Bjørnefjorden

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Bjørnefjorden

Post by furu »

Gikk ni hull i går og i dag. Vesentlig bedre forhold i dag.Grønt og fint men selvsagt våt og tung bane enkelte steder. Uansett imponerende at de har åpen bane med sommergreener. De ansatte gjør en utrolig bra jobb.

I dag var det mye folk på banen. Veldig mye. Tendenser til kø. Klubbens beslutning om å ikke bruke golfbox nå for tiden er et mysterium for meg. Fra kl.12 til 16 er det mest folk. Har du mulighet til å spille tidlig så gjør det. Jeg skal forøvrig opp i morgen tidlig. Gleder meg stort :) Klar for 18 hull og litt sol.

Utslagene er selvsagt fra matter og det bør brukes peg eller kopp på fairway.

Lokale spillere bør gripe muligheten og melde seg på proshopturneringen 28/3.

Litt off-topic, men jeg vil også nevne et par andre ting. I juni åpnes etter planen de tre nye hullene. Det jobbes også med en rekke utbedringer. Varmestue ved driving range, forbedret driving range (ved at dagens hull 8 og 9 fjernes samt at utslagene vendes mer mot høyre) og så vidt jeg vet skal også nærspill-/putteområdene forbedres. Jeg har jobbet dugnad med støping av fundament til varmestuen så hvis den faller sammen vet dere hvem dere skal saksøke.

Avslutter med et par bilder fra i dag og ett fra i går (med min spreke far på 63).


Image

Grei utsikt på hull 2 (som snart blir par 5 med dogleg høyre).

Image


Image

Til og med greenen på hull 4 er fin.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Bjørnefjorden

Post by kevin »

Hørte det var skikkelig mildt på de kanter nå,så jeg venta bare på at du skulle komme deg på banen der,og legge inn rapport etterpå. Kult at dere er i gang :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Har vært mildt og fint de siste dagene ja. Og ikke minst lite regn. Skal komme litt regn i helgen men til uken er vi i gang igjen med rundt 7 grader og lite nedbør.

"Jukset" forresten litt og slo fra gresset. Klarer ikke å slå fra den j***** plastkoppen :evil: Prøvde å få til ni skikkelig gode hull så jeg måtte bare gjøre det. 33 slag på de åtte første....og seks på hull 9.....Som da selvsagt ødela litt av den gode følelsen. Par 33 på de ni første så det er ikke akkurat imponerende, men med tanke på hcp'et mitt så er jeg fornøyd. Har gjort noe riktig i vinter.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Supert på banen i dag. Nok en gang mye folk. Legger merke til at det kommer mange fra andre klubber rundt Bergen, noe som er bra både for klubbens inntekter og renome.

Greenene er selvsagt ikke jevne, men de er tørre og fine og så bra som det kan bli.

Det jobbes mye ved tee på hull 1. De har laget ny gangvei fram til tee, sikkert grunnet at den gamle kommer litt i konflikt med den nye fairwayen på hull 3.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Var en liten tur i dag. Bra på fairway, egentlig veldig bra for å være på denne tiden. Vått og godt flere steder, men altså ikke der man egentlig skal havne.... Greenene er etter min mening veldig bra. De er bløte så folk burde være flinkere til å reparere nedslagsmerker.

De jobber mye med drenering. Spesielt mellom 4/5 og 5/6. Utslaget til hull 1 er flyttet fram grunnet arbeid og er nå for meg ganske nøyaktig en kølle kortere.

Blir sikkert fine forhold nå i helgen. Håper jeg rekker en runde på lørdag. Velkommen til Bjørnefjorden :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

18 hull i dag. Alene og uten vitner til en finfin chip for birdie på hull 1. De gode slagene kommer alltid når jeg går alene :lol:

Ganske vått på banen. Regnet i dag selv om yr.no hadde lovet fint vær. Hull 8 og 9 er verst, naturligvis. 6 er heller ikke på topp. Greenene er etter forholdene veldig fine.

Byggging av varmestuen ved rangen er godt i gang. Satt inn store vinduer og isolerte i dag.

