Miklagard Golf

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Miklagard Golf

Post by sumo »

GunnarBull wrote:Sumo: kan godt hende at jeg så deg, men jeg vet jo ikke hvem du er, så... Poenget mitt med torva var mest for å illustrere at fairwayene er i god stand :-)

Ellers enig i at roughen kunne vært klipt, men forleden spilte jeg backnine uten å være i nærheten av fairway på de 7 første hullene, uten at det plagde scoren min nevneverdig.
hadde vel en mistanke om at du mente det som en form for metafor eller illustrasjon, men jeg måtte bare sjekke :D
nei, du vet jo ikke akkurat hvem jeg er så det er kanskje litt vanskelig og se meg på banen :lol: . jeg tar den.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Miklagard Golf

Post by sumo »

@procli: inn i helsike......... :shock:

skjønner veldig godt hvorfor du kommenterer på gode forhold for oss østlendinger.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Miklagard Golf

Post by Procli »

Ja, greenene er vell ikke så veldig mye å skryte av. MEN, man skal vell bare være fornøyd at man har en (18-hulls) golfbane her i Tromsø.
Forholdene er noe jeg ikke får gjort særlig med, så jeg får nøye meg med flott natur, en fin golfopplevelse og de gode slagene jeg (noen ganger) har! 8-)

Når det kommer til putting, så er jeg egentlig fornøyd med 2-putting (høres jo ikke ut som at jeg har store ambisjoner om golfspillet mitt nei), men når man ser på greenene, så er 1-putt fra 1/2 meter og inn ikke bestandig lett!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Procli wrote:Når det kommer til putting, så er jeg egentlig fornøyd med 2-putting (høres jo ikke ut som at jeg har store ambisjoner om golfspillet mitt nei), men når man ser på greenene, så er 1-putt fra 1/2 meter og inn ikke bestandig lett!
Helt greit å være fornøyd med to-putting, Procli.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Seve
Rookie
Rookie
Posts: 46
Joined: 29 Apr 2011, 12:16
Hcp: 9
Hjemmeklubb: Byneset

Re: Miklagard Golf

Post by Seve »

Har driving rangen og treningsområdet på Miklagard noen åpningstider, eller er det bare å putte på penger og kose seg, selv om man skulle komme litt utpå kvelden? Fant ikke noe særlig info på nettsiden i farten.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Det er jeg ikke sikker på, Seve. Du kan uansett ikke bruke penger på ballmaskina. Ring 6394 3100 og spør...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Feathers
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011, 10:11
Hcp: 5

Re: Miklagard Golf

Post by Feathers »

@sumo: Det kommer litt an på hvordan og i hvilken kontekst klagen blir fremlagt. Jeg stod en mandag for noen uker siden i kø i proshopen på Miklagard fordi noen Haga-medlemmer skulle fortelle om hvordan de hadde havnet i roughen, og hvor var vanskelig det var å finne ballen. De ville at klagen skulle behørig noteres og formidles videre i systemet. Fyren i proshopen hadde da en full bane og en mandagsturnering han skulle serve, samt kø i shoppen. Jeg har full forståelse for at han i den situasjonen ikke viste veldig stor entusiasme. Vi som stod og ventet var heller ikke veldig imponert over disse herrene, noen ganger er det bedre heller å sende en e-post en å kaste bort folks tid på den måten.

Når det gjelder roughen så er den lang og tykk, men så skal du jammen slå skeivt for å havne der. Miklagard er såpass åpen at noe forsvar må banen ha. Det er ikke ønskelig å bli som Nes sånn sett.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Jeg hadde en bijobb som marshall (vi kaller det egentlig Players Assistent, men det låter kulere med marshall) på Mikla for noen år siden, og den sommeren erfarte jeg at det er utrolig hvor mange "gode råd" medlemmer og gjestespillere bruker masse energi på å kommunisere med administrasjonen.

Grei erfaring egentlig. Når man oppdager noe man mener er feil på en golfbane, tror man som regel at man gjør klubben en tjeneste ved å påpeke feilen. Klubben tar da selvfølgelig imot slike tilbakemeldinger med stor glede og entusiasme, og de har til enhver tid en eller flere menn klare til å ta seg av akkurat det viktige problemet som du - smartingen - påpeker.

