Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

Fana er turområde når banen er stengt. Gikk en liten tur med familien i dag. Må si at banen nesten er i bedre stand enn den var under sesongen i fjor :lol: Rangen er åpen og det er jo en god begynnelse.

Fana har forøvrig vedtatt noe som etter min mening er veldig positivt. De kjører to typer "prøvemedlemsskap"; 1.500,- :arrow: betaler greenfee, 6.500 :arrow: fritt spill hele sesongen. Ingen innmeldingsavgift og uendret kontingent er også svært bra.

Image


Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana

Post by kevin »

Takk for rapport ang Fana! Har familie som er medlem der og hadde planer om å spille der i fjor når vi var på besøk,men det ble ikke tid. Deilig å se norsk grønt gress og flott vær. Har selv gått tur i området der. Når tror du banen der åpner da? Er vel meldt mildt vær framover såvidt jeg kan se.

Flotte bilder,ganske misunnelig siden det fortsatt snør her på østlandet..det er helt tragisk og lenge til banene her åpner
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Skal innom i morgen for å høre om de har anelse om når de kan åpne banen.

Er litt konkurranse på markedet i Bergen og omegn. Herdla og Bjørnefjorden utvider, Sotra er en ganske ny konkurrent. Det blir en balansegang for klubber som Fana. Skal de åpne så tidlig som mulig eller vente litt lenger og kanskje levere et enda bedre produkt? På ett område har Fana ingen konkurranse --- alle som liker å kombinere golf med en tur i skogen må velge Fana. Ble påminnet dette i dag da vi gikk tur. Herlighet så langt det er mellom hullene. Kutt de seks hullene på feil side av veien og behold en flott 12-hulls bane.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

De tar sikte på å åpne til påsken. Sier at banen ser bra ut for tiden.
Instagram @christianfuru
golfr
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 16 Mar 2009, 12:11

Re: Fana

Post by golfr »

Flotte innlegg i banestatuser furu! :) Bilder og greier og greier... Godt tiltak!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

golfr wrote:Flotte innlegg i banestatuser furu! :) Bilder og greier og greier... Godt tiltak!
Takk golfr :D . Prøvde meg med geotagging på noen bilder (SE C905) slik at folk kunne sjekke på Google Earth, men dette var så upresist at det var meningsløst. GPS'en bommer med ca.500 meter...... Noen bilder gjør uansett stor forskjell. Er man innom en bane så dra frem mobilen og forevig øyeblikket.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fana er åpen og har nå tilbud om å gå 9-hulls runder på morgen og tidlig ettermiddag. Skal ta en runde denne uken og gi en tilbakemelding. 9 hull for 250,- og 18 for 400,- (hverdag) er ikke gale.
Instagram @christianfuru
sutknu
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 30 Mar 2009, 10:21
Location: Bergen

Re: Fana

Post by sutknu »

furu wrote:Fana er åpen og har nå tilbud om å gå 9-hulls runder på morgen og tidlig ettermiddag. Skal ta en runde denne uken og gi en tilbakemelding. 9 hull for 250,- og 18 for 400,- (hverdag) er ikke gale.
Gikk meg en runde der fredag før lunsj. Flexitid på jobben er gode greier ;)
Det har lenge vært pågang for å kun få bestille backnine på Fana. Ble gjerne bare tillatt på stille dager. I år er dette tatt hensyn til, og på visse tider på dagen er det nå åpnet for bestilling av backnine også gjennom golfbox.
Greenene var i meget god "vårstand", nokså raske. Fairway var grønn og fin, ikke kortklippet enda, de venter vel med det til sesongen er kommet godt i gang.
Alt i alt, terningkast 5 ( Meland og Sotra får terningkast 6 allerede så tidlig i sesongen)

24042009036.jpg
Hull 14, her kan du nå fram med sjåføren :-)
(774.47 KiB) Downloaded 14 times
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Oppdatering Fana med spørsmål.

Jeg har gått en del runder på Fana så langt i år og kvalitetet har så langt vært bedre enn den var på sitt beste i fjor. Det er dermed tydelig at noen har gjort noe svært riktig i vinter. Det virker også som om kampanjen som Furu referer til har gitt resultater. Selv med økt konkurranse i og omkring Bergen er det vanvittig med spillere på banen. Jeg er selv en av årets nye medlemmer og den største ulempen er at det kan være vanskelig å finne passende tee-off.

Den eneste jeg har å utsette på banen(utover ting man ikke kan gjøre noe med som f.eks. lengde mellom hull) er at greenene er veldig trege. Jeg kan ikke nok om greenkeeping til å vite hva som er feil, men det blir påfallende vanskelig å putte på så trege greener.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Du kan trøste deg med at de virker å være vesentlig raskere enn på Bjørnefjorden :lol: . I hvert fall var de det da jeg spilte der for et par uker siden.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Var innom og trente litt i dag. Tenkte å bestille tid til i morgen men det viste seg at de har luftet alle greenene. Ikke det at jeg er så voldsomt kresen men de var skikkelig ujevne nå. Utsetter runden noen dager.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

oppdatering. Greenene på Fana er nå relativt bra. luftingen har hjulpet og de ble før helgens konkurranser børstet ++ som ga bedre tempo. De sliter litt med "døde" plasser på fw og for å hjelpe på dette har de kjøpt inn en maskin som skal spike(?) gresset ca. 15 cm. Dette skal gjøres i juli, men vil i følge de ansatte ikke påvirke kvaliteten.

