syns det er mye ganske høyt gress mange steder på fairwayene. Opplevde ofte at vi måtte lete etter baller som lå i fairway. Dette gjelder ikke bare de nye men også flere steder på de gamle. Hull 8 syns jeg er kjempedårlig fra 100 meter og inn.

Har hele tiden vært innstilt på og enig i at vi gir de nye fairwayene tid så blir de bra. Nå irriterer de meg bare. Ikke til det punktet at det går ut over humøret og spillet, men de er bare så forferdelige at jeg ikke kan skjønne at de er åpnet.

Jeg er redd for å virke altfor negativ men det må vel være lov å komme med litt kritikk også til egen klubb.

Noen andre som har spilt Bjørnefjorden etter ombygging?
Ja - har en del runder der oppe de siste ukene, og er stort sett uenig med deg her. Leting etter baller i fairway har jeg eller de jeg har spilt med ikke hatt problemer med i det hele tatt. At gresset er høyt kan kanskje skyldes nedbøren vi har hatt i det siste. Den nye fairwayklipperen vi har fått tar kanskje mindre nedi dumper og slikt. Jeg synes ikke gresshøyden er noe problem. At hull 8 skal være spesielt dårlig kan jeg heller ikke være enig med, det har alltid vært problemer med fairway mellom 100 og 80m fra green. Her er det svært smalt, det renner vann ned fra sidene, og alle spillere passerer på et bittelite område.

Fairwayene på nye de nye hullene er ikke bra nei, men vi spiller med ballplassering. Men er dette et reelt problem for deg? Dårlig fairway vil du normalt ha på 2. og 3. slaget på hull 2 (evt 3. og 4. slag) , og 2. slaget på hull 3, dersom man spiller med noenlunde normale slag og lengde. Hull 4 er 110m, bør ikke kreve fairway i forkant for noen. Dersom du teller etter ... hvor mange av slagene dine foregår egentlig fra dårlig fairway på de nye hullene?

At fairway'er tar tid for å bli bra er ikke uvanlig. Fana så ikke bra ut de første årene etter åpning. Sveio åpnet 9 nye i fjor, og har såvidt jeg vet ballplassering innenfor køllelengde på de nye hullene fremdeles. For min del veier fordelen med de nye greenene, samt å slippe de gamle hullene rundt rangen, opp for dårlig fairway i en periode.

Men for all del - min mening er subjektiv - og ikke bedre eller mere riktig enn din :?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Tenker ikke bare på meg når jeg kommer med en vurdering, like mye på hvordan andre opplever det og de tilbakemeldingene de gir.

Jeg klarer faktisk å treffe ballen og slår bra fra fairway for tiden. Kvaliteten på fairway har litt betydning også for meg.

Hull 4 er rett på green ja, det kort og greit. Ikke alle som spiller Bjørnefjorden slår rett på green. Herregruppen ja, seniorgruppen kanskje ikke, jeg møter folk hver gang jeg spiller der som ikke når fram på hull 3. Ting jeg har å utsette er som sagt ikke bare med tanke på meg selv.

Ballplassering innenfor en køllelengde er det ja. I begynnelsen kunne man ha ballplassering innenfor 10 køllelengder uten at du hadde vært til hjelp ;) . Det er også snakk om tilfeldige sprett nedover fairway. Hadde et bra andreslag forleden på hull 2 (for en gangs skyld...) som på mystisk vis endret retning to ganger og landet i rough på venstresiden. JFK deja-vu :D Skulle safe med 5i ned fairway, traff godt, banen bestemte seg rett og slett for å kaste ballen ut av banen.

At det kun er 2 hull med dårlige forhold kjøper jeg ikke som et argument på en nihulls bane. 2 av 9, da kan Fana ha 4 av 18 i dårlig stand og si at det er bra. 3-4 slag fra dårlig fairway på ni hull, 6-8 på en 18 hulls runde. Det blir en helhetsvurdering uansett hvordan man ser på det.

Å kutte gamle 8 og 9 er utrolig bra ja. Er den nye banen en optimal løsning? Ingen løsninger er vel optimal for alle. Jeg syns nye hull 2 er ganske dårlig. Kvaliteten på fairway er nevnt, det er greit å akseptere. Å stå på tee hull 1 og få baller over hodet skjer ofte. Det er ikke lett å akseptere. Jeg sa det når jeg så planene, de færreste tok det seriøst. De siste tre gangene jeg har spilt hull 1 har det knaket i trær og slått ned baller 10-15 meter unna. Dette skjer sikkert bare med kun meg og ingen andre, og for dem jeg spiller med skjer det sikkert kun når de spiller med meg.

Gamle hull 2 var vel ikke et dårlig hull? Jeg likte det. Kan ikke se noen spesiell grunn til å fjerne et bra hull for å lage et ok hull.

Jeg virker veldig negativ, det blir gjerne slik når jeg lager et slikt innlegg. Jeg skryter mye av banen både til dem som jobber der, folk jeg møter på range og dem jeg spiller med. Jeg nevner alltid tingene jeg har noe å utsette på men regner med at alle som har diskutert Bjørnefjorden med syns jeg er mer positiv enn negativ. Syns faktisk at det er viktig og riktig å gi folk et litt nyansert bilde av banen, ikke skryte uhemmet uansett.

Hull 9 er mye bedre enn før. Det liker jeg godt. Ganske utfordrende par 3 for meg og kanskje en del andre. Man får mye mer ro rundt spillet nå når 8 og 9 er fjernet. Bedre "stemning" på runden, vanskelig å forklare. Det er selvsagt mange positive ting å ta med. Jeg er ikke helt overbevist om at måten de endret banen på var den rette. Derfor ser jeg på dette med mer kritiske øyne enn de fleste (om ikke alle) andre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Dersom jeg forstår deg riktig, er det i hovedsak to ting du ikke er fornøyd med?

1) Kvaliteten på spilleflaten på nye områder. Hullene burde ikke vært åpnet?
Enig, kvaliteten er ikke bra, men den vil bli kontinuerlig bedre fremover. Burde vi åpnet? Sikkerhet på gamle hull 8/9 var et sterkt argument, samt å komme seg fra en anleggsfase til driftsfase på banen for å utnyttet banemannskap og ressurser optimalt.

2) Layout nye hull, spesielt hull 2 med tanke på sikkerhet
Kan være enig med at utslaget på 2 ikke er bra, hverken mhp sikkerhet eller layout. Etter min mening er sikkerhet ved 2. slag verre, da man kan slice inn på det nye treningsområdet. Kan nok være litt sprett nedover fairway ja. Når det gror til blir det bedre. Jeg kjenner ikke så mye til prosessen rundt designet av nye hull, så jeg vet ikke hvilke forslag som har blitt forkastet. Mye diskusjon vet jeg at det var :)

Dukker du opp i Herregruppen snart? Dersom du ser gårsdagens resultater er det ikke mye å frykte :D

Og nei, jeg treffer ikke ofte greenen på hull 4. Kan ikke slå 110m :-) Har mye flere greentreff på hull 9 nå som det er forlenget 30 meter :-)

Og vi burde vel kanskje gått noen hull sammen en gang snart?
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Vurderer å melde meg på herregruppen til neste torsdag. Ble knapt med tid i går så det gikk ikke.

Umiddelbart etter åpning så merket jeg at banemannskapet ble "frigjort" for vanlig arbeid. Som du sier å komme over til vanlig drift var helt sikkert en bra ting.
Instagram @christianfuru
Post Reply