Hehe. Vakke sånn nei. "Skiltet på hull 4 er litt løst, det må dere få festet". "Teeklossene deres må skiftes ut for de er uforståelige på lang avstand". "Hvorfor har dere ikke satt opp et toalett innerst i skogen, tenk på oss damer". "Roughen bak hull 2 er for høy, kan dere klippe den?" "Trærne bak hull 17 må tas bort. I dag så jeg ikke flagget på grunn av trærne i bakgrunnen". "Det er et hull i matten lengst sør på rangen." "Nå må dere få ryddet teeboksene, de er fulle av knekte pegger. Bruker ingen de grønne boksene til å kaste pegger i?" "Dere må bli flinkere til å informere medlemmene om nedslagsmerker." "Dere må skilte bedre mellom hull 15 og 16". "Dere må klippe roughen til venstre for hull 3." "Dere må klippe roughen til venstre for hull 4" (osv....) "Hvorfor er de røde pinnene på hull 5 gjemt bort i gresset, jeg så dem ikke."

Osv... :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Hupps, glemte denne: "Dere må ha flere trær og doglegs her. Da blir banen mye bedre" :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Miklagard Golf

Post by veggiss »

Dere på planere fairway på hull 12.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Feathers
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011, 10:11
Hcp: 5

Re: Miklagard Golf

Post by Feathers »

...og noen ganger er det ikke lett å skille feedback fra klaging. Mange som tror de gir feedback står egentlig bare og klager.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard Golf

Post by barcentrale »

Blir litt som når eldre står på elkjøp og klager på at tastene på mobilen de har kjøpt er uleselige..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Nå mener jeg selvfølgig ikke at man aldri skal si fra når man er uenig i noe, men det som overrasket meg var som sagt mengden, og hvor mye ressurser mange brukte for å få overbringt budskapet sitt. Og som Feathers sier, så er det nok oftere klaging enn positiv feedback. Vi mennesker er jo ofte utrolig flinke til å finne utenforliggende årsaker til manglende egensuksess :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Miklagard Golf

Post by sumo »

:lol: jeg ler meg ihjel. det var jaggu mange "gode" grunner til og klage.

@feathers: den gjengen var meg og to bekjente av meg.
vi opplevde roughen som ekstremt seig og høy, og mente deretter at det var grunn nok til og kunne si ifra. om vi kunne sendt mikla en mail? ja absolutt, men siden vi var der og heller ikke ante noen verdens ting om at fyren i proshopen var fullt opptatt med mandagsturnering, så mente vi at det burde være helt greit.
men det er ingen tvil om at han misforsto oss. det var på ingen måte vår intensjon og finne en ting og klage på med henvendelsen. ihvertfall ikke som et personangrep på fyren i proshopen. tydeligvis så er det snakk om en enkel misforståelse her. hvorvidt dere var imponert over oss eller ikke på måten vi fremla henvendelsen, får være opp til dere. det bryr jeg meg strengt tatt veldig lite om.

nå skal det sies at vi er høyhcp`ere alle mann, så da blir det jo en del skjeve slag på en litt dårlig dag ;)
men seriøst, når man spiller golf så er det jo meningen at man skal kunne finne ballen selv om man havner i roughen.
roughen på mikla er/var på det aller tykkeste/høyeste, og jeg syntes det blir litt for dumt og bruke så mye tid på og lete etter baller bare fordi man har slått et skjevt slag.
mikla er uten tvil en åpen bane ja, men den er lang og veldig ondulert. syntes at den påstanden om at banen må ha noe forsvar, altså høy og tykk rough, var ganske tynn.

jeg er heller ikke den type person som legger inn "klager" på diverse baner jeg spiller. tvert imot.
men når jeg føler at det kunne blitt gjort et enkelt inngrep, som i denne situasjonen og klippe ned roughen litt for og hjelpe til at man kunne fått litt fart i spillet, så syntes jeg det er helt greit og si ifra.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, sumo, i at roughen helst ikke bør være tykkere enn at man finner ballen uten å lete vettet av seg.

Dessverre er det helt feil (alt for tett) gresstype i roughen på Mikla og mer eller mindre alle baner jeg har spilt i Norge. Jeg har HØRT at dette ble gjort ved en feil av entreprenøren da banen ble laget.