Her er to bilder av greenen på nye hull 3. Meget ondulert, i hvert fall i forhold til de "gamle". 7 (snart 9) og nye hull 2 er av samme type. Bra eller dårlig? Kan jo bli for mye av det gode, men jeg ser på det som en utfordring som gir fin variasjon på banen.

Image

Image


Her er forøvrig den eneste aktiviteten på Fana for tiden :D

Image
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by stooy »

Flott med bilder og oppdateringer her! Gøy å se grønt gress :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Bjørnefjorden var i dag åpen med sommergreener og spill fra fairway. Forholdene er gode til å være april, ikke så vått som en kunne vente. Fairwayene er naturligvis preget av ujevn vekst, men ved bruk av ballplassering blir det greit å spille. Greenene er selvfølgelig ujevne ennå, men forsetter dette været, vil det komme seg fort.

Fikk min første runde på gress for året. Som banen var det ujevn kvalitet på spillet, men kom meg nå rundt uten katastrofehull. Fullsving går greit, men halvsvinger, chipper og putter er rustent...
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by stooy »

Keyser wrote:Bjørnefjorden var i dag åpen med sommergreener og spill fra fairway. Forholdene er gode til å være april, ikke så vått som en kunne vente. Fairwayene er naturligvis preget av ujevn vekst, men ved bruk av ballplassering blir det greit å spille. Greenene er selvfølgelig ujevne ennå, men forsetter dette været, vil det komme seg fort.

Fikk min første runde på gress for året. Som banen var det ujevn kvalitet på spillet, men kom meg nå rundt uten katastrofehull. Fullsving går greit, men halvsvinger, chipper og putter er rustent...
Fått registrert runden i scangolf-gruppa da? :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Har postet scorekortettpå scangolf ja. Ikke noe å skryte av, men med to simulator-runder, to 9-hulls vinterrunder og et par turer på rangen som eneste golfaktivitet siden november får det være greit som åpningsrunde :)
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Gikk 18 hull idag. Fremdeles ujevnt på fairway. De klippet i dag. Skal arrangere Rica Ladies 2.mai. Regner med at de fikser banen bra til dette. Sikkert fint å spille på søndag og de nærmeste dagene. De åpner også gresstee for anledningen. Gjenstår å se om disse kun blir åpnet for denne turneringen. De var i rimelig dårlig stand etter fjoråret.

Det foregår ekstremt mye arbeid for tiden;
- Mye gravearbeid for å bygge nye utslag til range
- Bygging av varmestue ved range
- Graving nedenfor utslaget ved hull 1. "Bygges" også ny tee her.
- Masse arbeid til høyre for green på hull 2 (grunnet par 5 utvidelsen).
- Graving og utbedring ved tee på hull 5.
- Drenering og graving ved green på hull 5 samt tee hull 6.

Det blir sikkert snart også mer arbeid ved hull 7 da dette skal forlenges til den nye greenen. Kjempepositivt at de står på men det kan bli for mye av det gode. Alt skjer samtidig. Har også fått med meg at ny treningsgreen skal komme til venstre for tee 1.

Nye fairwayer skal såes denne uken. Etter planen skal de åpne 12 juni og tilbakemeldingen i dag var at dette ikke er endret.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Glemte å ta med at greenen på hull 4 er i skikkelig dårlig stand. De sliter ofte med den, ligger i skyggen store deler av året. Ca. 1/3 av den er nå mer jord enn gress.

-----------------------------------------------------------

Må nevne en ting som irriterte meg i dag. Tenkte å gå en runde etter Rica Ladies Tour i dag. Banen var ledig etter kl.15. Ville bare se ann været i morges før jeg booket. Været er greit så da var det inn på Golfbox, bare for å oppdage at ettermiddagen var blokkert med "intern turnering". Hva er det for noe tull? Intern for hvem? Medlemmer i BJGK? Jeg er medlem og ville spille i dag men har ikke fått vite om noen turnering. Hvordan kan de blokkere på så kort varsel? Dersom de ikke har noen god grunn for det så er det rett og slett tåpelig.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Bjørnefjorden

Post by Keyser »

Det er en 60års-dag som feires med mange inviterte. Istedetfor gaver, er det samlet inn penger til et veldedig formål, Leger Uten Grenser.