Vil også nevne hull 5 som er helt tullete. De har nå en slags mellomting som ikke fungerer. Eneste alternativene er kjempeslice rundt trær, punching under trær, eller å legge seg i rough. Snart på tide at de finner en bedre, mer permanent løsning her. I tillegg mangler avstandsmarkeringer fra tee og fra spillefelt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Turnering i morgen. Finner denne beskjeden på hjemmesiden;

Som en følge av de store nedbørsmengdene den siste tiden, har klubben inntil videre stengt hull 2 til 7.
Dette skyldes i hovedsak oversvømmelser fra tilliggende vann og elver.

Med tanke på tiden på året, sesongen på hell, ønsker vi ikke å belaste banen mer enn nødvendig, på utsatte steder.

Konklusjonen blir at vi kjører 12 hulls runder, med start fra første hull - deretter hull 8, hull 9 og videre som normalt.

Det vil være redusert greenfee
* greenfee voksen 300,- (350,- helg)
* greenfe junior 150,- (200,- helg)

-------------------------------------------------------------------

Regner med at de bruker full bane i morgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Leste det samme, men ser for meg at elvene har rent over sine bredder på #2, tee #3 står under vann og green på #8 er nå en øygreen med tilgang pr. flåte :lol: . Gjør meg ingenting hvis turnering går 12 hull ;) Da slipper vi unna #2 og #7....
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Tok en tur bort på Fana i dag. Det ligger fremdeles godt med snø på banen.

Image

Målte dybden på fairway og rundt green på #18. Dessverre kan jeg meddele at det er snakk om 25-30cm.
Image

Vi har diskutert litt rundt dette med hva som skjer under snøen. Jeg la merke til at det ligger en "luftlomme" under snølaget. Det kan vel være positivt? Nå skal jeg ikke trekke noen konklusjoner for hele banen men slik ser det i hvert fall ut på #18.

Her er et bilde av den eneste gressflekken jeg kunne finne :lol:
Image
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Gikk tur rundt banen i dag. Det har regnet godt i Bergen de siste dagene. Med 9 plussgrader betyr det at det meste nå er borte. På onsdag var det 25-30cm, nå er det snøfritt på store deler av banen.

Flere av greenene ligger beskyttet av trær og fjell. Der ligger det desverre en del snø og is. Hull 5, 6, 8, 9, 13 og 16 kunne nok vært bedre. Men det går absolutt i riktig retning.

Fra fairway #17 mot #10 på andre siden av vannet.
Image

Fairway og green #17.
Image
Image

Fairway #18
Image

Her er bilde av arbeidene de gjør på driving rangen. Muren har blitt påklaget av nabo og kommunen. Skjønner det ikke. Det er en pen natursteinsmur som erstatter et myrområde.
Image

Fairway #2 - sammenlign med det første bildet i denne tråden som er fra samme hull 8 mars i fjor :lol:
Image

#6 er et av hullene som ikke får mye sol for tiden. Ligger beskyttet fra vær og vind, dermed er det selvsagt mer snø og is der.
Image

Green og fairway på #10. Fine skispor :lol:
Image
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana

Post by kevin »

Det var utrolig rask snøsmelting bare på noen dager :D

Ser litt annerledes ut i år når man sammenligner med trådstarten i fjor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Det har vært ganske utrolig de siste dagene. Var mye mye mye snø og is for 4-5 dager siden.

Gikk litt på fairway i dag. Noen steder merket jeg godt at det var isete i jorden under gresset. Andre steder var det overraskende bra.

I morgen pegger jeg opp en ball på #2 og kliner til :D Årets første på Fana :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Gikk tur i fint vær i dag. Fikk med meg at de nå måker greener som fremdeles hadde snø og is. Denne uken starter de også opp arbeidet med rangen og generelt på banen. Det har også forsvunnet veldig mye snø og is siden i går ettermiddag.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Så også noe som ligner på en ny bunker på #15. Ser ut som om de har gravd ut i forkant av green. Gjør hullet litt mer vrient men det var jo ikke mye plass i forkant allikevel. De har også gravd ut langs myren på #15. Nå er det en liten bekk ned til vannet. Det har faktisk potensiale til å bli et pent lite par 3 hvis de fikser myren og gjør bekken litt fin.

Fangsten etter tre minutters leting etter baller i dag var to stk. Pro V1 som er tapt etter ett slag samt fire dårlige men nesten nye baller :lol:
Instagram @christianfuru
Post Reply