Jeg har også hørt at det ikke er noen enkel og billig jobb å ordne dette, og jeg er redd det heller ikke er noe "enkelt inngrep" å klippe ned roughen for at du skal finne ballen. For det første er gresset for tykt, og da hjelper det lite å frisere bort f.eks. 10 cm, det må tas helt ned. Det blir ikke pent, og dessuten vokser det temmelig raskt opp igjen. I tillegg er det ganske enorme arealer i delvis ulendt terreng vi snakker om, så jeg har også HØRT at det trengs spesielle maskiner for å gjøre dette.

Uten at jeg vet det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Feathers
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011, 10:11
Hcp: 5

Re: Miklagard Golf

Post by Feathers »

@sumo: I såfall så har jeg full forståelse med han som jobbet i proshoppen. Forøvrig så svarte han ikke surt og han opptrådte med langt mer tålmodighet enn hva man kunne forvente sånn jeg oppfattet situasjonen. En sak har som regel flere sider, og jeg synes det er helt greit at du har problemer med roughen på Miklagard, men at du i samme åndedrag må diskreditere en ansatt fordi han ikke reagerte med jubel på klagingen synes jeg er dårlig.

Når det gjelder heavy rough så synes jeg det er sammenlignbart med skog, vann eller OB. Det er tross alt mange klippebredder mellom fairway og den tykke roughen, og det er ikke noe smalere enn det er til trær på skogsbaner eller vann eller OB på andre baner for den saks skyld. Jeg lurer på om det er mange som går inn i proshopen etter runden og klager på at man ikke fant ballen i skogen eller i vannhinderet, og mener at man skal hogge ned skogen eller tømme vannhinderne for vann. Anse heavy rough som det det er, altså et sted hvor du risikerer å miste ballen, slå provisorisk og ta køllevalg som holder deg i banen.

Jeg foretrekker også å finne ballen min fremfor ikke å gjøre det, men jeg er likevel av den oppfatning at Miklagard er en bedre bane med rough som straffer enn Nes-varianten.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard Golf

Post by barcentrale »

@Feathers: Hvis han i proshoppen hadde vært litt mer strategisk (les dyktig i jobben sin), så hadde han helt sikkert klart å håndtere sumo med følge på en langt mer smidig måte. Er man ansatt i førstelinja mot kundene, særlig i en prestisjeklubb som Miklagard, så bør man opptre empatisk, entusiastisk og imøtekommende uansett årsak til klage (eller syting). Særlig når vi snakker om tre greenfeegjester som nettopp har fyllt opp kassa med flere tusenlapper. Alt for mange som jobber i serviceyrker som dessverre ikke er skodd for jobben.
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard Golf

Post by GunnarBull »

Barce, nå kjenner jeg godt til begge de to som jobber i proshoppen, og jeg mener de er noe av de beste kundebehandlerne vi har hatt.

Selvfølgelig bør man opptre både "empatisk, entusiastisk og imøtekommende uansett årsak til klage eller syting", men noen ganger kan det vel bli for mye, selv for de beste...
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard Golf

Post by barcentrale »

Bull, jeg kjenner ikke til de som jobber i proshop'en på Miklagard, så min kommentar er mer å betrakte på generelt grunnlag. Allikevel er en golfbane et levende produkt hvor alle typer spillere skal gjøre opp sin mening. Det er nødt til å komme et hav av merkelig tilbakemeldinger til de få som er tilgjengelige ved ankomst (les han i proshop'en som tok imot green-fee'n). Blir litt som på restaurant hvor mat og gjestepreferanser kombinert inngir til et bibliotek av meninger. En dyktig kelner kan sikkert sette de fleste gjester på plass konfrontert med banale klager.. Allikevel tror jeg de gjør lurt i å late som om gjesten alltid har rett!!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
Feathers
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 27 Jun 2011, 10:11
Hcp: 5

Re: Miklagard Golf

Post by Feathers »

@Barce: Nå antar du at vedkommende opptrådte og svarte surt, det stemmer ikke med sånn jeg opplevde situasjonen (i den grad det kan kalles en situasjon). For ordens skyld så var det ingen sur klage heller, men det var en litt for lang og dårlig timet utgreiing om roughen. Han noterte flittig det som ble sagt, var verken arrogant eller spydig, men man kunne kanskje spore at han, på grunn av alt annet han hadde av ( med all respekt) vesentlig viktigere arbeidsoppgaver, ønsket å komme videre med å betjene køen og turneringen. Virkelig ikke noe han fortjener å bli stemplet som sur for, kanskje litt stresset og det må være lov på en dag som det.
Post Reply