Er enig i at dette burde vært registrert som turnering i Golfbox på et tidligere tidspunkt.
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Da vet jeg hvem det er. Takk Keyser.

Ble bare litt småirritert umiddelbart :) Får se om jeg tar en tur på Fana.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Bra forhold på banen i dag. Pent klippet og ordnet grunnet Rica Ladies som gikk i helgen. Gressutslag på alle unntatt hull 1 som er under ombygging. Greener er bra. Den "nye" rangen begynner å ta form. De fleste utslagene er flyttet lenger bak og litt høyere.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Nydelig vær og flotte forhold i dag. Greenene ble merkbart raskere utover dagen. Rett og slett veldig bra å spille i dag. Herregruppen får sikkert en flott turnering i morgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Snakket med noen spillere i helgen angående de nye hullene og åpning 12.juni. Dette er selvsagt annenhåndsinfo (har ikke snakket med klubben eller greenkeeper) men alle sa at det blir ballplassering under åpningen og en stund framover. Jeg må helt ærlig si at det ser ut til å være 80% jord og 20% gress utpå der :lol: Må vi til og med kanskje pegge opp på fairway? Noen som har hørt noe og har info?

Så til et lite synspunkt jeg har angående nye hull 2. Hva er meningen med fairwaybunkerne som ligger kloss inntil fairway/green ved dagens hull 9? Kommer de virkelig i spill ved "normalt" spill på hullet? De ligger jo helt ytterst til høyre på en veldig bred fairway og i et område der jeg ikke kan se at så mange skal havne. Er de lagt der som en hindring for dem som kutter hjørnet på utslaget? Bør det i det hele tatt være mulig å gjøre det? Et slikt utslag vil krysse over tee på hull 1 samt gangveier og en liten miss så treffer man parkeringsplassen. Ganske så farlig i mine øyne.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Kl.11.15 i dag -- 21 grader på terassen min i Fana, blå himmel, perfekt golfvær. Booker tid på golfbox og hiver køllene i bilen. Ankommer Bjørnefjorden og ser at her har det regnet litt mer. Ganske mye litt mer faktisk. Sta som jeg er så begynner jeg på runden når det letter litt. Skulle kanskje blitt hjemme - det var utrolig mye vann på banen. Kjempedammer like før green på hull 1 (ca.30cm dype), mye mye vann på fairway hull 2, samme på fairway siste 50 meter på hull 3, en 40 meter og 1 meter bred elv på fairway hull 4, bekken ved hull 5 går nesten over sine bredder, hull 6 er konstant tilfeldig vann, de første 50 meterne av fairway på 9 er mer innsjø enn gress. Rullet knapt på greenene. 43 slag på første 9, etter det gikk jeg :lol:

Vannet forsvinner etter hvert, det største problemet var Bjørnefjorden Cup i kveld. Den er nå selvsagt utsatt til neste uke. 50 spillere kunne gjort mye skade på spesielt greener i dag. Det kom rett og slett så mye vann at banen ikke taklet det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Bjørnefjorden

Post by Kaffekannen »

furu wrote: Kjempedammer like før green på hull 1 (ca.30cm dype), mye mye vann på fairway hull 2, samme på fairway siste 50 meter på hull 3, en 40 meter og 1 meter bred elv på fairway hull 4, bekken ved hull 5 går nesten over sine bredder, hull 6 er konstant tilfeldig vann, de første 50 meterne av fairway på 9 er mer innsjø enn gress. Rullet knapt på greenene. 43 slag på første 9, etter det gikk jeg :lol:
Jeg syntes du holdt ut veldig lenge :shock:

ot: bor også i Fana og var medlem i bjgk frem til i fjor. i år ville jeg har 3 minutter til banen i stedet for 25 og byttet til Fana
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bjørnefjorden

Post by furu »

Hadde jeg fått med meg Fanas tilbud før jeg betalte på Bjørnefjorden så hadde jeg skiftet. Gjør det trolig neste år. Bor 300 meter unna så hele familien setter nok pris på at jeg skifter klubb :D
Instagram @christianfuru
Post Reply